Forum > Off-Zone

Ergenissen on stage/ tijdens het draaien

(2492 reacties. Pagina 124 van 250)
Moderator(s): Dré
DeWitStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 15-10-2018
Berichten: 648
13-7-2008 15:08
Meten is...
...weten! shut up :X

Mazzel dat je je eigen spul er niet ingeprikt had zitten. Vraag mij eigenlijk af of je hier verzekeringstechnisch nog iets mee kan. Want iemand heeft gewoon een fout gemaakt door aan een 4 aderige kabel een 5 polige steker te zetten.
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
13-7-2008 15:53
Toevallig hier afgelopen weekend precies hetzelfde; tuinfeestje met band waarbij de buurman met krachtstroomaansluiting voor zijn zaagmachines e.d. (!!) wel zou zorgen dat er genoeg stroom was...

Ook een 4 polige kabel waarbij de hele backline voorzien is van 380v en het grootste gedeelte van gitaarversterkers, keyboards e.d. het daarna niet meer deed. Gelukkig was het bij de meeste apparaten een kwestie van een zekering. De rest van de PA zat gelukkig nog in de auto aangezien ik nog onderweg was.

Samen met de bandleden heb ik vanuit de auto een compleet nieuwe backline kunnen regelen dus het optreden was een succes. De buurman in kwestie voelde zich zo schuldig dat deze alle schade die niet door de verzekering gedekt wordt (dat moet nog uitgezocht worden) wil vergoeden.
Maar dat is MIJN mening...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
13-7-2008 16:35
Als de buurman een particulier is, kan je het beste de gewone wa (wappertje) verzekering aanspreken.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 14-9-2023
Berichten: 1078
13-7-2008 17:04
Vandaag nog contact gehad met de band.
In een aantal app. was er gelukkig alleen sprake van een kapotte zekering, maar er is zeker meer aan de hand: de stank en rook duidde echt wel op meer schade.

Wordt vervolgd.
Alles komt goed....
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 14-9-2023
Berichten: 1078
13-7-2008 17:09

deWit schreef:

Mazzel dat je je eigen spul er niet ingeprikt had zitten. Vraag mij eigenlijk af of je hier verzekeringstechnisch nog iets mee kan. Want iemand heeft gewoon een fout gemaakt door aan een 4 aderige kabel een 5 polige steker te zetten.
Dat kan wel zo zijn, maar die kabel is van de locatie en zij zijn dus in gebreke.
Alles komt goed....
StijnSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-9-2007
Laatste: 26-2-2017
Berichten: 255
13-7-2008 18:38
2 x bewerkt. Laatst door StijnS op 13-7-2008 18:54
Lang leve krachtstroomverdelertjes met ingebouwde voltmeter...

TNT schreef:

idd, zo iets als dit maar zonder belasting staan de 3 voltmetertjes bij onderbroken nul in driehoek (gelijke belasting) en geven alle netjes 230 aan shocked 8O
dus ook met deze verdelers even checken met een simpel parretje ofzo.
bij een onderbroken nul zal de par niet gaan branden en 2 van de 3 metertjes (als je te lang wacht) wel laugh :D
In het volmeter circuit bouw je op 1 van de 3 fases een weerstand in, zodat het sterpunt komt te verschuiven. (B.v. een weerstand van 100K 1W) Je hoeft dan geen par meer aan te sluiten, en je merkt zo dat er iets niet klopt. wink ;)
"Weet jij écht waar al die knopjes voor dienen???"
TNTStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-9-2005
Laatste: 23-11-2010
Berichten: 338
13-7-2008 18:49
idd, zo iets als dit maar zonder belasting staan de 3 voltmetertjes bij onderbroken nul in ster (gelijke belasting) en geven alle netjes 230 aan shocked 8O
dus ook met deze verdelers even checken met een simpel parretje ofzo.
bij een onderbroken nul zal de par niet gaan branden en 2 van de 3 metertjes (als je te lang wacht) wel laugh :D
brabantse nachten zijn lang
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
18-7-2008 12:45
Tja, en zo blijkt maar weer eens: altijd controleren of je de juiste spanning krijgt, niets inprikken dus voordat je met je meter alles gecontroleerd hebt.

Speciaal voor krachtaansluitingen om te controleren of je een zwevende nul hebt gebruik ik een Duspol.

Voor de overige zaken vertrouw ik op mijn Fluke 115. wink ;)

Ik ben sowieso van mening dat elke technicus dit soort gereedschap bij zich hoort te hebben.

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
18-7-2008 12:51

hugovanmeijeren schreef:

Tja, en zo blijkt maar weer eens: altijd controleren of je de juiste spanning krijgt, niets inprikken dus voordat je met je meter alles gecontroleerd hebt.

Speciaal voor krachtaansluitingen om te controleren of je een zwevende nul hebt gebruik ik een Duspol.
En hoe meet zo'n apparaat dat de nul wel contact maakt maar een hoge overgangsweerstand heeft? En ja, dat gebeurt (tot 2 x toe meegemaakt dat mijn meter zei "alles prima, je gaat je gang maar" maar dat de simpele partest zei "ik doe het niet, de nul zit niet goed vast").

Meten is weten uiteraard (mits juist uitgevoerd).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
18-7-2008 13:04

Dré schreef:

En hoe meet zo'n apparaat dat de nul wel contact maakt maar een hoge overgangsweerstand heeft? En ja, dat gebeurt (tot 2 x toe meegemaakt dat mijn meter zei "alles prima, je gaat je gang maar" maar dat de simpele partest zei "ik doe het niet, de nul zit niet goed vast").

Meten is weten uiteraard (mits juist uitgevoerd).
De Duspol heeft een interne weerstand die je kan schakelen om zo een belasting uit te voeren op de aansluiting die je wilt meten.
Is dus veel handiger dan met een par lopen klooien, en bovendien heb je direct een goede uitlezing van de werkelijke spanning.

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Terug naar forum Reageer (zonder quote)