Forum > Muziek

Waar let je op bij het maken van een goede demo-mix??

(41 reacties. Pagina 3 van 5)
Moderator(s): Dré
Mr_jowsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2003
Laatste: 16-10-2013
Berichten: 765
17-7-2004 08:57
Het is echt heeeeeeeeeeeel simpel om het zelf te maken:

PERFORMER "DJ Prutser"
TITLE "In The Cue!"
FILE "d:\lokatie\van\mp3file.mp3" MP3
TRACK 01 AUDIO
TITLE "Stampertje (Keutel Remix)"
PERFORMER "DJ Rabbit"
INDEX 01 00:00:00
TRACK 02 AUDIO
TITLE "Rabbit Slaught (Quick Slaught Mix)"
PERFORMER "Foxie 25"
INDEX 01 04:45:27

Etc. etc. TRACK 01 AUDIO Tot INDEX 01 kopieeren en er TRACK 03 AUDIO en INDEX 03 van maken. Zo ga je net zo lang door tot je alle tracks hebt gehad. Vervolgens ga je in (bijvoorbeeld) Cooledit luisteren wanneer je het volgende nr overmixt. Dat is zoals hierboven gezegd bijv. 04:45:27. Dit vul je dan dus in. Vervolgens opslaan als [bestand.cue] file en je kunt hem openen in bijv. Nero of CDRWin.

Easy!
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
17-7-2004 10:14
Ik heb dit topic vluchtig zitten lezen, maar voor zover ik kon zien hoorde ik niemand over de Gain goed afstellen, maar ook niet te scherp met je eq werken en ook niet te dof, daarnaast is het goed om je mix te normaliseren, want het kan altijd gebeuren dat je te zacht hebt opgenomen.

Volume en eq zijn dus net zo belangrijk als technisch strak je plaatjes achter elkaar leggen.

Ik denk dat het daarnaast belangrijk is om niet op het laatste moment het volgende nummer in te mixen, een plaat bouwt meestal af als er nog 2 minuten over zijn (tenminste, dat is bij trance vaak het geval) en dan is het dus zaak dat je je overgang maakt in de 2 minuten die je nog resten, dan heb je de melodielijn geheel meegepakt uit de plaat en kun je zo weer de melodielijn van de volgende plaat oppikken. Dat houdt je mix spannend, als je daarnaast af- en toe nog even teast door fragmentjes van je andere plaat te laten horen, daar waar mogelijk is, ben je imo al een heel eind op weg.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
17-7-2004 11:17

DJ Tim schreef:

Volume en eq zijn dus net zo belangrijk als technisch strak je plaatjes achter elkaar leggen.
Volume, eq, beatsync, niet te hoog pitchen, niet te laag pitchen, zo onhoorbaar mogelijk bijsturen, mixen afstellen op de muziekkeuze, niet oversturen, enzovoort, enzovoort... je hebt gelijk Tim, maar als je dit niet als vanzelfsprekend vind, denk ik dat je zeker nog niet klaar bent om een demo op te sturen! Vooraleer je een demo opstuurt, moet je zorgen dat alle mogelijke facetten van de technische kant van het draaien dagdagelijkse zaken zijn geworden. Het hoeft een DJ niet vertelt te worden dat hij niet in het rood mag spelen, het hoeft hem niet gezegd te worden dat een installatie afgeregeld is met de equalizer van het mengpaneel in middenstand, enzovoort... Er wordt hier inderdaad énorm tegen gezondigd door zowat elke DJ, maar als je een demo opneemt (of je draait thuis), dan lijkt me dat toch meer dan normaal dat je dat gewoon doet? (ahum, ahum wink ;))
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
Dj Psycho-DStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2004
Laatste: 20-2-2006
Berichten: 95
17-7-2004 11:28
Hoe kan je eigenlijk een mix normaliseren in bijv. Wavelab of Cool Edit Pro? (schaamsmiley)
Niet geschoten is altijd mis!
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
17-7-2004 11:51

Dj Psycho-D schreef:

Hoe kan je eigenlijk een mix normaliseren in bijv. Wavelab of Cool Edit Pro? (schaamsmiley)
No idea bij die twee bovengenoemde, maar anders neem je Audacity (gratis) audacity.sf.net
- laad je mix in (de volledige mix, niet nadat je de tracks gesplitst hebt dus!!)
- selecteer alles
- ga in je menu naar normaliseren

punt happy :)
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
Dj Psycho-DStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2004
Laatste: 20-2-2006
Berichten: 95
17-7-2004 12:08
Mijn dank is groot! happy :)
Niet geschoten is altijd mis!
TenkaterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-3-2004
Laatste: 21-12-2019
Berichten: 399
17-7-2004 13:59

v-max schreef:

Hierdoor krijg ik 1 lang nummer, maar ik wil de nummers los van elkaar krijgen. Als ik met cool edit pro mn mix in stukjes probeer te krijgen, sluiten ze eigenlijk nooit perfect meer op elkaar aan.
In cool edit kan dit ook gewoon hoor. Ik heb op deze pc geen cool edit, maar uit mijn hoofd kan je het doen met insert cue of iets dergelijks. Werkt perfect, zitten geen vertragingen in. Gewoon even zoeken en anders de handleiding lezen.
Weinig posten: wel veel lezen en dus leren! :)zoek en gij zult vinden, vind gij het niet, dan is het zoek!
V-maxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-9-2003
Laatste: 28-7-2011
Berichten: 86
17-7-2004 20:15
DAt is het probleem, ik werk al met wave wink ;)
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
18-7-2004 13:52
Ik doe via cool edit eigenlijk nooit insert cue (tis trouwens tegenwoordig Adobe Audition) ik werk gewoon met de shift toets en klik op het punt (na inzoomen uiteraard) waar ik de track wil laten eindigen, dan selecteer ik voorgaande gedeelte en sla die selectie op (file-save selection) en vervolgens haal ik het geselecteerde weg, werk wel met je shift toets, anders gaat het niet goed.

Normalizen doe je onder effects-amplitude-normalize let wel even op dat je normalize l/r equally uitzet, want het kan altijd gebeuren dat je linker of rechter kanaal iets harder is opgenomen, als je dit dus uitlaat, normaliseert het programma beide kanalen mooi op de 0-lijn (of zo hard als je hem zelf instelt natuurlijk wink ;) )

@ Didier, voor sommige mensen lijkt het niet echt vanzelfsprekend om platen synq te laten lopen en volumes gelijk te houden, ik hoor soms demo's waar de honden geen brood van lusten.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
18-7-2004 19:57

DJ Tim schreef:

@ Didier, voor sommige mensen lijkt het niet echt vanzelfsprekend om platen synq te laten lopen en volumes gelijk te houden, ik hoor soms demo's waar de honden geen brood van luste
No idea, Tim. Ik heb zelf nog niet veel demo's gehoord, om eerlijk te zijn. De enige gemixte opnames dat ik liggen heb zijn livesets of "demo's" van mensen die ik persoonlijk ken. Demo's staat hier tussen aanhalingstekens, gewoon omdat die mensen een demo al lang niet meer nodig hebben... Hun naam wordt automatisch geassocieerd met een bepaalde mixstijl en platenkeuze.

Demo's die je kunt downloaden op het Net, zijn inderdaad soms van bedroevende kwaliteit... eigenlijk een foute manier van werken: als DJ kom je tijdens je leerfase beter niet naar buiten. Een slechte naam is moeilijker weg te krijgen dan een goeie naam op te bouwen! Nu ja, het is natuurlijk leuk om iets van jezelf te kunnen laten horen en ik begrijp ook wel dat iedereen zit te springen om zo snel mogelijk voor publiek te draaien (hoe waren we zelf?), maar eigenlijk zou een DJ perfect moeten kunnen draaien vooraleer hij ook maar iets van zichzelf laat horen. Blijft dan maar één vraag open: "Wat is perfect?" happy :)

--EDIT
Ik let er net op: je typo "SynQ" i.p.v. "sync" ... waar reclame niet overal toe kan leiden! laugh :D
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)