Forum > Muziek

Waar let je op bij het maken van een goede demo-mix??

(41 reacties. Pagina 1 van 5)
Moderator(s): Dré
Mr_jowsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2003
Laatste: 16-10-2013
Berichten: 765
7-7-2004 15:11
Ieder 'beginnend' DJ moet op den duur een demo-mix maken om zijn/haar kwaliteiten ten toon te spreiden. De een is hier eerder aan toe dan de ander. Ik denk dat iedereen wel eens een demo heeft gestuurd van wie hij/zij dacht dat hij 'perfect' was, maar er uiteindelijk toch geen reactie op heeft gekregen. Vaak snap je er niets van, maar je legt je erbij neer.

Wanneer is een demo nu goed? Wanneer is een demo nu slecht? Waar letten kroegen/discotheken of partyorganisaties op bij het luisteren van een demo?

Hier enkele tips van mij, laten we het Jows' zijn top-3 noemen razz :p, waarvan nr 1. voor wat mij betreft het belangrijkste is:

1. Platenkeuze : zorg voor een goede opbouw van een mix en zorg ervoor dat de platen passen bij de kroeg/discotheek of feest waar je wilt gaan draaien. Let wel, als je een demo maakt voor een discotheek waar ze gewoon van alles draaien, en draai jij in principe dezelfde style, dan kun je natuurlijk zelf ook het beste afwisselen! Opbouw is dan evengoed wel belangrijk, maar moet je dan op een andere manier combineren.

2. Spelen : zorg ervoor dat je speelt met de muziek, een mix met alleen maar perfecte overgangen is niet boeiend genoeg. Laat zien dat je goed kunt timen en voor afwisseling kunt zorgen. Kortom er moet iets gebeuren, de luisteraar moet ervan opkijken "Sow! dat klinkt wel vet!". Doe dit echter met mate (gevoel) en wanneer je het ook echt kunt...

3. Overgangen : Wat Dre al eens zei "een slechte overgang duurt een paar seconden, een slechte plaat een paar minuten." Bereid een setje dus goed voor, mix hem desnoods tien x achter elkaar. Een foutje is echt niet erg, het gebeurt de beste!

Dit waren mijn tips. Ik zou zeggen: shout it out!! laugh :D
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 10-5-2024
Berichten: 9469
7-7-2004 19:38
Ik heb in mijn hele dj leven nog nooit een demonstratie hoeven te geven, laat staan op te sturen.
Enne een demo kan je lekker op je pc nasyngroniseren, zegt helmaal niets.
En dan is er oook nog zoiets als plankenkoorts....... razz :p
Thuis is lekker veilig.

Mijn "bekendheid" hum hum,
was al voor me uit gegaan laugh :D

Nee, ff serieus;
ik zei altijd: als je wilt weten of ik wat voor je kan betekenen,
spreek ik het volgende met je af:
Ik kom gewoon een avondje bij je draaien,
Vind je me niet goed, dan betaal je me niet,
vind je me wel goed, dan neem je me aan, en betaal je me die eerste avond gewoon uit.

Voordeel hiervan is dat een werkgever meteen weet dat je serieus bent,
geen risiko loopt (als je tenminste een beeetje kan draaien wink ;) ),
en je niet zal vragen als gaatjesvuller voor één avondje.
Want dat word ook vaak gedaan als de resident op vakantie of ziek is.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Mr_jowsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2003
Laatste: 16-10-2013
Berichten: 765
7-7-2004 20:36
True true! Neem zelf mijn setje altijd (lees zoveel mogelijk) op met de videocamera. Zoiets is natuurlijk leuk om als DVDtje mee te sturen. Op die manier laat je toch zien dat je 'geen plankenkoorts' hebt.

Daarnaast heeft elke DJ, die voort eerst voor publiek staat, plankenkoorts. Hoe meer ervaring, des te beter je daar mee omgaat.
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
QuincManStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-8-2003
Laatste: 15-5-2010
Berichten: 784
7-7-2004 22:48
Ik weet niet... Ik ga altijd al te vroeg in de booth staan, het publiek op me inwerken.. Eeen paar keer zenuwen wegzuchten helpt meestal wel [ook bij presentaties voor je klas op school trouwens ;)]. En dan zo relaxed mogelijk het roer overnemen/beginnen.
RobertoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-5-2003
Laatste: 20-4-2011
Berichten: 976
7-7-2004 23:16
tipje van Roberto razz :p :

Als je draait en je bent zenuwachtig swing dan lekker mee achter je draaitafels, je vergeet dan dat je zenuwachtig bent shocked 8O werkt bij mij zeeeeeeeer goed!!
Al mijn tracks te koop @ Dance-Tunes!
John_voofStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2003
Laatste: 12-5-2016
Berichten: 206
8-7-2004 14:19
Ik vind een opbouw in een set ook belangrijk, de climax moet er wel een beetje in blijven, dus niet van kei harde hardhouse naar rustige hardstyle. Ook vind ik het tempo waar jij je platen op laat spelen belangrijk, dat mag van mij best wat hoger liggen aan een einde van je set, dan het originele tempo waar je je eerste plaat mee begon. Wat vinden jullie hiervan?
RobertoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-5-2003
Laatste: 20-4-2011
Berichten: 976
8-7-2004 14:26
ik begin me eerste plaat meestal ook een beetje op tempo +/- +2% platen die daar ook een beetje rond zitten mix ik dan achter elkaar en dan steeds iets sneller.
Al mijn tracks te koop @ Dance-Tunes!
FredjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
Berichten: 1195
8-7-2004 14:28
de grote bedrijven reageren de laatste tijd helemaal niet meer op demo's.
dit is al zo'n 2a3 jaar.
de reden...
er komen er honderden tot ver boven duizend binnen per maand.
daarbij is wat Tom al aangaf ook een reden erbij-lekker veilig thuis,heb jij t wel gemaakt??,heb je t niet gepikt
weer zo 1 van 100 in een dozijn,computerwerk-dan kan elke jan wel mixen.
demo's gaan direkt de bak in.
prullebak wel te verstaan.
groet
it's just one of those Day's ,they come and they Go.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
8-7-2004 14:52
Je kans van slagen hangt m.i. wel af van het genre waarin je bezig bent. Als je nu met een demo Tiësto gaat nadoen, dan zal de concurrentie idd moordend zijn.

Mijn broertje (30 jr) heeft toevallig onlangs zijn eerste platencontract gekregen. Hij maakt New Age-achtige synthesizermuziek, een beetje a-la Vangelis en Gandalf. Helemaal niet mijn ding trouwens. Maar via een demo is hij uiteindelijk wél ergens binnengekomen, zijn cd is net een paar maanden uit in een kleine oplage.

Ik heb zijn contract niet gezien, ken de maatschappij niet en rijk zal-ie er in de eerste instantie niet van worden, maar het is wel een leuk begin, mét behulp van een demo.
FredjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
Berichten: 1195
8-7-2004 15:18
aanvulling op mijn post en die van Sylvia.
wat zij omschrijft is een feit,daar zijn nog mogelijkheden.
dit zijn over t algemeen wat kleinere en/of beginnende bedrijfjes,waar best een stuk toekomst zou kunnen liggen.
al zal t maar zijn dat je jezelf in de picture zet en daardoor opgemerkt word bij de grote jongens.

mijn reaktie is puur gebasseerd op de grote tot hele grote jongens,verspil daar geen moeite aan in de vorm van een demo,je doet er heel erg je best voor en je hoort nooit meer wat,wat bij jezelf een aantal reakties oproept-was t wel goed,hebben ze t wel ontvangen,hebben ze wel geluisterd etc etc.

probeer met een demo ook de wat kleinere te bereiken,daar doet men moeite voor je en als je echt wat voorstelt dan komen die grote jongens vanzelf voorbij om je weg te kapen bij dat bedrijfje waar je zit.
groetjes
it's just one of those Day's ,they come and they Go.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)