Forum > Off-Zone

audiofielen

(54 reacties. Pagina 4 van 6)
Moderator(s): Dré
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
12-9-2007 13:13

SebasVD schreef:

Enne toonregeling op je mixer aanpassen als het niet goed klinkt? Daar hebben we toch een (31 bands) EQ voor? wink ;)
Audiofielen wel ja... oh ja daar ging dit topic over laugh :D
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
12-9-2007 13:35

YourLiVe schreef:

SebasVD schreef:

Enne toonregeling op je mixer aanpassen als het niet goed klinkt? Daar hebben we toch een (31 bands) EQ voor? wink ;)
Audiofielen wel ja... oh ja daar ging dit topic over laugh :D
Toonregeling op de mixer gebruik ik doorgaans om platen over te mixen, niet om het geluid recht te trekken wink ;). Ik wil gewoon de toonregeling op de mixer neutraal hebben staan.
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
12-9-2007 18:51

SebasVD schreef:

YourLiVe schreef:

Maar er zijn steeds meer (grote) drive-in shows die tegenwoordig HK gebruiken, klinkt namelijk altijd goed door de interne processors die de geluidskwaliteit regelen
Oppassen met dit soort uitspraken sneaky :V Wedden dat ik HK totaal ruk kan laten klinken wink ;)
Ik vind dat het heel vaak ruk klinkt.. En wat is een grote drive-in? discojongens met een setje DX? Interne processor enz zegt ook niet altijd alles. kan ook zo wezen dat ze daardoor zeer snel ingrijpen en de limiter laten werken waardoor hij niet doorgaat. Drivers klinken vaak erg iel in de kastjes.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
12-9-2007 23:06
Prachtig zo'n interne processor met een vaste configuratie, maar dan wel in een vaste installatie. Als je telkens ergens anders staat is het wel zo lekker als je nog een beetje kunt tweaken aan de sound. Geldt uiteraard ook als je de boel nog een beetje wilt aanpassen naar je eigen smaak, dat gaat niet op 'n doosje waar (hooguit) een volumeregeling op zit. Bovendien gebeurt het ook nog wel eens dat de betreffende processor settings dan zo worden gemaakt om zoveel mogelijk uit het kastje te persen zodat-ie maar lekker hard gaat. Wat minder rendement en een ander geluidje eruit krijgen dan heb je een probleem.
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
M44Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2007
Laatste: 14-4-2008
Berichten: 56
14-9-2007 18:47
zo dames, koekje erbij.
Mijn leven is een sprookje, iedere dag als ik thuis kom zit die heks weer op de bank
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
14-9-2007 20:55
euhm bak popcorn staat in de magnetron...

moet vannacht alleen weer een setje ophalen dus heerlijk avondje buishangen!!

laten we idd weer ontopic gaan.

Ik luister nog altijd over mn Onkyo set.. heerlijk. laugh :D
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
M44Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2007
Laatste: 14-4-2008
Berichten: 56
15-9-2007 00:27
zijn er pa luidsprekers die beschuldigt worden van teveel hifi geluid. en wat is hte verschil tussen Pa geluid en hifi. niet het aantal db want er zijn voldonede luidsprekers binnen audiofielen land die ook bij 1 watt 100db leveren. ik ben zo benieuwd waar het hem inzit.
ik sta veel in oefenruimtes en zoek dat geluid wat je daar hoort bijv in de woonkamer. en dan niet zo hard maar een gitaar heeft een bepaalde rauwe klank (ik zeg altijd maar dat een rock gitaar iets weg heeft van een V8 motor) en hifi doet dat kalmeren, maakt het braaf.
Mijn leven is een sprookje, iedere dag als ik thuis kom zit die heks weer op de bank
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
15-9-2007 01:20
Hallo Robin,

Het vergelijk tussen Hi-Fi, HighEnd en PA kan ik uit ervaring een beetje maken.

Al jaren draai ik hier in de huiskamer met PA luidsprekers en versterkers.
Ik heb namelijk nooit gehouden van dat "mieterig" spelen van Hi-Fi setjes.
De huis-tuin-en-keuken-setjes, die de meeste mensen thuis hebben staan, gaan al "over de zeik" als je al naar de volumeknop kijkt.

Waar ik toen naar zocht, was het geluid en druk van een live-concert ook in de woonkamer te kunnen hebben/horen.
Eigenlijk precies wat Robin wil (overigens ik ben die Dhr. Schrauwen laugh :D).

Dat geluid wat Robin en ik willen haal je volgens mij nooit uit een Hi-Fi of HighEnd setje.
Zowiezo de geluidsdruk (met name de bass) niet, die toch een beetje voor dat concert-gevoel moet zorgen.
Dat "rauwe" wat Robin bedoelt krijg je ook niet uit eerder genoemde setjes, een PA-installatie zou dan de enigste zijn die dat geluid zou kunnen produceren.

Ik ben vroeger (25 jaar terug) begonnen met een zelfbouw FANE setje met een ILP versterker.
Heb van dat setje een jaar of twee geleden pas afscheid genomen.

Daarna even een afdwaling gemaakt naar een Peavey SP1 (hoorn + w-bin van 25 jaar oud), was een beetje jeugdsentiment.
Klonk na de revisie echt niet slecht, maar ik bleef nog steeds zoeken naar dat geluid.

Tot op een moment dat ik hier in de buurt een SA set had gehoord, waar ik erg van onder de indruk was.
Daarna wekenlang met dat geluid in mijn kop gelopen, het SA geluid moest het worden.
Nou moest ik het alléén nog met een goede smoes aan mijn vrouw zien te verkopen.
Eerste wat ze vroeg, "gaan dan die lelijke bakken weg?"
Daar kon ik dus een volmondig JA op antwoorden, dus ik blij (dat ik weer op zoek mocht naar een nieuw speeltje) en de vrouw blij (die zag gelijk al weer een hoekbank in de plaats van de SP1's staan laugh :D).

Nu ik een vrijbrief had ben ik gaan struinen op Marktplaats naar SA kasten e.d..
Op een bepaald moment kwam ik een advertentie tegen van de TS (Robin, M44), waar hij twee monitorkasten aanbood voor een redelijke prijs.
Na wat mailtjes ben ik naar Robin gereden, en zonder ze te beluisteren de SA kasten meegenomen.
Overtuigd van de kwaliteit van de componenten en het "eerlijke" gezicht van Robin heb ik ze zo durven mee te nemen.
Het hele vehaal daarna staat in onderstaande topics:

Stage Accompany monitoren, wie heeft er wat meer info?
Project met Stage Accompany componenten.

In de tussentijd heb ik bij goede kennissen van mij een HighEnd installatie mogen horen (met de nádruk op horen, voelen was er absoluut niet bij).
Nadat de vrouw des huizes de DVD van Anouk's live-concert had opgezet en ik onder het genot van een pilsje in de bank was gezakt, liet ik het over me heen komen.
Installatie klonk absoluut heel netjes en helder, maar miste natuurlijk de druk van de PA.
Mooi hé, vroeg ze steeds aan mij. Waar ik wat wijfelend antwoorde dat het inderdaad mooi was, maar gewoon "ballen" miste.

Na dat bezoek wist ik zeker, het HighEnd geluid is niets voor mij.

m44 schreef:

zijn er pa luidsprekers die beschuldigt worden van teveel hifi geluid. en wat is hte verschil tussen Pa geluid en hifi. niet het aantal db want er zijn voldonede luidsprekers binnen audiofielen land die ook bij 1 watt 100db leveren. ik ben zo benieuwd waar het hem inzit.
ik sta veel in oefenruimtes en zoek dat geluid wat je daar hoort bijv in de woonkamer. en dan niet zo hard maar een gitaar heeft een bepaalde rauwe klank (ik zeg altijd maar dat een rock gitaar iets weg heeft van een V8 motor) en hifi doet dat kalmeren, maakt het braaf.
SA zou je daar op zekere hoogte van kunnen beschuldigen.

SA heeft, volgens mij, gewoon een sterke combinatie door gebruik te maken van de Ribbon (die zorgt voor het mooie heldere (Hi-Fi/HighEnd) mid/hoog-geluid) en een stevige PA-woofer voor de "ballen".

Leek en lijkt me de ideale combinatie, voor wat ik en Robin willen.

Inmiddels heeft een deskundige hier van het forum (Tcmc) twee weken terug de "nieuwe" SA kasten gemeten , beluisterd en ingesteld (buiten op ons achterplaatsje). De kasten mocht ik nu als referentie gebruikten, zei hij.

Moet ook zeggen dat ze nu echt fantastisch klinken, zowel binnen als buiten. Helemaal het geluid wat ik wilde hebben.
Volgens Dré zaten/zitten de filters netjes in elkaar (de "nieuwe" kasten meten ook recht), met de kanttekening dat er ietwat vreemde keuzes zijn gemaakt betreffende de componenten. Misschien met een bedoeling gedaan?

Het filter bouw ik nog een keer na met de "betere" componenten, maar of ik daar nu weer zoveel mee opschiet is een tweede, vraag ik me af.

Gaat dan wel weer verdacht veel op HighEnd-praktijken lijken, zouden ze dan toch gelijk hebben de HigEnd-ers laugh :D?

Greetz Webbie...

PS: misschien moet je toch eens een keer langs komen Robin?
These go to Eleven ...
M44Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2007
Laatste: 14-4-2008
Berichten: 56
15-9-2007 10:22
de componenten zijn op klank gekozen. vervangen door een duurder component KAN leiden tot een verbetering maar dat is geen garantie , soms brengt een ander condesator iets aan het licht wat je liever niet had gehoord. leuk om te lezen dat ie recht was. doen mijn oortjes het toch wel aardig wink ;)
zilver er al uit gehaald web. dat zal zeker betrer zijn.
ik kom wel een keer langs maar mijn vrije tijd is spaarzaam.

ik dsacht dat je die grote kasten nog had bewaard.
Mijn leven is een sprookje, iedere dag als ik thuis kom zit die heks weer op de bank
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
15-9-2007 10:31
Hallo Robin,

m44 schreef:

zilver er al uit gehaald web. dat zal zeker betrer zijn.
Ja, en vervangen door normale speakerkabel (de bekende rood/zwart kabel).
ik dsacht dat je die grote kasten nog had bewaard.
Je bedoelt de SP1's, die komt een forumlid als het goed is van het weekend halen.
De SA's klinken nu zo, dat ze absoluut (voor in de huiskamer) géén sub meer nodig hebben.
Met name de bassweergave is enorm verbeterd door de nieuwe kasten (met de bijbehorende instellingen die Tcmc heeft gedaan).

Instellingen DCX2496: EQ, Dynamische EQ 1, Dynamische EQ 2 en Limiter.

Heb ook van de week de "surrounds" vervangen, die waren echt heel slecht.
Eentje sneuvelde er ook bij het testen twee weken terug.
Waarschijnlijk hebben de dampen van de siliconenkit, die voor het filter toen is gebruikt, het leven aanzienlijk verkort van de "surrounds".
Nu is het filter met Tie-Wraps en HotGlue in elkaar gezet.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)