Forum > Zelfbouw Speakers

Project met Stage Accompany componenten.

(139 reacties. Pagina 1 van 14)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
21-2-2007 15:14
3 x bewerkt. Laatst door Webbie op 8-11-2008 09:26
Hallo,

Na toch behoorlijk wat vooronderzoek te hebben gedaan, is het nu de tijd gekomen om het geleerde in praktijk (proberen) te brengen.

Topics waar de informatie staat die ik wil gaan gebruiken:

* "Stage Accompany monitoren, wie heeft er wat meer info ?"
* "Studiereis over het Internet: Baffle Diffraction Step (BDS)"
* "[guide] Filters"
* "Handleiding WinISD Pro"

Programma's die ik er voor wil gaan gebruiken:

* WinISD
* BoxNotes (handig en simpel programma)
* The Edge, Baffle Diffraction Simulatie, géén installatie nodig (manual)

Dit zijn de componenten die ik nu heb:

* SA 1203 (12" woofer)
* SA 8526 (Ribbon Compact Driver)
* Niet origineel filter (met kwaliteits onderdelen) waar bovenstaande drivers netjes mee werken
* Box waar ze nu in zitten.

Situatie nu:

De huidige boxen klinken nu gewoon goed, maar lijken wat laag te missen (waarschijnlijk combinatie 12" en de niet optimale box en poort grote). Met sub er onder (100hz crossed) meer dan genoeg bass.
Boxen zijn lomp (glad en géén handgrepen) en topzwaar (door de zware Ribbon driver aan de voorkant).
Filter crossed nu bij 900hz, veiliger zou zijn 1000hz of 1200hz.

Waar ik aan zat te denken:

* of ik gebruik de huidige boxen, meet ze op (volume en poortjes), pas waar nodig de boxen aan.
D.w.z. poortjes eventueel vergroten, WTW bracing aanbrengen, dempingsmateriaal/wijze verbeteren, drivers en baffle "flush mounted" maken. Vaste flightcase er om heen maken en voorzien van speakon, handgrepen, pole-adapter en nette grille ervoor (die demontabel moet zijn).
Op deze manier behoeft het filter minimaal (eventueel crossen van 900hz naar 1200hz brengen) of niet aangepast te worden.
Een nette RTA meting laten maken om eventueel nog wat te fine-tunen.

* of ik bouw complete nieuwe boxen (eventueel trapezium-vorm) en gebruik i.p.v. de SA 1203 (12" woofer) de SA 1503/1503 (15" woofer).
De Ribbon Compact Driver voorzien van een hoorn (wat het POO en het zwaartepunt van de kast ook wat beter laat liggen), in een apart compartiment van de box zelf (dit op lekkage te voorkomen langs de geforceerde luchtkoelingsgaten van de Ribbon driver (wat nu wél het geval is met de huidige box)).
Filter moet compleet opnieuw opgebouwd worden.

Wat is wijsheid?

(Binnenkort plaats ik hier de gegevens van de huidige kasten en de gebruikte drivers)

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 2-6-2024
Berichten: 13458
21-2-2007 15:32
Waarom jezelf beperken tot vlakke wanden bij het ontwerpen van een kast. Leef je uit en maak iets met een organische vorm ;-)

Barbapa kan een mooi uitgangspunt zijn (heeft reeds eerder model gestaan voor monitorspeakers ;-)

Enne... Cross-over punt. Als de driver die 900Hz netjes weer kan geven dan zou ik de X-over daar mooi laten. Je bent immers niet een PA speaker aan het bouwen maar een HiFi speaker. Bij PA is overleven het eerste criterium (en SPL_Max de 2e), bij Hifi gelden andere criteria. Idem overigens voor de afstemming van de BR poorten (daar is nog HEEL wat mee te stoeien ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
21-2-2007 15:58
Hallo Dré,

Bedankt voor je post.

Dré schreef:

Waarom jezelf beperken tot vlakke wanden bij het ontwerpen van een kast. Leef je uit en maak iets met een organische vorm ;-)

Barbapapa kan een mooi uitgangspunt zijn (heeft reeds eerder model gestaan voor monitorspeakers ;-)
Als het dat al zou worden, dan zou het natuurlijk vrouwlijke trekken/rondingen gaan krijgen (BarbaMama, of BarbaMuts laugh :D).
Maar ik vind een futuristische look absoluut niet mooi voor een box, ik vind nu eenmaal de looks van een PA box veel geiler.
Enne... Cross-over punt. Als de driver die 900Hz netjes weer kan geven dan zou ik de X-over daar mooi laten. Je bent immers niet een PA speaker aan het bouwen maar een HiFi speaker. Bij PA is overleven het eerste criterium (en SPL_Max de 2e), bij Hifi gelden andere criteria. Idem overigens voor de afstemming van de BR poorten (daar is nog HEEL wat mee te stoeien ;-)
Wat de vorige eigenaar wou (PA en HiFi dichter tot elkaar brengen), wil ik zelf in princiepe ook. Voor thuis zal de nadruk meer op mooi HiFi geluid liggen, maar als ze een keer buitenshuis worden gebruikt moeten ze ook een beetje kunnen "drukken" (en natuurlijk heel blijven).

Ik weet natuurlijk, als je beide wilt, je compromissen moet gaan sluiten.
Daarom ook dit topic gestart, om zo de mogelijkheden te bekijken.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
22-2-2007 02:45
Hallo,

Vanavond de Stage Accompany boxen nagemeten en in drie verschillende programma's ingevoerd.

Ook even in WinISD de woofers van SA aangemaakt, had nu toch de volledige T/S parameters.

De volgende *.wdr bestanden kunnen jullie vanaf mijn server downloaden, als je ze nodig mocht hebben:

* Stage Accompany SA 1202
* Stage Accompany SA 1203
* Stage Accompany SA 1205
* Stage Accompany SA 1502
* Stage Accompany SA 1503
* Stage Accompany SA 1513

Zover BoxNotes en WinISD laten zien, kloppen de kasten aardig.

Screenshot BoxNotes
WinISD Projectfile

Met het programma "The Edge" is de BDS te voorspellen (en te corrigeren), maar daar moet ik nog eens een keer goed naar kijken. Programma is me nog niet helemaal duidelijk.

Kasten blijken, na het meten, 66,5 Liter te zijn (netto 62.1 met drivers, bracing en poorten).
Een forumlid, Daniel, merkte in een ander topic op, dat de poortjes weleens te klein konden zijn.
Hij bedoelde waarschijnlijk dat té kleine poorten (oppervlak) poortruis kunnen opleveren, wat dus niet gewenst is.
De twee poorten zijn ieder 44mm in doorsnede en 62mm lang.

Is 44mm doorsnede voor een poort té klein?

Als alles hierboven klopt, dan hoef ik alléén maar een 15mm plaat op de baffle te lijmen (om ze "flush mounted" te maken), poorten 15mm inkorten en een flightcase er om heen te maken.

Mocht iemand nog suggesties hebben, ze zijn van harte welkom.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 2-6-2024
Berichten: 9469
22-2-2007 08:00

Webbie schreef:

Als alles hierboven klopt, dan hoef ik alléén maar een 15mm plaat op de baffle te lijmen (om ze "flush mounted" te maken), poorten 15mm inkorten en een flightcase er om heen te maken.
Toen ik alles zo las, dacht ik:
hij gaat uitkomen op haast precies de box die hij nu al heeft staan laugh :D
Met een paar kleine adjustments....
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 27-5-2024
Berichten: 384
22-2-2007 09:37

Webbie schreef:

Is 44mm doorsnede voor een poort té klein?
In het boek van H.H. Klinger staat een formule om de minimale poortoppervlakte uit te rekenen.

At = 0,8 x fb x Vd

At = oppervlakte van de tunnelopening (m^2)
fb = eigenfrequentie van de afgestemde box (Hertz)
Vd = volume dat bij maximale uitwijking door de membraan verplaatst wordt (m^3)

Te kleine poorten kunnen inderdaad verstoringen veroorzaken, maar leveren ook minder output dan grotere poorten. (+/- 1..3 dB)
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
22-2-2007 09:41
Hallo Tom,

Inderdaad, ik ga gewoon de huidige kast aanpassen.

Heb de berekeningen alléén gedaan om te checken. Hadden nu de berekeningen aangegeven dat de kast niet klopte, had ik toch een andere kast moeten gaan maken.
En gelijk gegaan voor een 15" woofer en hoorn voor de Ribbon.

Nu alléén wat kleine aanpassingen aan de baffle en een flightcase er omheen maken voor de handelbaarheid. Wil zowiezo ook nog een RTA (laten) uitvoeren om te kijken of ze een beetje "recht" lopen.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 2-6-2024
Berichten: 13458
22-2-2007 10:23

Daniel schreef:

Webbie schreef:

Is 44mm doorsnede voor een poort té klein?
In het boek van H.H. Klinger staat een formule om de minimale poortoppervlakte uit te rekenen.

At = 0,8 x fb x Vd

At = oppervlakte van de tunnelopening (m^2)
fb = eigenfrequentie van de afgestemde box (Hertz)
Vd = volume dat bij maximale uitwijking door de membraan verplaatst wordt (m^3)
Volgens mij heeft WinISD gewoon de port velocity optie. Zorg ervoor dat hij in ieder geval onder de 10% van de luchtsnelheid blijft, dus 33m/sec (PA gebruik) of 5% voor kritische HiFi toepassingen.

Uiteraard check je die poortsnelheid NIET bij een stimulus van 1W (onzinnig) maar bij een stimulus die overeenkomt met de werkelijkheid (bijvoorbeeld rond de RMS belastbaarheid van de woofer).

Hou er ook rekening mee dat er fikse nadelen zitten aan poorten die te groot zijn (zeker bij een speaker die ook nog een stukje midrange voor z'n kiezen krijgt).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 27-5-2024
Berichten: 384
22-2-2007 10:54
De formule is meer een richtlijn, maar je zit wel safe. Er wordt immers uitgegaan van maximale excursie. Er zijn 2 nadelen die ik kan bedenken bij grote poorten.

1) Het neemt meer ruimte in beslag.
2) Hoge frequenties kunnen via de poort "ontsnappen". (Wellicht wordt dit verschijnsel opgevat als het "orgelpijp effect", maar ik blijf de BR-poort zien als een simpel massa-veer systeem met één eigenfrequentie ongeacht de grootte).

We hebben het hier eerder over gehad en het komt uiteindelijk neer op de overgang van laminaire naar turbulente stroming in de poort. Beide manieren (bovenstaand of het rekenen met percentages) lijken me wel oke.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 2-6-2024
Berichten: 13458
22-2-2007 11:17
De ene (rekensom) is een grove benadering, de andere (simulatie, uitgaande van behoorlijk nauwkeurig model) is een zeer goede benadering van de werkelijkheid. De ene benodigt pen en papier (en tijd), de andere zit ingebakken in een programma dat toch al gebruikt wordt.

Nou, dan wist ik het wel ;-)

Maar voor het toetsen van bestaande systemen is de formule wel erg handig.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)