Forum > Zelfbouw Speakers

Studiereis over het Internet: Baffle Diffraction Step (BDS)

(16 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 14-4-2024
Berichten: 2129
11-2-2007 14:13
2 x bewerkt. Laatst door Webbie op 11-2-2007 20:39
Hallo,

Omdat ik me wat dieper in de geluidsmaterie aan het verdiepen ben, leek me het wel handig om hier een topic over te starten. En zo mijn opgedane informatie met jullie te delen. Ook handig voor medeforum-leden om naar toe te verwijzen, als iemand bijvoorbeeld een vraag heeft over deze materie.

Eén nadeel van Internet is dat niet alle info die je vind gelijk waarheid is, dus graag jullie commentaar als ik hier wat neer zet wat niet schijnt te kloppen.

De aftrap:

* eerst natuurlijk op dit forum gezocht, wat weleens wat mensen "vergeten", bijna géén info hierover.
* dan WikiPedia, vreemd genoeg helemaal niets hierover te vinden.
* Google en Yahoo geven wel een berg informatie waar, als je het allemaal moest lezen, maanden zoniet jaren mee zoet bent.

Ga dus nu de berg informatie doorspitten, en hopelijk begin ik hier iets van te begrijpen laugh :D.

Nog even dit: ik gegin deze reis als bijna totale n00b, ik pretendeer dus zeker niet dat ik van deze materie iets afweet, daarom deze zoektocht naar informatie over dit onderwerp.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 14-4-2024
Berichten: 2129
11-2-2007 14:28
Hallo,

Deze lijkt me betrouwbare info, Linkwitz Lab's uitleg.Wat ik er dan zover van begrijp:

Een luidspreker die in het midden is geplaatst, van een cirkel-vormige of vierkante baffle, geeft een ongewenst resultaat. Een rechthoekige baffle heeft dus de voorkeur.
Wat ik er even niet uit kan opmaken, is het effect van het plaatsen van de speaker exact in het midden van de rechthoekige baffle t.o.v. het uit het midden plaatsen van een speaker in de baffle.

Dat een hogere frequentie meer "sprongetjes" nodig heeft om aan de rand van de baffle te komen dan een lagere frequentie (heeft te maken met de golflengte).
Of dat nou positief of negatief is, kan ik zo gauw uit de Engelse tekst niet opmaken.

Er word daar flink geschermd met, voor een leek, onbegrijpelijke termen.
Misschien maar op zoek gaan naar een site waar het wat meer in "lekentaal" word uitgelegd.

Even off-topic: Leuke meetmicrofoon....., kan trouwens het achterliggende idee me wel voorstellen. Schijnt ook makkelijk en goedkoop te maken zijn.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 14-4-2024
Berichten: 2129
11-2-2007 20:02
Hallo,

Tot nu toe alléén artikelen gelezen/tegen gekomen, waar de vorm van de baffle word besproken.
Wat ik nog wil weten of de plaatsing van de driver(s) zelf nog wat uitmaakt en of het oppervlak (structuur zoals, tapijt, spettercoating e.d.) wat uitmaakt.
Sony had volgens mij vroeger een speakerbox reeks waar de baffle uit hele kleine blokjes bestond, géén idee of dit écht hielp.

Na dit artikel te hebben gelezen en vooral bekeken, beginnen me een paar dingen duidelijk te worden.

Alle speakerbox-vormen hebben van nature een verloop (de "step") van minimaal 6 db.
Wat inhoudt dat de bass 6 db onder het niveau komt van het hoog.
Een box in de vorm van een bol, zou het verloop het geleidelijkst zijn.

In passieve filters komt, als ik het goed begrijp, ook zo'n correctienetwerkje voor (zie software hieronder vermeld). Niet te verwarren met het netwerkje om het rendements-verschil tussen de hoog en laag drivers te compenseren (de z.g.n. padding).

Zit ik een beetje goed?

Kijkvoer:
Animated gifje van Diffraction

Software:
The Edge, Baffle Diffraction Simulatie, géén installatie nodig (manual)

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 27-4-2024
Berichten: 13455
12-2-2007 12:21
In ieder geval begrijp je nu wellicht:

1. Dat exotische behuizingen niet altijd (maar soms wel helaas) gemaakt worden om het er mooi uit te laten zien; sommige ontwerpen houden duidelijk rekening met de BDS (en optimaliseren het kastontwerp voor een optimale spreiding van de BDS).

2. Het veranderen van een kast (en dan met name het gebruik van een andere baffle) een effect heeft op EN het afstraalgedrag van de kast EN op de on-axis response. Je kunt dus niet zo maar een goed bestaand ontwerp in een andere kast dumpen.

Het uit het midden plaatsen van de drivers is een redelijk eenvoudige manier om de BDS een beetje meer uit te smeren. Esthetisch gezien vaak niet echt optimaal (hoewel ook daar vaak een mouw aan gepast kan worden). Het significant afronden/afschuinen/van meerdere hoeken voorzien van een baffle heeft ook een positief effect.

Overigens kun je de BDS gewoon meenemen in het ontwerp van je filter (en mogelijk zelfs afwijkingen van drivers gedeeltelijk wegwerken door te spelen met de BDS).

Elektuur had vroeger een hele reeks luidspreker magazines. Mogelijk zijn die nog te krijgen. Ze hadden het niet altijd bij het juiste eind maar het meeste werd wel erg duidelijk uitgelegd. En ook het boek van Vance Dickason hoort natuurlijk in je kast te staan (zie forum voor ISBN).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 14-4-2024
Berichten: 2129
12-2-2007 13:24
Hallo Dré,

Bedankt voor je heldere en informatieve uitleg.

Dré schreef:

Het uit het midden plaatsen van de drivers is een redelijk eenvoudige manier om de BDS een beetje meer uit te smeren. Esthetisch gezien niet vaak niet echt optimaal (hoewel ook daar vaak een mouw aan gepast kan worden). Het significant afronden/afschuinen/van meerdere hoeken voorzien van een baffle heeft ook een positief effect.
Toch nog een vraagje, in hoeverre zou dit een positieve invloed hebben op PA speakers en is het duidelijk merkbaar in het geluid?
Ik vraag dit, omdat ik zag dat de K-112 van DAP ook gebruik maakt van "schuine" kanten of zou hier niet de DFS theorie achter zitten?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 27-4-2024
Berichten: 13455
12-2-2007 13:36
De woofer wordt zo hoog gebruikt dat hij in een groot gedeelte van z'n werkgebied bundelt (en in dat geval ziet hij de baffle NIET). Idem voor de hoorn (ook die ziet de baffle niet).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 26-4-2024
Berichten: 384
12-2-2007 16:28

Webbie schreef:

Toch nog een vraagje, in hoeverre zou dit een positieve invloed hebben op PA speakers en is het duidelijk merkbaar in het geluid?
Zo weinig dat jij en ik het niet kunnen horen. PA-geluid is verre van de heldere weergave van hifi luidsprekers, dan wordt eerder gekeken naar handelbaarheid en SPL (en tegenwoordig steeds meer naar design) dan naar optimale kastverhoudingen/afmetingen.
Ik vraag dit, omdat ik zag dat de K-112 van DAP ook gebruik maakt van "schuine" kanten of zou hier niet de DFS theorie achter zitten?
Voor goede afstraaleigenschappen ligt de speaker gelijk met de baffle. Hier en zoals de meeste PA kasten is de baffle verzonken wat "nadelig" is voor de afstraling. De schuine kanten zullen hier dus meer zijn voor het oog (en wellicht wat meer stevigheid bieden).
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 14-4-2024
Berichten: 2129
13-2-2007 23:16
Hallo,

Ben nog steeds op zoek naar infomatie, of het materiaal (of de structuur van het oppervlak), waarvan de baffle is gemaakt, enig invloed heeft op de Baffle Diffraction Step.

Ik zoek misschien verkeert op het Internet, of er is weinig hierover te vinden.

Wel dit gevonden, dit is ongeveer wat de eerder genoemde Sony's hadden (maar dan afgeplatte vierkantjes), géén idee of dit een positieve of negatieve invloed heeft op de Baffle Difraction Step.
Je zou denken een negatieve, omdat je dan weer uitsteeksels crëert op je baffle.

(zou iemand dan de mods "(DFS)" uit de topictitel kunnen weghalen, klopt niet.)

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 27-4-2024
Berichten: 13455
14-2-2007 10:02
Titel aangepast. Of het materiaal waarmee de baffle bekleed wordt invloed heeft op de BDS hangt maar net af van het frequentiegebied waar je het over hebt. Een materiaal kan pas duidelijke invloed hebben op de reflecties (bijvoorbeeld door absorbtie of refractie) als de materiaaldikte/oppervlakteverstoring niet verwaarloosbaar is ten opzichte van de golflengte. Zo zal een laagje whatever spul van 2mm volgens mij totaal niets uithalen (behalve optisch en in de folder).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 14-4-2024
Berichten: 2129
14-2-2007 20:22
Hallo Dré,

Bedankt voor je uitleg.

Het BDS-verhaal is mij nu een stuk duidelijker, niet dat ik echt alles begrijp.
Maar voor het geen wat ik wou weten, is in dit topic op mijn vragen ruimschoots antwoord gegeven.

Mocht iemand nog een nette uitleg vinden in het Nederlands, schroom dan niet om hier een linkje achter laten.

Op naar de volgende "studiereis".
Gaande weg wil ik zo wat meer info opsteken om zo uiteindelijk zelf een speakerbox te kunnen bouwen (van SA componenten) die, én een beetje klopt, én goed klinkt.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)