Forum > Geluid

Stage Accompany monitoren, wie heeft er wat meer info ?

(51 reacties. Pagina 1 van 6)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
7-2-2007 02:16
1 x bewerkt. Laatst door Webbie op 7-2-2007 09:03
Hallo,

Paar dagen terug een SA setje aangeschaft.

Het is een setje Stage Accompany monitoren, de voorloper van de M44 (M40 ?).
Setje stamt uit de tijd dat SA in financiële moeilijkheden verkeerde, en kasten bouwde met de nog voorhande voorraad. Kasten zijn in die tijd geleverd aan een studio in Hoorn. (zo vertelde de verkoper)

Maten van de kasten zijn exact gelijk aan de huidige M44 (setje van rond de 5000,- Euro). De bass-speaker (SA 1203) is eveneens gelijk aan de huidige setjes, de Ribbon Compact Driver (van 14 kilo!) is waarschijnlijk een eerder type (SA 5825).

Scheidingsfilter is, volgens de verkoper, verbeterd door een audiofiel. Weet bij god niet hoe de originele er uit zagen en klonken.

Het geluid wat er uit die dingen komt is echt overweldigend.

Iedereen die mij iets meer van deze speakers kan vertellen zou ik zeer erkentelijk zijn.

(morgen gaat er ook een mailtje richting SA om wat achter meer info te komen)

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 2-6-2024
Berichten: 782
7-2-2007 06:52
Ik zie op het crossover in ieder geval een mogelijke verbetering door de dikke MKT condensator te vervangen door een MKP. Ook de draaddikte van de kleinere spoel lijkt me niet enorm, wellicht een leuke koperfolie spoel of Tritec erin zetten? Eveneens zou je de draadgewonden weerstanden kunnen vervangen door MOX types.

Wel leuke kastjes hoor!

MVG Contour
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 2-6-2024
Berichten: 13458
7-2-2007 10:27

Contour schreef:

Ik zie op het crossover in ieder geval een mogelijke verbetering door de dikke MKT condensator te vervangen door een MKP.
Geeft bij een goede hoogdriver inderdaad vaak een verbetering (gehoormatig soms een grote verbetering, zeker als de factuur nog vers in het geheugen zit ;-). In dit geval zitten er echter al MKP's in de hoogsectie. En MKP's in de laagsectie stoppen wordt alleen door high-end lovers gedaan. Rendement is namelijk absurd laag in dat geval (maar voor High end lovers geeft dat niet; die kijken toch niet naar dat soort aardse dingen).
Ook de draaddikte van de kleinere spoel lijkt me niet enorm, wellicht een leuke koperfolie spoel of Tritec erin zetten?
En wat nou als de ontwerper zo slim is geweest rekening te houden met die serieweerstand? Nou... In dat geval is deze modificatie een verslechtering.

In het algemeen gaat men dus pas modificeren als men meer van de materie weet dan de ontwerper in kwestie (hopelijk).
Eveneens zou je de draadgewonden weerstanden kunnen vervangen door MOX types.
De betere weerstanden zijn bifilair gewikkeld. De zelfinductie is dan van het niveau "dat gaat nergens meer over". We hebben het hier immers niet over HF toepassingen.

Laat het filter maar mooi met rust!!!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
7-2-2007 11:11
Kast is niet origineel en naar alle waarschijnlijkheid zelf gefabriceerd... Bestukking is wel origineel en filter zelfgefabriceerd.
Overigens zowel voor het laag en hoog... hele goede componenten.
Filter lijkt uit de hifi-hoek te komen,maar dat wil niets zeggen over de kwaliteit ervan. Voor verder info, de verkoper nog eens uitvragen??

Overigens als je dit al overdonderend vindt klinken...misschien zo laten??? Als ik naar mijn oude 4534 kasten luister, dan verbaas ik me ook altijd over de kwaliteit van het gebalanceerde geluid...hifi...maar dan wel op PA-sterkte.
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 2-6-2024
Berichten: 13458
7-2-2007 11:25
Als Webbie nog wat wil tweaken dan zou ik dat inderdaad niet doen met het filter (ziet er prima uit) maar wel met de kast. De drivers "flush" monteren (zeker de Philips bandtweeter) kan een aardige verbetering geven (hoewel ik me dat in dit geval een beetje afvraag gezien de afmetingen van de bandtweeter (die bijna z'n eigen baffle vormt)). Ook de manier waarop het dempingsmateriaal is toegepast is typisch en dus typisch fout (iets dat zelfs het gros van de fabrikanten fout doet). Dempen doen we daar waar het dempingsmateriaal z'n werk kan doen (en da's niet strak tegen de wanden ;-). Ook mis ik elke vorm van bracing (hier en daar een WTW bracing kan helpen).

En waarom die laatste 2 schroefjes onbreken in het (voor HiFi begrippen pislelijke) grondplaatje...

Het zal vast een fikse verbetering zijn ten opzichte van de kasten die je hiervoor gehad hebt (zeker nadat je oren weer gewend zijn geraakt aan minder gekleurd geluid).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-5-2024
Berichten: 5308
7-2-2007 11:36
Met het puike rackje (Crest amps, processor) dat René heeft staan zou je de kast natuurlijk ook kunnen bi-ampen. Misschien dat dat nog wat voordeel oplevert. In ieder geval kan je dan alles helemaal naar je wens instellen.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 2-6-2024
Berichten: 13458
7-2-2007 11:39
Vergeet in dat geval niet de stopper condensator (je zou de 2 condensators van de hoog sectie kunnen pakken en die parallel zetten aan elkaar en dan in serie zetten met de hoog driver (condensatwaarde moet dusdanig hoog zijn dat hij een kantelpunt geeft dat ca. 1 oktaaf van de werkelijke X-over ligt).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Luc2366Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-6-2017
Berichten: 686
7-2-2007 13:35
effe off-topic: zaten die SA-kasten niet vol JBL-materiaal? Waarom was dat dan toch nog zoveel duurder indertijd? Heb helaas alleen maar ervaring met de Bluebox...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 2-6-2024
Berichten: 13458
7-2-2007 14:06

luc2366 schreef:

effe off-topic: zaten die SA-kasten niet vol JBL-materiaal?
In het begin wel, later niet meer. Overigens hebben we het dan alleen over de normale speakers, de bandtweeter is een Philips ontwerp (geen of Philips deze ook produceerde of dat SA dat zelf deed).

Leuke anecdote over de eigen productie van SA: Tijdens een rondleiding in Hoorn (fiks wat jaartjes geleden) werd met trots verteld dat men zeer veel woofers afkeurde omdat hun eisen zo hoog waren. Reactie van een bezoeker was "nee, jullie productie is gewoon zo slecht". wink ;)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
7-2-2007 19:31
Bij mijn weten heeft Philips van deze driver alleen een klein aantal prototypen gemaakt, welke goed waren voor HiFi begrippen maar niet zo veel beter als bestaande oplossingen dat het de hoge prijs rechtvaardigde.
SA heeft het ontwerp toen overgenomen en met veel succes aangepast aan hun toepassing. Het lijkt me niet ondenkbaar dat de productie van meer high-tech onderdelen als het ribbon elders is gebleven.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)