Forum > Off-Zone

audiofielen

(54 reacties. Pagina 1 van 6)
Moderator(s): Dré
M44Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2007
Laatste: 14-4-2008
Berichten: 56
4-9-2007 20:21
hoe word er hier gedacht over audiofielen. zitten die er juist naast en is PA de weg tot realisme in geluid. boeit het hier of een set realistisch klinkt?
wat is volgens men hier het grote verschil tussen hifi en PA.
niet mijn bedoeling een rel topic te starten dus hou het netjes aub.
ben oprecht nieuwsgierig naar wat mensen drijft die PA instalaties hebben in de huiskamer. wat is er het grote voordeel van , kleven er nadelen aan.
ik zelf kom uit de hifi hoek maar kan PA geluid wel waarderen maar vraag me altijd af of het subtiel kan zijn, microdetail kan weergeven, warm en relaxed kan klinken.
ik zie mijzelf nl nog wel eens de overstap maken.
voor audiofielen is mijn set nu al snel te ruig/rauw.
maar hoe denkt men hier over dingen als spikes, dempers, zilverkabels,cd matten, degmanetiseer cd's, getwiste aders in netkabels, audiofiele zekeringen enz enz.
Mijn leven is een sprookje, iedere dag als ik thuis kom zit die heks weer op de bank
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
4-9-2007 20:42
een goede Onkyo set en klaar is meneer hier! happy :) Oja de standaard speaker kabel wel even vervangen door nette 1,5mm2 kabel. Het betreft een net 5.1 dolby setje welke voorzien is van voldoende vermogen.

en of het echt helpt, al die dure "vreemde" kabels? Mijn vader heeft thuis een nog duurdere set Onkyo staan met Monster kabel, maar ik hoor het verschil echt niet hoor.

ben wel van mening dat een stel PA speakers niet thuis horen in de woonkamer, gaan snel te hard, klinken niet zo vol en warm als een huis tuin en kamer set.

Oja voor de mensen die denken, Onkyo?? wasda voor taiwan, verwegistan merk?? Google en zoek eerst even op het www. sneaky :V
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
M44Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2007
Laatste: 14-4-2008
Berichten: 56
4-9-2007 20:56
maar als je zijn set nu eens bij jou opstelt zodat je in dezelfde akoestiek een vergelijking kan maken. mijn ervaring is dat een set maar zo goed klinkt als de kamer waar ie in staat.

waarom kan PA niet zo goed klinken in de huiskamer. wat is nu precies het verschil tusssen bijv mijn jbl century gold en een PA speaker. even heel technisch gezien

ik heb 93 db rendement , das niet veel maar in de huiskamer kun je ook niet met 120 db gaan spelen. of je moet op de hei wonen.
bas speaker (driver) is 15", vermogen 800 watt peak. wat zal een kenner of een leek nu exact als verschil horen.

onkyo heeft mooi spul gemaakt trouwens
Mijn leven is een sprookje, iedere dag als ik thuis kom zit die heks weer op de bank
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
4-9-2007 21:30
In mijn optiek zijn HiFi en PA op twee andere principes gericht. Beiden produceren weleenswaar geluid, maar daar houdt het een beetje op. PA gaat uit van geluidsdruk en HiFi vanuit een bepaalde klank. Linksom of rechtsom zullen er consessies gedaan moeten worden.

Ik ben ervan overtuigd dat PA warm kan klinken. Ik denk namelijk dat het verschil niet alleen uit de luidsprekers komt. Ik heb sinds een paar dagen een Stanton VRM-10 mixer. Deze heeft buizenversterkers en gewone transistor versterkers (je kunt schakelen tussen die 2). De buizen klinken een stuk warmer: dat verschil is op PA kasten duidelijk hoorbaar.
Of het net zo gedetaileerd kan als HiFi? Ik denk dat daar een consessie ligt. Je kunt een PA kast erg gedetaileerd laten klinken, maar het getrainde oor zal het verschil echt kunnen horen. Dat is niet erg, gezien het feit dat er relatief heel weinig mensen zijn die een echte High End HiFi set hebben staan (en daarmee bedoel ik dus een setje van een paar duizend euro of hoger). Een goede PA kast zal gedetaileerder kunnen klinken als sommige "goedkope" HiFi kasten.

Persoonlijk maakt het me niet gek veel uit of ik naar goede HiFi kasten of goede PA kasten luister. De HiFi set van m'n ouders vind ik, persoonlijk, een stuk minder mooi klinken dan mijn PA set. Hoog komt minder goed uit, laag is te rommelig: gewoon niet mijn ding. Aan de andere kant, ik heb eens de eer mogen hebben om een HiFi setje te mogen horen waar echt niets op aan te merken was (wellicht de diepgang, het waren namelijk betrekkelijk compacte kasten). Maar dat was dan ook een setje waarvan je een bescheiden auto kan kopen.

Het is dus niet alleen een kwestie van detail, maar ook voorkeur voor een bepaalde klank kleur en dergelijken.

Overigens over kabels en dergelijken: ik deel de mening dat je kabels voldoende moeten zijn voor je setje. Je kunt een setje standaard spreeuwenkastjes hebben staan, maar die gaan echt niet beter klinken door een setje zilveren kabels met gouden pluggen. De andere kant is ook een beetje waar. Je kunt niet verwachten dat door hele dunne kabeltjes een echt net signaal gepompt kan worden (zeker niet als er een beetje vermogen doorheen moet). Dus dat soort dingen moet je een beetje naar verhouding doen. Extreem dure kabels zullen ongetwijfeld minder storing opleveren waardoor je geluid ietsje beter word, maar dat is echt margewerk en ik betwijfel of er mensen zijn die het echt horen (ik hoor het in ieder geval niet).

En Onkyo is inderdaad leuk spul voor in de woonkamer happy :)
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
M44Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2007
Laatste: 14-4-2008
Berichten: 56
4-9-2007 21:42
het leuke is juist dat kabels niets moeten doen en zodra ze wat toevoegen dat niets anders dan vervorming kan zijn. kortom de kabel die je hoort moet je juist niet hebben.

interessante optie is dat, schakelen tussen buis en transistor. ik heb altijd geleerd dat een buis en een transistor alleen anders klinken als je ze op de grond stuk gooit.
er zijn ook heel schelle buizenversterkers. dus waarom zouden ze dat doen? wat is hun motivatie denk je of weet je.

Er zijn hifi sets die bij 1 watt 100 db leveren. (klipsch)

is het wel zo anders?
Mijn leven is een sprookje, iedere dag als ik thuis kom zit die heks weer op de bank
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
4-9-2007 22:04
Ik kan je vertellen dat het echt anders klinkt. Maar verschillen in klank zitten niet alleen tussen het principe van buis of transistor. Het zou me niet verbazen als de ene buis anders klinkt als de andere. Waarom zouden er anders van die enorme prijsverschillen zijn tussen diverse types/modellen buizen?

Maar om heel eerlijk te zijn, de speaker bepaald het geluid slechts ten dele. De toevoeging van een buizen-voorversterker klinkt al anders. Als je dan eens gaat kijken naar de diverse klassen versterkers, de diverse componenten (eindtorren, condensatoren, voedingen) enzovoorts. Het verschil zit hem ook daarin. Ik had een DAP Mission versterker op het mid/hoog en een DAP Palladium versterker op het laag. Ik een tijdje 2 Digidrives gehad voor hoog/laag. Dat klinkt heel anders op dezelfde luidsprekers. De Digidrives lijken meer controle te hebben over de subs en het hoog komt er een stuk gedetaileerder uit (en dat op een PA kast).

De reden waarom er buizen in een mixer zitten? Mijn gok is pure status. De VRM-10 was in 2000 het vlaggenschip van stanton met een prijskaartje van boven de 2500 euro. Voor dat geld krijg je 4 kanalen, een setje filters en een DSP module, modulair opgebouwd in een metalen doosje. Voor die prijs koop je ook een Dateq GPM 8.3 met het dubbele aan kanalen, een prima EQ, goede faders enzovoors. Dus voor dat geld moet er wel wat extra's in, en dan staat het wel leuk op de doos dat er buizen in zitten. Mijn gok is dus dat die buizen erin zitten, puur om de status van het apparaat te onderstrepen.
Natuurlijk klinkt deze mixer als een klokje. De filters zijn echt heel goed. De DSP is geweldig, de EQ is helemaal fantastisch en dan maken de buizen het natuurlijk leuk af. Maar zonder buizen was dit ook een uitstekende mixer.

En over die klipsch luidspreker: klinken die net zo gedetaileerd en mooi als een luidspreker met een rendement van 90dB uit dezelfde prijsklasse? Daar heb je je consessie, denk ik (prijs / geluidsdruk / geluidskwaliteit).
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
M44Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2007
Laatste: 14-4-2008
Berichten: 56
4-9-2007 22:40
mischien wel mooier. hoger rendement geeft minder vervorming. klipsch is de meest snelle en detailrijke speaker die ik ken.

denk jij blind het verschil te horen tussen een buis en een transistor. ik kan het niet in ieder geval
Mijn leven is een sprookje, iedere dag als ik thuis kom zit die heks weer op de bank
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 9469
4-9-2007 23:21
velen malen zijn er al allerlei vergelijkings tests gedaan op allerlei onderdelen in zowel hifi als pa.
om nog maar niet te spreken van het afpeel of opneem medium.

Dus wat zal deze discussie gaan opleveren,
niets anders als meningen, maar niemand heeft ongelijk.....denk daar maar eens over na razz :p

De praktijk leert dat mooi geluid voor iedereen iets anders is.
de persoon bepaald of hij iets goed vind klinken, en zoals al meer dan eens heeft uitgewezen, niet de grafieken met curve's.
Ook ben ik er van overtuigd dat iedereen op zijn eigen manier de perceptie van geluid/muziek ervaart,
wat dan ook meteen weer verklaart waarom iedereen zijn eigen set het beste vind klinken.
Als die tenminste niet te veel beperkt word door budgetten.

Ik heb hier net (6!) 901 BOSE boxen de deur uitgedaan omdat we dat ongedetailleerde geluid zat waren.

Ze worden vervangen met een stel keurige instal cabinets (soort vaste café boxen, dus niet gewone on the road boxen) En we gaan het beleven, ze komen morgen binnen als het goed is.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
M44Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2007
Laatste: 14-4-2008
Berichten: 56
5-9-2007 08:55
de 901 is a hell of a job om goed te plaatsen. heb er echter ook goede ervaringen mee.
ik ben het met je eens dat iedereen zoekt naar een ander, eigen geluid en dat de kwalificatie "goed geluid" mijlenver uit elkaar kan liggen.
door echter jarenlang op te trekken met audiofielen ben ik bevooroordeeld geraakt door mensen die Pa "achtige"instalaties gebruiken voor thuis omdat die hifi maar saai vonden. door contact met dhr schrauwen ben ik na gaan denken (niet dat hij briljante overtuigingen had maar wel passie). ik heb veel rock muziek beluisterd op instalaties van 900,- tot zelfs een van 35.000 euro!
Eigenlijk kon geen van die instalaties mij pakken. echter in engeland heeft mijn oom een paar 4435 studiomomitoren van jbl, dat swingt en rockt de pan uit. (het JBL virus heerst in de hele familie)
vandaar mijn zoektocht naar de ideale combinatie van PA en hifi. wellicht is ie er niet en blijft het een eeuwig compromis. mischien is er nauwlijks verschil en zit het hem puur in vermogen en afstraal gedrag. Een audiofiel gebruikt geen equalizer omdat dit vervormd en de fase coherentie verstoort (blijkbaar niet hoorbaar of merkbaar tot 300hz)

ik wil een set die rockt maar ook cosi fan tute van mozart met alle rust kan brengen.
door dit topic te starten hoop ik bij te leren.
Mijn leven is een sprookje, iedere dag als ik thuis kom zit die heks weer op de bank
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 13458
5-9-2007 09:54

m44 schreef:

hoe word er hier gedacht over audiofielen.
Een aandoening die soms te genezen is (bijna vergelijkbaar met een sekte).

Kijkend naar mijzelf: In mijn audiofiele fase luisterde ik niet meer naar muziek maar alleen nog naar m'n installatie. Heeft even geduurd voordat ik dat aan mezelf kon toegeven (en heeft zeker geholpen bij de genezing). En dat nog wel terwijl ik een zwaar technische achtergrond heb (en dus eigenlijk ongevoelig zou moeten zijn voor snake oil).
maar hoe denkt men hier over dingen als spikes, dempers, zilverkabels,cd matten, degmanetiseer cd's, getwiste aders in netkabels, audiofiele zekeringen enz enz.
Producten met een goede marge! laugh :D

Soms hebben producten een licht wetenschappelijke achtergrond, soms klopt het volledig, vaak is het pure snake oil.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)