Forum > Geluid

geluids installatie in een restaurant

(41 reacties. Pagina 1 van 5)
Moderator(s): Dré
Sick2Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-9-2007
Laatste: 8-1-2016
Berichten: 133
22-9-2009 17:10
Beste forum leden,

Op de plek waar ik werk wilt men een nieuwe geluidsinstallatie.
Het gaat om een restaurant waar de geluidsinstallatie puur dient als achtergrond muziek.
Er worden nooit feesten of dergelijke gegeven. Geluidskwaliteit is dan ook belangrijker dan volume.
Het gaat om ongeveer 6 luidsprekers, 5 luidsprekers is ook nog een mogelijkheid.
De luidsprekers moeten per ruimte apart aangestuurd worden.
Het idee is dus als volgt:

ruimte 1 (onder): 3 luidsprekers
ruimte 2 (boven): 2 luidsprekers
ruimte 3 (keuken): 1 luidspreker

Deze ruimtes moeten dus allemaal een aparte volumeknop hebben. Verder is het een mogelijkheid om Ruimte 2+3 samen te voegen. Het gaat er vooral om dat het onder, als het druk is iets harder staat dan boven. Onder gaat dan de volumeknop een stuk omhoog terwijl er dan boven maar een paar man zitten. Die bij wijze van half doof worden.

Ik heb zelf al even een beetje research gedaan maar ik kom er niet helemaal uit.
Ik dacht er zelf aan om 6 actieve monitors te kopen en daar een klein mengpaneeltje op aan te sluiten.
In mijn zoektocht ben ik ook een bose set tegengekomen de freelance, dit zou de perfecte set zijn. Helaas valt deze buiten het budget. Dus dit valt voor mij op dit moment af, of er moeten nog goedkopere bose setjes te vinden zijn.
Verder heb ik een fostex setje gezien 18w laag en 18w hoog. Deze set koste +-180 per 2 stuks.
En dat dan in combinatie met een klein mengpaneeltje.

Ook had ik nog een mackie monitor gezien, mackie mr5, deze heeft wat flinkere specs en kost zo een 150 euro per stuk.

Maar ik heb totaal geen ervaringen met monitors, weet niet precies welke goed zjin en misschien is het ook wel helemaal niet slim om deze daar te hangen, maar kan ik beter voor 2.1 set gaan zoals syrincs setje bijvoorbeeld.
Of beter PA ophang, de kleinere serie van HK bijvoorbeeld.

Nu vroeg ik me af of jullie niet nog goede ideën hebben?

Bij voorbaat dank

Verder hoop ik dat alles een beetje duidelijk is, want volgens mijn verhaal is een beetje chaotisch verder is budget
+-1000 euro.
insomnia
BrokencoreStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2008
Laatste: 2-12-2022
Berichten: 170
22-9-2009 17:38
Ik zie het voordeel van actieve speakers in dit geval niet echt in? Je moet naar 6 punten naast naast audio ook een geschakelde 230V neerleggen (of je moet de speakers altijd aan laten staan). Verder zijn actieve speakers duurder.

Stel je neemt 3x www.new-line.nl/v/5484 + een amp bijvoorbeeld www.new-line.nl/v/7256 (een beetje degelijke, aangezien hij vele uren zal aanstaan). En een simpel mengpaneel erbij. Drie speaker per kant op de versterker, en je kan twee zones met de volumeknoppen van de amp regelen.

Edit: Of 100V systeem, kan je later eenvoudiger uitbreiden mocht het nodig zijn.
DewazigeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-3-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 318
22-9-2009 17:54
Een 100v eindtrap en dan 3 zone's maken is voor puur achtergrondmuziek misschien wel de goedkoopste oplossing. Heb je ook maar 1 amp nodig en maar 2 aders naar iedere ruimte (heb vandaag nog een paar 100v inbouw volumeregelaars gevonden die weg mogen)
Lost in Music
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 27-5-2024
Berichten: 9469
22-9-2009 22:08
Wat betreft 100 volt versterkers, die heb je ook met meerdere zones wink ;)

hoe groot zijn de ruimtes?
hoeveel mensen bevinden zich op een druk moment in elke ruimte,
hoe hoog is de ruimte?
hoe is het gesteld met de accoustiek van de ruimte?
moet het systeem stereo zijn, of mag het ook mono zijn?

Wat je ook moet weten is dat als je achtergrond muziek in een ruimte wilt hebben wat een beetje overal gelijk hoorbaar is, dat je meestal niet in een wat grotere ruimte met slechts twee geluidspunten (boxen) moet werken.

En last: wat bedoel je met kwaliteit van het geluid?
Jouw begrip van goed geluid hoef nog niet te betekenen dat het gelijk heel duur hoef te worden,
maar weet daarbij wel dat de kosten vrijwel recht evenredig zijn met de kwaliteit......
En dat je helaas niet voor een dubbeltje op de eerste rij kan zitten als je echt goed geluid wilt hebben.

Alles hangt ook een beetje af van je anwoorden op mijn bovenstaande vragen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Sick2Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-9-2007
Laatste: 8-1-2016
Berichten: 133
23-9-2009 10:40
hoe groot zijn de ruimtes?

Ruimte 1: Daar is de bar maar ook nog een aantal tafels, dit zal zo een 10 bij 5 zijn schat ik ongeveer. Rond de 40 mensen zullen daar kunnen zitten
ruimte 2: Boven vergelijkbaar met een woonkamer 6 bij 4 ofzo. 20 personen
Ruimte 3: keuken, is niet zo van belang qua geluid als er maar 1 speaker hangt.

Ruimte zal zo een 2,50m hoog zijn denk ik ongeveer.
Qua accoustiek was het tot nog toe vrij aardig, zoals de speakers nu hangen. Geen echo of galm of dergelijke.

moet het systeem stereo zijn, of mag het ook mono zijn? Maakt vrij weinig uit

De ruimtes zijn niet zo heel groot, het is een vrij klein restaurant. Tenminste zoals de speakers nu hangen klinkt het vrij aardig. Wat ik met de kwaliteit van het geluid bedoel is eigenlijk dat ik een "warme" sound wil hebben. Het geluid wat je hebt bij oude warfdale speakers en dergelijke. Met nog die mooie houten kasten eromheen.
Het heeft dus niet zo een hele hoge eisen, het mag natuurlijk wel niet schel klinken.

De speakers nu zijn er 5 van philips uit de jaren 90 ofzo. Klinken vrij aardig hebben vrij warm geluid.
Nieuwe set komt er vanwege mankementen oude set, en het instellen van volumes in 2 verschillende ruimtes.

Alvast bedankt voor de info
insomnia
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 27-5-2024
Berichten: 9469
23-9-2009 10:54
Warme sound, bedoel je waarschijnlijk mee dat er flink wat laag in moet zitten.
En daar is meteen je probleem.
Dat kost geld, zeker als het een beetje compact moet blijven.

Nog een vraag: moet het geluid vanuit één punt regelbaar zijn, of in de ruimte zelf?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
23-9-2009 11:00
Voldoen de speakers nog? Waarom dan vervangen?
Hangt er nu een laagohmig systeem, of een 100V systeem?

Indien speakers nog voldoen en het syteem laagohmig is: Koop lekker een extra ampje (of 2 nieuwe mocht de oude aan het eind van zijn latijn zijn) en ga mono draaien. Pleur de benedenruimte op 1 amp, gooi de bovenruimte op kanaal 1 van de andere amp en de keuken op kanaal 2. Koop een zonemixer zodat je elke zone apart kunt aansturen. Moet kunnen binnen je budget dacht ik.

Bij een 100V systeem kun je zoals eerder gezegd met losse volumeregelaars aan de slag.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
23-9-2009 11:03
Over het algemeen wil je juist niet teveel laag in een RESTAURANT.....
Light Image
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
23-9-2009 11:32
Beetje warmte in de muziek is lekker, maar die bereik je vaak toch al doordat hoge tonen worden gedempt door interieur of wegvallen in het geroezemoes. Veel laag is inderdaad over het algemeen niet lekker, mensen moeten harder praten en de definitie in de muziek wordt erg snel weggedrukt.
Sick2Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-9-2007
Laatste: 8-1-2016
Berichten: 133
23-9-2009 12:00
Met warme sound, bedoel ik niet echt extreem veel laag, maar een mooie verhouding tussen hoog en laag.
Zolang het hoog maar niet schel of fel klinkt want, dit is niet bepaald aangenaam. Met warm bedoel ik ook een wat rustigere klank, weet niet zo goed hoe ik het moet omschrijven. Geluid liefst vanuit een locatie regelbaar, maar als de speakers vooraf ingesteld kunnen worden is dit ook geen probleem. Zoals bijvoorbeeld actief.

Met 100v speakers en dergelijke heb ik verder 0 ervaring.
Hoe gaat dit precies in zen werk, wat zijn mogelijke opties voor deze systemen?

Verder hoeft het echt geen super systeem te zijn, zo kritisch zijn ze niet.
De speakers wat er nu hangen zijn standaard huiskamer speakers. Geloof 4ohm 30 watt rms en 60 wat piek.
Ook hier staat standaard huiskamer versterker, vanuit daar gaan gaat het signaal naar een of ander crappy verdeelkastje. Wat dus ook echt niet goed werkt. Speakers vallen uit maar sommige speakers
zijn ondertussen ook ver tegen het einde, dus nieuwe speakers ophangen is toch wel nodig.

heb zelf op new line ook nog even gekeken naar die dapjes voor in de horeca en dan met een www.new-line.nl/v/11483.

bedankt voor de reacties tot noch toe happy :)
insomnia

Terug naar forum Reageer (zonder quote)