Forum > Geluid

QSC of Das Audio: meedenken voor de keuze

(16 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
13-9-2019 20:13
Beste allen,
Het is al even geleden dat ik hier nog eens op het forum postte, maar nu had ik graag opnieuw even wat afgetoetst, jullie gedachten geweten, advies ingewonnen.
Situatie: Ik ben ondertussen 6 jaar gestopt met hobby-matig dj'en (drive in-show).
Momenteel speel ik nog een 2x/jaar voor vaste klanten die geen afscheid konden nemen.

Nu zou ik voor mezelf graag een 'folieke' kopen, maar uitsluitend voor de privé-sfeer (privé gebruik, dus geen verhuur enz...)
Ik had graag een stel "echt" goede speakers gehad, waarmee ik een tijdje vooruit kan in allerlei situaties.

Het idee is nu om een stel speakers te kopen waar ik al stand-alone mee uit te voeten kan, maar nadien zou ik wel overwegen om ook een (of twee) degelijke baskast(en) erbij te kopen.

Ik had graag jullie mening geweten over de keuzes die ik voor mezelf al had voorzien:
- QSC K12.2
Heb ik op een van de opdrachten als extra delay (in een tent) gehad en ik was verbaasd van de kracht dat er uitkwam. Voor de andere opdracht had ik ze alleen staan (zonder baskast) in een café. Ook daar voelde ik geen behoefte aan een extra baskast en voel je dat je power genoeg hebt.
Nadeel: de kast zelf is van composiet (en om een of andere reden, neig ik persoonlijk naar de klassieke houten kast) en lijkt me snel beschadigd (krassen)
Waarom deze: Lijkt mij de perfecte allrounder voor mij persoonlijk. Flink wat kracht en multi-inzetbaar (ook uitgerust om te kunnen worden gevlogen, inschakelbaar in een groter systeem, etc...)

- QSC K10.2
De kleinere versie (K8) heb ik als monitor gehad. Ook deze straalt kracht uit, maar hier twijfel ik vooral over de basweergave. Kleinere woofer, dus de bas zal ook minder ver dragen? De verhuurder hier in de buurt gaf aan er wel al feestjes mee gespeeld te hebben, zonder baskasten, maar ik twijfel persoonlijk.
Nadeel: De 10 inch-woofer voor de stand-alone basweergave
Waarom deze: Iets handelbaarder dan die hierboven en prijs is ook iets beter ;-)

- Das Audio Vantec 12A
Deze heb ik zelf nog niet gehoord, maar volgens de verhuurder was dit zelfs nog een klasse hoger dan de K12.2. Qua prijs ligt hij ongeveer in de lijn van de K12.2 (iets duurder, maar juiste prijs moet ik me nog bevragen).
Nadeel: naambekendheid (Spaans merk met toch redelijk goede reviews, maar nog niet zo bekend hier in België) + zelf nog niet horen spelen op volle kracht (testen tegen laag volume zijn mogelijk, maar dan hoor je de verschillen niet echt)
Waarom deze: Heeft een houten kast :-) (Binnenin ook gezekerd via een frame om te vliegen) + De verhuurder was hiervan echt overtuigd dat het nog een klasse hoger was dan de K12.2.

Doel van de aankoop: Zoals gezegd, een persoonlijke zotte aankoop :-)
Ik wil graag genieten van degelijk geluid en materiaal als ik dan toch eens voor muziek moet zorgen (Muziek op een tuinfeest voor de familie, De schoonvader heeft een achtergrondbandje en wil af en toe ook eens wat versterking, verjaardagsfuifje voor de dochter,...).

Tot voor het overleg met de verhuurder was ik overtuigd om voor de K12.2 te gaan. Nu, erna twijfel ik dus, vandaar even polsen hier ;-)

Wat zouden jullie kiezen? En vooral waarom?
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 11-5-2024
Berichten: 9469
14-9-2019 10:58
Over het algemeen kan je stellen dat hoe groter de basspeaker in vergelijkende kasten, hoe beter de bas ervaring.

Dus als je wilt kiezen tussen 10 of 12 inch, neem dan de 12 om teleurstelling te vookomen.
Ik zou gaan voor de QSC.
Om meerdere redenen:
Het is gewoon een goede speaker die zeer universeel in te zetten is, ik heb deze (iets oudere uitvoering) in een kerk hangen waar een band moet spelen. Indrukwekkend volume voor zo'n compacte behuizing. Betrouwbaar. Rete strak op hoog volume.
Veel instelmogelijkheden, en niet lawaaig in de koeling, wat best wel belangrijk is bij thuisgebruik.
De 10 inch is trouwens ook al er goed hoor.
Beter dan menig 12 inch in vergelijk van andere merken.
Maar als je ze naast elkaar hoort van QTC, dan hoor je meteen het verschil.

Verder zou ik me niet te veel zorgen maken over beschadigen,
je gaat er niet dagelijks mee op stap, en kunststof is makkelijker weer netjes te krijgen (cockpitspray) dan hout als het wel beschadigd.
Je kan er natuurlijk ook een hoes bij kopen.

En als laatste (wil je nog niet aan denken) de verkoopwaarde als je ze ooit weg wil doen zal zeker beter zijn dan Das.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
14-9-2019 21:20

Tom schreef:

Ik zou gaan voor de QSC.
Om meerdere redenen:
Het is gewoon een goede speaker die zeer universeel in te zetten is.
Ik deel ook eigenlijk die mening, maar was aan het twijfelen door het overtuigende discours van de verhuurder. Maar wou dus even afstemmen via andere bronnen 😁
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
SuperflyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-9-2008
Laatste: 15-4-2024
Berichten: 57
14-9-2019 22:23
Hoi,

Ik kan je de QSC K12.2 van harte aanbevelen.
Ik gebruik 2 van deze kasten op statief voor feestjes tot een 80 personen en dit gaat ze goed af.
Het geluid is van zeer goede kwaliteit en ook op hoog niveau blijft het zuiver met volle bassen.
De aansluitingen en instellingen zijn diverse.

Groetjes Marcel.
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 1230
15-9-2019 00:43
Hoezo maak je je zorgen om naamsbekendheid als je het nagenoeg enkel voor jezelf gebruikt?
Ik ben zelf niet zo'n hele grote fan van QSC wegens net iets te agressief geluid, verder wel strak klinkende kastjes die verbazingwekkend veel bas geven.
Gewoon gaan luisteren en de bestklinkende nemen zou ik zeggen.
Free beats!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 11-5-2024
Berichten: 9469
15-9-2019 11:49

Hollender schreef:

Hoezo maak je je zorgen om naamsbekendheid als je het nagenoeg enkel voor jezelf gebruikt?
Ik ben zelf niet zo'n hele grote fan van QSC wegens net iets te agressief geluid, verder wel strak klinkende kastjes die verbazingwekkend veel bas geven.
Gewoon gaan luisteren en de best klinkende nemen zou ik zeggen.
Naamsbekendheid, mede ook ivm inzetten bij zaken waar andere pro verhuurders aan het werk zijn en er wellicht samengewerkt moet worden.
Dat gebeurt mij vaak genoeg.

Verder naamsbekendheid omdat het zelden gebeurd dat je iets gebruikt tot het werkelijke einde van zijn leven, en er ooit toch weer een keertje afstand van wil/moet doen. Het levert gewoon meer op.
Kijk bijvoorbeeld maar eens wat Bose/EV/Dynacord/JBL spulletjes opbrengen op MP zelfs als zijn ze 30 jaar out laugh :D

Verder deel ik totaal niet je mening over het agressieve geluid, wat bedoel je nu precies met agressief?
Ik heb met roze ruis gemeten wat deze boxen presteren, en ze hebben nagenoeg een vlakke response als je alles neutraal zet.
Met andere woorden; je kunt ze precies zo laten klinken als je wilt.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 10-5-2024
Berichten: 694
16-9-2019 20:07
ik ben ook geen QSC K-serie fan, t werkt op zich wel maar echt lekker klinken vind ik t ook niet.. word er iig niet enthousiast van.
Misschien dat er met wat processing/eq nog wel wat van te maken valt, maar ik zou ze zelf nooit kopen.
voor mij doet de geluidsbeleving me denken aan mijn ervaringen met HK-audio... is ook best wel aardig, maar ook niet mijn ding.

De genoemde DAS Audio set kan ik niks zinnigs over zeggen.
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
16-9-2019 21:04
Ik heb ook enkele keren gedraaid met QSC K12 kastjes en inderdaad, ze gaan belachelijk hard en er zit een verbazingwekkend goede bas in. Maar ook ik vind ze vrij agressief klinken op hoog volume, net als EV en JBL dat hebben. Wellicht dat dat felle er met de interne processor wel uit te krijgen is.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
BestekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2005
Laatste: 10-5-2024
Berichten: 281
17-9-2019 11:41
Draai al enige tijd naar volle tevredenheid met de RCF NX32a , iets duurder maar een heerlijk kastje.
Ook zonder sub in te zetten, er zit een boost functie op maar die gebruik ik bijna nooit.
Neem enkel nog een subje mee als het een wat ruiger feestje betreft, bij de meeste bruiloften en feestjes is het ruim voldoende
Stefke96Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-6-2011
Laatste: 11-5-2024
Berichten: 499
17-9-2019 14:21

Tom schreef:

Verder deel ik totaal niet je mening over het agressieve geluid, wat bedoel je nu precies met agressief?
Ik heb met roze ruis gemeten wat deze boxen presteren, en ze hebben nagenoeg een vlakke response als je alles neutraal zet.
Met andere woorden; je kunt ze precies zo laten klinken als je wilt.
Vaak is het agressieve geluid ook gewoon vervorming (wat karakteristiek kan zijn voor een driver), en dat is enkel wat te onderdrukken.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)