Forum > Algemeen Forum

Waar vervoeren jullie de drive in mee?

(2184 reacties. Pagina 206 van 219)
Moderator(s): Dré
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 23-4-2024
Berichten: 2389
2-5-2013 12:06

Malle Pietje schreef:

Kunnen wij als eigen (geluid) vervoerder daar dan ontheffing voor krijgen?
En in hoeverre ben ik niet commercieel als ik mijn spullen op klus nodig heb?
Ik denk ook dat daar nog al wat beperkingen zijn mbt afstanden die je mag rijden.
Als ik het goed begrepen heb, mag je max. 50km van je standplaats zijn.
Dus als ik naar Utrecht of verder moet, mag ik niet...?!
Uitzondering:
voertuigen, dan wel voertuigcombinaties met een totale toegestane maximummassa tot 7500 kg, die in Nederland eigen materiaal en uitrusting vervoeren, op voorwaarde dat dit vervoer niet de hoofdactiviteit van de bestuurder is. In de handhaving geldt dat een bestuurder vervoer niet als hoofdactiviteit heeft als hij kan aantonen per week minder dan 12 uur op zo’n voertuig te rijden;
bron

Je moet dus aan kunnen tonen dat je minder dan 12 uur per week in dat ding zit. Beste manier daarvoor is wellicht het inbouwen van een track&trace systeem oid (kan ook handig zijn als t wagentje gejat wordt ;-).

Let overigens wel op het volgende:
Registratie als u niet tachograafplichtig bent

Als u niet tachograafplichtig bent, dan geldt er nog wel een registratieplicht vanuit de arbeidstijdenwet (ATW) artikel 4:3: Een werkgever en een persoon als bedoeld in artikel 2:7, eerste lid, voert een deugdelijke registratie terzake van de arbeids- en rusttijden welke het toezicht op de naleving van deze wet en de daarop berustende bepalingen mogelijk maakt.

Deze registratie is 'vormvrij'. Dat wil zeggen dat u zelf mag bepalen of dit op papier of in de computer wordt bijgehouden of dat u een tachograaf hiervoor gebruikt. De registratie kan als deugdelijk worden beschouwd als de normen van de wet te controleren zijn. In z'n algemeenheid kan je zeggen dat noteren van het begin- en eindtijdstip en daartussen gelegen activiteiten inclusief pauzes voldoende zijn. Deze activiteiten dienen gespecificeerd te worden in rijtijd, arbeidstijd, beschikbaarheidstijd en pauzes.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 14-9-2023
Berichten: 1078
2-5-2013 12:52
EINDHOVUH BEDANKT! wink ;)
Alles komt goed....
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
2-5-2013 20:36
www.tweedehands.nl/autos/bestelbusjes-bestelautos/overige-merken/be-trekker-mercedes-clixtar-sprinter-150117287.html?qq=clickstar&pc_id=&afd=

zoiets lijkt me dan nog het beste
Jakkes72Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2004
Laatste: 8-4-2018
Berichten: 149
2-5-2013 21:47

Frank76 schreef:

jakkes72 schreef:

is niet tacho plichtig, BE rijbewijs en een totale massa tot 7 ton....
Waarvan 2 ton voor de lege aanhanger, 2,5 ton voor een beetje auto, die dat ding mag trekken...
Je aanhanger mag niet zwaarder zijn dan 3,5 ton als je na 19 jan dit jaar je BE hebt gehaald + het gewicht dat je overdraagt op de auto (koppelingsgewicht).
Zitten nogal wat haken en ogen aan...
Bovendien, wat kost die kar, wat kost die auto die ervoor moet en wat zuipt die?
Ziet er leuk uit zo'n ding, maar kost nogal wat.
Het enige wat ik weet van de persoon die die combi heeft aangeschaft is dat het meer massa mag verplaatsen dan een BE combi oplegger, vraag me niet waarom, maar het staat vrij je te laten informeren door de leverancier....
Die persoon had een zware transporter T5(4wd, veeel pk's) met een aanhanger waar hij 2t+ mee kon en mocht trekken.
De izuzu die er nu voor staat kost lang niet zoveel als de vw transporter, maar je kunt er uiteraard ook een duurdere wagen voorzetten...
Het is een persoon die in het bezit is van zijn vrachtwagen rijbewijs..., en dat hij hier voor kiest heeft puur te maken met de (on)kosten...
EAW JF260e / SB250 : was een lekker setje... Nu Brooklyn Audio..., een betere set
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
8-5-2013 19:10
Er zijn BE combinaties die totaal 17 ton op de weg brengen.

Wanneer de auto er technisch voor is ingericht (veelal betekent dit het aanbrengen van een luchtreminstallatie) dan mogen sommige BE trekkers en pickups 12 tot 15 ton mogen trekken.

Het gaat er om, dat de aanhanger autonoom kan remmen; door de luchtreminstallatie remt de aanhanger geheel zelfstandig.

Dit is bijvoorbeeld ook een BE combinatie:

https://img407.imageshack.us/img407/4773/13032012161.jpg

Mag op kenteken (uit mijnhoofd) 11 ton trekken. Komen bij mij in het dorp altijd inspecties en reparaties uitvoeren aan sluisdeuren. Moet erbij gezegd worden dat de Chevy Silverado circa 400PK heeft...die lacht om die trailer
I am a TimeDriver!
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
9-5-2013 19:34
klein detail is dat met zo'n trailer erachter zo'n pickup ook makkelijk 35-40l/100km zuipt. dat is meer dan een gemiddelde trekker voor een oplegger tegenwoordig, en dan nog benzine ipv diesel...
VdbekeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-4-2013
Laatste: 27-12-2019
Berichten: 31
9-5-2013 20:39
Kom ik dan af met mijn 3 tonner :p zuipt wel wat minder 8 à 9l (afhankelijk van laadtoestand en voet).

https://lh4.googleusercontent.com/-zw_yqWdBHdA/UYvl2x_93XI/AAAAAAAACGA/sw8nTBmyUrc/s800/PIC_4608_1.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/-FnwonQBUPdo/UYvl22dgKBI/AAAAAAAACF8/09PaY0TYhdA/s800/PIC_4607_1.jpg
https://lh4.googleusercontent.com/-2ms1brhESOo/UYvodWJ_dgI/AAAAAAAACGQ/M2B3PytGrQA/s576/PIC_4604.JPG

Er zijn nogal wat problemen met deze voertuigen waarvan ik me vooraf bewust van was. Tweedehands gekocht van particulier, dacht ik een goeie koop gedaan te hebben door op een aantal zaken te letten:

ford motor (2.2HDI 120PK) met ketting ipv riem
afwatering voorruit is goed gemaakt
bijna niet uitgeleuterd (ongelooflijk wat sommige klaarkrijgen)
vroegtijdig versleten koppeling
juiste verhouding achteruit

Ik had een goede koop gedaan, totdat de koppeling begon te slippen bij het bijvullen van de motorolie. De keerring van de krukas lek, waardoor de motorolie langs de keerring van de krukas op de koppeling terecht kwam. Nieuw koppeling eronder, keerring vervangen. Kunnen we er terug tegen voor een tijdje dacht ik dan. Totdat ik zondag op locatie wou vertrekken, sleutel in contact wil ik draaien kan ik niet draaien aan de sleutel. 2 minuten liggen proberen/ rommelen en uiteindelijk klikt ie toch, hup nieuw contactslot bestellen. Gelukkig niet zo heel duur, maar het is eerder kloterij dat je telkens ligt te sukkelen met zo'n prullen. Allemaal problemen die ik nog nooit ben tegengekomen. Slechte maand denk ik dan maar.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 9469
9-5-2013 23:03
Peugeot ding, niets dan problemen, je bent niet de eerste op deze site....
Koppeling, motor, elektronica...
Rot voor je.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JakeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2012
Laatste: 6-1-2019
Berichten: 605
9-5-2013 23:39
Vorig jaar in januari een nieuwe peugeot boxer gekocht en de eerste 6 maanden niets anders dan problemen, alles onder garantie hersteld maar niet leuk dat je nieuwe bus meer bij de dealer staat dan op de baan, nu rij ik al 1 jaar zonder problemen maar ik hou mijn hart al vast als hij binnen 7 maanden uit garantie zal zijn. nooit komt hier nog een peugeot binnen, mijn volgende zal terug een volkswagen bus zijn, voor mijn peugeot had ik een VW en daar heb ik nooit problemen mee gehad.

cdn.imghack.se/images/193d857e4aa94041a095e53dad3dd3f7.png
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 14-9-2023
Berichten: 1078
10-5-2013 01:03
Ik ben al 30 jaar onderweg met een ster op de voorkant, nooit problemen.
(die ster zit niet in mijn ruit) wink ;)
Alles komt goed....

Terug naar forum Reageer (zonder quote)