Forum > Licht

Safety cable Karabijnhaak

(13 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
HSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2005
Laatste: 13-4-2024
Berichten: 167
17-5-2017 22:48
Ik draai me eigen suf aan al die schroefdraad-haken op mijn safety's.
Nu zag ik bij de action een setje karabijnhaken liggen met een wll van 50kg.

Wat zijn de etiquettes van veiligheidskabels? 5:1 of 10:1? persé een schoefverbinding aan de haak, per definitie geen Actionspul, etc.
Roept u maar...
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
22-5-2017 11:00
Ik zou zowiezo geen spul van de Action vertrouwen voor safeties. Kan goed zijn dat die karabijnhaken 50KG aankunnen, maar wil je dat risico echt nemen?
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 8-5-2024
Berichten: 694
22-5-2017 17:34
Mwoah, desnoods test je ze ff door er zelf ff aan te gaan hangen. Als ze dat overleven kunnen ze ook wel als safety hun ding doen.

Ik heb zon zelfde pakketje laatst ook gekocht uit nood, en qua bouwkwaliteit is er niks mis mee.
(bij mij hangt er maar n paar kilo aan, en is er ook n aparte safety voorzien, maar heb voor de zekerheid ook de hangtest gedaan bij ALLE exemplaren uit t pakketje)
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 23-4-2024
Berichten: 1139
22-5-2017 22:40
50 kg WLL
WLL = Working Load Limit.
Dit betekend dat je to 5kg wegende dingen mag saven.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
Dj-bartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-7-2006
Laatste: 12-11-2021
Berichten: 582
22-5-2017 22:42
Is dat een advies of dit inmiddels ergens vastgelegd?
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 23-4-2024
Berichten: 1139
22-5-2017 22:44

Soundpower schreef:

Mwoah, desnoods test je ze ff door er zelf ff aan te gaan hangen. Als ze dat overleven kunnen ze ook wel als safety hun ding doen.
Echt, dit meen je serieus en je durft dit te posten op een professioneel forum als dit.

DE HANGTEST ZEGT HELEMAAL NIETS!!!!!!
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 9469
22-5-2017 22:50
4 x bewerkt. Laatst door Tom op 22-5-2017 22:54
allemaal even hangen hangen hangen 4.16 laugh :D
Ik heb ooit bij de night of the promps in Arnhem een keer een MH aan een saftey de hele avond zien bungelen en spartelen.
Was blijkbaar los gekomen van de truss. Licht was wel uit gezet, maar hij bewoog nog vrolijk.
Dan ben je wel blij dat dat ding aan een betrouwbare saftey hangt op een metertje of 8 hoog.........
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 23-4-2024
Berichten: 1139
22-5-2017 22:52

Dj-bart schreef:

Is dat een advies of dit inmiddels ergens vastgelegd?
Het is, voor zover ik het weet, nog een advies. Het is een grijs gebied in de regelgeving.
Wel weet ik dat bijna alle grote bedrijven in de entertainment Nederland zich aan dit advies (deze regel) houden.
Dat is op zich wel logisch al je bedenkt wat iets weegt en dit gewicht exponentieel toeneemt als dit iets valt.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
JeroenstapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-11-2008
Laatste: 14-2-2022
Berichten: 130
23-5-2017 01:43
Ik ben laatst nog speciaal naar de gerenommeerde staalboer geweest om zulke vervelende klemmetjes met draaisluiting te halen omdat er vanuit de Leipziger Messe specifiek gevraagd werd om dit soort klemmetjes MET WLL vermelding erop. Vergelijkbare klemmetjes, netjes zwart, ook door een niet-action geleverd leverancier (misschien wel dezelfde) zagen er net zo degelijk uit en zullen niet onder doen voor de exemplaren met bedrukking. Er stond alleen B200 op en niet WLL=200kg. En dan ging het hier om een licht frame dat continu aan degelijke haken werd opgehangen.
Schroefverbinding: Ja, duurt langer, maar in de Duitse normen kom je daar eigenlijk niet omheen. Je kan natuurlijk ook kleine shackles nemen, net zoveel werk en ook niet duurder.
Maar goed, Action spul in een kritiek onderdeel van de veiligheid in je installatie. Moet je dat willen? Als je inbussetje van de action toch net niet lekker past heb je toch even pech en kan je hooguit even niet verder met je klus. Maar laat je de veiligheid afhangen van onderdelen waar je de afkomst niet van weet? Grote kans dat 99/100 klemmen prima voldoen maar je zal maar net die ene hebben, net als die ene inbussleutel met 7 punten ipv 6 (die heb ik al 2 keer gehad. Ja ik verslijt veel inbussetjes.) Ik kan überhaupt het prijsverschil niet voor me zien want een noodschalm (zo heten die vermaledijde draaidingen volgens mij) is echt niet zo duur, en dan krijg je er wel netjes een certificaat bij.
Anyway, HS draait zich suf aan zijn safeties. Ik heb veel regelgeving gezien omtrent het ophangen van van alles. Daarbij mochten constructies worden opgehangen aan staal en haken die wij als safeties gebruiken. Maar wat er als safety zelf nodig zou zijn werd niet beschreven.
Ik zou zeggen: Houd in eerste instantie de lengte van de safety zo kort mogelijk. Hoe korter de val hoe minder kracht er op de safety komt. Een noodschalm (dus met draaikoppeling) is beter dan een karabiner, maar als de kabel zelf niet sterk genoeg is heb je daar niet veel aan. Zorg dus ook voor een nette safety, het liefst met puntkous. Ze zijn er tegenwoordig ook al met rem, in de vorm van een extra lus. Ter indicatie: er wordt een load rating van 40kg gegeven op een 4mm safety terwijl een 4mm kabel onder constante belasting een WLL van 200kg heeft. De 40kg zou ik dan niet zien als een load rating maar een maximaal te saven massa. Let op dat een WLL in principe al een factor 5 op de breeklast is. Ze gaan hier dus met nog een keer factor 5 bovenop, als je het hebt over te zekeren kilo's en niet om belasting van de kabel als het apparaat valt. Houd dan dus ook rekening met een WLL van 200kg op je koppeling. Dan red je het niet met je 50kg karabijnhaak.
hebben jullie ook gelijkstroomkabels ?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 9469
23-5-2017 07:00
Het is ook maar net hoe die 4 mm kabel is opgebouwd.
Om te beginnen er is een verschil tussen trekkracht en breekkracht.

Trekkracht is de max last waarbij de kabel gebruikt kan worden zonder mechanisch te vervormen.
Breeklast is de last welke de minimale gegarandeerde belasting is waarbij de kabel breekt.

En om dat op het type kabel terug te komen:
je hebt 4 mm kabels die zo goedkoop zijn samengesteld dat de breeklast ergens rond de 600 kilo ligt, en je hebt ook hoge kwaliteit kabels waarbij de breeklast boven de 1500 kilo kan liggen.

En dan heb je ook nog een veiligheids-marge omdat het boven mensen hangt, zal factor 5 zijn van de treklast of in zeer kritische situaties zelfs 10.
En dan hebben we nog de belasting bij een val, dat is net zoiets als dat je op een weegschaal springt,
Op het moment dat de kabel strak trekt bij het vallen, is de belasting belangrijk wat hoger dan het eigen gewicht van het apparaat.

Dus als je zonder begeleidende papieren een kabel toepast op een kritische plaats, dan kan je wel denken, hij lijkt me dik genoeg, maar dat zegt niet zoveel.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)