Forum > Geluid

Geluidstafel aansturen via tablet (was geluidstech aanspreken)?

(46 reacties. Pagina 2 van 5)
Moderator(s): Dré
Schno009Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-9-2007
Laatste: 7-7-2022
Berichten: 122
18-10-2016 21:41
Ik sta zelf als tech altijd open voor suggesties, maar alleen als ze hout snijden. Als iemand aan komt wandelen, over de schutting gooit dat hij de gitaar niet hoort en wegloopt dan heb ik daar helemaal niks mee... Wellicht had de geluidsman een reden voor het niet naar voren halen van de gitaar? Ik heb ook wel eens hoofdschuddend naar de PFL van een toetsenkanaal geluisterd bij een coverband...
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 8-5-2024
Berichten: 694
19-10-2016 12:12
Stond n tijdje terug nog bij n enigszins bekend coverbandje waar de geluidstech er een gigantische puinhoop van aan t maken was.
Zal geen namen noemen, want heb ze vaker (wel goed) zien spelen...
PA inregelen met n koptelefoon vanaf t podium in een acoustisch dramatische zaal... tuurlijk jongen.. gaat vast goedkomen.
Gevolg, niemand in t publiek had ook maar enig idee wat ze aan t spelen waren, van wie, en welk genre... zaal begon na 10 minuten al leeg te lopen.
Eigenaar vd zaal kwam naar me toe, met de vraag wat ik vond dat er moest gebeuren/veranderen en of ik dat wilde uitleggen aan de technieker van dienst.
Dus ik met mn beste bedoelingen ff naar de technicus van de band gelopen, hele verhaal uitgelegd, zonder kritisch over te komen oid..
Meneer wist t natuurlijk allemaal veel beter, de zaaleigenaar moest zn muil houden en zich er niet mee bemoeien.

Toen had ik ook zoiets van: prima joh, zoek t uit.
Ik terug naar de zaaleigenaar, die ontplofte zowat.... hij was in staat om ze per direct van t podium te trappen.
(op dat moment was bijna de helft vd bezoekers al vertrokken, de rest stond merendeels in t voorcafe of buiten)
De technicus werd aan zn nekvel achter t podium gesleept en verteld dat hij kon kiezen: of al mijn aanwijzingen zonder ook maar 1 weerwoord opvolgen, of gelijk spullen inpakken en oprotten. (Dit soort discussies voer je natuurlijk NOOIT waar t publiek bijstaat...)
Hij koos natuurlijk voor optie 2, maar toen de band/organisatie dat hoorde werd hij meteen teruggefloten... die wilden wel graag betaald krijgen, en nog vaker in de buurt spelen want zo vaak gebeurde t niet dat ze in een uitverkochte zaal stonden... zeker na t afspelen van de video-opnames vd eerste set was de band t met mij eens dat dit nergens over ging.

Na n paar kleine aanpassingen aan de plaatsing vd PA, en wat geschuif/gedraai op de mengtafel waren de vocals, gitaren en drums ineens wel herkenbaar in de mix, resterende publiek was gelijk ook veel enthousiaster.
en zelfs de technicus was zo eerlijk om na afloop zn verontschuldigingen aan te bieden over zn gedrag, hij zag na de aanpassingen duidelijk toch ook in dat hij hier de plank heel erg misgeslagen had.
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 1230
19-10-2016 17:33
Hopelijk heeft iedereen daar dan iets van geleerd.
Zelfs als ik dj, dan ga ik nog regelmatig even de dansvloer op. Gewoon om te horen hoe het daar klinkt. Laat staan als je een band of artiest moet afmixen, dat kan eigenlijk niet anders als midden in de zaal toch?
Free beats!
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
19-10-2016 19:02

Hollender schreef:

Laat staan als je een band of artiest moet afmixen, dat kan eigenlijk niet anders als midden in de zaal toch?
Leg dat maar uit aan organisatoren en/of zaaleigenaren, elke vrije m2 in de zaal is heilig. Overigens is mixen van de zijkant, andere ruimte of trailer prima mogelijk als je ervoor zorgt dat de PA hetzelfde klinkt als jouw afluistering. Het enige wat je dan nog moet doen is zorgen dat het geluidsniveau overeenkomt met de sfeer in de zaal, net als bij een DJ prima te doen door af toe rond te lopen. Zelf zit ik het liefst in de zaal maar als omzet of biergooien een hogere prioriteit heeft dan geluidskwaliteit geef ik het ook op en ga aan de zijkant zitten.
Timo BeckmanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-4-2009
Laatste: 1-1-2023
Berichten: 187
19-10-2016 19:28
Ik heb er de pest aan om aan de zijkant te staan maar praktisch gezien is die keus erg vaak niet aan mij.

Het nadeel zit hem vaak in de klank balans zeker qua laag/de rest. Maar goed veel op en neer lopen dan komt het wel goed....
Distributeur van SMAART7di Smaart V8 (Rational Acoustics) ISEMcon meet microfoons Fulcrum Acoustic (alleen voor Nederland).
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
19-10-2016 20:53
Ik heb ook al enkele keren op een evenement gedraaid waar de geluidstech gewoon met een ipad door de zaal liep waarmee hij zijn digimixer kon bedienen. Prima oplossing lijkt me toch? Ik loop als dj ook regelmatig even door de zaal om te luisteren hoe het geluid klinkt (en meteen even aan de opdrachtgever te vragen of alles nog naar wens is als ik er toch ben, niet alleen de muziek maar ook het volume en de geluidskwaliteit wink ;) )
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 8-5-2024
Berichten: 1593
19-10-2016 21:06

YourLiVe schreef:

Ik heb ook al enkele keren op een evenement gedraaid waar de geluidstech gewoon met een ipad door de zaal liep waarmee hij zijn digimixer kon bedienen. Prima oplossing lijkt me toch?
Nee. Op een iPad kun je niet het tempo van de delay intappen en tegelijkertijd met je andere hand (blind!) de faders van de zang bedienen... Je mist de fysieke feedback en vaak zitten functies op verschillende tabs.
De iPad is hooguit een toevoeging om monitoren vanaf het podium in te regelen tijdens soundcheck. FOH kan in mijn ogen alleen bij een 'simpele' band die je heel goed kent. De iPad alleen even gebruiken tijdens het lopen is misschien ook een leuke toevoeging, maar dat gaat ook al snel mis met zoveel m3 water om je heen (mensen absorberen 2.4 GHz nogal goed, dus valt je verbinding vaak weg).
't is maar een hobby...
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
20-10-2016 11:03
Minder waardeloos toestel gebruiken helpt. Mijn Mikrotik Metal 52AC heeft tot op heden nog nooit last gehad met wat kubieke meters water.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 2057
20-10-2016 11:16
Dat scheelt natuurlijk wel, eventueel met een gerichte antenne.
Je zit natuurlijk wel nog steeds vast aan de relatief simpele antennes van je snijplank (tablet).
Niet goed, wel hard!
HSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2005
Laatste: 13-4-2024
Berichten: 167
21-10-2016 23:06

Soundpower schreef:

...Zonder kritisch over te komen oid...
Dat is volgens mij de hele angel in dit verhaal. Hoe iets opgevat wordt, daar hebben we gewoon geen invloed op. Laat dat alsjeblief geen excuus zijn om deze wereld niet een beetje beter te maken. En dit is toch eigenlijk gewoon een spiegel voorhouden, want die geluidsmannen, dat zijn wij zelf dus gewoon. De een vast wat beter dan de ander. Geef dus gewoon wél feedback. Als we dat allemaal doen, misschien verandert dat de 'cultuur' enigszins.

En dan krijg je maar een sneer, of platgetrapte pik terug. Zelfs dan is de kans groot dat hij er toch wat mee doet, overdenkend dan wel handelend. Ga maar na bij jezelf. En in het beste geval heb je een goed gesprekje, een beter geluid een leuke avond, dankbare knoppenman, enz..

Zelf ben ik ook zo'n geluidsman zonder 1000+ plus uren aan knoppen-ervaring en opleidingen, die op een live-event echt nog wel eens de plank flink mis zou kunnen slaan, en dankbaar zou zijn met advies van een ouwe rot in 't vak (of bezoeker, die gewoon hoort dat de gitaren zacht staan). En wellicht reageer ik daar in 'the heat of the moment' niet zo heel vrolijk op. Want ja, ik, wij zijn ook maar mensen.

De andere (en imho veel lelijkere) kant van het verhaal is de continue stroom van azijnpissers op sociale media/fora. Alsof we daar de kwaliteit op podia mee verbeteren..

Terug naar forum Reageer (zonder quote)