Forum > Geluid

Geluidstafel aansturen via tablet (was geluidstech aanspreken)?

(46 reacties. Pagina 1 van 5)
Moderator(s): Dré
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1230
16-10-2016 21:39
Het overkomt me wel eens vaker... Je staat tussen het publiek bij een of ander optreden en denkt dan bij jezelf: "dat klinkt hier eigenlijk toch niet zoals het zou moeten"
Afgelopen zaterdag, gisteravond dus, weer een optreden van een discoband. Eigenlijk niet echt mijn ding maar toch maar eens gaan kijken. Na drie nummers had ik echt zoiets van, ik hoor die gitaar bijna niet en de toetsen zijn ook maar zeer matig vertegenwoordigd, en dat net met nummers waar ze soms prominent aanwezig moeten zijn.
Ik krijg dan de ontzettende aandrang om even naar de geluidstech te wandelen en hem daar op te attenderen. Ik doe het nooit, gewoon omdat ik het eigenlijk "not done" vind. Maar ik weet zeker dat ik niet de enige ben en ben dus benieuwd hoe jullie daar mee omgaan.
Free beats!
HanzieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2015
Laatste: 22-7-2022
Berichten: 101
17-10-2016 00:29
Was jij zaterdag op het zelfde event als ik? razz :p
Had namelijk precies dezelfde ervaring, stond met 2 andere technici bij een bandje te luisteren (die best enige bekendheid geniet) op een oktoberfest.
Geluidskwaliteit zelf was prima (drums en bas waren zelfs uitstekend), maar ook hier de toetsen en met name de gitarist waren alleen met een geoefend oor op de achterhrond waar te nemen, bij een solo waren ze er ineens wel. sneaky :V
Het licht was echter nog erger, kwam totaal niet overeen met de muziek. angry beide zowel de geluids- als de lichtman kwamen ook niet bepaald betrokken over, net of ze er wat gedwongen bijstonden. Heb in de pauze ook serieus over wogen om even achter de coulissen te duiken en hen hier op te wijzen, maar uiteindelijk niet gedaan om zelfde reddn, Eigenlijk not done, dacht aan "invallers" , zijn uiteindelijk ook vervroegd weggegaan, al had ik zelfs toen nog ie5s van zou ik toch nog even....
Zit er nog wel over na te denken om hen een berichtje te sturen/mailen met mijn ervaringen van zaterdag, om herhaling te voorkomen.
Viel mij iig tegen van deze band, waar ik dus toch wel veel positieve dingen over heb gehoord.
Without a lightengineer, it will be dark.
Dj-bartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-7-2006
Laatste: 12-11-2021
Berichten: 582
17-10-2016 01:18
Hetzelfde als je nu doet bij foto's op facebookgroepen en op de vele fora. Glimlachen en en bij jezelf bedenken dat jij het beter kan en dat er dus nog genoeg werk voor je is.
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1230
17-10-2016 05:44
Ik zeg niet dat ik het beter kan, maar er valt mij op zo'n moment blijkbaar iets op dat de geluidstech niet opvalt. Het was een , toch wel flinke, band ergens in een zaal achter een kroeg in het oosten van Nederland. Vier blazers, twee zangeressen, zanger, gitaar bas en drums. ze hadden zelfs een aparte tech voor de monitormix.
Op zo'n moment zit ik dus een beetje met een dilemma. Deel ik mijn bevindingen met hen, met het risico dat ze op hun p*k getrapt zijn, of houd ik mijn mond, in de wetenschap dat het toch beter zou kunnen. Ik vind het moeilijk.
Ik ben wel eens naar de mannen van de PA gegaan toen er al enkele minuten geen geluid meer uit de rechtse kant van hun FOH kwam, maar da's al even geleden...
Free beats!
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
17-10-2016 06:25
Ik ben er altijd blij mee als iemand commentaar heeft, soms ben je zo geconcentreed op snare/zang dat je twee nummers lang vergeet dat er nog meer mensen op het podium staan. Ook met immitatiebands heb je soms een andere mening over hoe de muziek moet klinken als de die-hard fan die verwacht dat Alexander de Roos klinkt als Axl Rose.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 9469
17-10-2016 08:49
Allereerst: beeld je in dat jij die geluidsman bent, en iemand komt commentaar leveren, hoe voelt dat?
Het is natuurlijk altijd de toon die de muziek maakt.
Maar als ik ergens ben en het geluid is ruk, dan houd ik over het algemeen mijn mond.
Tenzij er een bekende van me staat.
Maar dan zelfs wacht ik tot hij vraagt wat ik er van vind.
Ongevraagd een tech vertellen dat het beter kan, geeft meestal geen positieve reactie.

Daarentegen geef ik liever een compliment aan de tech als het wel goed klinkt.
Dan heb je meestal snel een leuk gesprek, en zelfs af en toe nog eens een biertje happy :)

En aan de andere kant, als het geluid te slecht is, ga ik gewoon weg omdat ik mij als ik echt voor de muziek kom, anders er vreselijk aan kan ergeren.
Laatst nog bij een concert hier in het theater tijdens de pauze om mijn jas gevraagd....... sad :(
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
17-10-2016 09:46
Eens met Tom. Nu ben ik sowieso geen geluidsman maar dj, en ik kom heel af en toe nog wel eens op een feestje / evenement waar ik zelf niet hoef te draaien. Dan maak je het dus ook weleens mee dat de betreffende dj het niet zo best doet, maar dan ga ik daar echt niets over zeggen want ik heb zelf ook een hekel aan de "ik ben zelf ook dj en als je dit draait gaat iedereen los" types.

Ik maak het overigens ook weleens mee dat ik ergens sta te draaien en er een artiest tussendoor komt die de sfeer verpest, dan wil ik nog wel eens de organisatie adviseren het optreden wat eerder af te breken.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
Dj-bartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-7-2006
Laatste: 12-11-2021
Berichten: 582
17-10-2016 10:24

Jadjong schreef:

Ik ben er altijd blij mee als iemand commentaar heeft, soms ben je zo geconcentreed op snare/zang dat je twee nummers lang vergeet dat er nog meer mensen op het podium staan. Ook met immitatiebands heb je soms een andere mening over hoe de muziek moet klinken als de die-hard fan die verwacht dat Alexander de Roos klinkt als Axl Rose.
Sorry maat dit is wel echt een beginnersfout, wat iedereen natuurlijk wel eens maakt, maar dan dek\nk ik niet dat het aan jou de taak is om andere te wijzen op een geluid dat volgens jou niet goed klinkt.
Timo BeckmanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-4-2009
Laatste: 1-1-2023
Berichten: 187
17-10-2016 11:11
Je kan natuurlijk ook op deze manier je werk doen

www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=LdCLRIA7Ah8

niet aan te raden maar goed is een manier ;-)

Als er iemand op mij af komt met een opmerking luister ik maar voor ik een aanpassing maak eerst luisteren of hij/zij gelijk heeft daar het ook een kwestie is van "smaak" oid......
Distributeur van SMAART7di Smaart V8 (Rational Acoustics) ISEMcon meet microfoons Fulcrum Acoustic (alleen voor Nederland).
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1230
17-10-2016 19:44

YourLiVe schreef:

Eens met Tom. Nu ben ik sowieso geen geluidsman maar dj, en ik kom heel af en toe nog wel eens op een feestje / evenement waar ik zelf niet hoef te draaien. Dan maak je het dus ook weleens mee dat de betreffende dj het niet zo best doet, maar dan ga ik daar echt niets over zeggen want ik heb zelf ook een hekel aan de "ik ben zelf ook dj en als je dit draait gaat iedereen los" types.

Ik maak het overigens ook weleens mee dat ik ergens sta te draaien en er een artiest tussendoor komt die de sfeer verpest, dan wil ik nog wel eens de organisatie adviseren het optreden wat eerder af te breken.
Met een dj vind ik dat weer iets heel anders. Daar is het vaak een kwestie van smaak. Ik ga een dj niet vertellen wat hij moet draaien. Afhankelijk van het soort feest en de situatie durf ik wel eens een verzoekplaatje te vragen, maar dan ook echt omdat ik dat plaatje graag zou willen horen en niet om hem te verbeteren. Maar dat is eigenlijk een andere discussie.
Ik vrees er ook een beetje voor dat als je een geluidstech ergens op wijst dat dat niet zo goed onthaald word, ik heb eigenlijk ook geen idee hoe ik daar zelf op zou reageren. Tot nu toe heb ik ook eigenlijk nog nooit klachten van het publiek gehad, wel al eens hommeles met een artiest of band omdat de monitormix niet was wat ze zouden willen. Maar dat had negen van de tien keer met de hardware te maken.
Free beats!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)