Forum > PC related Forum

Muziek rippen

(81 reacties. Pagina 4 van 9)
Moderator(s): Dré
Mischa72Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2009
Laatste: 9-11-2022
Berichten: 30
6-11-2009 23:05
Hoi,

Ik denk dat Jet Audio wel kan wat jij wil: https://www.jetaudio.com/download/

Succes.

Groeten,
Mischa
DJ JBStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 24-10-2005
Laatste: 17-5-2010
Berichten: 191
7-11-2009 00:31
Audiograbber is perfect voor je. Klik bovenin op [MP3] en je ziet meteen in beeld constant/variable en een schuif waarop je de bitrate in kan stellen. Zelfs de stereokwaliteit kun je veranderen.
Lichtje erbij?
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 14-9-2023
Berichten: 1078
7-11-2009 01:00

DJ JB schreef:

Audiograbber is perfect voor je. Klik bovenin op [MP3] en je ziet meteen in beeld constant/variable en een schuif waarop je de bitrate in kan stellen. Zelfs de stereokwaliteit kun je veranderen.
Oh ja, die heb ik ook.
Ik ga er morgen mee aan de slag.
Thanks!
Alles komt goed....
RonnieBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2003
Laatste: 29-7-2019
Berichten: 690
11-11-2009 15:30
ik heb ook musiccutter een tijd gebruikt. (om lange mp3's te knippen aan de hand van een .cue file)

ging redelijk simpel, en volgens mij kan ie ook handmatig knippen.

download pagina

Voor het rippen van CD's gebruik ik Exact Audio Copy. (al zo'n 500 cd's mee gedaan)
Music is what feelings sound like...
RoeltjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-1-2003
Laatste: 30-9-2015
Berichten: 505
11-11-2009 19:30
EAC is ideaal, gebruik hem ook, met LAME codec.

Ooit eens op .. audio forums opgezocht hoe dat precies in elkaar zat, via wiki van LAME kom je geloof ik op die site. Liquid oid...

Voordeel van EAC is dat het je CD exact kopieerd, waar andere rippers het audiosignaal van je cd pakken.
vaj-ta-lie-tie
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
12-11-2009 09:15

Roeltje schreef:

Voordeel van EAC is dat het je CD exact kopieerd, waar andere rippers het audiosignaal van je cd pakken.
Er staat maar één "signaal" op de CD ;-)

EAC (maar ook dBPowerAmp) kunnen accurate rip toepassen (CRC van de rip wordt dan vergeleken met een centrale database). Daarnaast hebben ze verschillende standen waarbij de data meer dan eens gelezen wordt (maar als je loopwerk accurate rip ondersteunt EN de CD's in kwestie in de database zitten is de snelste optie burst mode met accurate rip aan).

EAC is gratis en prima MAAR vergt van de gebruiker enige wil zich te verdiepen in de materie (die wil is er lang niet altijd...). dBPowerAmp is een pakketje waarvoor je moet betalen MAAR z'n geld dubbel en dwars waard (en een programma waarvoor je weinig tot niets van de materie hoeft te weten).

Uitleg AccurateRip
EAC
dBpoweramp
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RoeltjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-1-2003
Laatste: 30-9-2015
Berichten: 505
13-11-2009 16:52
Wat ik begreep was dat EAC echt de bitjes probeerde uit te lezen, terwijl andere programma's het geluidssignaal wat een cd produceerde...

Heb me er ooit eens in verdiept, kost inderdaad even voor je het goed ingesteld hebt, zal de volgende keer ook eens naar dbpoweramp kijken.

Voor EAC en LAME staan er veel instellingen op het Hydrogen audio forum

ai... zit ff op dbpoweramp site te kijken en begin zoiets te krijgen van 'waarom niet lossless rippen en die weer converteren naar mp3', maar om nu weer heel de cd collectie door te werken :x
vaj-ta-lie-tie
Evert J.Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-6-2004
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 58
12-5-2010 21:52
Ik wil mijn collectie cd's gaan digitaliseren. Nu bestaat mijn muziekcollectie vooral uit cd's en iTunes downloads. Ik wil het van de eerste keer helemaal juist gaan doen, dus correcte naamgeving en id3 tags ed.
Heb net een harde schijf gekocht (500gb) en deze gaat hiervoor gebruikt worden. Nu mijn vragen:

- Heeft dBpoweramp voordelen tov bv iTunes om te rippen? (ik denk aan bv een grotere database ofzo)
- Ik ga Tag and rename gebruiken voor het aanpassen van mijn id3 tags, goed idee?
- Het formaat wordt 320kb/s mp3 (stereo), dit staat vast.

Zijn er dingen waar ik op moet letten? Die ik niet mag vergeten? Het moet zeker niet allemaal freeware zijn, ik wil gewoon snel en efficiënt mijn cd's rippen.
Keyboard not detected. Press F1 to continue.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 2057
12-5-2010 22:28
- Heeft dBpoweramp voordelen tov bv iTunes om te rippen? (ik denk aan bv een grotere database ofzo)
Ja, er zit veel minder onzin aan dBpoweramp. Waarom een tralala programma gebruiken als het ook simpel kan? De meeste Windows software is al groot en overbloated genoeg.
- Ik ga Tag and rename gebruiken voor het aanpassen van mijn id3 tags, goed idee?
Prima...
- Het formaat wordt 320kb/s mp3 (stereo), dit staat vast.
Okay... Jammer dat je geen OGG Vorbis kiest, buiten open source levert die ook betere kwaliteit met dezelfde bitrate. Ondersteunt je afspeelapparatuur dit niet?

Rare zaak trouwens, een gemakkelijk te implementeren (vanwege open source) standaard wordt minder vaak ondersteund dan een closed source MP3 of WMA codec? Iemand een logische verklaring, behalve dat marketing weer belangrijker blijkt dan techniek (helaas...)?
Zijn er dingen waar ik op moet letten? Die ik niet mag vergeten? Het moet zeker niet allemaal freeware zijn, ik wil gewoon snel en efficiënt mijn cd's rippen.
Ik zou sowieso voor elk album een aparte map houden, een beetje structuur is nooit weg. Altijd gemakkelijk als je even een albumpje weg wil zetten op cd ofzo...
Niet goed, wel hard!
Evert J.Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-6-2004
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 58
13-5-2010 11:38

joepurlings schreef:

Okay... Jammer dat je geen OGG Vorbis kiest, buiten open source levert die ook betere kwaliteit met dezelfde bitrate. Ondersteunt je afspeelapparatuur dit niet?
Mp3 is nu eenmaal standaard geworden (ook al heeft het zijn nadelen en is er mss beter) maar aangezien ik de tracks in verschillende programma's wil gaan gebruiken in de toekomst (ableton, traktor of serato) en ik niet weet wat er in de toekomst nog allemaal gaat uitkomen, heb ik voor de standaard gekozen. De kwaliteit is voor mij meer dan voldoende. (het is toch hobby)
Ik zou sowieso voor elk album een aparte map houden, een beetje structuur is nooit weg. Altijd gemakkelijk als je even een albumpje weg wil zetten op cd ofzo...
Ok, goede tip!
Keyboard not detected. Press F1 to continue.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)