Forum > Geluid

Sennheiser microfoons

(13 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
15-7-2003 11:43
Hallo,

Ik ben op zoek naar een of twee goede microfoons voor spraakdoeleinden. Ze moeten wel een beetje all-round zijn, maar vooral voor het opnemen van dingetjes t.b.v. radioproducties bij de lok. omroep waar ik werk (ze zijn niet voor mezelf, maar voor 'n vriend van me die ook bij die omroep werkt, en af en toe draait). Het gaat om mics voor thuisgebruik. 'On the road' zal wel niet (of nauwelijks) gebeuren.

Zat zelf aan deze twee te denken:
sennheiser E 825 S: www.new-line.nl/v/11613
of sennheiser E 845 S: www.new-line.nl/v/11617

Weet iemand of dit hiervoor geschikte microfoons zijn (er staat zangmic bij maar wie weet), of een andere microfoon in dit budget (tot ongeveer 130-150 euro) hiervoor beter geschikt is, liefst uit de webshop. Als het even kan wel een dynamische mic, want de mengtafel waarop ze zullen worden gebruikt heeft geen fantoomvoeding (dan moet die er weer los bij worden gekocht/gemaakt). Bovendien kunnen dynamische microfoons meestal beter tegen een stootje dan condensatormics.

Ik heb deze vraag al eerder gesteld in het topic over de shure en AKG mic, maar het lijkt me duidelijker om het toch maar in een apart topic te doen (allen die al gereageerd hadden, bedankt uiteraard, maar zo lijkt het me duidelijker, ook omdat de mics die ik voorstelde tot nu toe alleen werden vergeleken met de twee in dat topic)

Alvast bedankt,

Diederik
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
VinçonStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-6-2003
Laatste: 6-3-2004
Berichten: 40
21-7-2003 19:28
Ik zie regelmatig mics bij mijn vader. Kijk eens bij AKG in het doosje naar een mic schema. Ik heb deze ook bekeken en daarin staan perfecte vergelijken per microphone en instrumenten. Ook ... multi purpose? dus voor instrumenten en zang etc. wink ;) Moet je beslist doen. Ook op de site van AKG zie je goede schema's. Ik heb zelf een AKG D-330, ... oei die is zoooo goed.

Sennheiser en AKG zijn perfecte all round mics. Shure wordt erg veel gebruikt voor zang / life optreden (veel spuug en stoten) zeggen de techneuten mij.
DJ Vinçon
RoeltjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-1-2003
Laatste: 30-9-2015
Berichten: 505
21-7-2003 20:08
hebben zelf de 845, is gewoon een goed ding, en qua geluid beter dan de 825 wat eigenlijk maar een budget micje is.

Maarja, tis voor gebruik in een (radio)studio waar zoiets weer niet al te veel uitmaakt...

Misschien een keer testen bij een muziekwinkel in de buurt met evt nog wat andere mics derbij ?
vaj-ta-lie-tie
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
5-8-2003 21:47
Sorry dat de reactie even liet wachten (was lekker op vakantie), maar bedankt in elk geval. Dacht wel dat in elk geval de 845 een goed dingetje was (da's vaak (meestal?!) zo bij Sennheiser)

Ik ga denk ik binnenkort maar eens een beetje op onderzoek uit, ook met wat andere merken er naast. Als er mensen zijn die nog suggesties voor een ander merk/type hebben in dezelfde prijsklasse dan hoor ik het graag

mvg,
Diederik
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
SparkyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2003
Laatste: 3-3-2008
Berichten: 56
12-8-2003 00:38
Alleen het jammere van de 'goedkopere' microfoons van sennheiser (en wel meer merken) vindt ik toch die aan en uit schakelaar. Als je zweethandjes hebt of gewoon zenuwachtig bent heb je zo een 'minuutje stilte' Maar verder kwaliteit is zeker de moeite waard ja.

Groeten Joost
Nee, jij trekt volle zalen!?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 13458
12-8-2003 00:49

Sparky schreef:

Alleen het jammere van de 'goedkopere' microfoons van sennheiser (en wel meer merken) vindt ik toch die aan en uit schakelaar.
Geldt alleen voor de 825. De microfoons boven de 825 kunnen met MAAR ook zonder schakelaar geleverd worden.

Overigens is die schakelaar PRIMA te borgen (zonder ingreep in de microfoon; standaard ingebouwde optie).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Tech-erStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 6-2-2006
Laatste: 18-10-2007
Berichten: 4
5-10-2006 19:53
Bij vele microfoons, althans de technische eigenschappen kan je lezen dat ze een cardioide karakteristiek bevatten, maar kan er mij iemand uitleggen wat dit betekend? Ik heb ook al eens het woord super-cardioide karakteristiek tegen gekomen.

Dank!
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
5-10-2006 20:54
Goh, laat ik eens reageren in mijn eigen topic ;-)

Als eerste wordt voor cardioid ook vaak 'nierkarakteristiek' en voor super- of hyper cardioid vaak 'super-nier'. Ik gebruik zelf meestal de Nederlandse termen maar ze worden vaak door elkaar gebruikt.

De karakteristiek van een microfoon is de gevoeligheid van een microfoon uit een bepaalde richting. Dit wordt in een cirkelvormig diagram (het richtingdiagram) uitgezet als functie van de hoek waaronder het geluid in de microfoon komt. Er ontstaat op die manier een gesloten lijn in een bepaalde vorm. Een aantal van die vormen komen veel voor (en verschillen dus alleen in de details en heeft daarom een naam gekregen. Bij een heel groot deel van de microfoons heeft die lijn de vorm van een nier, dus vandaar nierkarakteristiek. Je hebt bijvoorbeeld ook de achtvormige karakteristiek, hier heeft het diagram de vorm van een 8

Een supernier is een microfoon met een nierkarakteristiek, maar dan smaller. De 'bundel' naar voren is dus wat smaller waardoor je gerichter kunt opnemen maar dat betekent wel dat de microfoon gevoeliger is voor 'naast de microfoon praten' en ook voor rondzingen. Dat laatste komt omdat supernier microfoons vaak ook gevoeliger zijn naar achteren dan een gewone nier. Daardoor kunnen ze bijvoorbeeld eerder het geluid van een monitor oppakken.

Welke van de twee het beste is, is afhankelijk van je toepassing. Voor standaard 'ik moet even wat zeggen tijdens de show' voldoet een nierkarakteristiek meestal prima.
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
Tech-erStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 6-2-2006
Laatste: 18-10-2007
Berichten: 4
5-10-2006 21:19

Diederik schreef:

Goh, laat ik eens reageren in mijn eigen topic ;-)

Als eerste wordt voor cardioid ook vaak 'nierkarakteristiek' en voor super- of hyper cardioid vaak 'super-nier'. Ik gebruik zelf meestal de Nederlandse termen maar ze worden vaak door elkaar gebruikt.

De karakteristiek van een microfoon is de gevoeligheid van een microfoon uit een bepaalde richting. Dit wordt in een cirkelvormig diagram (het richtingdiagram) uitgezet als functie van de hoek waaronder het geluid in de microfoon komt. Er ontstaat op die manier een gesloten lijn in een bepaalde vorm. Een aantal van die vormen komen veel voor (en verschillen dus alleen in de details en heeft daarom een naam gekregen. Bij een heel groot deel van de microfoons heeft die lijn de vorm van een nier, dus vandaar nierkarakteristiek. Je hebt bijvoorbeeld ook de achtvormige karakteristiek, hier heeft het diagram de vorm van een 8

Een supernier is een microfoon met een nierkarakteristiek, maar dan smaller. De 'bundel' naar voren is dus wat smaller waardoor je gerichter kunt opnemen maar dat betekent wel dat de microfoon gevoeliger is voor 'naast de microfoon praten' en ook voor rondzingen. Dat laatste komt omdat supernier microfoons vaak ook gevoeliger zijn naar achteren dan een gewone nier. Daardoor kunnen ze bijvoorbeeld eerder het geluid van een monitor oppakken.

Welke van de twee het beste is, is afhankelijk van je toepassing. Voor standaard 'ik moet even wat zeggen tijdens de show' voldoet een nierkarakteristiek meestal prima.
Hartelijk dank, ben opnieuw een stuk wijzer geworden!
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
5-10-2006 23:55

Dré schreef:

Overigens is die schakelaar PRIMA te borgen (zonder ingreep in de microfoon; standaard ingebouwde optie).
Hoe dan exact? Bedoel je dan een stukje tape of echt een aanpassing op de mic zelf?
Vergeet niet te lachen

Terug naar forum Reageer (zonder quote)