Forum > Muziek

Waar let je op bij het maken van een goede demo-mix??

(41 reacties. Pagina 2 van 5)
Moderator(s): Dré
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
8-7-2004 17:08
Toch denk ik dat demo's nog zo slecht niet zijn hoor... maar verspreidt ze op een originele manier! Een goeie manier (niet echt origineel, maar werkt wel) is een reeks aanleggen waarbij je elke 2 maand bv een nieuwe CD maakt. Die verspreidt je onder vrienden en kennissen (zorg voor een herkenbare hoes) en die kun je bv ook afgeven aan de barman/vrouw van je favoriete club ... als ze goed zijn komt die ooit wel eens bij de baas terecht en doordat ze je "persoonlijk kennen" heb je al direct een voetje voor!

Ow ja... probeer ook anders te zijn dan de anderen... op ALLE vlakken! Vooral dan wanneer een organisator je VRAAGT om een CD op te sturen, want op dat ogenblik ben je één uit de grote hoop! Als ze je (positief) blijven onthouden, dan zijn je kansen héél wat groter. Ingewikkeld? Nee hoor... maar hoe ik het concreet aanpak, dat verklap ik niet, of de originaliteit bij mij is weer gaan vliegen wink ;)

Voor ik het vergeet: als je gevraagd wordt een demo op te sturen, zorg dan dat je je mix speciaal voor hen maakt maar zorg wel dat je binnen een genre blijft dat je zelf graag draait (ooit eenmaal de fout gemaakt om helemaal mijn genre om te smijten en dat doe ik nooit meer!).

Dus:
1) Origineel zijn op ALLE vlakken.
2) De barman/vrouw of WC-madam of God-Weet-Wie waarmee je overeenkomt, uit je favo club af en toe een CD onder de neus schuiven.
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
PlaatwerkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2004
Laatste: 11-6-2010
Berichten: 39
8-7-2004 20:25
Volgens mij kan je nog steeds met een goede demo aan de bak komen als je inderdaad zorgt dat je, naast een goede opnamekwaliteit, zorgt voor originaliteit. Niet alleen in je mix maar ook in de verpakking hiervan. Met een verzorgde inlay en cd-sticker ziet je demo er een stuk uitnodigender uit om eens naar te gaan luisteren dan zo'n cdtje waar met stift iets op gekalkt staat.
DJ CastaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-3-2003
Laatste: 7-4-2005
Berichten: 20
8-7-2004 22:13
Naast het feit dat de demo b.v. alles zou hebben om het perfect te vinden ( orginaliteit, opbouw, spelen, platenkeuze enz. ), is het toch ook erg belangrijk om die demo goed te presenteren. Door een beetje " netwerken " kom je ook een stuk verder, hoe meer mensen je kent binnen een bepaalde scene des te makkelijker het gaat. Er zijn namelijk zat DJ's die misschien wel onterecht achter de draaitafels staan in een discotheek, als het gaat om mixtechniek.

Ook vind ik dat er best wel foutjes in de demo mogen zitten, als je het gewoon goed corrigeert zegt dat ook wat over je mixkunsten. Er zijn namelijk " slordige " sets van Top DJ's die gewoon erg goed zijn ( b.v. Jeff Mills ). Als je je mix 10 keer thuis zou gaan mixen, dan mag die wel perfect zijn op CD uiteindelijk, maar in de discotheek zul je het toch wel in een keer moeten bewijzen.

* B.T.W. zijn er nog mensen die een demo naar Doornroosje hebben opgestuurd "DJ Contest"?
Degene die door mogen naar de volgende ronde worden n.l. op de website bekend gemaakt www.doornroosje.nl
Bier of wijn, ze zijn allebei fijn.
Mr_jowsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2003
Laatste: 16-10-2013
Berichten: 765
8-7-2004 23:46
Sommige feesten vragen idd om demo's en ik doel daar dus ook met name op. Zelf geef ik demo a.d.v. een DVDtje (tegenwoordig).
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
9-7-2004 16:27

mr_jows schreef:

Sommige feesten vragen idd om demo's en ik doel daar dus ook met name op. Zelf geef ik demo a.d.v. een DVDtje (tegenwoordig).
DVD gebruik ik liever niet... ik hou het liever op een gewone CD die ze OVERAL kunnen beluisteren (in de auto bv). Bovendien lijkt me kijken naar een DJ zonder een echt goeie film-techniek erachter, toch wel redelijk saai? Nu ja, eigen keuze natuurlijk.

Demo's stuur ik enkel op als het niet om een letterlijke contest gaat. Als het bedoelt is om te selecteren, dan doe ik mee, maar als je achteraf nog moet als een rij ganzen gaan aanschuiven om een set te draaien om je zo te bewijzen... naaah, laat dan maar!
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
Dj Psycho-DStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2004
Laatste: 20-2-2006
Berichten: 95
15-7-2004 22:22
Oke ff een newbie vraag van mij dan maar.. Als je een demo maakt en je brandt hem op cd, moet je hem dan als geheel (als 1 nummer) branden of per nummer (dus in stukjes geknipt)? happy :)
Niet geschoten is altijd mis!
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
15-7-2004 23:01

Dj Psycho-D schreef:

Oke ff een newbie vraag van mij dan maar.. Als je een demo maakt en je brandt hem op cd, moet je hem dan als geheel (als 1 nummer) branden of per nummer (dus in stukjes geknipt)? happy :)
Om het even!
De meesten geven het als 1 lange track, maar als je van plan bent om demo NOG te gebruiken, dan kun je hem inderdaad in stukjes kappen (zo doe ik dat bv met mijn legendarische Consequences-reeks: die kap ik ook in stukjes).
Een andere mogelijkheid zou bv zijn om alles te kappen in gelijke stukken van 5 minuten (dus niet per track).
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
V-maxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-9-2003
Laatste: 28-7-2011
Berichten: 86
16-7-2004 23:00
hier ook een newbe vraag happy :) Als ik een mix opneem (met cool edit pro)doe ik dat gewoon live, zet mn pc aan en ga ik mixen. Hierdoor krijg ik 1 lang nummer, maar ik wil de nummers los van elkaar krijgen. Als ik met cool edit pro mn mix in stukjes probeer te krijgen, sluiten ze eigenlijk nooit perfect meer op elkaar aan. Nou heb ik wel eens een programma gezien waarbij je gewoon cueopoints kon zetten, en dat het programma hem dan voor je knipte en je hele set in losse nummers kan opslaan. Weet iemand welk programma dit is?
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
16-7-2004 23:29

v-max schreef:

hier ook een newbe vraag happy :) Als ik een mix opneem (met cool edit pro)doe ik dat gewoon live, zet mn pc aan en ga ik mixen. Hierdoor krijg ik 1 lang nummer, maar ik wil de nummers los van elkaar krijgen. Als ik met cool edit pro mn mix in stukjes probeer te krijgen, sluiten ze eigenlijk nooit perfect meer op elkaar aan.
Waarschijnlijk omdat je het resultaat verwerkt als MP3... verwerk het als WAV en je bent weer gered happy :)
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
BergambachtStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-7-2003
Laatste: 16-1-2005
Berichten: 163
17-7-2004 01:40

v-max schreef:

...
Nou heb ik wel eens een programma gezien waarbij je gewoon cueopoints kon zetten, en dat het programma hem dan voor je knipte en je hele set in losse nummers kan opslaan. Weet iemand welk programma dit is?
Ik doe dit met Mp3DirectCut. Maar zoals didier eigenlijk al zei, als je mp3'tjes splitst zit er altijd een pauze tussen, ook al laat je het door een programma doen. Je kan wel een losse cue-file maken. Er zijn genoeg brandprogramma's die dat ondersteunen. Die branden een enkele mp3 op cd en zetten dan met de cue-file de verschillende tracks.

... of je gebruikt idd gewoon het wave formaat. dan heb je nergens last van.
Keep the Inspirit alive...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)