Forum > Geluid

Ground loop isolator modificeren naar balanced --> unbalanced

(23 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 13456
21-2-2024 15:24

Joepurlings schreef:

Verder was ik mij er niet bewust van dat er ook een aansluiting de andere kant op gewenst was, dat is dan inderdaad weer een pluspunt van het dap doosje (de goede oude SC13 toch?).
Yep. De SC-13 in een duurder jasje.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
rolandowStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-2-2024
Laatste: 6-3-2024
Berichten: 5
26-2-2024 08:46
De verbinding met UTP kabel werkt, en qua geluid valt het niet erg tegen. Het is sowieso al geen installatie voor audiofielen, dus wat dat betreft valt het alles mee.

Wel hoor ik af en toe een TIK in het systeem, waarschijnlijk inderdaad storing van 1 of ander apparaat of piekje in het stroomnet? Maar ik denk dat dit eerder ligt aan de bestaande verbindingen die er al lagen, in plaats van mijn nieuw aangelegde verbinding. Tussen het voorcafe en de zaal zit nog steeds een RCA verbinding, dus dit is, zoals hier al aangegeven, eigenlijk helemaal niet geschikt voor zo'n lange afstand. Als het veel problemen blijft opleveren zal ik die ook nog wel eens aanpassen.

Ik vroeg me wel af of die groundloop isolator ook tegen deze tikken zou kunnen helpen? Of is het alleen voor een brom?

En wat ik me als leek ook afvroeg: wat is de 'prijs' van zo'n groundloop isolator? Waarom zou je die niet gewoon bij elke ingang bij het mengpaneel er tussen stoppen, gewoon om elk risico te voorkomen? Behalve de kosten dan, maar gaat er nog iets verloren aan geluidskwaliteit oid? Anders kan ik onder het motto van "baat het niet dan schaadt het niet" er sowieso eentje tussen zetten.

Misschien nog even leuk om te zien hoe de lijnen nu lopen?

https://gcdnb.pbrd.co/images/I4ryi8YrQ2Jm.jpg?o=1

Lijn B heb ik dus opnieuw aangelegd. Mengpaneel 2 stuurt de boxen aan in het voorcafe, ook genummerd met een 2. Er loopt een verbinding (A) naar het mengpaneel in de zaal, het podium, die verbinding was er al. Dit is gewoon tulip ongebalanceerd. Dus dit is nog voor verbetering vatbaar :-)

Bedankt voor jullie hulp in elk geval!
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 2-5-2024
Berichten: 2057
26-2-2024 08:55
Een ground loop isolator bevat een tweetal audio transformatoren, precies wat er al in de RJ45 doosjes zit. Hier nog een ground loop isolator achter zetten zal geen verschil maken.
De tik kan inderdaad komen door het inschakelen van een koeling bijvoorbeeld. Heb je deze tik op de verbinding over de RJ45 kabel of over verbinding A?
Niet goed, wel hard!
rolandowStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-2-2024
Laatste: 6-3-2024
Berichten: 5
6-3-2024 11:45
Dat weet ik dus niet, op welke verbinding die tik zit. Ik vermoed op de andere verbinding die er al lag, want dit gaat vanaf het cafe met een ongebalanceerde uitgang, met een verloop kabel van RCA naar XLR, naar de ingang op het mengpaneel in de zaal. Dit mengpaneel gaat weer naar de speakers in de zaal.

Misschien zou een groundloop isolator aan deze ingang nog kunnen helpen, ik weet niet of dit ook dit soort tikken voorkomt?
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 2-5-2024
Berichten: 2057
6-3-2024 12:49
Je kunt toch beide delen afzonderlijk testen, voor mijn part door een hoofdtelefoon te gebruiken of tijdelijk een andere (huis tuin en keuken) versterker en speakers aan de eerste mixer te hangen?

Ground loop isolator zonder verdere aanpassingen gaat verstoring op een lange ongebalanceerde kabel niet verhelpen.
Niet goed, wel hard!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 2-5-2024
Berichten: 9469
7-3-2024 09:18
een tik in het geluid heeft meestal een digitale reden. Een slecht werkende processor, of iets dergelijks.
Het zit in ieder geval meestal in het digitale gedeelte van je geluid.
Dit komt in mijn ervaring niet uit een invloed op de kabel zelf.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
BestekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2005
Laatste: 1-5-2024
Berichten: 281
7-3-2024 11:37
Mijn ervaring is dat die tik vaak komt van het aanslaan van een koeling, koffiezetter, etc.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 2-5-2024
Berichten: 9469
7-3-2024 17:37
dan is het meestal een soort brrrrrrrrrrt of krrt gekraak en is iets het langer dan een tikje.
Maar ook voor de storingen van het inschakelen van apparaten gaat een groundloop isolator niet helpen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 13456
7-3-2024 20:15

Bestek schreef:

Mijn ervaring is dat die tik vaak komt van het aanslaan van een koeling, koffiezetter, etc.
Hier idem (totaal niet met Tom eens voor de verandering). De vlamboog zorgt voor een fikse stoorpuls (dus zeer breedbandig AM signaal) die met name in ongebalanceerde systemen instraalt als een dolle. Daarnaast komt die puls ook gedeeltelijk op het lichtnet terecht (kan dus ook via de voeding voor ellende zorgen). Ook systemen waarbij het aardingsgebeuren suboptimaal is zijn er erg gevoelig voor (want stoorpuls loopt dan mooi via de mantel zo het signaalpad binnen).

Oplossing is laagohmig (dus actief en niet via een trafo) gebalanceerd aansturen (zodat instraling op mantel en op signaaladers minimaal is) en via een trafo inkoppelen op volgende apparaat (vanwege zeer goede CMRR van trafo's). Ook is het zaak de thermostaten van koelkasten e.d. te voorzien van een bluscondensator (voor zover dat niet al af fabriek gebeurd is). Scherm van de gebalanceerde kabel moet aan de kant van de bron laagohmig verbonden worden met randaarde (en NIET met signaalaarde) en aan de kant van de input zwevend óf, via een 100 Ohm weerstandje, doorverbonden met randaarde. Eventueel een 10nF keramisch C'tje over die weerstand.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 2-5-2024
Berichten: 9469
8-3-2024 08:23
wat ik zeg:
1/ klik/clip geluiden zijn meestal digitale onderbrekingen of storingen.
2/ Brr of Grr geluiden zijn meestal storingen op het lichtnet.
3/ Als een apparaat aan het lichtnet hangt, en er is geen goede stabilisator ingebouwd, en een ander apparaat geeft een storing op het lichtnet,
dan is die storing er ook zonder groundloop isolator. Deze komt immers niet uit de aansluitkabel, maar uit het lichtnet zelf.
4/ En ja, die storing is ook een emp, dus ligt er ongebalanceerde een kabel in de buurt, dan ken deze uiteraard deze storing ook oppakken en doorgeven, het is immers net een antenne wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)