Forum > Geluid

Ground loop isolator modificeren naar balanced --> unbalanced

(23 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
rolandowStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-2-2024
Laatste: 6-3-2024
Berichten: 5
19-2-2024 15:34
Tegen beter weten in ben ik een aantal jaren terug toegetreden bij het bestuur van ons dorpshuis, in het dorp waar ik woon. Hier ligt als klus te wachten om opgepakt te worden om twee ruimtes met een lange audio kabel met elkaar te verbinden: de nieuw aangeschafte muziek PC moet worden verbonden met het mengpaneel in het voorcafe. Aanvankelijk dacht ik dit met een lange kabel en tulip stekkertjes te kunnen doen, maar dat bleek toch niet zo'n goed idee.

Zelfs ben ik software ontwikkelaar van beroep en heb ook al 1 en ander in elkaar geknutseld met arduino's en dergelijke, dus ik ben niet bang voor de soldeerbout en dol op techniek. Met dit in het achterhoofd dacht ik deze klus zelf wel even te kunnen klaren. Draad trekken, stekkertjes solderen en klaar. Met de hulp van vriendelijke mensen op fora als deze heb ik al eerder mijn oven weten te repareren en de dashboard verlichting van mijn auto.

De vriendelijke verkoper van deze website bleef rustig en vriendelijk maar zette me wel weer met beide benen op de grond: ik weet helemaal niks van audio en het is lastiger dan het lijkt.

Maar goed, de oplossing die ik zou willen maken is als volgt:

Pc --> jack naar tulp <--> DAP ASC 202 (XLR) <--> microfoonkabel (30m denk ik) <--> (XLR) ground loop isolator (jack) --> mengpaneel

De ground loop isolator kan worden omgebouwd zodat hij werkt om van een ongebalanceerd signaal een gebalanceerd signaar te maken, zo is mij uitgelegd.

De female tulips van de isolator vervang ik door female XLR, waarbij pin 3 GND is en pin 2 signaal, en dan moet ik alleen het groundloop isolator ding zelf nog aanpassen, of liever gezit, wat er in de cilinder zit.

Daarbij zou ik het super fijn vinden als iemand hier toevallig foto, video, of schets materiaal voor me heeft. Zou iemand hier zo vriendelijk willen zijn dit met mij te delen?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 2-5-2024
Berichten: 9469
19-2-2024 16:21
Je maakt het jezelf veel te ingewikkeld.
Gewoon een kabel met aan het eind deze of zelfde met andere plugjes, lost het probleem in de meeste gevallen prima op.
Microfoonkabel kan je gebruiken, maar de 2 adres liggen over de hele lengte naast elkaar in de isolatie, dus er kan enige oversprong tussen de kanalen zijn.
Beter is een lange goed per ader afgeschemde tulp(rca) kabel gebruiken.

hier staan nog meer isolatoren
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 2-5-2024
Berichten: 2057
19-2-2024 16:23
Hallo Roland,

welkom op dit forum!

Als je van ongebalanceerd naar gebalanceerd wil gaan heb je altijd een audio transformator of een opamp, of een combinatie van beide nodig.
In de ASC202 zitten ze waarschijnlijk beide, terwijl de ground loop isolator eigenlijk gewoon een audio transformator is, Dré heeft je dus (zoals we ook van hem gewend zijn) prima geadviseerd.

Heeft de mixer waar het heen moet geen gebalanceerde ingangen (XLR of gebalanceerde jacks)? Wat is het type van de mixer?

Als dat niet zo is, denk ik dat het voor deze toepassing (tulp verlengen) veel handiger is om een setje kant-en-klare verloopjes naar RJ45 te gebruiken en er een paar metertjes ethernetkabel tussen te leggen.
De RJ45 verloopjes zijn voorzien van ingeboude audio transformators te krijgen, bijvoorbeeld de PSG08179. Helaas lijkt het erop dat New-Line iets dergelijks niet verkoopt. De DAP ASC202 is een prima dingetje (heb de oudere variant zelf ook standaard in m'n verlopenkoffer zitten), maar lijkt me een beetje in dit geval niet nodig (je zou er trouwens ook twee kunnen gebruiken).

@Tom: 2 setjes ground loop isolatoren met daartussen microfoonkabel heeft hetzelfde effect inderdaad. Overspraak tussen de draden in een microfoonkabel? Sinds wanneer is dat een issue? Met ongebalanceerde bekabeling (1 draadje met afscherming) per kant ga je nooit een mooi signaal krijgen voor een grotere lengte, hoe mooi je afscherming ook is. Het probleem is namelijk dat je afscherming onderdeel is van het signaal en de verstoring (die dus niet op het binnenste draadje komt) wel zelf meeneemt naar de andere kant.

Overigens kun je de tulpjes van de ground loop isolator gemakkelijk afknippen en er XLR op solderen, ze zijn dan inderdaad gebalanceerd. Hiervoor soldeer je pen 2 aan de binnenste draad (vaak rood, wit of zwart) en de afscherming aan pen 3. Een microfoonkabel ertussen en aan de andere kant hetzelfde (met het andere gender connectoren) en je bent klaar.
Of je verbindt de 4 uiteinden (2 signaal en 2 afscherming) met 4 pennen naar keuze van een (liefst afgeschermde) RJ45 connector en doet hetzelfde aan de andere kant met een mooi stuk netwerkkabel. Als je het dan helemaal mooi wilt doen verbind je de afscherming van de RJ45 connector dan weer met de metalen behuizing van de mixer.

Als je dat laatste doet, kun je natuurlijk ook de kant en klare kastjes gebruiken.
Voordeel van RJ45 is dat de kabel relatief goedkoop en dun is, pak wel een echte koperen variant (blijf ver weg van CCA!) die afgeschermd is. Bovendien heb je er maar één nodig in plaats van twee voor een stereo signaal (2x stereo zou zelfs moeten lukken).
Misschien ligt er zelfs nog een ongebruikte kabel tussen de ruimtes waar je moet zijn?
Niet goed, wel hard!
rolandowStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-2-2024
Laatste: 6-3-2024
Berichten: 5
20-2-2024 15:58
1 x bewerkt. Laatst door rolandow op 20-2-2024 16:13
Er hangen inderdaad al wat RJ45 kabels, dus die kan ik misschien eenvoudiger opsporen. Zelf heb ik nog een flink stuk SFTP kabel liggen, dus die is nog wat beter afgeschermd ook. Klinkt goed dus deze optie, in elk geval voor het budget. Als ik aan beide kanten een PSG08179 doe dan hoef ik verder niks te doen?

Ik neem aan dat bij de PSG08179 gewoon straight netwerkkabels gebruikt worden?

Ik ben nu wel een beetje in verwarring gebracht wat betreft de groudloop isolator. Er staat in het laatste bericht dat ik ze aan beide kanten van een microfoon kabel kan gebruiken? Maar ik begreep van Dre dat ik de grounloop isolator moet open maken met een dremel en moet aanpassen om de massa tussen L en R los te koppelen? Pas dan werkt hij om van een gebalanceerd signaal een ongebalanceerd signaal te maken? Je kunt met de grounloop isolator toch niet van ongebalanceerd naar gebalanceerd?

Enorm bedankt voor deze reacties in elk geval.
rolandowStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-2-2024
Laatste: 6-3-2024
Berichten: 5
20-2-2024 16:01
Is PSG03185 ook een optie als ik voor RJ45 oplossing ga?

Ik heb deze besteld en ga het hier mee proberen. De afstand is een stuk minder dan de maximum zoals aangegeven in de specs. Bovendien ligt er inderdaad al een kabel, en heb ik kabeltesters zodat ik die kabel ook kan opsporen. En anders leg ik gewoon zelf een nieuwe kabel neer. Misschien kan ik dan zelfs beter cat6 gebruiken, dat is denk ik nog beter afgeschermd?

Voor de geluidstechnici is dit misschien niet de beste oplossing om te kiezen, maar helaas is ons budget momenteel erg beperkt. Dus als dit gaat werken ben ik voorlopig erg blij. Ik zal de resultaten laten weten.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 2-5-2024
Berichten: 2057
20-2-2024 17:50
De PSG03185 kan inderdaad ook, maar heeft volgens de datasheet een frequentiebereik van 50Hz to 15kHz, dus een beetje krapper dan het andere model. De gebruikte trafotjes zullen wel iets minder van kwaliteit zijn.

Je hebt inderdaad enkel dit nodig, inderdaad gewoon met straight kabels.
De oplossing met de ground loop isolators is in principe hetzelfde, behalve dat je er nog wat aan moet verbouwen. Ook hier ga je (door gebruik van de trafo's) naar gebalanceerd (en terug).

Cat6 ga je niet merken voor deze toepassing, een afgeschermde cat5e of cat6a is ook prima.
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 13456
20-2-2024 21:33

Tom schreef:

Je maakt het jezelf veel te ingewikkeld.
Gewoon een kabel met aan het eind deze of zelfde met andere plugjes, lost het probleem in de meeste gevallen prima op.
Microfoonkabel kan je gebruiken, maar de 2 adres liggen over de hele lengte naast elkaar in de isolatie, dus er kan enige oversprong tussen de kanalen zijn.
Beter is een lange goed per ader afgeschemde tulp(rca) kabel gebruiken.

hier staan nog meer isolatoren
Uiteraard gebruik je 1 microfoonkabel per kanaal (gebalanceerde verbinding immers). Groundloop isolator is leuk en aardig (en aan de ingangskant ook zeker een aanrader) maar 30 meter overbruggen met ongebalanceerde tulpkabel terwijl er ook dimmers, ventilatoren, koelkasten en afzuigingen draaien is vragen om ellende. En dan heb ik het nog niet over de mobieltjes die sommige mensen bij zich schijnen te hebben.

Beste oplossing is dus: DAP ASC-202 om van de ongebalanceerde uitgang een gebalanceerde te maken, daarna 2 XLR kabels (1 voor links, 1 voor recht) en aan de ontvangende kant een aangepaste groundloop isolator (massaspoor aan de ingangskant opsplitsen tussen links en rechts en de female tulpjes vervangen door XLR female stekkers, signaal naar pin-2, massa naar pin-3) om het gebalanceerde signaal weer om te zetten in een ongebalanceerd signaal. Bijkomend voordeel is dat de andere "kant" van de ASC-202 gebruikt kan worden om ook een ingang van de cafémixer te voorzien van een gebalanceerde aansluiting (er moet namelijk ook nog een verbinding de andere kant op aangelegd worden). Ook moeten er wel eens bandjes inprikken (en dat kan natuurlijk prachtig op die gebalanceerde ingang van de ASC-202.

Ik dacht trouwens dat ik al eens op het forum gepost had hoe je zo'n groundloop isolator aan kunt passen naar een gabalanceerd -> ongebalanceerd isolator maar tijdens een korte zoektocht kon ik het niet terugvinden. Geval is dat de fabrikant van de isolator de massa van links en rechts aan elkaar knoopt (en dat mag bij ongebalanceerd). Wil je hem echter voor gebalanceerd naar ongebalanceerd gebruiken dan zul je de massa aansluitingen aan die kant van de trafo op moeten splitsen tussen links en rechts (met een dremel of zo) zodat elke trafo aan die kant volledig zwevend wordt. Zo maar even XLR stekkers eraan zetten is dus NIET genoeg.

Die PSG08179 kastjes zijn wel geinig. Overigens is het aansturen van een lange kabel met zulke trafo's echt niet een geweldig idee. Als je dan ook nog aan de andere kant zo'n zelfde kastje plaatst dan ben je het geluid wel een beetje stevig aan het uitwonen. Prima voor spraak of behanggeluid maar of het voor muziek zo'n geweldig idee is... De trafo's lijken me ook vrij klein (dus oppassen dat ze niet te zwaar ingestuurd worden anders kun je de laagweergave helemaal gedag zeggen).

Moest trouwens wel lachen om het schema dat bij de PSG08179 staat:
www.farnell.com/datasheets/3680990.pdf
Kan iemand mij vertellen waar de galvanische scheiding op deze manier plaatsvindt? razz :p
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 2-5-2024
Berichten: 2057
21-2-2024 06:35
Haha dat schema is inderdaad wel prachtig, ik mag hopen dat de trafo's in werkelijkheid 90 graden gedraaid aangesloten zijn razz :p

Met deze specifieke setjes heb ik geen ervaring maar gebruik wel iets soortgelijks thuis om de webradio vanuit een Raspberry naar de andere kant van de garage te krijgen. Pak hem beet 15 meter overbrugging zonder dat het mij opgevallen is dat er problemen zijn met de lage frequenties.

Verder was ik mij er niet bewust van dat er ook een aansluiting de andere kant op gewenst was, dat is dan inderdaad weer een pluspunt van het dap doosje (de goede oude SC13 toch?).

Zoals aangegeven is je advies altijd top, al denk ik dat de OP met deze simpele versie een prima kant en klaar alternatief heeft.
Niet goed, wel hard!
BestekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2005
Laatste: 1-5-2024
Berichten: 281
21-2-2024 11:30
Is het een optie om een tweede USB geluidskaart te gebruiken op de PC?
Je hebt namelijk USB over ethernet oplossingen, je kunt dan aan het einde een USB geluidskaart koppelen die je op het mengpaneel aansluit.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 2-5-2024
Berichten: 2057
21-2-2024 12:25
Hmmm... Kan wel, maar de kans dat dat niet lekker loopt is behoorlijk groter dan met een gebalanceerd audio lijntje...
Niet goed, wel hard!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)