Forum > Geluid

Ground loop isolator modificeren naar balanced --> unbalanced

(23 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
rolandowStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-2-2024
Laatste: 6-3-2024
Berichten: 5
19-2-2024 15:34
Tegen beter weten in ben ik een aantal jaren terug toegetreden bij het bestuur van ons dorpshuis, in het dorp waar ik woon. Hier ligt als klus te wachten om opgepakt te worden om twee ruimtes met een lange audio kabel met elkaar te verbinden: de nieuw aangeschafte muziek PC moet worden verbonden met het mengpaneel in het voorcafe. Aanvankelijk dacht ik dit met een lange kabel en tulip stekkertjes te kunnen doen, maar dat bleek toch niet zo'n goed idee.

Zelfs ben ik software ontwikkelaar van beroep en heb ook al 1 en ander in elkaar geknutseld met arduino's en dergelijke, dus ik ben niet bang voor de soldeerbout en dol op techniek. Met dit in het achterhoofd dacht ik deze klus zelf wel even te kunnen klaren. Draad trekken, stekkertjes solderen en klaar. Met de hulp van vriendelijke mensen op fora als deze heb ik al eerder mijn oven weten te repareren en de dashboard verlichting van mijn auto.

De vriendelijke verkoper van deze website bleef rustig en vriendelijk maar zette me wel weer met beide benen op de grond: ik weet helemaal niks van audio en het is lastiger dan het lijkt.

Maar goed, de oplossing die ik zou willen maken is als volgt:

Pc --> jack naar tulp <--> DAP ASC 202 (XLR) <--> microfoonkabel (30m denk ik) <--> (XLR) ground loop isolator (jack) --> mengpaneel

De ground loop isolator kan worden omgebouwd zodat hij werkt om van een ongebalanceerd signaal een gebalanceerd signaar te maken, zo is mij uitgelegd.

De female tulips van de isolator vervang ik door female XLR, waarbij pin 3 GND is en pin 2 signaal, en dan moet ik alleen het groundloop isolator ding zelf nog aanpassen, of liever gezit, wat er in de cilinder zit.