Forum > Geluid

Koor versterken

(21 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
Jan van DurenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-8-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 160
20-4-2022 21:15
Hallo, ik heb al diverse punten gevonden over dir onderwerp en ook verder gezocht. Maar, niet gevonden waarna ik op zoek ben.

Ik gebruik bij een koor AKG c1000 microfoons en monitors om de muziek af te spelen zodat het koor de muziek kan horen.

Het probleem is dat ik de microfoons hoog boven het koor plaats om de zang te versterken. Maar er wordt dan ook veel geluid van de monitors opgepikt door de microfoons en dat verstoord het geluidsbeeld. Tenminste, dat vind ik. Iemand met ervaringen met koren die tips en trucs kan geven om dit te verbeteren.

Vr gr

Jan
Deze knop?? Dat is de talentknop!
DexterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-6-2004
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 390
20-4-2022 22:04
Verdiep je eens in de karakteristiek van een microfoon waar hij wel en niet iets opppikt, polarplot dus.
Hetzelfde geld voor monitoren, hoe ze afstralen.
Mogelijk is een andere opstelling van monitoren of microfoons de oplossing.
Van internet en ervarings deskundigen kun je veel leren.
Vooral niet te bang zijn en repetities gebruiken om extreme dingen te proberen.
Iedere locatie kan en zal anders zijn.
Bijvoorbeeld neem een kerkzaal met galm vs een klein dorpshuis.
Deze zijn akoestisch compleet anders en vereisen beide een andere aanpak, zelfs mogelijk andere apparatuur.
Heb je al andere mics, instellingen en opstellingen geprobeerd?
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1593
20-4-2022 23:00
Monitoren en mics idd dezelfde kant op richten: mics zo dicht mogelijk voor het koor en monitoren bijv schuin vanaf zijkant (op standaard). Filter het laag onder ca 200Hz uit de mics. Zet koor mics nooit, never, niet op een monitor.

Geef dirigent een eigen monitor op aparte aux send zodat je daarvan het volume apart kunt regelen (soms klaagt alleen de dirigent).

Als het dan niet lukt, houdt het op: PA achter het koor en alleen muziek over PA. Koor onversterkt 😉
't is maar een hobby...
Jan van DurenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-8-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 160
20-4-2022 23:10
Bedankt voor de reacties. Ik heb in mijn loopbaan eigenlijk alleen rockbands versterkt en dat is toch heel wat anders. De c1000 mics zijn niet nieuw. Maar worden veel gebruikt bij koren. Dat van microfoons en monitoren dezelfde kant oprichren wist ik wel . Maar door reflecties van wanden en plafonds pikken de mics best veel muziek op. Maar, ga er mee experimenteren.

Kunnen jullie mij wat links geven waar ik wat kan vinden waar wat van kan leren.

Gr

Jan
Deze knop?? Dat is de talentknop!
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 2057
20-4-2022 23:47
Inderdaad verdiepen in de karakteristieken en dezelfde kant op richten is een goed begin.

In dit geval kun je met (eventueel meer) kleine monitoren op microfoonstandaards vaak meer bereiken. Je hebt tegenwoordig leuke actieve mini monitors, maar ook goede oude Galaxy hotspots werken prima (hiervan heb ik er nog die voor een goed bod weg mogen trouwens).

Hoeft de wereld niet te kosten maar maakt een wereld van verschil tegenover grote floormonitors.
Ook ideaal bij (semi-) akoestische orkesten trouwens!
Niet goed, wel hard!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
21-4-2022 08:18
hoe verder de microfoon weg hangt/staat, hoe minder hij kan opnemen.
Verdubbelde de afstand halveert het geluid.
Dus; zo dichtbij mogelijk opstellen.

Verder ook zo min mogelijk microfoons gebruiken als er ook versterkt geluid op het podium staat waar de microfoons over klinken.
Liefst helemaal geen monitoren op het podium, dan alleen voor de muziek van de band.
Het microfoon geluid gaat alleen de zaal in.
Reflecties achter en aan de zijkanten van het koor voorkomen door afrokken.

Een koor van 50 mensen in een trap opstelling doe je prima met drie van jouw AKG microfoons van boven, en drie van onderen.
En misschien zelfs wel 2 om 2.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Jan van DurenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-8-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 160
21-4-2022 09:28
Dank jullie wel. Ik ga de microfoons zou dicht mogelijk bij het koor plaatsen. Heb gisteravond nog wat gelezen en idd het verder weg plaatsen van de microfoons is geen goed idee. Ik weet nu wat ik kan doen.

Bedankt voor alle adviezen en tips.

ps het koor heeft een mooie monitorset!
Deze knop?? Dat is de talentknop!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
21-4-2022 19:09
en laat eens weten hoe het afgelopen is happy :)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1593
21-4-2022 20:16
Vwb mic afstand/aantal: hier geldt de 1-op-3 regel. Als de mics op 1m afstand van het koor staan, zet je ze 3m uit elkaar. Met 2 mics op 1m afstand kun je dus een 6m breed koor versterken.
't is maar een hobby...
Jan van DurenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-8-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 160
22-4-2022 12:00

PvG schreef:

Vwb mic afstand/aantal: hier geldt de 1-op-3 regel. Als de mics op 1m afstand van het koor staan, zet je ze 3m uit elkaar. Met 2 mics op 1m afstand kun je dus een 6m breed koor versterken.
Bedankt. Hier ben ik van op de hoogte.
Deze knop?? Dat is de talentknop!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)