Forum > Geluid

Simpele oplossing om stereo-geluid van MP3-speler of gsm naar slechts 1 actieve box te krijgen

(28 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
25-1-2022 11:06
Inderdaad dat verloopje van 6.3mm naar 3.5mm is eng. Gelukkig zit het nog aan de zijde van de MP3-speler of GSM, dus heel vaak ligt het neer. Moest dat aan de speaker hangen, zou het sowieso op termijn gaan doorbuigen (of er tegenaan gelopen worden).
Nu, ik kreeg zonet het kabeltje van Dré binnen (3.5mm naar 3.5mm, maar de ene fiche dus vervangen door een XLR). Dat ziet er stevig uit ja.

Komt dus helemaal in orde!
Bedankt voor de technische uitleg hier allen!
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
SpitStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 13-1-2012
Laatste: 8-5-2024
Berichten: 9
25-1-2022 23:24

Dré schreef:

Joepurlings schreef:

Verder liefst dunne kabeltjes gebruiken, zoals dap mk spin of een gebalanceerd tweelingsnoer.
Als je dit niet hebt, een adertje van een oude multikabel ofzo...
Neem de Procab CAB736/1.5. Met een beetje geluk hoef je dan alleen nog maar de weerstandjes ertussen te solderen (en als dat niet lukt dan knip je de XLR Male eraf, gooit deze weg en pakt een nieuwe XLR Male stekker.

Overigens zou ik in dit geval wat lager gaan zitten qua weerstandwaarde. 4k7 of zo is prima. XLR uitgangen zijn nu eenmaal vaak wat steviger dan consumentenspul.
Oei. Ik dacht het te snappen, maar nu ben je me toch kwijt. Waarom moeten hier nu nog extra weerstandjes tussen gesoldeerd worden?
BestekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 281
26-1-2022 10:09
Inderdaad dat verloopje van 6.3mm naar 3.5mm is eng. Gelukkig zit het nog aan de zijde van de MP3-speler of GSM, dus heel vaak ligt het neer. Moest dat aan de speaker hangen, zou het sowieso op termijn gaan doorbuigen (of er tegenaan gelopen worden).
Nu, ik kreeg zonet het kabeltje van Dré binnen (3.5mm naar 3.5mm, maar de ene fiche dus vervangen door een XLR). Dat ziet er stevig uit ja.
Dat zou ik persoonlijk nog enger vinden aan een GSM, die dingen kunnen helemaal niets hebben shut up :X .
De meeste 3,5mm pluggen zijn daarnaast vaak te dik om fatsoenlijk in een gsm te krijgen waar nog een hoesje omheen zit en daarnaast ook te lomp om de GSM nog in je hand te kunnen bedienen.
Ik zou dan eerder voor dit soort aangegoten connector gaan;
www.new-line.nl/nl/verloopjes-audio/oem-3-5mm-mini-jack---rca-verloopkabel-14944.htm
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 2057
26-1-2022 12:51

Spit schreef:

Dré schreef:

Overigens zou ik in dit geval wat lager gaan zitten qua weerstandwaarde. 4k7 of zo is prima. XLR uitgangen zijn nu eenmaal vaak wat steviger dan consumentenspul.
Oei. Ik dacht het te snappen, maar nu ben je me toch kwijt. Waarom moeten hier nu nog extra weerstandjes tussen gesoldeerd worden?
Geen extra, alleen een andere waarde geeft Dré aan, je plaatst 4 weerstanden in totaal (L hot, L cold, R hot, R cold).
Niet goed, wel hard!
JildertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2019
Laatste: 18-4-2023
Berichten: 3
26-1-2022 17:58
Je kan ook gewoon de output van je telefoon op mono zetten. Tenminste dat werkt op die van mij wel zo.
Mut wol huffe
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 2057
26-1-2022 18:17
Geen idee of dat altijd kan, maar ook dan kloppen de normale jack naar xlr verloopjes niet, aangezien deze uitgaan van een gebalanceerd jack signaal.
Niet goed, wel hard!
SpitStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 13-1-2012
Laatste: 8-5-2024
Berichten: 9
26-1-2022 19:17
Wat ik eigenlijk bedoelde: het door Dré vermelde verloopje www.new-line.nl/nl/verloopjes-audio/procab-cab736-1-5-verloopkabel-21402.htm dient toch net om van een stereo-uitgang naar een mono-ingang te gaan? Waarom daar dan nog extra weerstandjes in solderen?
Met mijn excuses voor het verlagen van het niveau van dit topic happy :)
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
27-1-2022 07:59

Spit schreef:

Wat ik eigenlijk bedoelde: het door Dré vermelde verloopje www.new-line.nl/nl/verloopjes-audio/procab-cab736-1-5-verloopkabel-21402.htm dient toch net om van een stereo-uitgang naar een mono-ingang te gaan? Waarom daar dan nog extra weerstandjes in solderen?
Met mijn excuses voor het verlagen van het niveau van dit topic happy :)
Dat dacht ik dus in het begin van het topic ook razz :p
Maar die verloopjes zijn opgebouwd om 1 enkele uitgang te ontdubbelen naar 2 (en dus niet omgekeerd).
Als je ze dus omgekeerd aansluit (dus van je stereo uitgang - 2 stekkers - naar een mono ingang (bv. actieve speaker), krijg je dus heel raar dof geluid. Blijkbaar krijg je dan maar een deel van het signaal door.
Door op die kabeltjes dus die weerstanden te solderen, krijg je wel het juiste geluid er uit.
Dat heb ik nu toch hier begrepen wink ;) razz :p
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
27-1-2022 19:27

Spit schreef:

Wat ik eigenlijk bedoelde: het door Dré vermelde verloopje www.new-line.nl/nl/verloopjes-audio/procab-cab736-1-5-verloopkabel-21402.htm dient toch net om van een stereo-uitgang naar een mono-ingang te gaan? Waarom daar dan nog extra weerstandjes in solderen?
Met mijn excuses voor het verlagen van het niveau van dit topic happy :)
Sorry zeggen is niet nodig. Het probleem zit niet bij jou maar bij de fabrikanten. Die verkopen namelijk ook verloopjes die de boel verneuken. In dit geval zal het verloopje in het gros van de gevallen werken (soort van); niet omdat het verloopje goed is maar omdat XLR uitgangen vaak aardig hufterproof zijn. Door het toevoegen van de weerstanden wordt het echter een verloopje dat 100% van de gevallen werkt zonder het signaal aan te tasten. Dit in tegenstelling tot het origineel dat uitgangen zo zwaar belast dat vervorming veroorzaakt door current limiting vrijwel zeker plaats zal vinden.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)