Forum > Geluid

Simpele oplossing om stereo-geluid van MP3-speler of gsm naar slechts 1 actieve box te krijgen

(28 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
19-1-2022 17:07
Hey iedereen,

Een technisch vraagje waar ik verwonderd van ben dat ik het zelf niet kan vinden. (Ik dacht dat het simpel was, maar blijkbaar niet)

Kunnen jullie mij aangeven wat een simpele oplossing is om het geluid van een gsm of MP3-speler (met 3,5 mm stereo jackuitgang) volledig over te brengen naar 1 actieve box. Deze heeft een XLR-female ingang.

Ik kocht onlangs een verloopadaptor van 6,3mm jack F - 3,5mm jack M verloopadapter, in combinatie met een verloopkabel XLR male - jack 6.3mm male stereo
Om vanuit de stereo-jack naar een XLR te geraken, maar ik merk dat ik dan enkel 1 kanaal van het stereogeluid naar de speaker krijgt.

Ik zou dus graag het stereo-geluid naar de ene speaker krijgen (zoals bij een radio of zo). Hebben jullie daar werkende en simpele oplossingen voor?
Doel is om één speaker met een gsm of MP3-spelertje te kunnen laten spelen op de achtergrond (dus liefst geen zware oplossingen met extra mengtafels of zo. Idealiter dus een andere verloopkabel waarvan jullie weten dat het werkt).

Alvast bedankt voor jullie advies en opties waaruit ik eventueel kan kiezen!

Vriendelijke groeten,

Tim
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 2057
19-1-2022 18:04
Het wordt wel mono natuurlijk, maar je kunt dit stekkertje ertussen zetten met wat verloopjes: www.new-line.nl/nl/verloopjes-audio/dap-xcaliber-xga-38-verloopje-20450.htm

Als je de verloopjes niet wilt, kun je zelf een directe kabel mini jack naar xlr maken met dezelfde 10k weerstanden in serie met links en rechts signaal.
Op de xlr dan weer pen 1 en 3 doorverbinden met de afscherming en de uitgaande pootjes van beide weerstanden op pen 2.

Als je soldeer onhandig bent, wil ik tegen materiaalkosten en verzendkosten wel een kabeltje knutselen op jouw specificaties.

Het stereo jack naar xlr verloopje werkt nu sowieso niet op de juiste manier, aangezien de stereo jack dan uitbedraad is als symetrisch ofwel gebalanceerd signaal in plaats van stereo. Je krijgt dus effectief alleen het verschil tussen links en rechts uit de speaker!
Niet goed, wel hard!
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
19-1-2022 19:29
Hey thanks voor je antwoord!

Ik vermoed dat de link die jij doorgaf (link), niet de juiste is voor mijn doelstelling (stereo 3,5mm jack voor de uitgang va een gsm/mp3-speler) ;-)

Als ik je goed kan volgen, dan zou eigenlijk de combinatie van deze met deze wel het probleem oplossen?
Zou dat werken?

Anderzijds kan ik gerust solderen, maar de technische kennis van wat waar gesoldeerd moet worden, heb ik minder. Dus daar zou ik niet zeker van zijn, tenzij een duidelijk schema zou bestaan.
Maar als de combi hierboven zou lukken, zou ik natuurlijk daarvoor gaan...
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 2057
19-1-2022 20:37
Nee en nee, de link die ik stuurde is wel de juiste.
Dat de connectoren niet overeen komen met wat je wilt klopt, maar het gaat om de 2 weerstanden die hierin verwerkt zitten.
Omdat deze uitvoering alleen met tulp te krijgen is, zul je dus zoals ik al zei nog een verloopje ervoor en erna nodig hebben.

XGA38 + FLA34 + FL30 bijvoorbeeld

De twee verloopjes die jij stuurt leveren precies de situatie op die je nu ook al hebt.

De beste en mooiste oplossing is zelf solderen, tip via 10k naar 2 van xlr, ring via 10k naar 2 van xlr en shield naar 1+3 van xlr.

Een Duitse webshop heeft ze kant en klaar, KM 1010 1030 of 1050, maar er wordt niet duidelijk vermeld of er ook netjes weerstanden in zitten. De BXJ 101-1 van dezelfde webshop heeft een ingebouwde trafo, dat is sowieso prima (voorkomt meteen ruis met sommige laders).

Ondertussen had ik al 10 kabeltjes gesoldeerd tijdens deze zoektocht, maar ik ben ook zo een idioot die voor aanschaf van zijn eerste mengpaneel eerst alle aansluitingen uit de kop geleerd heeft laugh :D
Niet goed, wel hard!
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
20-1-2022 06:59
Thanks voor de info!
Nu heb ik het door van jouw eerste verloopstukje! :-)
Ik was daarvoor in de omgekeerde richting eerst aan het denken.

Ik denk dat de combi die jij aangaf hierboven het best zal zijn voor mij (niet starten met zelf iets in elkaar te prutsen).
Mijn geluidskabels (XLR, speakon, cinch, jack,...) maakte ik vroeger liefst allemaal zelf (deel van het hobby-gebeuren), maar verloopjes met weerstanden en die dan nog mooi weggewerkt krijgen... daar heb je professionals voor happy :)

Thanks voor het advies!!
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 2057
20-1-2022 07:13
Als je de weerstanden in een 3.5mm zou moeten verstoppen snap ik dat, maar in een xlr plug heb je plek genoeg lijkt me?
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
20-1-2022 16:29
Mooiste is gewoon even zelf maken. In een XLR stekker is ruimte zat voor de weerstandjes. Is ook de enige juiste plek (want als je het vanaf de bron doet dan ga je de lijn hoogohmig aansturen en da's echt behoorlijk minder slim).

Dus deze kabel. Dan aan 1 kant de mini jack eraf knippen en een losse XLR stekker monteren.

Pin-1 en Pin-3 gooi je aan elkaar Daar soldeer je de afscherming van de kabel aan vast. Links (wit) en Rechts (rood) signalen voeg je via 10k weerstandjes samen en soldeer je aan Pin-2. Stukje krimpkous eromheen om sluiting te voorkomen.

Voor de mensen die niet handig zijn maak ik regelmatig dit soort verloopjes. Kan gewoon door de brievenbus (NL) dus verzendkosten zijn laag. Toeslag voor het maken zal rond een tientje liggen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
20-1-2022 17:06
made by Dré....wat een luxe laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
22-1-2022 13:59

Joepurlings schreef:

Dat de connectoren niet overeen komen met wat je wilt klopt, maar het gaat om de 2 weerstanden die hierin verwerkt zitten.
Omdat deze uitvoering alleen met tulp te krijgen is, zul je dus zoals ik al zei nog een verloopje ervoor en erna nodig hebben.

XGA38 + FLA34 + FL30 bijvoorbeeld
Vandaag via Dré de voorgestelde oplossing binnengekregen en deze werkt!!
Enig nadeel is natuurlijk de combinatie van de stekkers aan de achterzijde van de speaker. Ik vermoed dat die door het gewicht en de lengte achter elkaar gaan 'doorhangen' op termijn (of een pippo die er wel eens gaat tegen lopen).

Daarom is er ook een suggestie van Dré onderweg om alles op dezelfde manier te krijgen, maar dan ingewerkt in de XLR-stekker. (Wat Joepurlings ook voorstelde trouwens)

Ik ben geholpen via dit forum en de shop, Thanks!
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
22-1-2022 14:22
Misschien nog een andere domme vraag hier happy :) :
Als ik nu dezelfde set-up zou wensen, maar dan via een mengtafel(tje) (dus van 2 XLR out op de mengtafel, naar 1 XLR male naar een speaker).
Dus ook hier weer het stereo-signaal compleet naar een mono brengen.

Bestaan daar standaardverloopjes voor?
Want na mijn eerste reactie hierboven op de eerste suggestie (waar ik het verkeerd had) ben ik niet zeker meer en wil ik het liever hier eens vragen. Het gaat hier dan ook over compleet gebalanceerd (waarbij in de eerste vraag het ging over ongebalanceerd naar gebalanceerd)
Ik zie bovendien veel verloopjes van 1 XLR (female meestal) naar 2 XLRs male. (bv. deze)
Ik weet dus niet of het ook in de omgekeerde zin dan werkt bij die kabeltjes (dus dat die kabels het signaal compleet van 2 XLR's zouden doorsturen naar 1 XLR). Dan zou ik bijvoorbeeld in die situatie mezelf kunnen helpen door de fiches te vervangen (XLR male solderen waar er female nu hangt en females waar er males hangen nu).
Ga ik compleet uit de bocht nu?
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst

Terug naar forum Reageer (zonder quote)