Forum > PC related Forum

Welke pc (laptop) best kopen voor muziek-pc

(73 reacties. Pagina 2 van 8)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 13456
11-12-2015 10:40

Joepurlings schreef:

Hmmm... ben ik niet helemaal eens...
De gemiddelde HTK (huis-tuin-keuken) laptop heeft een gruwelijk slecht scherm met maar 1/4e van de pixels van een moderne telefoon zowat.
Volgens mij omschrijf je nu een low budget ding (zoals de 179 euro Dell dingen die ik vorig jaar voor m'n kindjes heb gekocht). Een mid price laptop zit rond de 600-650 euro en heeft al snel 8GB geheugen, een full HD scherm en een I5-5200U als je even een beetje oplet.
Je moet helaas best een "flinke" laptop nemen om een beetje schermresolutie te krijgen, zodat je ook echt een beetje informatie erop krijgt.
Een paar jaar geleden wellicht...

PS: 500GB Schijfje eruit (kan mooi in externe USB behuizing) en niet te grote SSD (120GB is prima voor alles behalve de muziekcollectie zelf) erin uiteraard!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 1-5-2024
Berichten: 2057
11-12-2015 17:36
Nou, ik ben programmeur industriële automatisering, dus veel werk onderweg op de laptop, en zie maar eens een laptop te vinden met:
- Ingebouwd 3G/4G
- Scherm liefst meer dan HD. HD is gewoon veel te weinig in de hoogte, ik wil eigenlijk niet eens breedbeeld, 1600x1200 was zo mooi vroeger!
- 8GB RAM
- Windows 7 of zonder OS
- Echte COM poort (oei dat is wel heel brutaal)
- Liefst ook nog een analoog modem

Als je al iets vindt wat aan de meeste van deze specs voldoet, dan zie je al snel aan 2500 euro oid.
Niet goed, wel hard!
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 1-5-2024
Berichten: 1230
11-12-2015 18:33
Jij hebt hele specifieke wensen, daar hoort een hele specifieke prijs bij. Wat heb je aan een scherm met 1600 x 1200 resolutie en een analoog modem om (digitale) plaatjes te draaien?
Zoals Dré hem voorstelt is ruim voldoende.
Ook ik heb mijn ouder harde schijf verwisseld voor een ssd, en inderdaad de oude in een externe behuizing gestoken, en da's een enorme verbetering.
En zoals ik al eerder aangaf zijn er plekken waar je een laptop a la carte kunt bestellen.
Free beats!
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 1-5-2024
Berichten: 2057
13-12-2015 15:38
Nou, scherm met minder dan 1080 verticale resolutie is toch praktisch onbruikbaar?
Alleen al voor wat internetten heb je totaal geen overzicht.
Niet goed, wel hard!
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
13-12-2015 15:42
Hey, even korte update.
(Op privé-laptop kon ik niet meer reageren, gezien hij deze week continu liedjes aan het 'scannen' was om alles klaar te krijgen tegen gisterenavond)
Alles is uiteindelijk vannacht ook fantastisch verlopen.

Heb alles op onze privé-pc gezet (Lenovo - 1GB - i7 Intel - Windows 10). Het systeem heeft het volledig gehouden, al had ik soms wel last van vertragingen: muziek bleef mooi spelen, maar het switchen van scherm (van waitlist naar gewone muziekfolders in Virtual Dj) was soms wel in slowmotion.

Waar wil ik nu naar op zoek gaan tot hier toe:
- Laptop (logisch :-) )
- 1 TB HD (wil al mijn muziekfolders onmiddellijk op de pc en de losse HD enkel gebruiken als backup/reserve/copy)
- Intel processor (best i7 zoals ik nu op de privé-pc heb, maar i5 zou ook al volstaan lees ik hierboven, van Dre?)

Wat weet ik nog niet zo goed:
- Grootte van het scherm: heb nu een 17 inch, maar vind het toestel nu zo 'groot', maar weet niet goed wat de visuals van VDj zouden zijn op pakweg een 15 of 16" scherm. Dat ga ik eens in een winkel naar de modellen voor gaan kijken.
- FullHD of niet: zat nu op FullHD op privé-pc, maar weet ook niet of het verschil met een niet FullHD groot is en of dit voor een muziek-pc met enkel Vdj een meerwaarde is (versus de prijs)
- Besturing: Windows 10? (Draait nu ook op privé-pc, maar heb zo het 'gevoel' dat Windows 10 veel 'zwaarder' draait als pakweg de 7 die ik vroeger had (precies veel achtergrondprocessen die draaien). Zou dit impact hebben op de performantie van VDj tijdens het draaien?)

Nog wat vraagjes dus tegen na nieuwjaar :-)
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 1-5-2024
Berichten: 1230
14-12-2015 06:02
Ik zou persoonlijk voor een kleinere ssd in je lapotop gaan en een externe schijf voor opslag gebruiken. Veel flexibeler en de snelheidswinst is enorm. Verder werkt het wel zo'n beetje met ieder scherm, het een al wat fijner als het ander. Het is maar net wat jouw wensen zijn.
Free beats!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 1-5-2024
Berichten: 2052
14-12-2015 08:25
Hou er rekening mee dat een laptop t.o.v. een desktop vaak fors trager is met dezelfde processor.
Heb een I5 PC en een I5 laptop en die is echt veul trager.
Overigens PC met SSD en de laptop niet. Wellicht eens ombouwen, maar is dat de moeite met een laptop van 4 jaar oud?
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 1-5-2024
Berichten: 9469
14-12-2015 09:16
Ik heb in alle meubels een mini xt tower staan.
Laptop is inderdaad in de meeste gevallen als je van de zelfde prijs uitgaat minder waar voor het geld.

Je kunt tegenwoordig hele mooie compacte pc vinden voor prima prijzen.
En een los scherm heeft ook zo zijn voordelen in je keuze.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 13456
14-12-2015 17:11
SSD geeft een gigantische boost (zeg maar gerust een gigantische turbo boost). Zelfs mijn 8 jaar oude (wellicht nog ouder; werd geleverd met XP media center dus ga maar rekenen) Sony Core Pro Duo straalkachel laptop kreeg dankzij de SSD schijf een 2e leven.

Kiezen voor een 1GB harddisk intern in plaats van een interne SSD in combinatie met een externe harddisk is wat mij betreft echt zonde. Als het aantal losse kastjes bepalend is (en daar lijkt het op), overweeg dan in ieder geval een hybride drive (dat is een combinatie van SSD met HDD). Nog mooier is het als je een laptop neemt waar 2 afzonderlijke drives in kunnen (2e drive wellicht in de CD-Rom bay!).

Hickups: Windows doet af en toe tijdrovende dingen in de achtergrond. Dat is de aard van het beestje. Er zijn op internet vast boeken vol te vinden met uitleg welke services wel of niet roet in het eten kunnen gooien (dus dat ga ik hier echt niet allemaal herhalen). Shadow Copy, search indexer en virusscanner zijn in ieder geval een paar van die tijdrovende dingen. Door ervoor te zorgen dat tijdrovende achtergrond dingen niet uitgevoerd worden kun je een I5 (mobile) bijvoorbeeld stabieler krijgen dan een I7 (desktop) waarbij je dit allemaal niet doet.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 1-5-2024
Berichten: 1230
14-12-2015 18:04
Houd er ook rekening mee dat de gratis ge-update versie van windows 10 bijvoorbeeld zelf bepaald wanneer updates worden gedownload en geïnstalleerd. Dat is in de home versie dus niet uit te schakelen. Een hele grote slokop van je resources.
Free beats!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)