Forum > PC related Forum

Welke pc (laptop) best kopen voor muziek-pc

(73 reacties. Pagina 1 van 8)
Moderator(s): Dré
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
10-12-2015 17:06
Hallo,

Lang getwijfeld voor ik mijn vraag hier zou stellen, maar blijf toch een beetje op mijn honger zitten omdat ik geen pc-techneut zelf ben.

Mijn vraag is simpel: als je nu een laptop zou moeten kopen om als muziek-pc te gebruiken, op welke kenmerken van de pc let je dan het best (bv. RAM-geheugen, type processor, koeling, sturingsprogramma...)
Gebruikt programma: Virtual Dj Pro (7) - origineel aangekocht + Denon DN-HC4500 controller (met Asio-driver)

Reden van mijn vraag: met een feest aanstaande zaterdag in het verschiet, heeft mijn huidige muziek-pc (werd uitsluitend voor dj-activiteit bewaard en gebruikt) het begeven. Plots bleek er geen besturingsprogramma meer op te zitten nadat ik hem correct had afgesloten.
Dus zit ik met de handen in het haar en ben ik al een hele week mijn privé-pc aan het klaarstomen om te kunnen gebruiken. (als depannage)
Dit lijkt wel te lukken, maar na nieuwjaar wil ik toch terug graag een eigen pc hiervoor hebben.

Dus wil ik ook weten wat er belangrijk is/kan zijn om naar te kijken als ik een keuze maak/heb inzake laptops.

PC die is gecrasht was een HP met Windows 7 (en dus enkel met VD7, de Asio-driver, Norton antivirus + mijn muziekbestanden in mp3 erop).

Budget dat ik voor ogen heb is maximaal 1000 euro (ben eigenlijk actief gestopt met dj'en, maar af en toe - momenteel nog 3X/jaar - blijf ik het doen en wil ik mijn collectie toch wel afzonderlijk behouden en onderhouden)

Ik kijk graag uit naar jullie aandachtspunten en tips!
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 1230
10-12-2015 18:32
Voor 1000 euro heb je al een hele knappe laptop om te draaien.
Als het enkel is om te draaien zou ik proberen de laptop zo "schoon" mogelijk proberen te houden. Dat wil zeggen, geen overbodige applicaties. Om te beginnen gebruik je op een windows pc never nooit antivirus software van een derde partij. Microsoft heeft geheel gratis een eigen antivirus die heel goed werkt en een pak minder recources gebruikt als al die andere antivirussen. Microsoft security essentials, effe googlen en downloaden die hap.
Verder denk ik dat je de laptop dan gewoon naar eigen goeddunken kunt kopen.
Misschien een optie om zelf een laptop samen te stellen naar eigen wens bij bijvoorbeeld bto of xnotebooks. Zo weet je zeker dat datgene wat jij wil er in zit en je niet voor iets overbodigs betaald.
Ik draai hier zelf met een Sony vaio die ondertussen 4,5 jaar oud is. Probleemloos mixvibes en dan heb ik ook nog allerhande toeters en belle er op en aan die meedraaien.
Free beats!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-4-2024
Berichten: 13454
10-12-2015 21:45
Gewoon een midprice laptop van een bekend merk nemen (liefst eentje in de actie; scheelt centen). Voor compatibiliteit kies je nog steeds best voor een Intel (I3 is prima, I5 is helemaal super). Zoiets bijvoorbeeld.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 18-4-2024
Berichten: 2051
10-12-2015 22:22
Hmmm... ben ik niet helemaal eens...
De gemiddelde HTK (huis-tuin-keuken) laptop heeft een gruwelijk slecht scherm met maar 1/4e van de pixels van een moderne telefoon zowat.

Je moet helaas best een "flinke" laptop nemen om een beetje schermresolutie te krijgen, zodat je ook echt een beetje informatie erop krijgt.
Niet goed, wel hard!
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
10-12-2015 23:21
Ik heb in maart een Dell Latitude gekocht via www.2dehandslaptops.nl. Dat zijn ex lease laptops, zakelijke modellen die nieuw 1000+ kosten. In mijn geval met I5 processor, 4 GB RAM (uitbreidbaar), Windows 7 Professional, 750 GB HD (eigenlijk 250 maar voor een paar tientjes laten upgraden), verlicht toetsenbord (speciaal naar gezocht happy :) ), 4 USB aansluitingen enzovoorts. Prima apparaat, zeer degelijk en in zeer goede staat geleverd. En dat allemaal voor 300 euro ex BTW...

Ik werk zelf met VDJ 8 en eveneens met een Denon HC 4500, werkt allemaal prima.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 1230
11-12-2015 00:39
De laptop die Dré aangeeft is toch geen misbaksel. Dikke resolutie, fatsoenlijke processor, compact en nog eens leuk geprijst!
Mijn Vaio kostte 4,5 jaar geleden dik 1500 euro maar heeft wel een I7 processor en 6 gig geheugen. Ding draait nu dus nog zonder problemen mee met de huidige generatie laptops.
Free beats!
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 18-4-2024
Berichten: 2051
11-12-2015 02:28
Ik bedoel niet dat de laptop die Dré aanhaalt een misbaksel is, maar wel zou ik op het advies van "zoek een leuke aanbieding" willen meegeven om vooral naar het scherm te kijken. Ook die blinkschermen zijn vaak vreselijk slecht leesbaar (tenzij je makeup op wilt doen, dan kan het wellicht handig zijn).
Niet goed, wel hard!
VrijeVogelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-12-2013
Laatste: 13-1-2022
Berichten: 279
11-12-2015 08:29
Laptop kan niet tegen bier. Een los toetsenbord is makkelijker te vervangen.
Een case met 1u pc en een touchscreen scherm lijkt mij idealer
Uiteraard wel met een toetsenbord
Gr Evert M
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 1230
11-12-2015 09:36
Maar een laptop staat zelden op "bierniveau".
Free beats!
FridgeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-7-2003
Laatste: 24-2-2024
Berichten: 138
11-12-2015 09:58
sowieso is het bij laptops die wel eens in de buurt van drank komen aan te raden om op te letten hoe het toetsenbord is ontworpen:

www.xbitlabs.com/images/mobile/lenovo-thinkpad-t61/keyboard.jpg
Dit is dus NIET handig, vocht kan tussen de toetsen lopen

cdn6.bigcommerce.com/s-blhknq8/product_images/images/asus_ux32_laptop_keyboard_key.jpg
Dit is beter, de bezel omsluit de toetsen vrij precies, dus vocht heeft minder kans het toetsenbord in te lopen. Dus een seconde extra tijd om snel je laptop ondersteboven te houden ;-)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)