Forum > Geluid

Simpele oplossing om stereo-geluid van MP3-speler of gsm naar slechts 1 actieve box te krijgen

(40 reacties. Pagina 4 van 5)
Moderator(s): Dré
BestekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2005
Laatste: 4-12-2025
12-5-2025 19:04
Als je het echt als monitor wil gaan gebruiken zou ik toch overstappen op een dsp.
Een 4 in 4 uit XLR heb je al rond de 150,- , dan kun je meteen wat filters toepassen op je monitor.
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 17-9-2025
12-5-2025 19:14
Zo complex wou ik het ook niet maken (zowel niet qua toestel als qua prijs) happy :)
Ik heb op mijn mengtafel een 2e master die ik kan regelen, dus dat zou dan ook de reden zijn waarom ik hem op die master (stereo-out) wil aansluiten...
Heb onlangs zo'n setup gehuurd gehad, maar daar kreeg ik gewoon een mono-signaal (1 xlr aangesloten ol de master out)
Dus wil het wat beter doen, door het full signal te maken. Maar dat wil zeggen dat de weerstandjes dus kort na de master out zullen zijn in de XLR male. En aangezien Dré hiervoor ergens al aangaf dat hoogohmig sturen niet zo'n goed idee is/was, wou ik er het fijne van weten en wat de impact dan ervan is/was... en of je er dan toch nog een gebalanceerde xlr-kabel kunt achter hangen
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
12-5-2025 21:50
Als je 2 écht gebalanceerde uitgangen hebt die je wilt samenvoegen dan kun je het makkelijkst van links het Pin-2 signaal pakken en van rechts het Pin-3 signaal. Tussen die 2 zit dan de sommatie van links en rechts. Natuurlijk werkt dat alleen bij echt gebalanceerde uitgangen (waarbij Pin-2 en Pin-3 elk hun eigen Op-Amp hebben). Dat kabeltje maak je in verloop:

Pin-1 L -> Pin-1
Pin-1 R -> Pin-1
Pin-2 L -> Pin-2
Pin-2 R -> X
Pin-3 L -> X
Pin-3 R -> Pin-3

En daarna kun je met 1 XLR touwtje verder (alles is laagohmig dus 100+ meter zou geen probleem moeten zijn).

VraagUitHetPubliek schreef:

Ja maar als er een verschil is tussen links en rechts dan werkt de gebalanceerde aansluiting niet goed.
Nee. Werkt prima! Bij een gebalanceerde verbinding gaat het namelijk om het kijken naar het verschil tussen de 2 signalen (niet of ze zo gelijk mogelijk zijn) waarbij elk stoorsignaal dezelfde belasting moet zien (en dat is met genoemde methode het geval) en aan de ingangskant de gevoeligheid voor beide helften identiek moet zijn (en dat is met genoemde methode het geval).

is bovenstaande niet mogelijk (bijvoorbeeld bij impedantie gebalanceerde uitgangen waarbij de "koud" uitgang dood is) dan kun je ervoor kiezen om beide uitgangen van een XLR kabel te voorzien en dan aan de "verre" kant de sommatie met weerstanden te doen. Zo blijf je de lange kabel(s) laagohmig aansturen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TimothyStandaard Lid
14-5-2025 19:35
Thanks voor de feedback!
Ik ga voor de laatste optie! 😎
#opzekerspelen 😉
TimothyStandaard Lid
23-5-2025 06:53
Ik kom toch nog eens terug op dit topic. Laatste advies (om de samengevoegde kabel pas als laatste in de rij te gebruiken, net aan de monitor) wil/moet ik nu volgen.
Maar ik vind het wat jammer voor de eventueel wat langere afstanden.
Ik had immers (op voorhand al, voor ik verder ging met dit verhaal) al hiervoor een combo-kabel (power en signaal) aangekocht (15 meter). (Vandaar ook de eerste vraag of ik die eventueel na het verloopje nog mocht toevoegen)
Dus die kan ik nu niet gebruiken.
Daarom toch even de vraag (nee heb je, ja kan je misschien krijgen):
Bestaan er toch eventueel simpele toestelletjes/mixertjes die het signaal van 2 x mono kunnen samenvoegen naar 1 x mono (gebalanceerd/xlr) out? (Dan kan ik dat eventueel kort na de mengtafel plaatsen en alsnog de combo-kabel erna gebruiken...
Of eventueel een apparaatje dat de weerstand na het gefabriceerde kabeltje terug goed regelt zodat er niet verder hoogohmig wordt uitgestuurd? (Ik ben nu luidop naar mogelijkheden aan het denken)
Als die er niet zijn, dan is het ook ok. Dan volg ik de eerdere raad van Dre op, maar dan weet ik ook dat dat de enige mogelijkheid dan is 😀
Alvast bedankt!
Frank76Standaard Lid
Sinds: 13-5-2005
23-5-2025 08:33
De Klark Teknik DI 10P kan je met tulp in (Stereo) en komt XLR uit.
Gebruik deze veel naast de laptop voor presentaties.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
DréAdministrator
23-5-2025 15:45
Als de uitgangen in kwestie echt gebalanceerd zijn (en dat is het geval bij zo'n 95% van alle apparaten én simpel te testen door even bij een 1kHz toon te meten tussen 1 en 2 en tussen 2 en 3) dan weerhoudt niets je ervan om, zoals ik eerder ook al aangaf, het volgende te doen:

Pin-1 links -> Pin-1
Pin-1 rechts -> Pin-1
Pin-2 links -> Pin-2
Pin-3 rechts -> Pin-3

Dan heb een perfect gebalanceerde mono uitgang gemaakt van 2 gebalanceerde uitgangen. Geen actieve dingen voor nodig. En dát verloopje komt dus direct aan de uitgang die je mono wilt maken (zodat je daarna mooi simpel je powermulti op kan).
TimothyStandaard Lid
23-5-2025 15:47
Ok! Als 90% gebalanceerd is dan, dan wil ik het wel eens gaan proberen.
Omdat het in je vorige post niet zo duidelijk/zeker naar voren kwam, durfde ik die oplossing niet te doen :-)
JoepurlingsVIP Lid
Sinds: 31-10-2003
23-5-2025 17:53
Welke oplossing je hiervan ook probeert, er gaat niks stuk, het klinkt hooguit ergens tussen minder goed en belabberd razz :p
Proberen kost je alleen een beetje tijd en wat soldeertin dus laat je vooral niet tegenhouden!
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
23-5-2025 18:24

Joepurlings schreef:

Welke oplossing je hiervan ook probeert, er gaat niks stuk, het klinkt hooguit ergens tussen minder goed en belabberd razz :p
Eerder "tussen óf perfect óf maar één kanaal".

Terug naar forum Reageer (zonder quote)