Forum > Licht

Eigen stroomkast ontwerpen

(39 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
26-9-2016 18:53
Dat dikgedrukte ben ik het absoluut mee eens.
Dat eerste niet. Er zitten namelijk op vreselijk veel plaatsen nog ouderwetse zekeringen in krachtgroepen.
Ook daar waar apparaten met een stekker zitten aangesloten.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
26-9-2016 20:53
Klopt, helemaal maar dat wil nog niet zeggen dat dat altijd nog goed is.
En ik neem aan dat de op iets goeds en iets wat veilig is wil hebben.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
RekalStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 26-7-2021
Berichten: 278
27-9-2016 00:19
ik merk op een ander forum waar ik exact dezelfde vraag stel dat het helemaal niet zo simpel is allemaal !
er zijn zelfs firma's en ik noem geen namen die diverse kasten hebben draaien met de CEE out per fase gezekerd.
Dan zijn er zeker weten verschillen in NL en BE !

grappig is bv. dat een Showtec psa321 op 3 punten niet in orde volgens de NEN1010

1. meer dan 4 groepen op een DIFF
2. een 3 fase DIFF (4polige) op 230V groepen mag niet meer.
3. geen hoofdschakelaar , DIFF geld niet als hoofschakelaar

ik weet niet of ik dat forum hier mag melden?

in ieder geval is dit mijn recentste post daarzo:

Na alles in beraad genomen te hebben denk ik dat ik er uit ben !
ook na contact met mensen uit de huisinstallatie wereld wil ik nog even het volgende aanmerken:

- 4 groepen max. op 1 DIFF is in België niet van toepassing
- Een 16A CEE aansluiting mag in België afgezekerd worden op 20A 4 polige automaat
- Een CEE aansluiting mag niet per fase afgezekerd worden
- 230V groepen mogen in België gewoon op een 4 polige DIFF
- er word mij verteld dat gezien alles 2,5mm is tot in de brug ik ook 20A automaten mag gebruiken i.d.p.v. 16A (word overwogen)

Ik heb 3 extra stopkontakten voorzien op de kast zodat als ik hem zonder multikabel wil gebruiken dit mogelijk is. (mag dat?)

Ik heb ook meer moeite gedaan om de tekening uit te werken deze keer, ik hoop dat het nu duidelijker is dan de vorige.....
Nu ga ik verder met het uitzoeken voor de monitoring.

https://i.imgur.com/e867JBG.jpg
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
27-9-2016 08:28
Ik zou toch liever minstens een tweede aardlekker erbij zetten.
Dan kan je je zaken verdelen in twee groepen, en is niet gelijk alles uit als er ergens iets fout gaat.
Ook kom je dan minder snel aan het aanspreekpunt van je aardlekschakelaar.

Tegenwoordig heb ik vrijwel alles met led, maar vroeger had ik de gewoonte alle grove (vooral licht) gebruikers op een andere aardlek groep te zetten als de de computers en processoren. Licht knip je meestal zo weer aan, en kan best even gemist worden, maar je computers is nemen wat meer tijd en handelingen in beslag voordat je alles weer up and running hebt.

Verder ie het heel handig om op alle kritieke plekken een controle lampje erbij te zetten.
aan de ingang, zodat je weet dat de spanning aanwezig is op elke fase, en aan elke uitgang, zodat je in het donker gemakkelijk terug kan vinden welke zekering aangesproken is als er wat uitvalt.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 2057
27-9-2016 10:43
Hallo Tom,

Als een apparaat echt kapot zou gaan door het uitvallen van één fase, moet dat apparaat gewoon voorzien zijn van een eigen fasebewaking.
Een installatieautomaat beveiligt even min als een smeltzekering tegen het uitvallen van één fase.
Je hoofdzekeringen, of het nou automaten of smeltpatronen zijn, zijn ook altijd 3 losse.

Jouw boerenverstand boekje is noch een wet, noch een richtlijn. Er zijn zeker situaties waarin 3 losse automaatjes minder gewenst zijn, maar in dit geval zou ik het een prima oplossing vinden.
Het is maar wat je handig en wenselijk vindt, en zolang je je binnen wetgeving en richtlijnen beweegt, moet je vooral doen wat je zelf het best uitkomt.

Groeten,
Joep
Niet goed, wel hard!
RdreiersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-10-2009
Laatste: 21-5-2021
Berichten: 234
27-9-2016 11:27
Zelf ook denkende aan zo'n project.

Ik ben gekomen tot 9 alamat's .

Negen wcd's met ieder een eigen alamat en de eerste zes komen teven op een soca 419.

Voordeel is dat als ergens iets met een aarde mis gaat dat niet alles eruit ligt.

De planning is om er meteen een spannings beveiliging in te bouwen dat als de nul er spontaan niet meer is dat alles uit gaat ipv in rook op.

Voordeel met soca 419 is dat het goed bij te huren.
DPA 2011C - DPA 4099
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
27-9-2016 12:37

Rekal schreef:

grappig is bv. dat een Showtec psa321 op 3 punten niet in orde volgens de NEN1010
De PSA-321 hoeft dan ook niet te voldoen aan de NEN1010. De NEN1010 is een boek met afspraken (GEEN wetten). Die afspraken worden overgenomen in het bouwbesluit waardoor ze voor de huisinstallatie (die valt onder dit bouwbesluit) bindend zijn.

Een losse verdeler valt niet onder een huisinstallatie (en hoeft dus ook niet aan die regels te voldoen).

De publicatie Tijdelijke elektrische installaties op bouwterreinen kan wellicht meer houvast bieden. Ook hier gaat het om richtlijnen in combinatie met ARBO regels (iets waar je bijvoorbeeld mee te maken zult krijgen als je met personeel werkt).

In die publicatie zul je zien staan dat een hoofdschakelaar nodig is voor grote zwerfkasten maar niet voor kleine zwerfkasten. Bij kleine zwerfkasten is het voldoende als elke groep met z'n eigen schakelaar afgeschakeld kan worden (iets waar je bijvoorbeeld al aan voldoet als je elke 1-fase uitgang voorziet van een automaat en een 3-fase uitgang van een meervoudige automaat). Een 32A verdeler kan zeker gezien worden als een kleine (erg kleine) zwerfkast.

Joep haalde terecht aan dat een 3-fase uitgang ook met 3 afzonderlijke zekeringen afgezekerd mag worden. In dat geval moet echter wel gekozen worden voor een schakelaar voor die 3-fase uitgang aangezien de regels aangeven dat elke groep (en een 3-fase uitgang is één groep) met één schakelaar afgeschakeld moet kunnen worden.

Voor die 3-fase multicon kun je trouwens net zo goed een 6-polige Harting/Ilme/Wieland multipin gebruiken in plaats van de 10-polige die je nu gekozen hebt. Verder kan ik me prima vinden in je schema (zou echter zelf kiezen om ook de multi op beide delen uit te voeren).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
27-9-2016 19:52
Remy als ik jou was zou ik gewoon een verdeler bouwen met 6 groepen welke dubbel zitten op Shuko en H16, dan kan je alle kanten op.

Betreft de discussie over losse automaten voor CEE dat blijft een dubieus punt. Als je naar de regels voor vaste installatie gaat kijken mag los afzekeren inderdaad niet. Het is niet voor niks dat je in theaters nog best regelmatig per groep een losse vmvk ziet liggen en geen multikabels. Reden? Een multikabel zou dan enkel volledig afschakelbaar mogen zijn en dat is in die situaties simpelweg niet mogelijk. Dat gezegd zijnde zou als je deze regel doortrekt naar mobiele installaties iedere H16 of SOCA verdeler niet OK zijn

Ik heb begin dit jaar een hoop verdelers laten bouwen en dat heeft wel interessante discussies en inzichten zoals bovenstaande opgeleverd. Zeker als je eens naar het buitenland wil met het spul is het in ieder geval verstandig dat je aan zoveel mogelijk normen voldoet (hoofdschakelaar voor volledige kast, max 30mA op eindgroepen etc.).

Onderstaand ter inspiratie mijn verdelers:
  • 63A en 125A voeding naar veel CEE, dit zijn voornamelijk audioverdelers. Aangezien in de ampracks per fase een versterker zit is hier bewust de keuze gemaakt om de CEE16's en CEE32's per fase los af te zekeren. Normaalgezien zou ik een CEE32 met 300mA aardlek afzekeren (geen eindgroep) maar in dit geval zijn het dus WEL eindgroepen. Oeps, het onstaan van het idee voor variable aardleks wat ik uiteindelijk helemaal doorgetrokken heb (inzicht in de lekstroom is soms best tof).
    https://img.cyberdance.nl/pdu/th_63125cee.jpg
  • 32 en 63A voeding naar H16 8 groepen per harting. Daarnaast nog 6 losse shuko's los afgezekerd met alamats. Met het idee dat je niet wil dat je artnet node, splitter of ander belangrijk apparaat wat vaak dichtbij de PDU staat eruit klapt als er een harting uitvliegt.
    https://img.cyberdance.nl/pdu/th_3263h.jpg
  • 125A naar veel harting, zelfde verhaal als bovenstaand. Op iedere verdeler boven 32A trouwens ook nog een CEE16m + Shuko los afgezekerd (Alamat langs hoofdautomaat) als dedicated FOH spanning, ook dat wil je niet ergens bijprikken.
    https://img.cyberdance.nl/pdu/th_125h.jpg
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
28-9-2016 11:40
Het is maar de vraag of het veel zin heeft meerdere aardlekschakelaars te gebruiken in je mobiele verdeelkast. Feit is namelijk dat je je mobiele verdeelkast aansluit op een krachtstroom-wcd van een huisinstallatie waarin ook een aardlekschakelaar is opgenomen. Als er, door wat voor oorzaak dan ook, een lekstroom boven de drempelwaarde optreedt is het maar de vraag welke aardlekschakelaar eerst uitspringt: die in de meterkast of die in jouw verdeler.

Datzelfde geldt trouwens ook voor de zekeringen in je verdeelkast. Je mag hopen dat de huisinstallatie met keramische zekeringen is afgezekerd of met trage automaten, anders gaan die mogelijk bij overbelasting of kortsluiting eerder uit dan de zekeringen in jouw kastje.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
28-9-2016 12:43
Dat ligt idd deels aan de installatie of je wel of niet selectiviteit kan toepassen. Bij variable aardleks kan je naast de afschakelstroom ook de afschakelvertraging nog instellen, dan is er vrij easy systeem in te brengen.

32A in installatie wordt vaak afgezekerd met 30mA omdat het als eindgroep beschouwd wordt, dus dan valt er weinig meer te doen. Bij grotere vermogens zit er vaak geen of een aarlek van 300mA achter en dan heeft meerdere aarleks dus zeker zin (al zullen er zeker uitzonderingen zijn). Wat ik bij festivals vaak doe (mits instelbaar) is de aardlek van de hoofdvoeding op 500mA, afgaande krachtgroepen (niet eindgroep) 100 of 300mA en eindgroepen 30mA.

Bij kortsluiting is het vaak simpelweg maar de vraag hoe groot de kortsluiting is. Bij overbelasting van een enkele eindgroep zal je heel erg je best moeten doen om de hogeropgelegen voeding eruit te trekken. Als je je volledige kast overbelast kan het wel, maar als je daar nog niet op let heeft de rest van de maatregelen toch geen zin.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2

Terug naar forum Reageer (zonder quote)