Forum > Zelfbouw Speakers

Het Punisher baskast topic

(1297 reacties. Pagina 127 van 130)
Moderator(s): Dré
FrodoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2008
Laatste: 21-9-2014
Berichten: 34
31-12-2013 00:29
hmm dan neem je als lucht spleet de "top plate thickness" van rcf specificatie neem ik aan.
Neemt niet weg dat je onderin er redelijk waat vermogen moet inpompen met dan weer extra warmte etc....
De simulatie tot hiertoe laat wel een rechter verloop zien met minder afval in het laag. scheelt niet zo heel veel maar een 3db verschil is al direkt het dubbel vermogen....
en minder warmte in die kleine ruimte is altijd beter.

Zal een experiment zijn voor binnen een paar weken wrsch.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 782
31-12-2013 09:24
Die RCF's lijken me zeker het proberen waard. In het echt lage bereik zal de enorme x-max van de Ciare zeker meer luchtverplaatsing leveren, maar met meerdere kasten in een stack wordt dat steeds minder een issue.

Groetjes Walter
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
31-12-2013 09:30

Frodo schreef:

De simulatie tot hiertoe laat wel een rechter verloop zien met minder afval in het laag. scheelt niet zo heel veel maar een 3db verschil is al direkt het dubbel vermogen....
Houdt die simulatie ook rekening met het opwarmen van de spreekspoel? De meeste software doet dat namelijk niet (terwijl die opwarming wél een zeer stevige verandering van parameters veroorzaakt). Je komt een beetje in de buurt door 30-40% van de Rdc toe te voegen als serieweerstand (oei... wat een eye opener zou zo'n stukje tekst kunnen zijn voor de "dempingsfactor aanhangers" ;-).

In de praktijk ontwerp je dus een kast die eerder afvalt dan je wilt (subtiele glijbaan naar beneden). De opwarming bij gebruik zoals wij dat doen (niks geen 1W of ook maar iets dat er op lijkt ;-) zorgt voor opwarming van de spreekspoel met als gevolg dat de glijbaan naar beneden eerder een kleine bult wordt.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 384
2-1-2014 12:31
De geluidsintensiteit (I) is evenredig met de akoestische impedantie (Z) maal de snelheid (v) van de konus in het kwadraat (I=Zv^2).

Als je gebruikmaakt van de Xmax van de Ciare (door eventueel een kleine boost te geven), dan levert dat een 4x hogere geluidsintensiteit op (+6dB) en dat verschil ga je wel merken. Je moet de Ciare dus wel tot het uiterste drijven, wil je er voordeel uithalen.
FrodoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2008
Laatste: 21-9-2014
Berichten: 34
12-2-2014 00:50
We zijn deze week wat aan het experimenteren geweest met het combineren van punishers en een basreflex voor de laagste frequenties.

Het betreft een stack van 4 punishers gecombineerd met 2 dubbel 18" reflex kasten. daarin zit de rcf lf18x401

De punishers worden aangestuurd met een qsc pl380 goed voor 4kw per kant op 2ohm ofwel ongeveer 2kw per kast.
Bedoeling is niet om deze amp tot in de clip te sturen maar was voor handen. eventueel is er ook ngo een rack met labgruppen met een LAB4000

De reflex kasten worden aangestuurd door een crest bakbeest van 60kg. De 10004. per 2 kanalen gebrugt geeft dit 2,8kw op 4 ohm met een serieuze stroom reserve.
per 18" woofer is dat goed voor zo'n 1,4kw
Deze kasten zijn wel vrij laaggetuned en geven vrij veel echt sub maar worden maar gebruikt tot circa 80hz

bij het meten aan de punishers kwamen uit om een HP te gebruiken van 35hz ongeveer als je deze verschuift van 40 naar 35hz merk je wel degelijk dat deze kast onder de 40hz nog drukt en dat is ook meetbaar. na 35hz is het wel effectief gedaan.
Dan hebben we de basreflex kasten laten overlappen tot 50Hz

volgende stap was om de basreflex een juiste delay te geven enhier gebeurt nu iets gek.
beide kasten hebben we om beurten afgesteld op 100db met een meetmicrofoon en analyzer.
De gebruikte frequentie was 63hz aangezien dit in het midden van het sub zit.
microfoon stond altijd op dezelfste plaats.
dan is er een beetje geschoven in de tijd om het maximum niveau te krijgen maar dit was zeer wijnig. veel minder dan dat je zou verwachten als je een hoorn van 2m en nog wat moet compenseren.
En de koppeling was er wel degelijk aangezien het niveau gestegen was naar 106db. dubbel vermogen + koppeling?
Delay was eigenlijk amper nodig.
Daarna een stukje muziek opgezet en dat ging heftig.... om niet te zeggen ziek.
Strakke bas en kick en toch meer dan genoeg sub.
Ook in de ruimte rondwandelen bleef het geluid nagenoeg constant dus geen vervelende pieken of dalen echt merkbaar.

de basreflexkasten muten en dan mis je wel iets. het voegt en soort "warmte" toe zonder echt uit te smeren.
Let wel deze zijn afgefilterd op 50Hz.
De test was zeker geslaagd en het plan is nu om onder een stakje van 4 punishers twee 21" basreflexkasten te leggen. wrsch met de rcf lf21x451.
onder de 50Hz ga je toch ook al niet zo zeer meer kunnen horen of het strak is of niet en daarboven werken vooral de punishers.

Als de kasten niet overlappen dan klinkt het maar raar. Je mist dan precies een stuk.

Nu probeer ik een verklaring te zoeken waarom deze combinatie toch werk aangezien het wordt afgeraden.
een paar ideën die me te binnen schieten zijn:

1)Er is maar een kleine overlap dus relatief weinig faseproblemen ondanks de verschillende kasten.

2)Normaal zou de lengte van de hoorn een vertraging opleveren van circa 6.7 a 7msec
Nu kan je in hornresp zien dat dit nog oploopt en bij 60Hz is dit 12msec (4kasten) en dan loopt dit op zoals een basreflexkast ook een gedrag vertoont. ik heb de basreflexkast gesimuleerd en bij 60hz is dit circa 5msec en gaat bijna even stijl omhoog als de punishers. dus als de delay juist staat is het fase gedrag in de korte overlappende frequentieband redelijk gelijk lijkt me.
Normaal gezien zou er dan nog altijd een verschil moeten zijn van 5ms.
Dat kan komen door het feit dat ze nog een fysieke afstand van me kaar stonden en het filter op 50Hz ook een kleine delay kan geven?.

maar goed feit is wel dat het wel degelijk werkte.

Nu ben ik nog eens terug aan het kijken naar die beyma 12lx60v2
bij 4 kasten gaat deze gewoon harder dan de ciare en een heel klein beetje lager volgens de simulaties.
Xmax is wel beperkter maar ik gebruik geen extra boost.
enige waar ik mij dan vragen bij stel is de 700w specificatie.
Is dit te doen?
uiteindelijk is de VC ook 4" net zoals de ciare en net zoals de 12" van rcf die ik een tijdje terug heb vermeld.
xmax van de beyma is hoger opgegeven dan die van rcf. dus...
magneet ziet er ook vrij serieus uit.
300w is natuurlijk niet zo extreem veel in geluidsniveau maar ben een beetje bang dat de speaker het gaat begeven aangezien er ook al mensen die ciare 12sw stuk gekregen hebben.
heeft er iemand ervaring met die 12lx60v2 en wat deze kan verdragen?

de beyma simuleert ook een stuk strakkere impuls responsen en loopt verder door in het hoog. 140Hz crossen lijkt mogelijk denk ik.
FrodoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2008
Laatste: 21-9-2014
Berichten: 34
21-2-2014 17:30
En de beyma 12lx60v2 is aangekomen en vergeleken.

De beyma's zijn wel 8ohm de ciares 4ohm dus als ze evenhard gaan met hetzelfste versterker kanaal zou dat een winst van 3db rendement betekenen voor de beyma.
Eerste indruk:
De beyma klinkt vele male beter dan de ciare en heeft meer rendement vanaf circa 50Hz.
Onder de 50Hz lijkt de ciare meer te drukken maar dit kan ook alleen de indruk zijn dat de beyma strakker is.

Op de meter blijkt het geluidsniveau nagenoeg gelijk dus de beyma geeft 3db meer.
De ciare klinkt veel groffer als het ware maar dat kan misschien zijn doordat deze een meer geîekte response heeft volgens hornresp.

Er is getest met twee aan twee kasten te vergelijken.
De beyma kan ook iets hoger gecrossed worden en geeft daar bij een mooie kick weergave.

Onder de 50Hz komt er dan een basreflex kast bij en die combinatie lijkt heel goed twe werken. Strak midlaag met veel punch en alsnog voldoende sublaag.

Het plan is om nog 12 punishers bij te bouwen wat het totaal op 16 zal brengen angry
Allemaal geladen met de 12lx60
Het enige waar ik me nog zorgen over maken is over het eventueel opblazen van de 12lx60 door warmte.
er zal ongeveer 900w per kast beschikbaar zijn aan versterking aangezien we op die 700w speaker niet willen overdrijven en aangezien er 3db extra is dit ook niet nodig is. bij de ciare zou je dan al richting 1800w moeten gaan aan versterker om theoretisch hetzelfde te bereiken.

Dus heb ik binnenkort 3 ciare 12.00sw 4ohm speakers tweedehands te koop.
De 4de ciare speaker die ik is een speciale 12.00sw versie met neo magneet en 2 spoelen. en daar ga ik een tapped horn voor thuisgebruik mee maken of iets voor in de auto. Dit was de eerste testspeaker die ik heb gebruikt.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
21-2-2014 21:04

Frodo schreef:

tapped horn voor thuisgebruik mee maken
Ik heb hier nog zo'n tapped horn staan als je interesse hebt kan je hem overnemen, met een ciare er in razz :p

Als je hem echt open set, rammelen letterlijk de dakpannen op je dak. shocked 8O

Tekening
foto

oorsprong

Deze is gemaakt door een zeer gerespecteerd forumlid.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1230
21-2-2014 21:41

Tom schreef:

Deze is gemaakt door een zeer gerespecteerd forumlid.
Door jezelf?

wink ;)
Free beats!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
21-2-2014 22:24
dank je, denk ik ashamed :$ happy :)
nee contour oftewel Walter de starter van dit topic heeft deze kast ontworpen en gemaakt.
Zelfs met een versterker van 100 watt weet je al niet wat je hoort.
Ik heb er in de huiskamer (9x8 meter) een tijd lang een versterker van 1200 watt op gehad,
als je dat openzet, kan je niet eens meer normaal praten, je adem vibreert met de druk van de kast shocked 8O
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
FrodoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2008
Laatste: 21-9-2014
Berichten: 34
8-3-2014 17:14
Hey,

Ik was me laatst aan het afvragen.
Wat zou er gebeuren moest je een baspijp maken in de punisher?

Ok ik weet dat het idee is gericht op geen luchtlekken maar als je kijkt naar hornresp simulatie en daar kan je een baspijp simuleren in de kamer dan zou je laag kunnen afstemmen op circa 30Hz bijvoorbeeld en dan is het probleem met opwarmen in de kamer verholpen.

Tis maar een idee
Hornresp gaf toch redelijk resultaat vond ik

Terug naar forum Reageer (zonder quote)