Forum > Zelfbouw Speakers

Projectje: Stepped Horn met Ciare 12.00SW

(43 reacties. Pagina 1 van 5)
Moderator(s): Dré
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
28-12-2009 22:55
Ik ben regelmatig aan het klussen en bouwen, maar post hier eigenlijk nooit mijn werk... Best zonde, want ik lees altijd met heel veel plezier over andere zelfbouwacties van leden. Dus nu toch maar eens een keer beginnen!

Ik wil wat meer ervaring opdoen met het bouwen van luidsprekers. Ik wil ook graag een keer een Punisher bouwen en op mn kamer zou ik wel een sub willen die flink laag gaat. De ideale oplossing leek mij dus de stepped horn van Walter, dan heb ik een Ciare 12.00SW voor een Punisher in mn bezit, heb ik een sub die laag gaat en kan ik met een simpel ontwerpje beginnen.

Ik heb eerst maar eens de speaker besteld, die was gelukkig snel binnen. Toen even een SketchUp gemaakt om te kijken of alle plankjes wel goed in elkaar zouden passen zoals ze op de tekening staan, en uiteraard was dat ook makkelijk om te kijken in welke maten de planken gezaagd moesten worden. Het hout is dan ook besteld, gewoon 18mm MDF. Heb ook alvast wat witte hoogglans verf ingeslagen, dat ziet er straks vast heel chique uit!

Wat foto's van de speaker en de SketchUp komen er aan. Ik hou jullie op de hoogte wink ;)
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
28-12-2009 23:19
Inmiddels wat foto's geupload naar imageshack:

Doos met speaker
Ciare 12.00SW
SketchUp ontwerpje

Mocht iemand de foto's in groot formaat willen, dat kan altijd wink ;) Voor liefhebbers heb ik ook nog de precieze afmetingen van de platen hout in een excel bestandje!
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 13-6-2024
Berichten: 9470
29-12-2009 09:00
ik heb er hier al een tijdje eentje staan in de huiskamer razz :p
Wil je hem horen?
Tis wel een stukje rijden vanaf jouw woonplaats.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 12-6-2024
Berichten: 782
29-12-2009 13:43
Het blijft een schattig 12" speakertje die Ciare 12.00SW.

Let erop dat je de kiertjes in de gasket (de kartonnen rand aan de voorkant) dicht maakt, anders kan je hierdoor een hoop ongewenste bijgeluiden krijgen. Ik heb dit zelf aan de lijve ondervonden toen ik de eerste Stepped Horn had gemaakt.

MVG Contour
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
29-12-2009 13:44
@Tom: Dat is Alkmaar nog voorbij! Poe... Dat is best wel ver voor me, als ik even doorwerk heb ik er zelf ook een, haha wink ;)
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 12-6-2024
Berichten: 782
29-12-2009 13:57
De Stepped hoorn is zo ontworpen dat de bouw een fluitje van een cent is. Er zijn alleen rechte zaagsneden en het ontwerp is daardoor snel in elkaar te zetten.

Weet je al welke versterker voor thuis je gaat gebruiken. Ik had er toendertijd een klein 100W hifi subwooferversterkertje op. Deze had een vaste basboost bij 30Hz. Ondanks het lage vermogen van 100W was dit reeds voldoende om een geluidsniveau te bereiken vele malen hoger dan wat ik normaal in een flatgebouw zou willen toelaten.

Momenteel zijn er mooie hifi subwoofer modules van Hypex bijv. de 4.0 an de 8.0. Groot voordeel t.o.v. een PA amp is dat er geen ventilator geluiden zijn en een makkelijke inregeling van de fase en de basboost.

MVG Contour
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
29-12-2009 14:03
@ Contour: volgens mij is de gasket van een soort schuim en niet van karton? En hoe kan ik die kiertjes het beste dicht maken? Het zijn geen rechte kieren zoals je hier laat zien maar er zit een hoek in, zoals op mijn bovenste foto te zien is.

Ik ga nu eerst eens ff uitzoeken hoe ik de speaker het beste kan bevestigen aan de baffle.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
29-12-2009 14:05
@ Contour: Nou, ik heb zitten denken om een V5001+/V6001+ aan te schaffen omdat ik die voor meerdere doeleinden kan gebruiken. Mijn V3000+ staat dan te niksen, en die levert meer dan voldoende vermogen (lees 1450watt bij 8Ohm in brug) om geluid uit de Ciare te krijgen. Om te testen kan ik altijd even mn oude trouwe 60watt hifi versterker van zolder halen!

(Owja, niet onbelangrijk, we hebben een vrijstaand huis en vergevingsgezinde buren shut up :X laugh :D )
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 12-6-2024
Berichten: 782
29-12-2009 14:17
Beetje siliconen kit ertussen is genoeg. Tevens zou ik rondom wat tochtstrip plakken tussen de speaker en de baffle. Op deze manier weet je zeker dat er geen luchtlekken zijn.

De speaker vastzetten doe ik zelf altijd met inslagmoeren. Deze moeren met twee componenten lijm wel vastlijmen aan de baffle om te voorkomen dat ze doordraaien. Een speaker van 11 kg zou ik niet met schroeven vastzetten (zeker niet in MDF).

MVG Contour
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
29-12-2009 17:05
Sileconenkit kom ik inderdaad meer tegen, lijkt me een goed idee, samen met wat lijm voor de inslagmoeren. (Kon de naam van die dingen niet vinden!). Schroeven gaat het zeker niet worden shocked 8O . Het enige waar ik nog over twijfel is dat ik op sommige plekken een extra versteviging tegen kom, zoals bijvoorbeeld hier. De inslagmoeren zitten dan op een extra stukje hout, voegt dit iets toe of maakt het weinig uit? Een stukje tochtstrip heb ik hier al liggen, kwam ik al tegen in het punisher-topic.

Klein vraagje nog, ik wil namelijk aan de achterkant van de sub een plaatje zetten met 2 speakons, ook met tochtstrip en kit om het luchtdicht te krijgen. Ik vraag me alleen af, kan ik zo'n plaatje willekeurig plaatsen zonder invloed te hebben op het geluid van de sub?
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)