Forum > Algemeen Forum

Het bouwen van een case

(3446 reacties. Pagina 317 van 345)
Moderator(s): Dré
Dj pacificStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2005
Laatste: 31-7-2022
Berichten: 405
30-5-2011 18:01
eh André, lees ik het nu verkeerd of haal je male en female door elkaar?
Ik gebruik enkel A-merken: Adam Hall, American audio, American dj....
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
30-5-2011 18:21
Het ligt eraan wat je verstaat onder "onder" en "boven". Female onder kan zijn, female in onder-kant van de kist, het kan zijn female naar onderen (dus in bovenkant van kist).
Light Image
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
30-5-2011 20:02
Zoals ik t eerst begreep bij het lezen staat het er inderdaad verkeerd om. Male onder betekent bij mij aan het onderste deel van de kist, anders zou er staan male naar onderen. Maar we weten gelukkig allemaal wat er bedoeld wordt wink ;)

In mijn geval zit dus eigenlijk altijd male op de onderkant, behalve cases met dunne bodem (Stolpcases etc). Die laatste zijn toch vaak degenen die het minst in de regen staan maar ergens droog op of onder een podium in tegenstelling tot bijvoorbeeld kabelcases of lege mac-kisten.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 14-6-2024
Berichten: 1593
30-5-2011 20:20
Nou, nee hoor, volgens mij bedoelt Dré toch echt: male onder (naar boven gericht) en female boven geeft eerder water in de kist.
Een druppel aan de zijkant van de kist trekt door de capillaire werking omhoog in de V (V omgekeerd dus). In de top aangekomen kan het water 2 kanten op: ook naar binnen. Dré, correct?

Mwah, volgens mij maakt het weinig uit en krijg je in beide gevallen wel een paar druppels in je kist. Connector- en ventilatieschotels laten overigens veel meer water binnen.
't is maar een hobby...
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
31-5-2011 00:15
Mijn verhaal is ook maar iets wat ik van iemand gehoord heb.. zelf let ik er niet zo op, ik leg mijn kist deksels niet op vochtige plekken.
Wat ik wel merk is dat mijn bolhoeken wel eens beginnen te roesten hier en daar nu, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee of die van aluminium zijn of niet.

Ik ben ook geen persoon die een flightcase in de woonkamer wil hebben, dus wat roest is overkomelijk..
If it ain't Dutch it ain't much...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 14-6-2024
Berichten: 13458
31-5-2011 09:08

Dré schreef:

...
Overnieuw dan maar (want m'n hoofd stond schijnbaar nog niet in de stand nadenken):

In het geval van "female onder" zal de kist volgens mij minder (regen)waterbestendig zijn dan wanneer het male gedeelte onder zou komen. Denk daarbij aan capillaire werking gevolgd door communicerende vaten in combinatie met de vorm van het profiel.

Nu zal bovenstaande nooit aan de orde zijn (maar ach, als rekening houden met zoiets NIETS kost, waarom zou je het dan nalaten ;-)

In een female profiel onder kist kan wel eens wat in de rand vallen. Als het male profiel onder zit dan kan ook dit niet gebeuren.

Daarom heb ik altijd geleerd "male onder" (een beetje zoals met de sex ;-).

PvG schreef:

Een druppel aan de zijkant van de kist trekt door de capillaire werking omhoog in de V (V omgekeerd dus). In de top aangekomen kan het water 2 kanten op: ook naar binnen. Dré, correct?
In het geval van male onder moet het eerst de zwaartekracht overwinnen. In het geval van female onder doet de zwaartekracht het zware werk (totdat het in de bodem van het profiel is aangekomen, daar neemt de wet op de communicerende vaten het over). Overigens zal er altijd water in het profiel blijven staan in het geval van female onder (en in het geval van male onder zal dit veel minder het geval zijn).

Bij vlinders is vaak geen sprake van capillaire werking (en al helemaal niet van opgesloten vocht). Daarnaast zal een lek daar optreden, ongeacht het geslacht van het onderste profiel.

Dus:

Voordelen van male onder zijn:
1. Er kan geen rommel in het profiel blijven liggen.
2. Er kan geen vocht in het profiel blijven liggen.
3. Mogelijk een kleinere kans op "doorlekken".

De nadelen van male onder zijn:
???

(schiet maar raak ;-)

Nadeel van de regel "male bij grote deel vlinder" is dat deze bij stolpkisten (waar de vlinders vaak op de kop zitten) niet helemaal opgaat.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
31-5-2011 12:27
Zeg jongens, zijn we nou werkelijk een discussie aan het voeren over de mogelijkheid van een drupje water dat er in een female sluitprofiel kan achterblijven? sneaky :V

Is er niemand die zich zorgen maakt over de verdere inhoud van de kist?

Doet me direct denken aan dit filmpje. "Kijk mensen, geen drupje water in de sluitprofielen!" laugh :D

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
31-5-2011 12:49

hugovanmeijeren schreef:

Zeg jongens, zijn we nou werkelijk een discussie aan het voeren over de mogelijkheid van een drupje water dat er in een female sluitprofiel kan achterblijven? sneaky :V

Is er niemand die zich zorgen maakt over de verdere inhoud van de kist?

Doet me direct denken aan dit filmpje. "Kijk mensen, geen drupje water in de sluitprofielen!" laugh :D

Groeten Hugo
Hahaah ik moest ook gelijk aan dat filmpje denken gisteren ja laugh :D Maaarrrr, als je kist waterbestendig is, kan er ook geen water inkomen. Tenzij je de deksel open laat staan natuurlijk sneaky :V
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
31-5-2011 13:03
Nou nog één opmerkingetje op deze prachtige discussie dan: laugh :D

Aan het begin van de discussie ging het nog om losliggende deksels... razz :p Volgens mij is het sluitprofiel wel aardig waterdicht mits de profielen goed op elkaar aansluiten, en maakt het niet zo gek veel uit welk profiel nu onder en boven zit.

Vlindersloten en ook regelmatig popnagels sluiten nooit helemaal waterdicht af en dus zul je hier veel sneller lekkage krijgen.

Bij ons zit dus op alle deksels male sluitprofiel. Daar is ooit voor gekozen en waarom zou je het dan later anders gaan doen..? Ook van de kisten die ik door de jaren heen tweedehands heb aangeschaft zag ik vrijwel altijd male sluitprofiel op de deksels, heel fijn, want dat hebben wij ook.

Wat je nou uiteindelijk precies gebruikt moet je gewoon lekker zelf weten en doet er naar mijn idee niet zo heel erg veel toe, zolang je er zelf maar blij mee bent. sneaky :V

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
Bassie RassieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2006
Laatste: 21-3-2016
Berichten: 189
31-5-2011 18:06
Het maakt niet uit hoe je sluitingen zit als je te water gaat, dan ben je blij dat je hebt geïnvesteerd in goede kisten.
Freelancer in de noordelijke provincies

Terug naar forum Reageer (zonder quote)