Forum > Off-Zone

Ergenissen on stage/ tijdens het draaien

(2492 reacties. Pagina 119 van 250)
Moderator(s): Dré
Patrick BeukenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-3-2006
Laatste: 19-6-2015
Berichten: 258
19-6-2008 23:05
Nu we het toch over aarde hebben.... Wat heeft een aardlekschakelaar voor een nut als hij niet werkt? Op pinkpop 2x aan de 230 blijven hangen, maar stroom blijft gewoon erop. Hoe kan dat? Is dat normaal? Ik dacht dat die schakelaar meteen omspringt als er ook maar even een beetje stroom lekt.
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
19-6-2008 23:36
Een aardlek meet de fase en de stroom die terugkomt (via de nul), als er stroom lekt via de aarde zal hij omslaan. Als jij met je vingers op de fase of nul zit zal er verder niets gebeuren wink ;)
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
20-6-2008 01:07

Patrick Beuken schreef:

Nu we het toch over aarde hebben.... Wat heeft een aardlekschakelaar voor een nut als hij niet werkt? Op pinkpop 2x aan de 230 blijven hangen, maar stroom blijft gewoon erop. Hoe kan dat? Is dat normaal? Ik dacht dat die schakelaar meteen omspringt als er ook maar even een beetje stroom lekt.
Heb je echt 2x dik aan de 230 gehangen? Of een paar opdonders van 110 V gekregen?
Lost in Music
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
20-6-2008 15:29

lj/dj cono schreef:

uhm.. ik heb wel degelijk met een aggregaat gewerkt.
en ik weet dat hier een aardpin bij hoort.

En wat maakt het uit dat je een pin de grond in jast?
je raakt heus geen bijna uitgestorven kervertje oid.
Nou... Aangezien hij vrijwel altijd véél dieper moet dan 60cm (en 60-90cm het punt is waarop bepaalde, soms ZEER belangrijke, kabels en buizen e.d. kunnen liggen in de grond), om de vereiste weerstand te halen, zou ik hem niet zo klakkeloos altijd maar overal de grond in jassen. Zeker niet op onbekende locaties...
Ik zou niet alle apparatuur riskeren omdat de groep niet geaard is dan pak ik liever in of ik geef de klant de optie voor een aggregaat. (kosten voor de klant)
Nou... In het geval van een aggregaat werkt het net allemaal even wat anders. Denk hierbij aan dingen zoals "aarding in een vliegtuig" (op 10km hoogte) e.d.

Overigens ben ik in al die jaren nog nooit een meterkast tegengekomen zonder aardpen. Dus een locatie waar echt nergens een aarde te vinden is heb ik nog niet gezien (daarmee niet zeggende dat het niet zou bestaan maar wel zeggende dat het volgens mij echt een unicum zou zijn).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DeWitStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 15-10-2018
Berichten: 648
20-6-2008 15:40
Ik heb het 1 keer meegemaakt. Braakliggend terrein; feestje; aggregaat.

Vervolgens een bedrijf met de nodige kennis in huis van bouwstroom installaties daar een aggregaat neer laten zetten en een aardepen de grond in laten slaan. Ging dik 15 meter in; uiteraard na eerst een belletje met de betreffende gemeente (Is het oke als hier een pen de grond in gaat?) en het nodig meetwerk (liggen hier geen kabels?). Ik begin daar zelf dus ook lekker niet aan, ik laat dat over aan mensen die echt weten wat ze aan het doen zijn... sneaky :V
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
22-6-2008 02:21
Even mijn hart luchten hier :p
Kom net weer van een bruiloftje waar wij de muziek moesten verzorgen. Avond begint al heerlijk met een lekke band van onze aanhanger. In aller ijl nog een reserveband weten te regelen (mijn zuster op pad gestuurd). Vervolgens kom ik er achter dat de stadsverlichting van de aahanger compleet niet werkt! De verlichting hebben we potdikkie een half jaar geleden nog compleet vernieuwd. Afijn, dan maar met alarmlichten in het donker terug rijden, met een verkeerde kentekenplaat, want de goede is zoek (eigen fout shut up :X). Wat moet je dan. Moet ook al in mijn eentje opbouwen en afbreken (maatje zit in het buitenland), klein trapje op en af, heerlijk...

En dan.... zijn daar ook nog eens de meest irritante kinderen die ik van mijn leven heb gezien. Op een gegeven moment grepen ze de microfoon, kwamen ze achter bij mij staan, etc. Ik heb erg veel geduld met kinderen, maar moest nu toch wel even boos worden. Na ze "weggejaagd" te hebben staan ze vervolgens de gehele avond vlak voor me mij aan te gapen en allerlei muziek aan te vragen. Loop vervolgens eventjes weg en ja hoor, grijpen ze de mic weer!
Worden kinderen van tegenwoordig steeds brutaler? Ik zou vroeger het lef niet hebben...

Oh ja, de stroom vloog er tweemaal af. "ja, zijn twee aparte groepen hoor", amehoela. Erg fijn dat je ook telkens moet wachten tot je pc weer is opgestart :)

Voor de rest: zeer geslaagd
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
22-6-2008 03:53

TB schreef:

Worden kinderen van tegenwoordig steeds brutaler? Ik zou vroeger het lef niet hebben...
Ja.
Met dank aan vele ouders die foto's nemen van zulke "schattige" capriolen.
StijnSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-9-2007
Laatste: 26-2-2017
Berichten: 255
22-6-2008 09:47

TB schreef:

Worden kinderen van tegenwoordig steeds brutaler? Ik zou vroeger het lef niet hebben...
Dat merk ik ook elk jaar meer en meer op de vakantiewerking waar 'k als leider (lijder?) sta...
Elk jaar moeten we kordater dan het jaar er voor optreden, anders breken die *#éè!ç& het kot volledig af... (Ik hou m'n hart vast voor de vakantie die komt...)
"Weet jij écht waar al die knopjes voor dienen???"
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
22-6-2008 10:41
Verlichting aanhanger had je van te voren kunnen controleren.
Meestal als deze het niet doet, is er een slecht kontaktje.
En zeker als hij lang stilgestaan heeft, is het zeer denkbaar.

Lekke band: les geleerd: zorg voor een reserveband op je aanhanger.
Gewoon van de sloop halen.

Verder kinderen: gewoon regels stellen, en geen ruimte geven wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
22-6-2008 11:17

Tom schreef:

Verlichting aanhanger had je van te voren kunnen controleren.
Meestal als deze het niet doet, is er een slecht kontaktje.
En zeker als hij lang stilgestaan heeft, is het zeer denkbaar.

Lekke band: les geleerd: zorg voor een reserveband op je aanhanger.
Gewoon van de sloop halen.

Verder kinderen: gewoon regels stellen, en geen ruimte geven wink ;)
Onze aanhanger wordt wekelijks gebruikt. De verlichting heb ik van tevoren gecheckt en kwam er dus achter dat de stadverlichting niet werkt! Aangezien ik altijd ruim van tevoren vertrek, had ik nog voldoende tijd om bij diegene langs te gaan die ook de verlichting heeft aangelegd. Met de aanhanger bleek niets mis (hoe kan het ook, alles nog splinternieuw), maar de auto bleek het euvel te bevatten. Alle zekeringen en aansluitingen gecheckt, maar niets kunnen vinden... Deze week gaat hij naar de garage.

En wat betreft de reserveband: Les geleerd inderdaad!

En wat betreft de kinderen en ouders: Ik verbaasde me erover dat de ouders niet ingrepen! Op een gegeven moment ging één kind met ons bord (reclame) aan de haal! Liep er gewoon mee weg! Dan grijp je als ouder zijnde toch in??

Terug naar forum Reageer (zonder quote)