Forum > Geluid

Welke microfoon ter vervanging van shure sm-57?

(25 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
29-1-2007 01:35
Als we enkel op de klank gaan letten, maakt het eigenlijk niet echt veel uit welke van de 2 shure micjes je gebruikt. Ik gebruik ze wel vaker door elkaar (en velen met mij), en zou er zeker niet van wakker liggen als ik een 58 voor een gitaaramp zet. Dit kan je dus perfect doen. De "bol" van de 58 afschroeven is een belachelijke oplossing, en moet je dus zeker NIET doen. Zeker als het enkel en alleen om hobby-activiteiten gaat (en als een 57 buiten het budget valt), zou ik blij zijn dat ik een 58 kon gebruiken in plaats van een immitatiemicje...

Een andere oplossing is een EV Cobalt 4, die Watt-Xtra met recht en rede ook al aanhaalde. Ik ben sterk overtuigd van de kwaliteit van deze mics. Ze zijn als budgetreeks van EV op de markt gebracht, maar kunnen gerust bij de top meedraaien qua klank en algemene prestatie. De Co4 is de perfecte oplossing wanneer een sm57 buiten budget komt te liggen. Ik durf zelfs zeggen dat hij in sommige situaties beter presteert als een 57.

Een Shure is een referentie mic, en staat gekend om zijn robuustheid. Maar, dat wil niet zeggen dat hij altijd het beste klinkt. Een Cobalt moet hier niet onderdoen vind ik. En zoals Watt-Xtra ook zei, wordt deze serie nog te zwaar onderschat. Ik zou zeggen, probeer het uit!
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
BarbaraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-6-2005
Laatste: 30-9-2009
Berichten: 439
29-1-2007 01:37

prosoundandlight] schreef:

De "bol" van de 58 afschroeven is een belachelijke oplossing, en moet je dus zeker NIET doen.
Waarom niet?
Potverdorie
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
29-1-2007 02:20

van schijndel schreef:

Is deze mic zijn geld waard of zou ik beter bij de sm-58 blijven, aangezien ik deze genoeg in de kist heb liggen?

Oftewel; wat zijn de gebruikerservaringen met deze dap, vergeleken met een sm-58 voor een gitaarversterker?

Andere goedekope opties zijn ook welkom.
SM-57 werkt inderdaad het beste voor instrument versterking terwijl de SM-58 een stevige allrounder is voor zang.

Zelf heb ik ook goede ervaringen met de DAP PL-07ß voor instrument versterking, terwijl de PL-08 het ook heel goed doet voor zang (zelfs ietsjes beter) maar niet geschikt is voor hardrock en metal bands.

De bass drum microfoon PL-02 van DAP vind ik wat minder en heb liever de AKG D112.
De DAP CM-10 voldoet heel goed bij hihats en als overhead.

Een en ander zal ook een persoonlijke smaak kwestie zijn, want Shure blijft wel mijn favoriet.

TCMC
Verwijderd101213Account Geblokkeerd
Uit: -
Sinds: 9-11-2003
Laatste: 7-1-2011
Berichten: 65
29-1-2007 09:21
Mag ik allen danken voor de reacties. Beter op zoek naar een tweedehands shure blijkt wel uit het bovenstaande, of de ev cobalt.
...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
29-1-2007 09:30

van schijndel schreef:

Mag ik allen danken voor de reacties. Beter op zoek naar een tweedehands shure blijkt wel uit het bovenstaande, of de ev cobalt.
Vanwaar je keuze? Ik lees namelijk nergens iets van iemand die ervaring heeft met de door jou genoemde Dap.

Er staat hier op het forum wel iets over SM58 VS Dap 58 (PL08).

Persoonlijk zou ik mij dan aansluiten op datgene wat Mello-G vermeld, gewoon uitproberen.

Martin.
kvm entertainment
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
29-1-2007 17:10
voor de prijs van een dap heb je ook al bijna de EV Cobalt.

en dan lijkt mij de keuze al snel gemaakt..

Maar dat is nu net mijn mening. happy :)
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
Verwijderd101213Account Geblokkeerd
Uit: -
Sinds: 9-11-2003
Laatste: 7-1-2011
Berichten: 65
29-1-2007 19:00

KVM schreef:

Vanwaar je keuze? Ik lees namelijk nergens iets van iemand die ervaring heeft met de door jou genoemde Dap.

Er staat hier op het forum wel iets over SM58 VS Dap 58 (PL08).

Persoonlijk zou ik mij dan aansluiten op datgene wat Mello-G vermeld, gewoon uitproberen.

Martin.
Wanneer proberen een goede mogelijkheid zou zijn zou ik zeker doen. Echter zou de microfoon in dat geval geprobeerd moeten worden in de omstandigheden waarin ik hem gebruik, en niet in de showroom.

Aangezien ik in de omgeving geen verhuurbedrijf heb gevonden die de dap microfoon in de verhuur heeft, zal ik toch echt op mijn eigen ervaringen af moeten gaan.

Daarbij weet ik dus wat een shure microfoon voor prestaties heeft, en de tweedehands prijs hiervan ligt voor mij waarschijnlijk nog net binnen het budget. De cobalt zal in daarintegen nog wel uit gaan proberen.
...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
29-1-2007 21:44

Watt-Xtra schreef:

voor de prijs van een dap heb je ook al bijna de EV Cobalt.

en dan lijkt mij de keuze al snel gemaakt..
Dan wel, maar dat was in jouw eerste post niet duidelijk.
Ik ging er vanuit dat de EV een gelijke prijsklasse had als de Shure.

Martin.
kvm entertainment
Verwijderd101213Account Geblokkeerd
Uit: -
Sinds: 9-11-2003
Laatste: 7-1-2011
Berichten: 65
29-1-2007 21:57
Dat wist ik ook nog niet daar ben ik via dit topic achter gekomen laugh :D
...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 13458
30-1-2007 10:40

René Eppink schreef:

Misschien ligt het aan mij, maar ik kan me persoonlijk niet echt direct voorstellen dat het afschroeven van een SM58-grille de nierkarakteristiek van zo'n microfoon echt drastisch bevordert. But correct me if I'm wrong.
Microfoon wordt dicht bij speaker geplaatst. Microfoon is, met kap verwijderd (of met SM-57 kopje) gevoelig voor magnetische velden. En een luidspreker geeft een (tada) magnetisch veld.

Bovenstaande is tenminste zoals men het mij heeft uitgelegd ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)