Forum > Algemeen Forum

Factureren zonder BTW met VAR

(53 reacties. Pagina 2 van 6)
Moderator(s): Dré
MutzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2004
Laatste: 1-4-2010
Berichten: 211
1-12-2005 11:01
Wellicht is het wat simpel geredeneerd, maar ik zou in dit geval de kans om BTW plichtig te zijn niet laten schieten. Immers als DJ moet je ook inkopen doen. Zou je geen BTW afdragen, dan kun je volgens mij ook niet verrekenen.
Als je wel facturen met BTW stuurt, en dus ook zult afdragen aan de belastingdienst, kun je deze btw verrekenen met de inkopen die je doet. Op deze manier heb je er alleen maar voordeel aan.
Schroom niet om BTW te vragen, want als het goed is kan het bedrijf waar jij voor werkt deze btw weer verrekenen en heeft t bedrijf er geen extra kosten aan.

succes

mutz
niet nodig
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
1-12-2005 11:17
Ik heb om die reden inderdaad ook wel een BTW-nummer (voor omzetbelasing, niet inkomstenbelasting).

Overigens, als je klanten voornamelijk particulieren zijn, dan boeit het niet als je geen BTW bon kunt uitschrijven. Bedrijven vragen hier wel om, hoewel ze mijn diensten in vrijwel alle gevallen niet kunnen aftrekken.

Voordeel van vrijstelling van administratieve verplichtingen is wel dat je nauwelijks administratie bij hoeft te houden (bonnen en afschriften bewaren is zo ongeveer voldoende). Met een kleine omzet is de hoeveelheid tijd die je hierin moet steken als je wel een BTW hebt relatief hoog. Ik ben er tenminste wel even zoet mee geweest, vooral de eerste twee keren. Ik ga er wel vanuit dat het mij nu een beetje duidelijk is, en het is verder een kwestie van bijhouden, dan zal het bij de volgende aangifte hopelijk een stuk sneller gaan.
DanielwStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-11-2005
Laatste: 16-3-2008
Berichten: 21
1-12-2005 11:34
Dank voor alle info..
Het wordt er voor mij helaas alleen maar onuidelijker op..
Vind het vager en vager worden..

Ik blijf maar gewoon facureren zonder BTW ...
Ik ga uit van wat belastingdienst me vanmorgen vertelde...
Wat er op neer komt dat je min of meer kan 'kiezen'of je wel of niet je als ondernemer aanmeldt en dus wel of niet BTW factureert.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
1-12-2005 11:43
Laat ik dan heel duidelijk zijn: je kan NIET kiezen. Of je BTW-ondernemer bent wordt bepaald door de wet, er is geen keuze.

In jouw geval is factureren zonder BTW niet correct.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
1-12-2005 11:46
Maar wat je dus wel kunt doen, is je aanmelden als ondernemer en meteen vrijstelling van administratieve verplichting aanvragen. (Toch?)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
1-12-2005 12:31

Danielw schreef:

Ik blijf maar gewoon facureren zonder BTW ...
Ik ga uit van wat belastingdienst me vanmorgen vertelde...
Als je dat niet zwart op wit hebt (en let op: Document moet volgens mij ook nog ondertekend worden door een inspecteur dus niet door een algemene medewerker) dan heb je geen poot om op te staan als je bij misverstanden "hebben ze me verteld" claimt.
Wat er op neer komt dat je min of meer kan 'kiezen'of je wel of niet je als ondernemer aanmeldt en dus wel of niet BTW factureert.
Als je werkzaamheden voor verschillende bedrijven uitvoert zou ik sowieso een BTW nummer aanvragen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
1-12-2005 13:44

Sylvia schreef:

Maar wat je dus wel kunt doen, is je aanmelden als ondernemer en meteen vrijstelling van administratieve verplichting aanvragen. (Toch?)
Dat maak ik dus ook op uit het handboek...Een kleine, eigen administratie kan je dan vrijwaren van problemen. De totale opbrengt minus kosten wordt dan "inkomsten uit overige werkzaamheden".

Wanneer je je als ondernemer gedraagt (meerdere opdrachtgevers op jaarbasis hebt waarbij geen duidelijk sprake kan zijn van een arbeidsovereenkomst - volgens de definities van de BD -, beetje reclame maken, etc) is een VAR verklaring mijnsinziens ook niet nodig.
DjbidjiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-1-2003
Laatste: 20-6-2019
Berichten: 256
3-12-2005 13:05
Ook ik ben zelfstandig met vrijstelling van btw.

Ik mag GEEN btw aanrekenen aan de klant en kan dan ook GEEN btw terugtrekken van mijn inkopen.

Wat er VERPLICHT moet op staan bij mijn facturen aan de klanten is: "vrij van btw: Art. 53,3 BTW-wetboek" en "Art. 18 Koninklijk besluit nr.1, 29/12/1992"

Dit is balthans bij ons hier in belgië.

Groeten,
bidji
love my sharpy moving-heads!!
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
5-12-2005 10:04
Als je onder de Kleine ondernemingsregeling valt is het juist interessant om wel BTW te rekenen. Je mag dan immers de BTW die je zou moeten afdragen gewoon bij je winst rekenen (waarover je dan wel belasting moet betalen).
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
29-12-2005 08:21
Hee, nu wordt het interessant. Ik val nl. ook onder de kleine ondernemersregeling. Voor zover ik het van mijn accountant heb begrepen ( en ook van de belastingdienst ) kan ik inderdaad geen BTW rekenen. Echter over al mijn inkopen heb ik, per kwarttaal, wel degelijk mijn BTW gekregen( met een maximum van 1853 euro per jaar ). Ik zou dus graag horen horen hoe ik dus die BTW bij mijn inkomsten zou kunnen trekken.
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)