Forum > Geluid

Hoe belangrijk vinden jullie faderlengte op een mixer?

(43 reacties. Pagina 1 van 5)
Moderator(s): Dré
PerFectoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-4-2004
Laatste: 18-3-2010
Berichten: 4
12-5-2004 21:19
Ik ben op zoek naar een goede mixer, maar wil jullie meningen graag horen. Een van mijn wensen is een mixer met faders >50mm
Ik heb een op het oog die voldoet aan mijn al andere wensen (goed geluid, goede faderkwaliteit, goede pijsklasse, goede effecten, mooi design etc.)nl de SynQ SMX-1; Maar deze heeft korte (50 mm) faders. Hoe zwaar zouden jullie hieraan tillen?
Ik ga mijn eerste mengpaneel kopen en het lijkt me dat langere faders fijner zijn en je er beter mee kunt mixen (of is dit een vooroordeel)?
Wat voor lengte faders gebruiken de professionele DJ's trouwens weet iemand dat?

Mijn vraag kortom: Hoe zwaar moet ik de lengte van de faders mee laten wegen in mijn keuze?
Alvast bedankt voor jullie tips
V-maxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-9-2003
Laatste: 28-7-2011
Berichten: 86
12-5-2004 21:34
Ik zit eigenlijk met precies het zelfde probleem. Ik wil ook de SynQ SMX-1 kopen, maar ik denk dat ik de faders te kort ga vinden(ik heb nog nooit op de SynQ SMX-1 gedraait). Ik heb wel eens op de pioneer djm 600 gedraait, maar dat vond ik dus helemaal niets. Ook vond ik de faders veel te soepel gaan. Weet iemand of ze bij de Synq wat minder soepel gaan?
Victor JuniorStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 18-10-2015
Berichten: 1016
12-5-2004 21:43

v-max schreef:

Weet iemand of ze bij de Synq wat minder soepel gaan?
Even soepel, misschien zelfs soepeler.
Waar zit de cut op dit apparaat?
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
12-5-2004 21:44
Aan alles is te wennen. Ik zou het persoonlijk ook lastig vinden, maar het weegt voor mij niet op tegen de andere voordelen van deze mixer.
Door internet beperkt
DJ ArdoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 31-10-2022
Berichten: 68
12-5-2004 21:45
Volgens mij zijn wij in Nederland een van de weinigen die 10cm faders gebruiken.
Je vindt dat ook terug bij de mixers van Dateq.
In de meeste clubs en discotheken in Nederland staat een Dateq mixer (of is dat niet meer zo??) dus je zou kunnen zeggen dat de Pro's met 10cm faders uitstekend kunnen werken.

In het buitenland worden over het algemeen mixers gemaakt met korte faders. De DJM 500/600 van Pioneer is hier een goed voorbeeld van. Deze mixer zie je veel op festivals en evenementen. De meeste Pro's zullen dus met deze korte faders ook wel kunnen mixen.

Uit ervaring kan ik zeggen dat het gewoon even wennen is.
Muzieksoorten die om snelle overgangen vragen zijn wat moeilijker te mixen met lange faders.
Je maakt een Hip-Hop DJ denk ik niet blij met een Dateq mixer...

Succes met je keuze!
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 384
12-5-2004 21:57
Met faders van 50mm kan ik goed mixen, maar langere faders werken toch een stuk lekkerder. Je kan er zoals je zegt fijner mee afregelen.

Groeten Daniel.
DJ JusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2004
Laatste: 30-12-2005
Berichten: 410
12-5-2004 21:57
Ik heb nu een jb-systems mixer (premium) met korte faders, en draai in het buurthuis hier weleens met een mixer met 100mm faders... toch vind ik die 100mm fijner, je kunt nauwkeuriger zijn, en je kan ze ook niet helemaal openzette en op een goed moment knal(!) net even iets harder weetjewel, dat kan op zich met kort ook, maar met lang vind ik het toch prettiger. maar het is gewoon even wennen. ik kan niet met de een beter draaie als met de ander, ik denk dat je het beste ken kijken naar mogelijkheden die je wil. Als je effecten enzo wil, die zie je meestal op mixers met korte faders, dus dan zou je daarvoor moete gaan. heb je weinig ruimte, kan je ook voor korte gaan (ookal is dit misschien een rare rede) wil je heel precies mixe, dan vind ik zelf lange faders fijner werken.
Geld is net schaamhaar... het groeit niet op me rug
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
12-5-2004 22:05
Het is voor de meeste gewoon wat ze gewend zijn. En als jij nog niets gewend bent kun je prima met korte beginnen hoor!
Maar dat is MIJN mening...
SnakeEffect Guru
Uit: België
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 19-4-2014
Berichten: 675
12-5-2004 22:18

PerFecto schreef:

Wat voor lengte faders gebruiken de professionele DJ's trouwens weet iemand dat?
Hangt af van wat er in de club staat waar ze gaan draaien.

Wat er bij hun thuis staat is natuurlijk persoonlijke voorkeur.

Ik zou maar niet te zwaar tillen aan het feit dat die faders 50 mm zijn.

Ikzelf daarentegen... Geef mij maar rotaries maar ja da's oud nieuws.
FrisbeeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-12-2002
Laatste: 29-9-2010
Berichten: 377
13-5-2004 00:02
Met korte faders kan je het volume net zo goed regelen als met lange faders. Het is alleen gevoeliger dus moet je iets meer nadenken. Er zijn ook korte faders met een hele beroerde curve zoals Numark in zn mixers (DM serie) stopt, daar kan je amper het volume mee regelen...

Bij de djm regel je ongeveer 6dB vanaf de helft van de lengte tot boven terwijl je bij de numarks 20dB onder 0 zit als de fader op de helft staat.

Ik vind 60mm de mooiste lengte. Zelf heb ik korte djm faders maar die hadden van mij ook wel iets langer mogen zijn. Soms zet ik hem tijdens een overgang 1 streepje omlaag (1/10 van de lengte dus 4,5mm) dat gaat prima maar optimaal is het niet (even de gain iets terug draaien kan natuurlijk ook).
Dateq faders vind ik lekker schuiven maar zou ik zelf niet willen hebben. 100mm is echt een heel eind als je snel wilt schuiven of scratchen. Eigenlijk zouden ze op de XTC een instel mogelijkheid moeten maken voor de fader curve... dan zijn het wel ideale faders.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)