Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van Stekelvarke
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 200 bijdrage(n) van Stekelvarke (Pagina: 4 van 20)
Topic: Martin RoboScan Pro 218 (24-8-2008 00:34:00)
Dingen worden voor ongeveer 150 tot 200 eutjes aangeboden. alleen de converter.één van de bedrijven waarvoor ik freelance werk maakt nog gebruik van een groot aantal Robocolor's 2 deels op Martin protocol.
Hiervoor is er een aantal jaar terug een 2e DMX to Martin convertor aangeschaft voor minder als €100.
Misschien wat geluk hebben.
Ik denk dat dat wel kan. maar dat moet iemand nog even bevestigen hier :)Je sluit slechts één scan aan op de convertor, de rest link je gewoon door zoals je met DMX doet. Maar dat bedoel je waarschijnlijk?
Het is ook alleen maar mogelijk om één type fixture per keer aan de convertor te hangen, je kan dus niet mixen.
Dus 4 Roboscans 218 lukt. 2 Roboscans 218,2 sets robocolors en een robosacan 1220 lukt dus niet.
De convertor heeft ook een maximum aantal fixtures per convertor, verschillend per fixture, maar meestal zijn het er 8.
Mocht de toppicstarter niet het geluk hebben om een convertor te vinden zou hij ook 2e hands kunnen kijken naar een tafel/software met Martin protocol.Topic: Martin RoboScan Pro 218 (23-8-2008 17:34:00)Het kan lukken voor 2000 euro, het hangt af welke interface/software je wil gebruiken.
Het handige aan een PC sturing is dat je eerst kan investeren in de basis, en eventueel na een tijdje kan uitbreiden.Topic: Nieuwe lichtsturing universeel (8-8-2008 17:18:00)
LJ DaAn schreef:
Dacht het nieeet.Dingen worden voor ongeveer 150 tot 200 eutjes aangeboden. alleen de converter.
Hiervoor is er een aantal jaar terug een 2e DMX to Martin convertor aangeschaft voor minder als €100.
Misschien wat geluk hebben.
LJ DaAn schreef:
en dan sluit je 4 scanners aan op de converter.Ik denk dat dat wel kan. maar dat moet iemand nog even bevestigen hier :)
Het is ook alleen maar mogelijk om één type fixture per keer aan de convertor te hangen, je kan dus niet mixen.
Dus 4 Roboscans 218 lukt. 2 Roboscans 218,2 sets robocolors en een robosacan 1220 lukt dus niet.
De convertor heeft ook een maximum aantal fixtures per convertor, verschillend per fixture, maar meestal zijn het er 8.
Mocht de toppicstarter niet het geluk hebben om een convertor te vinden zou hij ook 2e hands kunnen kijken naar een tafel/software met Martin protocol.
De prijs van een convertor(heet officieel: DMX interface) valt zeer goed mee, ik denk dat je hem zeker voor onder €100 vind.
Echter zal dat niet het grootste probleem zijn, ze worden 2e hands meestal niet alleen aangeboden, maar in een set met andere fixtures.
Je gaat inderdad vanaf je lichttafel -> convertor -> roboscan 1 -> roboscan 2 -> ... -> roboscan x
Topic: Martin RoboScan Pro 218 (23-8-2008 17:15:00)Echter zal dat niet het grootste probleem zijn, ze worden 2e hands meestal niet alleen aangeboden, maar in een set met andere fixtures.
Je gaat inderdad vanaf je lichttafel -> convertor -> roboscan 1 -> roboscan 2 -> ... -> roboscan x
De MK1 of MK2 versie van de Pro 218?
De MK1 is enkel via Martin protocol aan te sturen, wil je deze met DMX aansturen zal je een DMX -> Martin protocol converter nodig hebben.
Deze worden wel niet meer gemaakt, dus dat zal 2e hands zoeken worden.
De MK2 is wel via DMX aan te sturen, het is wel mogelijk dat je de polariteit moet omwisselne om de 218 op jouw DMX-controller te laten werken.
de polariteit omwisselen is zelf makkelijk te doen, door de 'data +' en de 'data -' om te wisselen, al dan niet in het toestel zelf.
Topic: DMX aansturen led-tubes en laser. Beetje hulp nodig. (15-8-2008 11:56:00)De MK1 is enkel via Martin protocol aan te sturen, wil je deze met DMX aansturen zal je een DMX -> Martin protocol converter nodig hebben.
Deze worden wel niet meer gemaakt, dus dat zal 2e hands zoeken worden.
De MK2 is wel via DMX aan te sturen, het is wel mogelijk dat je de polariteit moet omwisselne om de 218 op jouw DMX-controller te laten werken.
de polariteit omwisselen is zelf makkelijk te doen, door de 'data +' en de 'data -' om te wisselen, al dan niet in het toestel zelf.
Het enige wat je nodig hebt is een DMX-sturing, DMX-kabels (XLR, wellicht 3 polig) en een DMX-terminator (in principe is deze nodig, maar het kan in sommige gevallen zonder).
Voor op je slaapkamer is een sturing uit de Showtec Scanmaster serie (of iets gelijkaardig) voldoende.
Topic: Bandverlichting welke opstelling?. (11-8-2008 15:02:00)Voor op je slaapkamer is een sturing uit de Showtec Scanmaster serie (of iets gelijkaardig) voldoende.
Multiparren/S4parren zijn zeker geschikt voor het uitlichten van bands.
Enkel vrees ik dat je met 2 parren je hele band niet fatsoenlijk gaat kunnen uitlichten.
Topic: Nieuwe lichtsturing universeel (9-8-2008 22:27:00)Enkel vrees ik dat je met 2 parren je hele band niet fatsoenlijk gaat kunnen uitlichten.
Als je nu al rond de 500 kanalen zit zou ik toch een sturing nemen met minimum 1024 kanalen (2 universes), tenminste als je in de nabije toekomst niet opnieuw in een tafel wil investeren.
En dan vallen er een hele hoop opties af:
- Sunlite en de een hoop andere software, aangezien dat je met 1 interface slechts 1 output hebt (toch als je de andere als input voor een DMX wing wil gebruiken).
- Licon CX, heeft slechts 1 universe.
Wat blijft er nog over:
-Een 2e hands lichttafel die nog in goede staat verkeerd en 1024 kanalen uitstuurd.
-Chamsys met MagicQ PC wing, heeft 2 DMX universes onboard en maakt het mogelijk om in de toekomst eventueel 12 universes via ethernet uit te sturen(met de nodige extra hardware om dit terug naar DMX om te vormen).
Over de Licon CX, ik heb er geen praktijk ervaringen mee, enkel een paar uurtjes achter gezeten in een grote Duitse winkel.
Het is eigenlijk een MA Scancommander met parren gedeelte.
Opzich goede tafel, maar volgens mij te beperkt voor je, zeker als je toekomst gericht denkt.
De mannier van bedienen en programmeren verschilt wel tov de MagicQ(deze leunt dichter aan bij de grotere consoles). Maar het programmeren/bedienen van de MagicQ verschilt ook van de mannier van werken bij een 'standaard' PC sturing.
Als je veel vanplan bent iets te doen met grote LED matrixen lijkt een pixelmapper een betere optie. Echter hebben de grotere(en dan bedoel ik toch wel de echt grote) tafels een prima matrix functie, iets wat bij chamsys ook wel goed voorzien is.
Topic: Nieuwe lichtsturing universeel (9-8-2008 17:15:00)En dan vallen er een hele hoop opties af:
- Sunlite en de een hoop andere software, aangezien dat je met 1 interface slechts 1 output hebt (toch als je de andere als input voor een DMX wing wil gebruiken).
- Licon CX, heeft slechts 1 universe.
Wat blijft er nog over:
-Een 2e hands lichttafel die nog in goede staat verkeerd en 1024 kanalen uitstuurd.
-Chamsys met MagicQ PC wing, heeft 2 DMX universes onboard en maakt het mogelijk om in de toekomst eventueel 12 universes via ethernet uit te sturen(met de nodige extra hardware om dit terug naar DMX om te vormen).
Over de Licon CX, ik heb er geen praktijk ervaringen mee, enkel een paar uurtjes achter gezeten in een grote Duitse winkel.
Het is eigenlijk een MA Scancommander met parren gedeelte.
Opzich goede tafel, maar volgens mij te beperkt voor je, zeker als je toekomst gericht denkt.
De mannier van bedienen en programmeren verschilt wel tov de MagicQ(deze leunt dichter aan bij de grotere consoles). Maar het programmeren/bedienen van de MagicQ verschilt ook van de mannier van werken bij een 'standaard' PC sturing.
Als je veel vanplan bent iets te doen met grote LED matrixen lijkt een pixelmapper een betere optie. Echter hebben de grotere(en dan bedoel ik toch wel de echt grote) tafels een prima matrix functie, iets wat bij chamsys ook wel goed voorzien is.
Gebruikersgemak bij LJ? ik vind LJ niet echt helemaal gebruiksvriendelijk, zeker niet als je zoals ik met LJ manager werkt.
Mocht LJ 3 ooit uitkomen (en die kans lijkt me bijzonder klein), waarin LJ manager goed in de software zit geintegreerd en het aantal cue slots wordt uitgebreid zou ik het veel aangenamer vinden. Maar nu vind ik het niet bepaald gebruiksvriendelijk.
Sunlite gebruikt dan weer een totaal ander concept dan Martin LJ, wat ik ideaal vind om te verhuren aan mensen die niet echt gewoon zijn om met een DMX-tafel met cues enzo te werken.
Iets waar ik vandaag de dag steeds meer en meer fan van begin te worden is Chamsys MagicQ, deze software heeft veel weg van een echte (grotere) DMX-tafel. Echter zorgt dit op een PC wel voor problemen op vlak van bediening en dan vooral de snelheid daarvan. Hierdoor vind ik het noodzakelijk om er een wing bij te hebben. Chamsys heeft een aantal wings(met ingebouwde interface) in zijn gamma, waarvan de Maxi wing de meest interessante is (persoonlijk dan), maar niet iedereen heeft hier €4000 voor over.
Dan heb je de standaard PC wing, deze kost €2000. En is in mijn ogen nog voldoende om een showtje mee te tikken.
Echter heb je dan geen budget meer over voor een PC en touchscreen. Het is natuurlijk mogelijk om het budget met zo'n €500 voor een PC omhoog te krikken en het touchscreen achteraf aan te schaffen.
Dan is er nog de Mini PC wing voor rond de €1000, deze past wel in het budget, maar is in mijn ogen iets minder bruikbaar.€2200 voor een HOG500 is natuurlijk niet veel geld, maar je mag niet vergeten dat deze beestjes al een redelijke leeftijd hebben en redelijk zwaar verhuurd zijn geweest zeker bij AED, dus dat wordt eerst eens kijken in welke staat de tafel zich nog bevind.
Maar een Hog 1000/500 is vandaag de dag nog een aangename tafel om mee te werken bij kleine en middelgrote producties.
Gesleep, samenstellen en onderhoud valt wel mee voor een doordacht PC systeem, maar alles inbouwen in een op maat gemaakte case kost natuurlijk ook geld.
Topic: Nieuwe lichtsturing universeel (9-8-2008 12:58:00)Mocht LJ 3 ooit uitkomen (en die kans lijkt me bijzonder klein), waarin LJ manager goed in de software zit geintegreerd en het aantal cue slots wordt uitgebreid zou ik het veel aangenamer vinden. Maar nu vind ik het niet bepaald gebruiksvriendelijk.
Sunlite gebruikt dan weer een totaal ander concept dan Martin LJ, wat ik ideaal vind om te verhuren aan mensen die niet echt gewoon zijn om met een DMX-tafel met cues enzo te werken.
Iets waar ik vandaag de dag steeds meer en meer fan van begin te worden is Chamsys MagicQ, deze software heeft veel weg van een echte (grotere) DMX-tafel. Echter zorgt dit op een PC wel voor problemen op vlak van bediening en dan vooral de snelheid daarvan. Hierdoor vind ik het noodzakelijk om er een wing bij te hebben. Chamsys heeft een aantal wings(met ingebouwde interface) in zijn gamma, waarvan de Maxi wing de meest interessante is (persoonlijk dan), maar niet iedereen heeft hier €4000 voor over.
Dan heb je de standaard PC wing, deze kost €2000. En is in mijn ogen nog voldoende om een showtje mee te tikken.
Echter heb je dan geen budget meer over voor een PC en touchscreen. Het is natuurlijk mogelijk om het budget met zo'n €500 voor een PC omhoog te krikken en het touchscreen achteraf aan te schaffen.
Dan is er nog de Mini PC wing voor rond de €1000, deze past wel in het budget, maar is in mijn ogen iets minder bruikbaar.
big bang schreef:
Kijk anders een naar een tweedehands HOG bij AED? Kosten ook niet gigantisch veel meer en een stuk eenvoudiger dan een PC sturing (niet persé in bediening, maar wel in gesleep en samenstellen/onderhoud).Maar een Hog 1000/500 is vandaag de dag nog een aangename tafel om mee te werken bij kleine en middelgrote producties.
Gesleep, samenstellen en onderhoud valt wel mee voor een doordacht PC systeem, maar alles inbouwen in een op maat gemaakte case kost natuurlijk ook geld.
Watt-Xtra schreef:
zn 2000 euro zou niet genoeg wezen voor een pc, dongle en touchscreen en wings?Het handige aan een PC sturing is dat je eerst kan investeren in de basis, en eventueel na een tijdje kan uitbreiden.
Ik denk dat Sunlite in dit geval de beste optie is.
Je hebt 2000 euro te besteden, dit is niet zo heel erg veel als er ook nog een PC, touhscreen, lichtsturing voor DMX-in, ... moet van kopen.
Dus wellicht kan je het een en ander recupereren van je laptop DMX sturing met Sunlite?
Verder ben ik niet op de hoogte over het DMX-in gebeuren van Sunlite, dus anderen zullen moeten oordelen of alles mogelijk/haalbaar is.
Topic: Martin pro 518 aankoop (4-8-2008 10:58:00)Je hebt 2000 euro te besteden, dit is niet zo heel erg veel als er ook nog een PC, touhscreen, lichtsturing voor DMX-in, ... moet van kopen.
Dus wellicht kan je het een en ander recupereren van je laptop DMX sturing met Sunlite?
Verder ben ik niet op de hoogte over het DMX-in gebeuren van Sunlite, dus anderen zullen moeten oordelen of alles mogelijk/haalbaar is.
Voor de DJ/budget lijn van de A-merken(Martin Mania, Robe Clubscan,...) zit je toch tussen de 300 en 1000 euro per scan.
Als je de 218 kan kopen voor €125 zou ik het zeker overwegen.
Al zou ik ze wel eerst langdurig en uitgebreid testen alvorens ze te kopen, want het zijn oude beestjes hé.
Als je de 218 kan kopen voor €125 zou ik het zeker overwegen.
Al zou ik ze wel eerst langdurig en uitgebreid testen alvorens ze te kopen, want het zijn oude beestjes hé.