Forum > Off-Zone

Toekomst van de House-scene.

(34 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
15-12-2003 11:53
Owkey, een dagje later dan gepland, maar vandaag doe ik een poging om de tekst eens uit te typen. Hopelijk (voor jullie), wordt hij niet te lang laugh :D

We merken het al een paar jaar: discotheken gaan enorm achteruit, House-muziek raakt zowel in het uitgaansmilieu als op de radio in een serieus vergeethoekje, het is al top-40 wat de klok slaat... Wat gebeurde er? En vooral... wat komt er af?
Wat ik verder zal schrijven hierover, is een eigen mening. Eentje die ik gevormd heb als DJ, maar ook als party-animal. Ik heb nog de "goeie tijden" ('95-'99) meegemaakt en ik heb het bergaf zien gaan, ik heb duizend-en-één fouten zien gebeuren (en zie ze nog gebeuren) en van daaruit heb ik een redelijk duidelijke mening opgebouwd, die weliswaar regelmatig wordt bijgestuurd, maar die toch redelijk lijkt te kloppen. Ik ben er zeker van dat er hier nog genoeg andere mensen zijn die net als ik een visie hebben op wat er gebeurt, laat zeker maar komen!! Door er over te discussiëren kunnen we makkelijker one eigen mening verbeteren!!

Eerst en vooral een mythe uit de lucht halen: discotheken zijn praktisch gezien niet duurder dan fuiven. Vroeger wel... toen betaalde je 80BEF (2EUR) voor een pintje, terwijl je op een fuif er van af was met 50BEF (1,24EUR). Maar zoveel jaar later betaal je op een fuif OOK 2EUR voor een pintje en betaal je in een discotheek nog steeds maar 2EUR, terwijl de meeste fuiven het over hun hart krijgen om 6EUR vvk te vragen en 8EUR add en je voor 6EUR op een gewone zaterdag al binnenkunt in een discotheek!
Als we dan nog eens verderkijken naar de GROTE fuiven, waar wél volk naartoe komt, dan merk je inkomgelden van 10-20EUR en drankprijzen die makkelijk stijgen naar 3 à 4EUR per consumptie... fenomenaal toch? Zelfs vergeleken met de zogenaamde "dure" discotheken!!
Die hoge prijs is dus blijkbaar niet de belangrijkste reden van de achteruitgang van de House-scene sad :(

Dat het in het algemeen achteruit gaat met het uitgaansleven, dat weten we ondertussen allemaal. Het leven wordt duurder, 14-jarigen moeten ondertussen al een GSM hebben, wat ook geld kost, de PC is ook een must voor jongeren, een digitale camera, een eigen televisie, ..., ... waardoor er steeds minder budget overschiet om te feesten. Bovendien moet je op een zaterdagnacht maar eens je PC aanleggen en één van die jongerenchatboxen openen (van Radio Donna bijvoorbeeld, voor de Belgen onder ons): niet normaal hoeveel potentiële feestvierders die vergeten zijn dat je een feestje kunt bouwen op zaterdag en dat je dan nog genoeg dagen overhebt om te chatten! Jammer, maarja, DAT lijkt me een lichtjes andere discussie en bovendien: ik durf er heel wat op verwedden dat die generatie binnen een jaar of 3 zal zeggen: "Had ik het geweten..." razz :p

Maar terug ontopic: wat is er gebeurt met de House-scene??
Eventjes terugkijken naar de late jaren '90 waar House nog een laatste duw in zijn rug kreeg door de start van TMF die zichzelf profileerde als dance-station. Jammergenoeg werd TMF overgenomen door MTV die maar al te graag dweepte met de muziek uit de Amerikaanse "ghetto's"... TMF moest mee met deze stroming en vreemd genoeg had de volgende generatie jeugd niet meer de ballen om tegen de commerciele stroming in Housemuziek te blijven steunen. Waarschijnlijk ook omdat zij niet de echte opkomst ervan hebben meegemaakt en dat het voor hen gewoon "een genre tussen de rest" is!
Als kers op de taart hadden we toen de opkomst van Q-Music die vanaf dag 1 zichzelf verbond met R&B-gerichte muziek. Toen was het helemaal naar de vaantjes en bleek zeer duidelijk dat de jeugd zich gewonnen gaf...

Ondertussen probeerde de House-scene te redden wat er te redden viel door mee te gaan met de commercialisering van de scene:
- R&B werd in discotheken gehaald op thema-avonden maar ook in een set (of zelfs 2) om de avond even te breken.
- commerciële muziek werd PLAT-commercieel met als absolute topper "SUMMERJAM".
- alle oude klassiekertjes werden in groepjes van 2 of 3 samengesmeten om toch maar 1 "nieuw" nummer in elkaar te boxen: bootlegs werden gewoon de draaischijf van de nacht.

Eenmaal de R&B-molen goed op gang was, begon men er lekker aan te melken, op dezelfde manier als dat ze bezig waren in de House-scene: men neme 2 of drie nummers, smijt deze samen en verkoopt de boel als een nieuw nummer. Stilletjesaan komt hier protest tegen (hey, ik begin in tegenwoordige tijd te schrijven, we zitten dus halverwege laugh :D). R&B'ers van voor de hype houden zich op de achtergrond tot de hype over is, de "nieuwe" R&B'ers zijn eigenlijk maar dat genre beginnen luisteren doordat het hen ingelepeld werd waardoor zij stilletjesaan dat genre beu gehoord zijn. Dat remix-gedoe was eventjes leuk, maar ondertussen is iedereen het helemaal beu geworden!
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
15-12-2003 11:53
Eventjes op een rijtje zetten hoever we nu zitten:
- House is naar beneden gedrukt door radio en TV met heel wat failliete discotheken tot gevolg
- R&B is over zijn hoogtepunt heen
=> we zitten dus weer in een overgangsfase.

Wat merken we op het ogenblik? Steeds meer komen de 70'ers en 80'ers terug, klassiekertjes worden in een nieuw kleedje gestopt en verkocht en ook de nieuwe hitjes lijken steeds meer gebasseerd op de successen van de jaren '80. Waarom de mensen niet "automatisch" terugkeren naar House en wel "automatisch" naar klassiekertjes gaan? Tjah, komt volgens mij vooral doordat de House-scene zichzelf heeft proberen te redden door plat-commercieel te gaan.
Het gevolg hiervan lijkt me dat discotheken een volgende kaakslag aan het verwerken zijn ten voordele van de danscafé's die als paddestoelen uit de lucht lijken te schieten! Bovendien merk je ook een verschuiving van XTC-gebruik naar drankgebruik wat op zich een bevestiging is van mijn theorie dat House plaats aan het ruimen is voor de '80-ers.

Wat merken we nu in de House-scene?
De groep splitst zich op in 2. Nu ja, 3: diegene die deze nieuwe dip niet meer aankunnen en failliet gaan of er gewoon de brui aan geven.
Enerzijds heb je de groep die blijft de hypes volgen en dus R&B stilletjesaan probeert weg te werken en te vervangen door plat-commercieel en zelfs klassiekertjes, die laatste nu meestal nog op thema-party's en hiermee bedoel ik niet één keer op 6 maanden want dat kan WEL eens iets speciaals zijn, maar bijvoorbeeld elke woensdag of zo...
Ik vrees eerlijk gezegd dat die zichzelf weer zullen verbranden.
Enerzijds hebben we het nu al genoeg gemerkt dat hypes volgen achteraf een zware kater meebrengt en bovendien spreek je hiermee een ontrouw publiek aan: vaste klanten zijn in dit milieu mensen die 1 keer per maand komen i.p.v. elke week.
Anderzijds heb je een deel discotheken die het gesnopen hebben dat House terug naar af moet en alles opnieuw moet heropbouwen...
Deze discotheken kiezen er een genre uit en proberen hier een weliswaar select maar trouw publiek mee aan te spreken. Of dit nu Hardcore, Trance, Groove, Elektro, D&B, Techno of wat dan ook is: de kwaliteit en niet de commercialiteit van de muziek primeert in deze zaken. Diezelfde verademing vind je ook bij de producers: naast de hopen plat-commerciële zever die wekelijks gereleased wordt, merk je ook dat er zeer af en toe eens een pareltje verschijnt. Meestal wordt die redelijk snel aan de kant geschoven omdat kwaliteitsmuziek nu eenmaal niet direct gesnapt kan worden, het vergt wat tijd om te "wennen"..., maar het bewijst wel dat er een deel mensen gesnapt heeft dat er kwaliteit moet gemaakt worden... back to the underground dus...

Wat staat er ons te wachten?
We zitten pas aan de start van deze nieuwe stap, dus ik verwacht nog een enorme heropleving van de klassiekertjes en van de bijhorende danscafé's. Wat discotheken betreft, vrees ik een beetje... . Diegene die de hype volgen, die gaan nog eventjes staan trappelen maar zullen achteraf een zware slag te verwerken krijgen en diegene die afstappen van de rechte weg, zullen het even niet gemakkelijk hebben, maar zullen achteraf wel beloond worden ervoor. Ik merk echter steeds meer jong-volwassenen die de commerciële scene kotsbeu geworden zijn waardoor ik eerlijk gezegd zelfs op kort termijn mooie veruitzichten durf voorspellen voor de discotheken die hun eigen weg durven opgaan.

Het wordt echter een lange lijdensweg: alles moet terug van de grond worden opgebouwd, alles start terug underground en moet stap voor stap terug aan bekendheid winnen. Een lange, harde en dure weg dus, maar het lijkt me wel een boeiende!

Ziezo,
Dat was het dan denk ik... Het is dus toch lang geworden... mijn excuses hiervoor razz :p
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 28-5-2024
Berichten: 9469
15-12-2003 15:53
Goed verhaal,
Ditzelfde hebben we ook halverwege de jaren 80 gehad.
Het begon al toen de disco over zijn hoogte punt heen was en de ska/punk enz zijn intrede deed.
Er was in die tijd heel weinig dansbare muziek die een breed publiek aansprak, en er waren maar een paar grote artiesten stallen (o.ao Stock Aitken en Waterman)
De muziek en de artiesten die uit zo'n stal kwamen klonk allemaal hetzelfde en zag er ook allemaal hetzelfde uit.
Doordat er weinig echt dansbaars en vernieuwends was, liepen de disco's leeg en werd het steeds moeilijker voor een dj om de vloer vol te krijgen.
Iedereen bleef langs de kant staan, en verveelde zich steeds meer.
Dat heeft toen ook de criminaliteit aangewakkerd, waardoor een avondje stappen steeds geweldadiger werd in Amsterdam. Als je je niet amuseerd moet je ergens anders immers je gram vandaan halen.

Men viel toen ook al terug op de oude soul en disco. (1970-1978)
Platen die nu nog steeds overeind staan. Maar ja, als je ze iedere week opzet, verveeld ook dat weer. De hele jaren tachtig stonden dan ook in het teken van de verveling, men was nergens meer van onder de indruk.
De house enzo was weer wat nieuws, en dat heeft voor de opleving gezorgd.

Je ziet het nu ook weer,
de vernieuwende tenten, die hun publiek telkens weer wat anders bieden, die overleven wel, maar de tenten die denken een graantje mee te pikken vallen door de mand.

Recentelijk ben ik nog in Haarlem bij een kroeg gevraagd om met oude muziek en een eigen stijl de tent weer vol te krijgen. Het is mis gegaan omdat men er geen cent voor over had, het moest wel druk worden, maar het mocht niet meer dan € 100,- per avond kosten....En dan moesten we nog zelf de apperatuur mee nemen, en de muziek! Er was volgens hem wel geluid, maar dat was slechts een mengpaneel met ingebouwde versterker en twee kleine boxen op een pootje....(Ik vroeg bij wijze van kennismaking € 300,- En dan ook nog op no cure no pay basis! Incl app.) Ik denk dat hij bang was dat het een succes werd......En dat het ehm zo te veel ging kosten in de toekomst. Maar ja de kost gaat voor de baad uit, en zo duur waren we nou ok weer niet. Er konden 250 mensen in die tent!
En tja als je zo denkt als ondernemer, dan heeft je publiek dat ook wel door dat je voor weinig vooraan wil zitten.

Hoe komt dat zul je je afvragen?
Verkeerde zuinigheid is mijn antwoord!
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Tom314Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 22-12-2003
Laatste: 3-3-2008
Berichten: 127
29-12-2003 00:51
als House de verkeerde kant opgaat, moet je het niet op de kanalen steken, maar eerder op de muziek zelf.

House vergrijpt zich grotendeels aan muziek uit de jaren 70 en 80 door dit schaamteloos te copiëren en te voorzien van een machinaal aangebrachte beat. eenheidsworst, bandwerk, slecht dus.

Aan de andere kant zie je dat RnB terrein wint, naast ballads (aargh, nog erger) en dat Techno eerder voor de gevorderde houser wordt.

Met als gevolg dat pioniers een beetje in de kou blijven staan, en met een nostalgisch gevoel achterblijven. Jammer, maar het is nu eenmaal zo, en zeker in de muziek.

Jaren '60 rock is niet hetzelfde als jaren '90 rock, dat is ook geëvolueerd hoor.

En nog iets over Summerjam. Hoewel ik me absoluut niet bezig hou met dat soort muziek, was het een leuk nummer voor de zomer, mooie herinneringen eigenlijk, maar ook niet meer dan dat. En er zijn veel, veel meer veel slechtere nummers die ook in m'n strot geramd worden, uit alle genres.
ToM. this one goes to 11 y'know ? 1 louder.
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
29-12-2003 01:05

tom314 schreef:

House vergrijpt zich grotendeels aan muziek uit de jaren 70 en 80 door dit schaamteloos te copiëren en te voorzien van een machinaal aangebrachte beat. eenheidsworst, bandwerk, slecht dus.
Ik zou house in zijn algemeen niet zo willen betitelen. Er is veel lopende bandwerk en er zijn veel super simpele nummers. Maar er is ook house die origineler en veel ingewikkelder is.
Aan de andere kant zie je dat RnB terrein wint, naast ballads (aargh, nog erger) en dat Techno eerder voor de gevorderde houser wordt.
Dat klopt. Maar volgens mij is dit al langer zo. Techno is volgens mij altijd al voor de oudere jongeren geweest.
Door internet beperkt
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
29-12-2003 19:02
Ben het niet met je eens Sietse dat techno voor de wat oudere jongere is. Er zijn juist veel gastjes die beginnen en meteen techno draaien omdat ze denken dat dat het meest stoere en het meest underground achtige is.

Aan die kale techno snap ik niet wat er nou zo tof aan is, ging vroeger wel naar Awakenings maar na een paar uurtjes knallen had ik het wel weer gezien. Het is zo weinig melodieus. Groovy-techno daarentegen weer wel.

Heb zelf alleen de hitjes onder de techno omdat die nog wel leuk te combineren zijn met club en trance.

o.a.
Joey Beltram-Energy flash
Joey Beltram-Forklift
Jeff Mills-The bells
Dave Angel-Feever
Green Velvet-Destination Unknown
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
29-12-2003 20:21

DJ Tim schreef:

Ben het niet met je eens Sietse dat techno voor de wat oudere jongere is. Er zijn juist veel gastjes die beginnen en meteen techno draaien omdat ze denken dat dat het meest stoere en het meest underground achtige is.
Ik heb het niet over jonge gastjes die beginnen met draaien. Maar over het uitgaanspubliek. Ik krijg altijd de indruk dat de wat oudere jongeren naar techno feestjes gaan. (maar kan ook toeval zijn dat het me zo opviel)
Aan die kale techno snap ik niet wat er nou zo tof aan is, ging vroeger wel naar Awakenings maar na een paar uurtjes knallen had ik het wel weer gezien. Het is zo weinig melodieus. Groovy-techno daarentegen weer wel.
Techno moet je ook echt van houden. Ik kan ook niet echt aan iemand uitleggen wat ik nou zo mooi aan techno vind.
Door internet beperkt
DjBjornStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2003
Laatste: 24-6-2004
Berichten: 47
30-12-2003 14:04
Nou zal ik ook maar even mijn mening geven happy :)

Wat er werd gezegd over techno, dat t weinig melodieus was enz, ben ik het wel mee eens, al heb ik wel veel begrip voor technoliefhebbers.. waarom weet ik niet precies maar goed..
Wat je ook merkt is dat hardhouse terrein wint van techno, verbeter me als het niet zo is, ik spreek alleen uit eigen ervaring. had je vroeger (2,3,4 jaar terug) nog van die echte techno party's, nu is t veelal hardhouse wat de klok slaat. Vorig jaar op sensation draaide ze bijna alleen techno, toen chris liebing klaar was moest ie t bekopen met n 'boe'geroep. Dit jaar was Sensation op michel de hey na alleen maar snoeiharde hardhouse (dana, luna, darkraver..) Best wel een beetje verdrongen dus de techno.. (althans door het grote publiek)

Denk trouwens niet dat R&B terrein verliest, kijk eens naar america, daar is t populairder dan ooit, zet de radio aan en je hoort 50 cent met al zn vrienden wink ;) In de tenten waar ik kom wordt t ook geregeld gedraaid!

En jaaa je hoort vaak 80's 90's feest, is ook helemaal in op dit moment.... MAAR was 4 jaar terug ook al super in!!! Toen kon ik de tekst vd pointer sisters ook al uit mn hoofd! De vraag is hoe lang dat blijft, persoonlijk hoop ik erg lang... is ook meer mijn smaak dan al t andere...

Ik hoor graag jullie mening!
Hoe weet een blinde of z'n billen schoon zijn na t poepen?
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
31-12-2003 08:29
Mijn mening is dat je hardstyle en hardhouse door elkaar heen haalt (lijkt ook wel op elkaar qua naam) maar hardstyle kun je een beetje zien als (en nu ben ik vrij kort door de bocht dus geen aanvallen iedereen wink ;) ) langzame hardcore. Hardhouse (wat overigens in populariteit zeer sterk afneemt) kenmerkt zich als een soort van heel stevige club maar met een hardere beat en krachtige basloop. Echte stevige hardhouse labels zijn Tinrib en Kaktai. Dit zijn ook overigens zo'n beetje de enige labels op hardhouse gebied die zich een beetje staande kunnen houden samen met Nukleuz en Tripoli. Overigens maken de laatste 2 labels ook techno, club en trance.

Wat techno betreft, weet niet wat je onder een ouder house volk verstaat Sietse, maar als je kijkt naar Awakenings en I love techno zijn daar genoeg jongere jongeren te vinden van 18-25, denk dat dit meteen de grootste leeftijdsgroep is die je op techno feesten zal tegenkomen. Als ik naar mezelf kijk ging ik naar Awakenings in de westergasfabriek (wordt tegenwoordig geloof ik elders gehouden) toen ik 18-19 was.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
31-12-2003 10:27

djBjorn schreef:

Wat je ook merkt is dat hardhouse terrein wint van techno, verbeter me als het niet zo is, ik spreek alleen uit eigen ervaring. had je vroeger (2,3,4 jaar terug) nog van die echte techno party's, nu is t veelal hardhouse wat de klok slaat.
Hardhouse, Hardstyle, Jump, whatever... namen waren nooit mijn sterkste vak laugh :D, maar je hebt hierin inderdaad gelijk: wat de commerciële markt betreft zit het hardere werk énorm in de lift. Luister echter eens naar de harde nummers van een jaar geleden en de harde nummers van nu: men is dit genre aan het uitmelken tot op het bot en voor de mensen die al wat langer in circuit zitten is dat een teken dat de hype richting hoogtepunt aan het lopen is en dat het daarna gepasseerd is ermee. Techno is ondertussen verdrongen naar de underground waar het nu aan het werken is aan serieuse revival. Doordat het in de underground zit merk je inderdaad dat het vooral een ouder publiek is die hiernaar luistert, de grote evenementen niet meegerekend want die teren op hun naam waardoor ze élk publiek aantrekken.

djBjorn schreef:

Denk trouwens niet dat R&B terrein verliest, kijk eens naar america, daar is t populairder dan ooit, zet de radio aan en je hoort 50 cent met al zn vrienden wink ;) In de tenten waar ik kom wordt t ook geregeld gedraaid!
Toch wel hoor... al blijf ik het vreemd vinden dat wij in onze streek hier koploper in waren, meestal moet ik mijn platen een paar maand in de kast steken vooraleer ik naar buiten kan komen met vernieuwing laugh :D.
Ik heb de laatste weken mijn licht opgestoken doorheen gans België en het valt me steeds meer op dat R&B écht wel op zijn terugweg is. Radio en TV blijven momenteel teren op R&B, maar in het uitgaansmilieu begint het weg te ebben. Begrijp me niet verkeerd: de kans bestaat er inderdaad zeer dik in dat je hier nog niet veel van merkt! Maar praat tegen DJ's en zij zullen het ook wel al gemerkt hebben! Dus: nog even op jullie tanden bijten wink ;). Als het een troost mag zijn: ik hoef al 3 maand geen R&B meer te draaien... en ik geniet er elke keer weer van laugh :D.

djBjorn schreef:

En jaaa je hoort vaak 80's 90's feest, is ook helemaal in op dit moment.... MAAR was 4 jaar terug ook al super in!!! Toen kon ik de tekst vd pointer sisters ook al uit mn hoofd! De vraag is hoe lang dat blijft, persoonlijk hoop ik erg lang... is ook meer mijn smaak dan al t andere...
Nou, ik denk dat we hier naast elkaar aan het praten zijn. 70'ers, 80'ers en 90'ers hebben altijd al een grote aanhang gekend. Danscafé's en drive-ins overleven hier praktisch op!! Wat ik wil zeggen is dat de House-scene populariteit inboet voor de het ambiance-milieu:
- steeds meer danscafé's, steeds minder discotheken
- discotheken geven wekelijkse feestjes met fuifmuziek i.p.v. 1 keer per trimester
- in de top-40-muziek merk je nieuwe releases in hetzelfde genre als in de jaren '80 terwijl er praktisch geen House-muziek meer instaat (cfr. een jaar of 5 geleden).
- ...
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)