Forum > Licht

movitec met pan/tilt error

(20 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 694
23-10-2020 10:00
Heb ook nog ff voor je gezocht of ik nog n movitec donor in de projectstapel had.. helaas kwam ik alleen n berg Robe`s en natuurlijk stapels met allerlei Martin zooi tegen...
Ik zou gewoon 1 movitec tot onderdelendonor bombarderen en dan met wat onderdelen uitwisselen enz proberen uit te violen welke heads t minste mankeren.

Fotos kan je alleen extern ergens op n hostingsite uploaden en dan hierheen linken.
(liefst geen social media links, die kan de helft vd leden hier niet bekijken..)
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2057
23-10-2020 10:29
Imgbb werkt perfect hiervoor!

Ik neem aan dat je de datasheets ook al gevonden had?
Beide sensoren zijn eenvoudig te testen, met een voeding wat weerstandjes en ledjes.

Als je hierbij hulp nodig hebt geef maat een gil.
Niet goed, wel hard!
retep66Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-9-2017
Laatste: 22-12-2020
Berichten: 51
23-10-2020 11:20

Soundpower schreef:

Heb ook nog ff voor je gezocht of ik nog n movitec donor in de projectstapel had.. helaas kwam ik alleen n berg Robe`s en natuurlijk stapels met allerlei Martin zooi tegen...
Ik zou gewoon 1 movitec tot onderdelendonor bombarderen en dan met wat onderdelen uitwisselen enz proberen uit te violen welke heads t minste mankeren.

Fotos kan je alleen extern ergens op n hostingsite uploaden en dan hierheen linken.
(liefst geen social media links, die kan de helft vd leden hier niet bekijken..)
Een berg Robe 250 ct's of xt's toevallig? Want dat is allemaal een pot nat met een andere behuizing, en zo zijn er nog een paar andere
merken die gewoon hetzelfde headje zijn. Tot 2 jaar geleden was ik helemaal niet thuis in het moving head wereldje,
maar ik ben er wel achter dat dit zo'n beetje de VW kever onder de moving heads is, en waar je 2ehands het meest mee dood gegooid word.

Verder had ik wat close ups gemaakt vd sensors zodat de nummers goed zichtbaar zijn, maar die nummers heb ik al doorgegeven
dus plaats ik wel foto's van de sensors zoals ze bij robe op de site staan. Wellicht dat je dan eens in je donorstapel kunt kijken
of het om dezelfde inhoud gaat.

https://spares.robe.cz/static/images/preview/13030017.gif
https://spares.robe.cz/static/images/preview/13030019.gif
https://spares.robe.cz/static/images/preview/13030024.gif

En hier nog een afbeelding van de printplaat die alles aanstuurt, en als die er in zit dan is de rest ook hetzelfde.
https://spares.robe.cz/static/images/preview/13030125.gif

Het is allemaal wel erg duur, want dat printje kost gewoon even over de 330 euro's, en die sensors liggen rond de
17 en 27 euro per stuk, maar daar zijn dus de componenten los te koop en die kosten dan een paar dubbeltjes
tot maximaal 2 euro, dus een enorme besparing als je dan over de 30 heads hebt.
En ik heb een verkoper die nog een nieuwe besturing printplaat heeft voor maar 35 euro, dus die koop ik
en gebruik ik dan om te testen. Ik heb verder maar 1 zo'n besturing printje gehad die defect was en waar een zekering
er uit klapte, dus die zijn verder eigenlijk wel aardig bullitproof, en had nog een hele liggen van een gesloopte head
die ik bij de hele partij heb gekregen.

En hier een afbeelding van een van mijn headjes na een reparatie/onderhoudsbeurtje.
Die heb ik opgepoetst met motor make up waardoor ze weer blinken als nieuw.
https://i.ibb.co/YtNwGvP/IMG-20201008-WA0001.jpg
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 13458
23-10-2020 11:40
Als je een aantal koppen hebt, kun je dan dmv swappen niet achterhalen wat er wel of niet stuk is? Bij mijn weten hebben die Hall sensoren zo ongeveer het eeuwige leven.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
retep66Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-9-2017
Laatste: 22-12-2020
Berichten: 51
23-10-2020 13:02

Dré schreef:

Als je een aantal koppen hebt, kun je dan dmv swappen niet achterhalen wat er wel of niet stuk is? Bij mijn weten hebben die Hall sensoren zo ongeveer het eeuwige leven.
Ik wilde dan ook al één van elke sensor nieuw kopen en die gebruiken als test materiaal en als er dan een stuk is, dan even zelf
een nieuw sensortje op het printje solderen, want dat scheelt dan dik 80-90% vd prijs.
En of ze het eeuwige leven hebben durf ik niet te zeggen, maar ik heb al 1 head gehad waar ik er een vervangen heb en die
het nu gewoon weer goed doet. En gisteren heb ik bij een head de kabels doorgemeten of ze geen breuk hebben
en nieuwe female connectors aangezet, maar geen resultaat, dus moet het wel een van de sensors zijn.
Ik heb verder maar 1 sloop head er bij gehad en waarvan ik al alle bruikbare onderdelen heb opgemaakt, dus
voor de rest moet ik alles gewoon kopen, maar zoals ik al zei, heb ik al de sensors gevonden en die kosten
een paar dubbeltjes tot maximaal 2 euro, en vind ik het nog leuk ook om al dat werk te doen, want dan leer ik nog eens wat
en geeft het genoegdoening als ik ze dan ook nog fatsoenlijk werkend krijg, en dat voor iemand die totaal geen verstand
van elektronica heeft.
Verder ben ik er ook achter gekomen dat het ook vaak de stekkertjes zijn die op de printjes zitten want die vertonen wel slijtsporen.
Als je dan een female connector er op schuift, dan voel je op een gegeven punt dat ze ineens te makkelijk er op schuiven.
Die female connectors hebben dan ook maar een omgekruld pennetje er in zitten die slechts aan één zijde van de male connectors
contact maken, dus geen wonder dat de vonken er soms vanaf vliegen als je er tegen aan tikt.
Ik zou bij wijze van ook de opstaande kunststof lipjes achter de pennetjes van de print kunnen afbreken en dan de female connectors
omdraaien zodat ze dan weer een vers nieuw contact hebben want die pennetjes zijn vierkant en aan de achterkant zijn die dan
ook gewoon nog nieuw en niet ingebrand, maar nu ga ik eerst gewoon nieuwe female connectors aan de kabeltjes maken
en als dat niet afdoende is dan kan ik dat truukje nog altijd toepassen.

https://cdn-reichelt.de/bilder/web/artikel_ws/A300/RND_205-00696.jpg

https://cdn-reichelt.de/bilder/web/artikel_ws/C110/072647.jpg
Deze male en female connectors worden ook gebruikt om de stappenmotoren en ventilatoren van stroom te voorzien
en dat vind ik dan maar een beetje ondermaats en is het dan ook geen wonder dat die (male) pennetjes dan inbranden,
en de female pennetjes dan ook vaak flink warm en broos zijn geworden waardoor ze makkelijk afbreken.

Verder heb ik dus een doos vol met nieuwe connectors gekocht, alleen de krimptang is een onding want
die knijpt te hard ( heb ik al terug gedraait naar -) en moet ik na het aanknijpen de connector gewoon
met geweld uit de tang wurmen, en knijpt die zooo hard dat de kabel soms gewoon afbreekt, dus die tang moet ik nog
een beetje aanpassen door een beetje weg te vijlen, want dit schiet niet op zo. sad :(
En moet ik een vergrootglas gaan kopen, want die connectors zijn wel heel erg klein, zo klein dat ik amper zie wat ik doe.
NicoHStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-12-2003
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 26
23-10-2020 19:03
Ja hoor , 90 % van de errors op mijn movitec spotjes kwam gewoon door slecht contact van die stekkerverbindingen.
Ik knipte ze er gewoon af en soldeerde ze rechtstreeks op de print.
Zelden nog gezeik gehad.
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 694
23-10-2020 19:54
Volgens mij heb ik n 250 xt of ct spot, en n 250xt wash die dan perfecte donorkandidaten zijn voor je.
De spot was volgens mij electronisch 100% (getest) maar arm is reddeloos krom na val, andere weet ik niet meer van hoe/wat.
06 staat in mn profiel, praten wel ff verder via whatsapp ofzo.
(je hebt je emailadres op verborgen staan, ik kan je niet direct berichten)
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
retep66Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-9-2017
Laatste: 22-12-2020
Berichten: 51
23-10-2020 20:09

NicoH schreef:

Ja hoor , 90 % van de errors op mijn movitec spotjes kwam gewoon door slecht contact van die stekkerverbindingen.
Ik knipte ze er gewoon af en soldeerde ze rechtstreeks op de print.
Zelden nog gezeik gehad.
Bij sommige heads hebben ze ook rechtstreeks de draden er op gesoldeerd, maar daar ben ik niet zo kapot van
want dat is ongemakkelijk als je bv delen moet verwijderen om ergens bij te kunnen en dan de stekkers niet los kunnen.
Daarom heb ik een grote zak met fe/male connectors gekocht, en kom dan de winter wel door. happy :)
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 9469
24-10-2020 08:22
Je kunt ipv de connectoren de draadjes er ook gewoon op vast solderen. Hoe vaak moet het nu werkelijk uit elkaar?
Als je mop de print kijkt, zie je meerdere ic's met een koel ribbetje erop gelijmd,
het is mijn ervaring dat die dingen er ook wel eens afvallen. Dat stukje koeling hebben ze echt nodig, dus speur ook ff of alle isç bovenop geen lijmresten hebben vanwege een verloren koelblokje.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
retep66Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-9-2017
Laatste: 22-12-2020
Berichten: 51
24-10-2020 19:20

Tom schreef:

Je kunt ipv de connectoren de draadjes er ook gewoon op vast solderen. Hoe vaak moet het nu werkelijk uit elkaar?
Als je mop de print kijkt, zie je meerdere ic's met een koel ribbetje erop gelijmd,
het is mijn ervaring dat die dingen er ook wel eens afvallen. Dat stukje koeling hebben ze echt nodig, dus speur ook ff of alle isç bovenop geen lijmresten hebben vanwege een verloren koelblokje.
Ik moet toch wel eens lenzen en kleurfilters schoonmaken en daarvoor moet dan wel het een en ander losgemaakt worden
en dat is dan geen doen als de draden niet los kunnen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)