Forum > Licht

movitec met pan/tilt error

(20 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
retep66Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-9-2017
Laatste: 22-12-2020
Berichten: 51
26-9-2020 22:54
Ik heb een een aantal movitec sl en wl 250 heads met een pan of tilt probleem.
Sommige doen dat alleen als de head opstart en aan het resetten is en daarna doen ze het gewoon prima,
en een paar andere blijven die error houden.
Nou heb ik eens de stekkers losgetrokken van de pan/tilt sensors van een head die het wel normaal doet,
maar dat schijnt totaal geen effect te hebben, want in de demo stand blijft hij het gewoon doen,
dus hoe kunnen ze dan hun positie bepalen?
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 694
27-9-2020 15:32
stappen tellen.. x aantal graden per stap.
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 13458
27-9-2020 21:15

retep66 schreef:

Ik heb een een aantal movitec sl en wl 250 heads met een pan of tilt probleem.
Sommige doen dat alleen als de head opstart en aan het resetten is en daarna doen ze het gewoon prima,
en een paar andere blijven die error houden.
Nou heb ik eens de stekkers losgetrokken van de pan/tilt sensors van een head die het wel normaal doet,
maar dat schijnt totaal geen effect te hebben, want in de demo stand blijft hij het gewoon doen,
dus hoe kunnen ze dan hun positie bepalen?
Pan/tilt sensoren zijn niet voor het bepalen van de positie maar voor het corrigeren van positiefouten. De SL-250 is namelijk self correcting. Dat betekent dat de kop weer naar z'n positie gaat als deze door een externe factor (een duw bijvoorbeeld) van z'n positie raakt. Als je bij initialisatie problemen hebt dan zijn de eindschakelaars wellicht niet goed (indien aanwezig uiteraard).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
retep66Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-9-2017
Laatste: 22-12-2020
Berichten: 51
30-9-2020 11:36
Hoi Soundpower en Dré, bedankt voor jullie reacties.
Ik had al een vermoeden dat het dan de stappen tellen moest zijn, want dat is dan het meest logische wat er over blijft,
maar zeker weten deed ik het niet, dus bedankt voor de uitleg.
En Dré, wat bedoel je met eindschakelaars? Want bij deze movitecs zijn het hall sensors en magneetjes die dan de positie fouten
corrigeren.
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 694
30-9-2020 12:34
Je zou eens kunnen beginnen met alle draden in kabelboom door te meten, ik heb n hoop mh`s over de werkbank gehad waarbij er kabelbreuken in de kabelboom zaten in de scharnierpunten vd base-arm en arm-head.
Of wissel eens wat onderdelen uit tussen n probleemunit en een waar geen storingen in zitten.
Als t probleem meeverhuist met de sensoren of whatever je overzet weet je genoeg..
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 9469
1-10-2020 07:44
ook kwam ik regelmatig stekkertjes van kabelbomen tegen met slecht contact door het vele bewegen.
Loshalen, schoonmaken en een beetje contactspray er tussen kan soms ook wonderen doen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
retep66Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-9-2017
Laatste: 22-12-2020
Berichten: 51
14-10-2020 00:04
Ik ben weer een eind verder en is het inderdaad vaak stekkertjes die slecht contact maken en die ga ik dan afknippen
en nieuwe aanzetten.

Tom schreef:

ook kwam ik regelmatig stekkertjes van kabelbomen tegen met slecht contact door het vele bewegen.
Loshalen, schoonmaken en een beetje contactspray er tussen kan soms ook wonderen doen.
retep66Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-9-2017
Laatste: 22-12-2020
Berichten: 51
14-10-2020 00:12
Zijn deze hall sensors door te meten?
spares.robe.cz/static/images/preview/13030019.gif

Verder zitten er overal magneetjes die langs deze en andere hall sensors lopen, en zijn die magneetjes wel erg zwak moet ik zeggen,
maar ik heb dan ook geen idee hoe sterk ze moeten zijn, en of ze door de jaren heen hun kracht kunnen verliezen door o.a. de flinke hitte
die een head produceert, dus wie weet wat normaal is en wat niet?
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2057
14-10-2020 07:53
Op de hall sensoren zal (heel klein) een typenummer staan.
Als je ons dit geeft kunnen we je verder helpen.

Er zit in elk geval een voeding op die naar beiden gaat en 2 signalen voor elk apart.

Je kunt de voeding meten en beide uitgangssignalen.
Voeding is waarschijnlijk 5v, uitgang schakelt waarschijnlijk tussen 0v en 5v of andersom.
Je kunt het beste meten wanneer deze compleet aangesloten is.

Als je weet of de sensoren het doen weet je meteen of de magneetjes sterk genoeg zijn.
Niet goed, wel hard!
retep66Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-9-2017
Laatste: 22-12-2020
Berichten: 51
22-10-2020 22:42

Joepurlings schreef:

Op de hall sensoren zal (heel klein) een typenummer staan.
Als je ons dit geeft kunnen we je verder helpen.

Er zit in elk geval een voeding op die naar beiden gaat en 2 signalen voor elk apart.

Je kunt de voeding meten en beide uitgangssignalen.
Voeding is waarschijnlijk 5v, uitgang schakelt waarschijnlijk tussen 0v en 5v of andersom.
Je kunt het beste meten wanneer deze compleet aangesloten is.

Als je weet of de sensoren het doen weet je meteen of de magneetjes sterk genoeg zijn.
Het zijn 506a hall sensors, en een optische sensor TCST1103. Ik denk dat ik de oplossing heb om
de sensors te testen en eventueel te vervangen, en dat is gewoon van elk één originele nieuwe kopen
en die voor te testen gebruiken, en verder heb ik de sensors ook los te koop gevonden en ga die dan zelf
solderen want dat is een klusje van niks, en dan kost het maar 1/10 en zelfs maar 1/5 vd prijs.
Btw, hoe plaats je hier foto's zonder ze eerst ergens online te moeten zetten?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)