Forum > Off-Zone

Trends en ontwikkelingen in licht en geluid

(56 reacties. Pagina 5 van 6)
Moderator(s): Dré
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
27-6-2013 12:26

Sgrovert schreef:

Zeker ook omdat in groot aantal danscafé's het geluid vooral hard moet en eigenlijk ook niet naar klank gevraagd word.
Nu onze overheid wakker begint te worden en zelfs mijn broer bij Beter Horen al merkt dat het drukker wordt, gaat die trend weer wel over!
De kwaliteit van streaming zal steeds meer omhoog gaan door sneller internet.
Bovendien verwacht ik dat straks juist bij live muziek èn drive-in shows de nadruk gaat liggen op kwaliteit, omdat het domweg niet meer zo hard mag!
Want iedereen kan hard, maar niet iedereen kan zorgen voor een goeie weergave! Dat begint al met vol in het rood draaien op de mixer. Daar is je eerste vervorming (met uitzondering van een ruk mp3). Vervolgens een te magere versterker in de clip draaien etc etc. Maar vast niemand hier draait in het rood... razz :p
Ik mag hopen dat iedereen hier weet dat goed vervormd ook keihard lijkt, maar dat je met een kwaliteitsset loeihard kan en het nog niet echt hard lijkt te gaan, totdat je gaat meten.
Denk maar aan die draagbare radio of dat oranje megafoontje, daar zitten echt geen dikke versterkers in.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1230
27-6-2013 14:54
Mjah, 't zijn toch maar weer de pro's die zeiken over matige geluidskwaliteit. De consument is tevreden met die matige geluidskwaliteit dus waarom moeten ze hen dan persé goeie kwaliteit door de strot rammen?
Niet dat ik voorstander ben van bagger geluid, maar dat even terzijde.

Verder zie ik hier altijd maar weer het gemekker op bepaalde budgetmerken die misschien wel deugen maar toch nog even de grond in geboord moeten worden. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik toch al heel veel "top setjes" bagger heb horen klinken. Ofwel door slechte afstelling, ofwel door slechte bron (matige mp3, mixer in het rood, etc...) ofwel omdat ze gewoon echt slecht klinken. Ik vind die hokjes en naampjes politiek toch wel een spijtige zaak.
Free beats!
HSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2005
Laatste: 13-4-2024
Berichten: 167
27-6-2013 21:57
Dat mensen zich niet bekommeren over de kwaliteit van de muziek blijf ik echt raar vinden. Dan heb ik het niet over het verschil EV-Dap maar ik kan me echt kapot ergeren aan dat "tsss, Tss, tik tik" uit laptop- en phonespeakertjes. Terwijl we qua beeld steeds meer resolutie, contrast e.d. in onze smartphones, tablets e.d. willen en krijgen.
Je wilt toch natuurgetrouw geluid horen. Je zult eens liveconert zonder subs en afgefiltert op 150hz uitversterken, en de lol is er gauw af. Maar thuis merken we niet eens op dat de drums klinken als aangespannen boterhamzakjes.

Sgrovert schreef:

Zeker ook omdat in groot aantal danscafé's het geluid vooral hard moet en eigenlijk ook niet naar klank gevraagd word.
Hier in de buurt heb ik in 'kleine' kroegjes (ongeveer 6 bij 6 mtr, laag plafond) complete line arrays zien hangen. De verhoudingen lijken me dan een beetje zoek.
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
28-6-2013 11:24

Hollender schreef:

Mjah, 't zijn toch maar weer de pro's die zeiken over matige geluidskwaliteit. De consument is tevreden met die matige geluidskwaliteit dus waarom moeten ze hen dan persé goeie kwaliteit door de strot rammen?
Niet dat ik voorstander ben van bagger geluid, maar dat even terzijde.

Verder zie ik hier altijd maar weer het gemekker op bepaalde budgetmerken die misschien wel deugen maar toch nog even de grond in geboord moeten worden. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik toch al heel veel "top setjes" bagger heb horen klinken. Ofwel door slechte afstelling, ofwel door slechte bron (matige mp3, mixer in het rood, etc...) ofwel omdat ze gewoon echt slecht klinken. Ik vind die hokjes en naampjes politiek toch wel een spijtige zaak.
Omdat het in mijn ogen aangenaam moet zijn om te luisteren. Goede geluidskwaliteit bied veel voordelen
- Op hogere volumes is het minder schadelijk omdat het geluidsbeeld in balans is, je zit niemand potdoof te spelen omdat je een dikke piek op 3kHz hebt van +6db en je moet pushen met de rest om dat te compenseren
- Het is minder vermoeiend om naar te luisteren
- Een systeem dat 10j op "zijn gemakske" draait slijt veel minder hard dan een dat 2j continu tot net over zijn nek moet pompen

Ik zeg niet dat we elk klein kot moeten gaan uitrusten met Clair Bros of Outline, maar voor professionele toepassingen is er naar mijn mening toch wel enige vorm van minimumniveau gewenst. Als je naar de bakker gaat wil je ook dat de koffiekoeken lekker zijn en gemaakt van verse producten, terwijl die ook goedkoper kunnen gemaakt worden door er bagger in te draaien.
Ik ben akkoord dat het niet allemaal het merkje is hoor, een goed geluidssysteem zijn keyword is systeem: alle delen moeten goed zijn. Daar komt des te meer processing en afstelling bij kijken en daar gaan er héél véél "hallo jos ik kom hier wel dikke baffels hangen voor 2 keer niks" bedrijfjes vierkant de mist in.
Je merkt dat heel goed met line arrays. 80%-90% van die systemen zijn gekocht "omdat het cool is" en niet omdat het zinvol is. Dan komen ze daar aandraven met hun mini line-arrays voor een optreden van 500 personen in een tent van met moeite 20m diepte, is het ding voor geen meter ingeregeld en hoor je de faseverschuivingen langs alle kanten. Hoe complexer het systeem, hoe sneller je rukgeluid hebt als de eigenaar het niet kan gebruiken.

Sub-top stackjes zijn daarom helemaal zo slecht niet als ze de laatste jaren willen laten blijken...
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
28-6-2013 16:10
we zijn zijn huiswerk aan het maken he! laugh :D

Eerst het Porter model, nu de Destep! Zal ik even opsommen welkemodellen we zodadelijk nog mogen invullen?

Kijk niet alleen op de korte termijn, maar ook op de lange...7-10 jaar.

De groei van het aantal inwoners van Nederland loopt terug. De gemiddelde levensloop van een Nederlander gaat omhoog.. is dit directe klandizie? Moet je ze wel of niet tot je doelgroep rekenen?

Je zult eerst voor jezelf een aantal hele duidelijke kaders moeten stellen. Vanuit daar ga je een strategie en visie bedenken, en heb je veel beter in beeld wie tot je doelgroep behoort, wat "jouw" markt is en wat er binnen die markt afspeelt en gaat afspelen!
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
MickeyMickStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-8-2010
Laatste: 26-2-2016
Berichten: 180
28-6-2013 18:43

Watt-Xtra schreef:

we zijn zijn huiswerk aan het maken he! laugh :D

Eerst het Porter model, nu de Destep! Zal ik even opsommen welkemodellen we zodadelijk nog mogen invullen?
Haha, mede smb'er ;).
Dit klopt, door omstandigheden (die niet door mij veroorzaakt zijn) moest ik mijn huidige stage bedrijf afstoten. Nu moet ik op korte termijn, lees hele korte termijn een ondernemingsplan schrijven.
Wel met plezier natuurlijk :).
Maar ik vind het fijn om jullie ervaringen te horen, niet dat ik deze zonder bron kan gebruiken natuurlijk ;)
Dubbelop, alsof ik een quote citeer!
Jan van DurenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-8-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 160
29-6-2013 12:52
heb ooit eens een discomuziekje voor iemand gemaakt dat ik telkens terug kreeg met de melding' er zit niet genoeg laag in' na een paar keer heen en weer gestuur van aangepaste muziekjes waarvan het laag inmiddels zo heftig was dat de ruiten in mijn woning stonden te trillen en ze weer met de melding kwam ' nog te weinig laag' vroeg ik' waar luister je dit dan op terug', was het antwoord ' op mijn Iphone". ze hoorde dat er wel wat laag in zat, maar nog steeds niet genoeg. Toen ben ik er maar mee gestopt.
Deze knop?? Dat is de talentknop!
MickeyMickStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-8-2010
Laatste: 26-2-2016
Berichten: 180
29-6-2013 13:44

Jan van Duren schreef:

heb ooit eens een discomuziekje voor iemand gemaakt dat ik telkens terug kreeg met de melding' er zit niet genoeg laag in' na een paar keer heen en weer gestuur van aangepaste muziekjes waarvan het laag inmiddels zo heftig was dat de ruiten in mijn woning stonden te trillen en ze weer met de melding kwam ' nog te weinig laag' vroeg ik' waar luister je dit dan op terug', was het antwoord ' op mijn Iphone". ze hoorde dat er wel wat laag in zat, maar nog steeds niet genoeg. Toen ben ik er maar mee gestopt.
haha, nog even en producers gooien de bekende rockits weg, en gebruiken een iphone :P
Dubbelop, alsof ik een quote citeer!
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 694
29-6-2013 14:02
Om nog iets verder te gaan: nog ff en we hebben helemaal geen PA-set meer nodig, we gebruiken gewoon de Eiphones van het publiek om via Wifi het geluid te produceren... laugh :D
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1230
29-6-2013 19:03
Beetje zoals in de drive-in bioscoop, waar je je radio afstemt op het bioscoopkanaal om het filmgeluid te kunnen horen.

happy :)
Free beats!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)