Forum > Off-Zone

Drie gewonden door omgevallen lichtstellage

(132 reacties. Pagina 13 van 14)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
7-4-2010 14:44
Dat een losse/ontbrekende borgpin de directe oorzaak was is wel duidelijk. Wat ik interessanter vind om te weten is hoe die pin heeft kunnen ontbreken. Vergeten door de bouwers? Weggehaald door iemand (en zoja, waarom)? Of toch, zoals de verhuurder denkt, losgetrild?
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Dj t²Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-5-2008
Laatste: 28-1-2016
Berichten: 67
7-4-2010 23:47
ik hoop dat er meer duidelijkheid komt met dat onderzoek. dus als iemand dit onderzoek of de conclusies ervan onder ogen krijgt, graag even posten. kan nederland (en belgie en nog heel wat andere forumlidlanden) alleen maar weer wat veiliger op worden.
we wachten af

jep, je ziet maar weer. kranten zijn bijna roddelbladen
Die chinezen kijken wel nauw, maar ze kijken nie zo nauw.
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
6-5-2010 18:15

Victor schreef:

Op de foto's is helemaal geen hoogteverschil te zien en het is ook niet logisch dat dit de oorzaak was. Een hoogteverschil veroorzaakt geen zijdelingse kracht, hooguit een verschuiving in de verdeling. Bovendien is uit onderzoek al gebleken dat een ontbrekende borgpin de oorzaak was.

Met alle respect voor de vader, die vast erg geschrokken is, maar wat weet de beste man van de oorzaak van dit ongeval?
Beste Victor,

Ik zou als ik jouw was eens een opstelling maken zoals deze truss opgebouwd is.
Hijs deze met een ander persoon op, je zal zien dat deze opstellng gaat torderen.
Dit soort licht bruggen zetten wij met een derde persoon die op redelijke afstand aanwijzingen geeft wie meer of minder moet takelen.
Geloof me, dit is zeer aannemelijk dat dit de oorzaak is geweest.
Overigens is er wel degelijk een hoogte verschil te zien op de foto, de linker is meer uitgeschoven dan de rechter.

ik zou zeggen, probeer, dit verschijnsel is echt niet speciaal.

Pascal
..Je Ducktape brood voeren...
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
6-5-2010 21:33
Kan wel hoor met 2 man, maar het vergt wel enige dicipline van beide draaiers.
Elkaar goed in de gaten houden (dus niet naar die dikke tieten in te klein topje aan de andere kant van de zaal gapen) en met gelijke slagen draaien. Hardop tellen op hoeveel slagen je zit wil ook wel helpen.

Maar een derde man is altijd aan te bevelen.
DJ JBStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 24-10-2005
Laatste: 17-5-2010
Berichten: 191
6-5-2010 22:15

pascal schreef:

Overigens is er wel degelijk een hoogte verschil te zien op de foto, de linker is meer uitgeschoven dan de rechter.
Nogal wiedes als ze omvallen. Hoe strak denk je dat de staalkabel dan nog staat?
Lichtje erbij?
GreendiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2010
Laatste: 30-3-2024
Berichten: 175
18-5-2010 20:52
Inmiddels is de oorzaak van het ongeluk bekend zie het persbericht van het OM hieronder:
Geen vervolging ongeval Kalverdijkje - conditie slachtoffers redelijk

(tekst: persbericht Openbaar Ministerie)

Ongeval sporthal Kalverdijkje veroorzaakt door loszittend statief

Het ongeval met de lichtstellage in sporthal Kalverdijkje van 14 maart 2010, waarbij twee mensen gewond raakte, is veroorzaakt doordat van een van de twee gebruikte statieven een uitzetpoot niet gefixeerd was. Er is geen sprake van opzet of grove nalatigheid. Dit hebben politie en de arbeidsinspectie na uitgebreid (technisch) onderzoek vastgesteld. Het OM stelt geen vervolging in.

Slachtoffers
Op 14 maart 2010 viel een stellage met lampen, die ten behoeve van een gymnastiekuitvoering in sporthal Kalverdijkje opgesteld stond, om. Hierbij raakten twee mensen gewond. Een persoon is met hoofdletsel in het ziekenhuis opgenomen en een persoon raakte licht gewond. De slachtoffers zijn inmiddels uit het ziekenhuis ontslagen en maken het goed tot redelijk.

Onderzoek
Uit het gezamenlijk onderzoek, waarbij een groot aantal mensen zijn gehoord en uitgebreid technisch onderzoek is uitgevoerd, is gebleken dat de lichtinstallatie kon vallen doordat van een van de twee gebruikte statieven een uitzetpoot niet gefixeerd was. Onderzoek heeft uitgewezen dat de gebruikte installatie compleet en gekeurd was. De installatie was door goed geïnstrueerde en ervaren medewerkers opgebouwd. Er is geen opzet of grove nalatigheid geconstateerd. Het betrof bovendien een gebruikelijke werkwijze die nog niet eerder problemen gaf. Hierdoor zag niemand de noodzaak om tijdens de opbouw omstanders op grotere afstand te houden dan tijdens dit bedrijfsongeval het geval was.
Dientengevolge heeft het OM besloten geen vervolging in te stellen naar de verantwoordelijke persoon van het bedrijf dat de installatie leverde of naar zijn medewerkers die de installatie hebben opgebouwd.

De slachtoffers zijn inmiddels door de politie op de hoogte gesteld.
Bron
sex in a cano is like english beer: fucking close to water
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 390
19-5-2010 00:10
Zal best zo zijn, kan er alleen niet over uit dat er zo makkelijk over het niet toelaten van personen in het draai/valbereik wordt gedacht. Dat is bij elke hijs hef beweging, zeker met meer dan 1 hijs/hef toestel, toch het eerste wat je als "goed geïnstrueedre medewerker" hebt te controleren. Nog afgezien van het feit dat er dus kennelijk niet eerst iets is geïnspecteerd voor de boel omhoog ging.

Voor het zelfde was er vergeten een paar pinnen in de "eitjes" te stoppen. Als je normaal met je "verantwoordelijk" werk bezig bent, controleer je voor dat de boel omhoog gaat op ontbrekende safety's, pinnen, eitjes, te korte bekabeling enz. een niet geborgde poot hoort op te vallen! ashamed :$ En dan nog, het is mogelijk om de wielen van de base met 3 oudriggers vrij van de grond te krijgen, misschien zelfs wel waterpas. Maar bij het omhoog zwengelen zul je als ervaren iemand per direct merken dat er iets niet klopt, het ding gaat 100% zeker alle kanten op en zich heel raar gedragen. Als je dan gewoon door draaid, i.p.v. HEEL HARD stop tegen je collegae roept, .........

Misschien zijn de verkeerde arbo mensen op deze klus geweest. Misschien is de politie beter in bekeuringen voor rood licht. (beide speculatief)

Maar ik hou er een raar gevoel aan over.

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
19-5-2010 01:18
Dat je geen controle uitvoert voor je stellage omhoog gaat vind ik om te beginnen al raar. Wij lopen alles zeker 2 keer na om er zeker van te zijn dat ieder borgpinnetje ed aanwezig is. Dan hijsen zonder dat opvalt dat een statief niet goed staat? Bij het kleinste hijsklusje wordt er door ons regelmatig stop geroepen, of er nu scheef gehesen wordt, een statief schuin gaat staan, mogelijk iets geraakt wordt of wat dan ook: stoppen, kijken, veranderen, kijken... En dan pas verder, als alles goed is! En dan ook, als iemand ook maar in de buurt komt als wij aan het hijsen zijn wordt er al flink geschreeuwd, vooral met carre's van 8x8 ed, daar willen mensen soms graag onderdoor?

Voor mij is het echt moeilijk voor te stellen dat er dan alsnog iets fout kan gaan? Maar wat mij het ergste stoort is dat er geen verantwoordelijke aangewezen wordt, en er geen straffen uitgedeeld worden. Ik ben bang dat dit een lakse invloed heeft op andere verhuurders die toch al niet al te precies keken... Het idee van: "maakt mij het uit, staat toch geen straf op!" Ik ben bang dat dit nog een keer veel erger mis gaat...
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
19-5-2010 07:36
Ik vind dit de beste oplossing,nu betaald de verzekering en anders kan je als slachtoffer
een eindeloze juridische strijd gaan voeren opdat de verantwoordelijke betaald(als hij al kan).
Als ik tenandere de reacties hier lees,dan begrijp ik niet hoe er nog ongevallen kunnen gebeuren.
Iedereen zonder uitzondering maakt fouten al of niet bewust.Gelukkig niet altijd met zware gevolgen.
Paulus0013Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-12-2003
Laatste: 8-8-2017
Berichten: 111
19-5-2010 18:34
Ondanks dat ik een redelijke leek op het dit gebied ben, valt mij op dat het bericht rammelt.
kon vallen doordat van een van de twee gebruikte statieven een uitzetpoot niet gefixeerd was.
De installatie was door goed geïnstrueerde en ervaren medewerkers opgebouwd
Deze uitspraken liggen niet echt op 1 lijn zou je zeggen.
Het betrof bovendien een gebruikelijke werkwijze die nog niet eerder problemen gaf.
Wat een bullshit argument. Wet van Murphy anyone?
Dit was ook een argument met het laserincident een tijd terug.
Ik vind dit absoluut geen argument voor wat dan ook. Je kan ook prima iets tijdenlang compleet verkeerd doen zonder dat er iets fout gaat. Dat maakt het nog geen veilige werkwijze.
Hierdoor zag niemand de noodzaak om tijdens de opbouw omstanders op grotere afstand te houden dan tijdens dit bedrijfsongeval het geval was.
Deze conclusie raakt kant noch wal. Omdat het goed gaat maakt het allemaal niet uit dat er mensen op, onder of rondom de stellage lopen? Zoals anderen al aanhalen, ook al gaat het goed, mensen horen buiten het bereik van de boel te staan tot het geheel op hoogte is gebracht en vrij is gegeven. Zelfs bij basis VCA komt dit al aan bod, nog even los van gewoon verstand gebruiken.
pom pom

Terug naar forum Reageer (zonder quote)