Forum > Off-Zone

Drie gewonden door omgevallen lichtstellage

(132 reacties. Pagina 1 van 14)
Moderator(s): Dré
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2389
14-3-2010 21:02
Link 112 Nederland
Twee gewonden bij ongeluk in sporthal
zondag, 14 maart 2010
LEEUWARDEN -

Bij een ongeluk in sporthal Kalverdijkje in Leeuwarden zijn zondagmiddag een meisje (4) en een vrouw (24) gewond geraakt. Ze werden getroffen door een omvallende lichtmast.

De twee zijn naar het ziekenhuis gebracht. Over hun toestand kon de politie nog niets zeggen. Het ongeluk gebeurde vlak voor een uitvoering van Gymnastiek Vereniging Leeuwarden. Voor de omstanders was er slachtofferhulp.

Bron
foto

[update]Volgens de website van de betrokken vereniging (zie verklaring) gaat het om 3 gewonden. Eén persoon had echter "slechts" een gebroken pink en een bloeduitstorting en is inmiddels weer thuis. De andere zijn erger gewond sad :( [/update]

LET OP: Alle redenen die ik zou kunnen bedenken zouden speculatie zijn. Noem dus niet zomaar de naam van het betrokken bedrijf of personen, niemand weet nu al zeker waar de fout ligt en je zou zomaar de naam van een ander onnodig zwart kunnen maken...
It's time to play the music, It's time to light the lights..
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
14-3-2010 21:12
Truss is niet eens zo vol beladen, maar ik had 'm nooit zo hoog opgedraaid. Linkerstatief heeft wellicht z'n outriggers niet goed geblokkeerd gehad, aangezien die omhoog staan en rechts WEL uitgeklapt liggen..
Light Image
Bassie RassieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2006
Laatste: 21-3-2016
Berichten: 189
14-3-2010 21:20
Lijkt mij meer een gevalletje van te hoog opdraaien en te weinig het gewicht verdelen. Zoals ik het zie, zie ik al het gewicht aan de voorste buis.
Freelancer in de noordelijke provincies
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
14-3-2010 21:30

JeroenVDV schreef:

Linkerstatief heeft wellicht z'n outriggers niet goed geblokkeerd gehad, aangezien die omhoog staan en rechts WEL uitgeklapt liggen..
dat vond ik ook al vreemd, ik vermoed dat deze niet goed gestaan hebben en uiteraard erg hoog opgedraaid maar dat zou in princiepe in mijn ogen wel moeten kunnen aangezien dit toch degelijke statieven lijken!
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
14-3-2010 21:39

watje schreef:

dat vond ik ook al vreemd, ik vermoed dat deze niet goed gestaan hebben en uiteraard erg hoog opgedraaid maar dat zou in princiepe in mijn ogen wel moeten kunnen aangezien dit toch degelijke statieven lijken!
Degelijke statieven? Voor een trussje van 3 meter hoog misschien. Outriggers van maximaal een meter en wel zo'n 4 meter of meer opdraaien..
Light Image
JeroenstapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-11-2008
Laatste: 14-2-2022
Berichten: 130
14-3-2010 21:47
Toch best vreemd dat bij het linker statief alle poten zijn ingeklapt shocked 8O
Normaal gesproken heb je alleen een kracht naar beneden, die als het goed is nagenoeg gelijk wordt verdeeld over beide statieven. Van een kracht naar beneden kan een statief niet omvallen, hoogstens inzakken.
Dat betekent dus dat de gewichtsverdeling aan de truss niet goed was verdeeld over de 2 onderste buizen. Met zo'n hoogte krijg je een gigantische arm, dus met een beetje lampjes kan je een flink moment krijgen op dat statief. Met de kleine arm onderop wordt dit dus een stevige kracht.
Toch moet je het best bont maken wil dit je poot doen inklappen. Daarnaast verklaart dat niet waardoor de andere poten ook zijn ingeklapt.
Het lijkt mij dat de poten van het statief absoluut niet vast hebben gezeten.
hebben jullie ook gelijkstroomkabels ?
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 1139
14-3-2010 21:53
Mijn idee is, dat dit tijdens de opbouw is gebeurd.
De niet gebruikte poten op het linker statief, is natuurlijk een gruwlijke fout.

Maar wat doet een klein meisje, bij de bouw van een show?
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
RoystraverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2007
Laatste: 7-9-2018
Berichten: 611
14-3-2010 21:59
''Het ongeval gebeurde even voor het middaguur tijdens een gymnastiekuitvoering, door nog onbekende oorzaak viel er een grote lichtstellage om.''

Lijkt me sterk dat dit tijdens de opbouw was.
JeroenstapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-11-2008
Laatste: 14-2-2022
Berichten: 130
14-3-2010 22:05
" Het ongeluk gebeurde vlak voor een uitvoering van Gymnastiek Vereniging Leeuwarden"
Aldus de bron, onderin de quote van het eerste bericht.

Vlak voor voorstelling, zou dus eventueel kunnen zijn: vlak na de opbouw.
hebben jullie ook gelijkstroomkabels ?
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
14-3-2010 22:10
Het was tijdens de generale repetitie. Zie ook de verklaring van 't bestuur.

Wellicht was er iemand van plan het setje iets te verplaatsen omdat het licht niet zo mooi uitkwam.. Hoop het niet. shut up :X
Light Image

Terug naar forum Reageer (zonder quote)