Forum > Zelfbouw Speakers

Nieuwe set bassreflex

(60 reacties. Pagina 6 van 7)
Moderator(s): Dré
MalcolmStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2006
Laatste: 8-10-2018
Berichten: 127
5-4-2012 01:43

Dré schreef:

En wat gebeurt er met dat materiaal zodra de speaker een paar dagen niks staat te doen? Of een uurtje of wat in de kou van december?

En hoe test je precies dat inspelen? Het geheugen van ons gehoor is, als er sprake moet zijn van enige nauwkeurigheid, beperkt tot enige seconden...
Wat er dan gebeurt weet ik niet, dat weet de fabrikant ;)

En een manier om het te checken is met een analyser die snapshots ondersteund. Dat hoef ik je toch niet te vertellen razz :p
Making air move..
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
5-4-2012 10:06

malcolm schreef:

En een manier om het te checken is met een analyser die snapshots ondersteund. Dat hoef ik je toch niet te vertellen razz :p
Ben erg benieuwd naar je resultaten. Ik zou zeggen "kom maar op met de screendumps".
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RaafieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2018
Laatste: 15-1-2019
Berichten: 4
2-11-2018 10:35
Goedendag,

ik ben Raafie en sinds vandaag lid hier op het forum.

Als hobby-ist draai ik af en toe plaatjes en houdt mezelf een beetje bezig met alles wat geluid maakt.

In het verleden zat ik zo nu en dan mee te lezen tussen de onderwerpen door, wat zeer interessant is.

Na wat speurwerk kwam ik op dit onderwerp terecht wat helemaal mijn interesse wekte.

Ik heb zelf 2 dubbele 18" kastjes met RCF LF18N401 drivers erin, alleen vind ik naar mijn mening dat mijn subs niet doen wat ze moeten/kunnen doen!

De subs worden aangestuurd door 2x Crown XTI6000 in bridge mode met een actieve samson s-3 crossover ertussen.

Topjes zijn dubbel 12" (RCF MB12N351) en een RCF ND3030T3 hoogdriver.

Het geheel is enkele jaren geleden 2e hands aangeschaft en is de totale set een zelfbouw project geweest.
Door wie,wat of waar weet ik niet en de vorige eigenaar ook niet.

Nu las ik dat deze laag drivers in de TT28 wordt toegepast en dat er daar behoorlijk wat rendement uit kan komen. Is dat mischien een optie? Of moet ik eerder naar instellingen gaan kijken qua processing?
Wat betreft techniek is dat allemaal abracadabra voor mij. Heb al een kijkje genomen op winISD maar toen heb ik het schermpje maar heel snel gesloten.

Ik hoor het graag van jullie.

mvg,
Raafie
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 694
2-11-2018 11:28
kzou eerst eens naar de instellingen kijken.. en of de dhz subs n beetje bij de drivers passen qua ontwerp.
misschien ff iemand die vakkennis heeft op dit gebied laten kijken/luisteren?
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
Stefke96Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-6-2011
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 499
2-11-2018 12:04
Om wat voor kasten gaat het nu? Heb je er foto's van?
JdbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2011
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 134
3-11-2018 10:51
En als het basreflex kasten zijn een schatting (meten zover dat kan) van volume, de oppervlakte en de lengte van de poort(en), en het aantal poorten.
Verder is het moeilijk om een top-speaker (en de 12N351 is daarin een lastige) goed met een sub te laten samenwerken als je alleen maar een crossover hebt. Een redelijke processor (bv een behringer) en iemand die het wil inregelen met een goede analyzer zou wel eens de oplossing kunnen zijn.
De stemming kleurt de weergave ...
RaafieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2018
Laatste: 15-1-2019
Berichten: 4
3-11-2018 12:28
Als ik het goed heb BR

Fotos heb ik nu nog niet, zal ze waarschijnlijk morgen hebben.

Stefke96 schreef:

Om wat voor kasten gaat het nu? Heb je er foto's van?
RaafieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2018
Laatste: 15-1-2019
Berichten: 4
3-11-2018 12:34
Als ik het goed heb BR, met aan de bovenkant en onderkant een sleuf als poort.

Ik zat al te kijken naar een processor, alleen ik heb niemand bij mij in de buurt die mij daar mee kan helpen met het inregelen. Mischien iemand hier op het forum, in de buurt van Schiphol, die mij kan helpen?

Is een behringer processor wel goed? Of zou ik beter af zijn met iets als een dbx?

Ik heb zelf het gevoel dat het gebruikte hout voor de kasten ook niet optimaal is. Heb zelf de kasten nog nooit opengemaakt maar bij de geringste "botsing" begint het houtwerk te beschadigen.

Ik zal proberen om morgen fotos te uploaden.

Jdb schreef:

En als het basreflex kasten zijn een schatting (meten zover dat kan) van volume, de oppervlakte en de lengte van de poort(en), en het aantal poorten.
Verder is het moeilijk om een top-speaker (en de 12N351 is daarin een lastige) goed met een sub te laten samenwerken als je alleen maar een crossover hebt. Een redelijke processor (bv een behringer) en iemand die het wil inregelen met een goede analyzer zou wel eens de oplossing kunnen zijn.
JdbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2011
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 134
3-11-2018 16:20
Dat het hout makkelijk stuk gaat bij een botsing wil niet zeggen dat de akoestische eigenschappen slechter zijn, de dikte en verstevigings balkjes of planken inwendig hebben meer invloed. Berken multiplex wordt gebruikt omdat het relatief licht en stevig is. Akoestisch gezien is mdf bijvoorbeeld een stuk beter, dat wordt dan weer meer voor luidsprekerkasten gebruikt die niet versleept hoeven te worden.

Een Behringer is voor zijn geld prima, als ze wat ouder worden kunnen de inwendige bandkabels wat problemen geven, maar dat kan relatief simpel verholpen worden (zie ook op dit forum) voor een stuk beter zal je budget echt wat hoger moeten zijn. De instap DBX-en zijn i.m.o. geen stap omhoog.
De stemming kleurt de weergave ...
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1343
3-11-2018 17:19
Als ik het goed heb BR, met aan de bovenkant en onderkant een sleuf als poort.
Meer details zijn welkom, wat zijn de binnenmaten van de poorten? Hoe hoog, hoe breed en zeker belangrijk hoe diep (dat kun je moeilijk schatten van een foto).

Heb je de kasten wel eens open gehad, zijn ze verstevigd van binnen?
1-2-3-4-hoedje-van...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)