Forum > Zelfbouw Speakers

Nieuwe set bassreflex

(60 reacties. Pagina 1 van 7)
Moderator(s): Dré
Loctite401Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-7-2009
Laatste: 10-11-2015
Berichten: 26
12-7-2009 11:38
Hallo iedereen,

Ik ben vrij nieuw met alles wat met P.A. te maken heeft. Maar ik ga samen met een goede vriend proberen om een leuke set in elkaar te zetten. Puur op hobby basis maar het moet natuurlijk wel goed klinken en hard gaan.
Het gaat een bas reflex systeem worden, maar we zitten nog met de keuze van de subs. Heb de laatste tijd erg veel voorbij zien komen maar een keuze maken blijkt erg moeilijk.

Deze hebben nu bij mij de voorkeur. Faital pro 18XL1500. Een vrij nieuwe sub dus of er iemand meer van weet? Of de 18sound 18NLW9600. Iemand enige ervaring met deze? Of zijn er andere (zeer goede) alternatieven. Subs mogen tot max. €500.- p/s. kosten.
Goedkoper mag natuurlijk altijd, maar ik wil niet dat ik iets aanschaf en later spijt krijg dat ik niet iets zwaarders gepakt heb. Vandaar de keuze van deze zware speakers.

Als iemand iets weet dan hoor ik dat graag. MVG. Ronald
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
12-7-2009 11:56
Aanvullende vragen:
wat wil je er mee gaan doen?
Waarom deze drivers uitgekozen? Puur om maximaal vermogen? SPL is ook belangrijke factor.
Al eens naar WinISD gekeken, kan je vrij eenvoudig simuleren en zien wat een speaker doet.
Beiden worden erg kleine kastjes, maar hebben niet veel diepgang.
Als diepgang niet heel belangrijk is, heb je wel een lekker compacte kast waar je veel vermogen in kan stoppen.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Loctite401Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-7-2009
Laatste: 10-11-2015
Berichten: 26
12-7-2009 12:32
De bedoeling is om een set te maken die ingezet kan worden in zalen tot +- 250 man. (kan soms iets meer zijn).
We hebben voor deze drivers gekozen omdat ze een hoog vermogen hebben idd. En ik dacht dat het beter was om iets met een hoog vermogen te kiezen zodat we altijd voldoende adem over hebben.

Heb WinISD al geinstalleerd maar kom er niet zo ver mee. Als ik een nieuw project wil starten vraagt ie om een keuze te maken in een aantal drivers. die van mij zitten er niet bij. En daar houd het dus op of ik zie iets over het hoofd. heb de WinISD 0.50A7 (alpha) Dus hoe moet ik verder?
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
12-7-2009 14:26
door hier te lezen!
Je kan zelf drivers aanmaken en alle gegevens invullen.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
13-7-2009 00:51
Check deze driver eens : beyma 18g50
Zelf hebben we een aantal subs met deze driver gebouwd, en momenteel zijn we er nog twee bij aan het bouwen.
Grote voordeel is dat er door Dre ooit een mooi compact ontwerp voor gemaakt is, welke ook nog eens een heel acceptable output heeft.
Mocht je in de buurt van Maastricht kunnen komen, mag je langskomen als je ze wilt bekijken.
Lost in Music
Loctite401Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-7-2009
Laatste: 10-11-2015
Berichten: 26
13-7-2009 22:33
Nou ik ben eens een tijdje met WinISD bezig geweest, maar krijg er toch niet heel veel van gemaakt. (Krijg steeds hele rare ontwerpen zoals een front waar de speaker niet eens inpast en basreflex poorten van 150cm. Ik snap het dus niet.) Ik zal op deze manier iig. nooit het juiste kast ontwerp krijgen.

Aangezien ik niet veel informatie kan vinden verder over de type speakers die ik voor ogen had, En ook niemand die ervaring heeft met 1 van de 2, ga ik het denk ik maar anders doen. Op de meeste plaatsen lees ik toch dat een aantal drivers en kast ontwerpen steeds terug komen. Dus lijkt het mij het makkelijkste om voor een beproeft systeem te gaan. Maar welke combinatie is voor mij nou het meest geschikt?
De set zal dus ingezet gaan worden in zaaltjes tot ongeveer 250 man. Voornamelijk in de apreski/beachparty/house sfeer. Maar misschien dat er in de toekomst ook live bandjes met die systeem worden versterkt. (of is dit iets wat niet samen gaat omdat de muziek stylen zo verschillend zijn)?
Het moet hard en laag gaan met een max. prijs van 400/500 euro per stuk.

Of is het echt zo dat de drivers niet zo duur hoeven te zijn, en dat we met goedkopere ook makkelijk vooruit kunnen. Kijkend naar waar wij ze voor gaan gebruiken.
Ik heb nl. ook zitten kijken naar (bv) de 18sound 18w1300 of de 18w1400. daar zijn leuke kast ontwerpen voor te vinden. (op speakerstore bv.) Maar zijn deze geschikt voor onze doeleinden?

Waar het op neer komt is dat ik gewoon in mijn kop heb zitten dat duurder beter is en hoe hoger het vermogen hoe beter. En ik kom daar maar moeilijk vanaf.
Tips over goede drivers met bijbehorend kastontwerp zijn dus van harte welkom. En ook tot hoeveel mensen deze ingezet kunnen worden. Eigen ervaringen zijn helemaal goed.

Mvg. Ronald
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
13-7-2009 23:20

Sgrovert schreef:

Check deze driver eens : beyma 18g50
Bestel hem bij new-line en krijg er een (compact) ontwerp bij. Kastje is 60x60x54 cm (mits mijn geheugen mij niet in de steek laat). Het resultaat met deze driver zal niet veel verschillen van wat met andere drivers te behalen is. (uiteraard doel ik dan op basreflex systemen).
Lost in Music
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
14-7-2009 08:32

Loctite401 schreef:

Waar het op neer komt is dat ik gewoon in mijn kop heb zitten dat duurder beter is en hoe hoger het vermogen hoe beter. En ik kom daar maar moeilijk vanaf.
Tips over goede drivers met bijbehorend kastontwerp zijn dus van harte welkom. En ook tot hoeveel mensen deze ingezet kunnen worden. Eigen ervaringen zijn helemaal goed.

Mvg. Ronald
Daar zou ik toch een kleine kanttekening willen maken, aangezien deze aanname niet (noodzakelijk) klopt.Het gaat vooral om de gevoeligheid van de speaker (sensitivity,het aantal db bij 1W/1m).

Verder vraag ik me af of jullie alreeds een versterker hebben of dat deze nog aangekocht moet worden.

Hebben jullie ook nagedacht om misschien 4 stuks (met misschien goedkopere bestukking)baskasten te maken??? Hierdoor krijg je meer flexibileit ( klein feestje 2 subs mee, groot feestje 4 subs mee)en door de koppeling en meer vermogen uitsturing bij 4 ohm belasting win je ook nog eens db's.

Verder heb ik nog een stukje tekst voor je gevonden over de typering van een basreflex susteem;
Een bass reflex heeft een open poort ("vent") al dan niet verbonden met een pijp welke de binnenzijde van de box verbindt met de buitenlucht. De grootte van deze opening en de lengte van de pijp zijn zeer kritisch en moeten afgestemd zijn op de karakteristieken van de gebruikte basluidspreker en de netto inhoud van de box. Het voordeel van een bass reflex is een goede basweergave in een (relatief) kleine box.
Bass reflex boxen worden het meest toegepast omdat ze eenvoudig te bouwen zijn en, indien goed afgestemd en niet te klein, een redelijk goede laag weergave hebben.
Het nadeel van bass reflex behuizingen is dat de frequenties beneden de afstemfrequentie niet worden gedempt. Hierdoor gaat de bass-speaker bij grote vermogens en lage frequenties onbeheerst bewegen wat uiteindelijk leidt tot het beschadigen van de bass-speaker. Daarom moeten de bassen beneden de toegelaten frequentie van de bass-reflex onderdrukt worden met een hoogdoorlaat filter.


Je zult ook iets met actieve filtering of tuning van de poorten moeten gaan doen en cut-off beneden Fres als je je speakers een lang arbeidszaam leven wilt gunnen wink ;) wink ;)

Al deze vragen maken het er niet makkelijker op misschien, maar helpen je hopelijk bij het gericht nadenken en tot een keuze te komen.
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.
Loctite401Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-7-2009
Laatste: 10-11-2015
Berichten: 26
14-7-2009 16:48
Nou, we zijn er (bijna) uit. Het gaan waarschijnlijk 4 aparte kasten worden met andere drivers als ik in eerste instantie van plan was.
Er is te weinig over te vinden dus ik ben dan niet zeker van het goede ontwerp, en met 4 andere subs (ipv.2)gaan we denk ik een beter resultaat halen. We wilde eerst kasten maken met dubbele drivers erin, maar die worden automatisch erg zwaar en kunnen niet zo fexibel ingezet worden idd.
Een versterker hebben we trouwens ook nog niet. Wel hebben we een 2e hands Crown XTI2000 gekocht voor de toppen.

We hebben ons nu beperkt tot de volgende drivers omdat daar voldoende over te vinden is en dus ook bouwtekeningen genoeg van zijn.
de 18sound 18LW1400 of 18LW1300
RCF LF18N401
Beyma beyma 18g50 of 18G550

Vanavond zullen er waarschijnlijk knopen worden doorgehakt. En zal er dus een keuze gemaakt gaan worden. Tips zijn dus nog altijd erg welkom.
Mvg. Ronald
Loctite401Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-7-2009
Laatste: 10-11-2015
Berichten: 26
14-7-2009 22:33
We zijn er voor 98% uit. Het worden 4 basreflex kasten met de RCF LF18N401 driver. Deze zijn vrij goedkoop en zullen het (mits we alles goed gedaan hebben) prima moeten doen in de door ons gekozen behuizing en de toepassingen waar wij ze voor gaan gebruiken. Deze zouden het later mocht het ooit nodig zijn ook in een hoorngeladen kast goed moeten doen.
Bedankt iig. voor de opmerkingen.

Mvg Ronald

Terug naar forum Reageer (zonder quote)