Forum > Newbie Forum

Stroomschokjes

(55 reacties. Pagina 5 van 6)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-5-2024
Berichten: 13458
19-2-2014 16:29

Victor schreef:

Even een hiermee samenhangende vraag aan de elektrotechneuten: is er een eenvoudige manier om de randaarde van een wcd te testen? Het is natuurlijk leuk te zien dat er ergens een wcd met ra is gemonteerd, maar wie zegt dat de ra deugdelijk met de aarde is verbonden...
Dit wellicht?

Weet je gelijk of de aanwezige aardlekschakelaar nog goed is.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 21-5-2024
Berichten: 694
19-2-2014 20:38
Het aansluiten van de randaarde vanaf de CV op zolder is nog veel meer werk dan vanaf de keuken of de meterkast...
Gaten boren door 2 vloeren en een stuk of 4/5 muren en dan ligt er een slordige 10/15 meter kabel los door mijn halve huis heen te slingeren.
Terwijl vanaf mijn PC naar de verwarming een heel klein stukje is en het enigste doel is dat ik mezelf bescherm tegen eventuele schokken van lekkende PC voeding oid. (waar ik trouwens tot vandaag nog nooit van gehoord had..)
Die staaldraad vanaf de badkamer loopt direct naar de aardaansluiting in de meterkast btw, waar ook de aardedraad van de kabeltv/internetaansluiting aan vast zit.
Vervolgens heb ik in de keuken even de weerstand tussen de randaarde-kraan en randaarde-radiator gemeten met een multimeter, dat was beide ongeveer 1 Ohm.

Dat het geen ideale oplossing is ben ik met iedereen eens, maar als ik kan kiezen tussen deze oplossing of geen randaarde wat is dan het minst onverstandige?
Ik heb even gekeken op de site van de woningbouw over hoe zij dit zagen, en het antwoord was:

• ingrijpende wijzigingen aan het leidingwerk en de aansluitpunten MOETEN door een erkend installateur worden uitgevoerd;
• de installatie moet blijven voldoen aan de eisen van de NEN1010 en de eisen van het energiebedrijf;

Vervolgens ff googelen, blijkt dat NEN1010 meer een soort richtlijn te zijn, en absoluut geen wet, dus eigen interpretatie hoeft niet per definitie fout te zijn.
Bovendien is deze niet vrij inzichtelijk, ik kan niet zien wat deze exact inhoud zonder ervoor te betalen.
(waardoor deze dus ook niet rechtsgeldig is...)
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 21-5-2024
Berichten: 2057
19-2-2014 23:04

Soundpower schreef:

Die staaldraad vanaf de badkamer loopt direct naar de aardaansluiting in de meterkast btw, waar ook de aardedraad van de kabeltv/internetaansluiting aan vast zit.
Ik mag hopen dat dit een (vertinde) koperdraad is laugh :D
Vervolgens heb ik in de keuken even de weerstand tussen de randaarde-kraan en randaarde-radiator gemeten met een multimeter, dat was beide ongeveer 1 Ohm.
Randaarde heeft te maken met de aardaansluiting die in de rand van een wandcontactdoos zit. Dat een radiator en kraan netjes geaard zijn hoort natuurlijk ook zo, maar ze zijn niet als aardleiding bedoeld. Een lantaarnpaal kun je prima gebruiken om een fiets tegen aan te zetten, maar dat maakt het nog geen fietsenrek.
Los daarvan, het is inderdaad beter dan niets.
Vervolgens ff googelen, blijkt dat NEN1010 meer een soort richtlijn te zijn, en absoluut geen wet, dus eigen interpretatie hoeft niet per definitie fout te zijn.
Bovendien is deze niet vrij inzichtelijk, ik kan niet zien wat deze exact inhoud zonder ervoor te betalen.
(waardoor deze dus ook niet rechtsgeldig is...)
Klopt als een bus, om aan de wet te voldoen, hoef je niet aan de richtlijn te voldoen. Door aan de richtlijn te voldoen, voldoe je echter wel aan de wet. De richtlijn is er uiteindelijk om het gemakkelijk te maken.
Als je een eigen oplossing hebt, en er zou ooit iets mis gaan (denk ook aan brand of iets dergelijks), dan is het ook aan jou om je eigen ontwerp te verdedigen. Je verzekering zal er snel klaar mee zijn ben ik bang...

Als het zo gemakkelijk zou zijn om een goede eigen interpretatie hieraan te geven, zouden installateurs dit ook graag doen wanneer hier kosten mee te besparen zijn. Men kiest er echter praktisch altijd voor de richtlijn netjes te volgen.
Niet goed, wel hard!
HSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2005
Laatste: 13-4-2024
Berichten: 167
21-2-2014 00:58
Toch zet ik dan liever mn fiets tegen die lantaarnpaal dan dat ik op een goede dag een enkele ticket hemel ontvang via mn PCkast sneaky :V
Ik zit namelijk ook in zo'n 'wooncorporatie-jullie-zijn-nog-niet-aan-de-beurt-voor-renovatie-huis' zonder geaarde WCD's, en heb een draadje getrokken naar de verwarming.

Joep schreef:

Als je een eigen oplossing hebt, en er zou ooit iets mis gaan (denk ook aan brand of iets dergelijks), dan is het ook aan jou om je eigen ontwerp te verdedigen. Je verzekering zal er snel klaar mee zijn ben ik bang...
Tja, wat betreft die ticket hemel.. Dan ben ik er ook snel mee klaarlaugh :D

Overigens kun je je aardlek kunnen testen met een 8kΩ (>7666Ω) weerstandje (230/0.03), monteer die vakkundig in een schuko, en steek hem in een willekeurig stopcontact. Spanning weg=aardlek OK (Want dat heb ik dan wel weer van mijn MTS geleerd)
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1593
21-2-2014 06:52
Yep, en geen aardlekschakelaar of een kapotte en je shuko staat in de hens...
't is maar een hobby...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-5-2024
Berichten: 13458
21-2-2014 09:34

HS schreef:

Overigens kun je je aardlek kunnen testen met een 8k weerstandje, monteer die vakkundig in een schuko, en steek hem in een willekeurig stopcontact. Spanning weg=aardlek OK (Want dat heb ik dan wel weer van mijn MTS geleerd)
P = U^2/R -> 6.6W.

Poeh. Dat is nogal eens wat (6.6 Watt om precies te zijn).

Verder zijn 0.25W en 0.5W weerstanden (die wellicht gebruikt zouden gaan worden door bedenker van dit juweeltje...) niet geschikt om te gebruiken op het lichtnet (de doorslagspanning ligt te laag). Blijft dus over een 10W weerstand. Succes om die in een gemiddelde stekker te stoppen (op een veilige manier).

Slecht idee!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 21-5-2024
Berichten: 2057
21-2-2014 10:14

Dré schreef:

Blijft dus over een 10W weerstand. Succes om die in een gemiddelde stekker te stoppen (op een veilige manier).
Tja in de tester (zie vorige bladzijde) zit blijkbaar ook een te lichte weerstand (wat vermogen betreft).
Vandaar dus ook al mijn opmerking: ook al schakelt de aardlekschakelaar niet uit, druk het knopje toch maar heel eventjes in of je tester is naar de eeuwige jachtvelden...
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-5-2024
Berichten: 13458
21-2-2014 10:27

joepurlings schreef:

Dré schreef:

Blijft dus over een 10W weerstand. Succes om die in een gemiddelde stekker te stoppen (op een veilige manier).
Tja in de tester (zie vorige bladzijde) zit blijkbaar ook een te lichte weerstand (wat vermogen betreft).
Hoe weet je dat? Een 1W weerstand (geschikt voor 230V gebruik) in combinatie met een PTC zou bijvoorbeeld prima kunnen werken.

Heb je zo'n tester open gemaakt? Zo ja: Wat zat er precies in?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 21-5-2024
Berichten: 2057
21-2-2014 10:34
Ik weet dat omdat er al eens een op die manier kapot is gegaan, knopje zo'n 5 seconden vastgehouden met een kapotte aardlekschakelaar en het was voorbij met de pret...
Wat er precies in zit heb ik niet gecontroleerd omdat het ding niet zo gemakkelijk open te wrikken is.
Niet goed, wel hard!
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1593
21-2-2014 10:49
Prachtig: self-destruct.
't is maar een hobby...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)