Forum > Licht

rookmachines en astma

(15 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
RoOoYtJuHStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-4-2004
Laatste: 1-2-2015
Berichten: 164
22-10-2006 22:48
Ik heb vaak op feestjes dat mensen zeggen dat we geen rook mogen spuiten omdat ze last hebben van astma.

Maar het is rook op waterbasis, dus dat mag toch geen probleem zijn of zie ik dat fout?

Is er iemand hier met astma die even kan zeggen of ze er last van krijgen als er wat rook wordt gespoten?

Of zijn er mensen die weten dat het gelul is, of helemaal niet.
"En zoals mijn vader altijd zei: 's avonds een vent, 's ochtends lekker uitslapen"
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
22-10-2006 22:50
Ik heb astma en geen last van rookmachines. Astma komt echter in vele soorten en maten. Wel is het, net zoals bij mistig weer, zo dat in vochtdruppels allerlei andere dingen waarop mijn luchtwegen slecht reageren in de lucht verspreid worden. Hoewel ik alleen voor mezelf kan spreken, heb ik vaak het idee dat de klagers eerder last hebben van vuil, overdaad aan parfum en sigarettenrook in slecht geventileerde ruimtes, dan van een rookmachine an sich.
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
22-10-2006 22:53
Astma ontstaat door een of ander probleem (heb het precies geweten) met de longblaasjes. Het oppervlakte van de longblaasjes wordt hierdoor dus verkleind, waardoor de patient minder zuurstof binnen krijgt.
Als je rook spuit gaat het percentage zuurstof in een m3 lucht omlaag. Een "gezond" persoon heeft hier nauwelijks tot geen last van, maar een astmapatient wel, omdat het longoppervlak toch al kleiner is, en het normale percentage zuurstof in de lucht eigenlijk al te laag is bij dit verkleinde longoppervlak.

Overigens komt astma in allerlei gradaties voor, dus "iemand met astma" kan last hebben van de rook, maar dat hoeft niet als het om een lichte vorm van astma gaat. Iemand met een zwaardere/zware vorm heeft er meestal wel last van.

René
KitmanStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-10-2006
Laatste: 16-1-2015
Berichten: 86
23-10-2006 09:51
Mijn zoon heeft/had astma, als hij in ademnood kwam, vooral 's nachts raadde de dokter aan de warmwaterkraan in het bad open te draaien en die dampen in te ademen als ontspanning van de luchtwegen, en dat scheen te helpen.
Ik denk dat het belangrijk is dat je het apparaat zuiver houd, zodat je geen vuil mee verdampt.
KeesStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2006
Laatste: 1-1-2007
Berichten: 38
23-10-2006 10:33
Als een rookmachine aanstaat is dat altijd te ruiken. Door de grote verscheidenheid van mensen heeft de een er last van en de ander maakt het niets uit.
Onder het motto 'wat een boer niet kent dat vreet hij niet' nemen mensen al snel de conclusie dat het slecht is. En als je iets slecht vindt, dan voel je ook ineens dingen die door die rook komen.
Niet alleen mensen met astma zeggen dat het slecht is, maar dat is het echt gewoon niet. Ik heb dit ooit gelezen in Zichtlijnen, kzal es kijken of ik hem nog heb.
Maar daar stond een onderzoek in over schadelijkheid van rookmachines. Zover ik me kan herinneren was dat vrijwel niets, het was alleen wat vettig.
A master of light, knows his way around in the dark.
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
24-10-2006 16:23
Astma is een allergische reactie waarbij de luchtwegen overmatig reageren op prikkels. Bij de een is dit door parfum, bij de ander door sigarettenrook, bij weer een ander door vocht. Rook uit een rookmachine hoort ook bij mogelijke prikkels, dus het is heel goed mogelijk dat iemand ‘allergisch’ is voor rook uit een rookmachine. Dit heeft niets met schadelijk of niet schadelijk te maken.

Het is overigens niet zo dat je longoppervlakte minder wordt, door de prikkels verkrampen de spieren rondom de luchtwegen met als gevolg dat je minder zuurstof binnen krijgt…
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
24-10-2006 16:30
Meestal gebeurt dat laatste hoofdzakelijk in je luchtpijp en/of bronchiën. Als je een idee wilt hebben hoe dit is: neem dan zo'n dun limonaderietje en ga daardoor in- en uitademen...
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
CalipsoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2004
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
24-10-2006 21:29
ik heb ook astma, maar ik heb dat alleen met sommige rookdozen (of wel vloeistoffen) last van. Gewoon goed spul kopen en ik had nergens meer last van.

Ik kan me nog een avond in de Zino herinneren, 2 rookdozen, 1 onder en 1 boven. Diegene onder had ik totaal geen last van. Die boven stond wel. Alles klapte gelijk dicht en dan krijg je een soort zoem/piep geluid bij het ademen. Zodra ik weer beneden stond had ik er geen last meer van

Ik denk dat het grotendeels toch aan de kwalliteit licht van de rook danwel rookdoos.
wat een onzin in dit vak
MauriceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-11-2012
Berichten: 731
24-10-2006 21:52
Het zal ookwel een geestelijke factor zijn, mensen zien de rook en er komt dan vanalles opspelen van tussen de oren uit. heb daar zelf ook last van als ik stof zie, maar met een rookmachine's totaal niet.
CalipsoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2004
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
24-10-2006 21:54

maurice schreef:

Het zal ookwel een geestelijke factor zijn, mensen zien de rook en er komt dan vanalles opspelen van tussen de oren uit. heb daar zelf ook last van als ik stof zie, maar met een rookmachine's totaal niet.
jah heb ik ook wel eens gehad:
Meneer, wilt u niet zoveel roken ik heb er last van. Ik dus: ok!

Vervolgens zie ik haar sigareten wegroken alsof het niets is angry
wat een onzin in dit vak

Terug naar forum Reageer (zonder quote)