Forum > Geluid

Repost: Faders schoonmaken

(40 reacties. Pagina 1 van 5)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 28-4-2024
Berichten: 13455
16-4-2003 18:07
Hier nog eens een keer de procedure voor het schoonmaken van faders in de wat goedkopere mixers (repost naar aanleiding van een post op het IDP forum):

-----

Mijn procedure bij de goedkopere mixers:

1. Bovenplaat weghalen.
2. Met busje perslucht de eerste rotzooi uit de faders spuiten.
3. Kontakt Chemie 60 in de faders spuiten (ca. 0.5 seconde per fader).
4. Faders flink aantal keren op en neer bewegen.
5. Met busje perslucht de Kontakt Chemie 60 vloeistof uit de faders en de loper spuiten (en van de printplaat verdrijven).
6. Kontakt Chemie 61 in de faders spuiten (ca. 0.2 seconde per fader).
7. Faders flink aantal keren op en neer bewegen.
8. Met busje perslucht de Kontakt Chemie 61 vloeistof uit de faders spuiten (en van de printplaat verdrijven).
9. Faders controleren op kraak.
10. Frontplaatje even mooi schoonmaken (kan nu mooi) en mixer weer in elkaar zetten.

En als laatste: Gebruiker een ram voor z'n kop geven omdat hij zo eigenwijs was NIET een theedoek over z'n mixer te leggen als hij hem niet gebruikt (want van klanten die dat WEL doen krijg ik zo goed als NOOIT een mixer terug!).

Ooh ja: Als je wilt gaan klooien met andere vloeistoffen dan moet je het lekker zelf weten (zolang je het maar niet bij mijn mixers doet).

Ooh ja 2: Als ik een mixer binnen krijg die door de gebruiker reeds op de "goh, laat ik maar eens wat van deze troep in m'n mixer pleuren" dan kan ik daar HEEL erg boos over worden. Niet alleen werkt het averechts, het maakt ook nog eens een zootje in de mixer EN het solderen aan de mixer (nodig als er nieuwe faders in moeten) is een regelrechte (stink)ramp!

Dus ALS je al wilt klooien met reinigingsmiddelen doe het dan even op de JUISTE manier SVP! Op de juiste manier kan het namelijk WEL werken zonder al te veel nadelen.

En... Als bovenstaande methode niet werkt dan zal meer van hetzelfde OOK NIET werken.

En je mixer GEWOON AFDEKKEN ALS JE HEM NIET GEBRUIKT werkt nog het allerbeste!

Ander interessant topic over het reinigen van faders.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
16-4-2003 18:54

Dré schreef:

Ooh ja 2: Als ik een mixer binnen krijg die door de gebruiker reeds op de "goh, laat ik maar eens wat van deze troep in m'n mixer pleuren" dan kan ik daar HEEL erg boos over worden. Niet alleen werkt het averechts, het maakt ook nog eens een zootje in de mixer EN het solderen aan de mixer (nodig als er nieuwe faders in moeten) is een regelrechte (stink)ramp!
Hoi Dré!
Buiten het DJ-gebeuren werk ik in de R&D op productie van de elektronica van FlatTV's (die smalle, platte TV's die véél te véél geld kosten sad :(). Als we in contact kom met panelen die uit "de field" terugkeren zien die er regelmatig héél erg vuil uit (ook voor panelen die vervuild zijn binnen de productiehall zelf hoor!). Voor het opkuisen van de printplaten gebruiken wij het zogenaamde "isopropanol" en stinkend goedje waar je lekker high van wordt wink ;). Zelfs héél erg vervuilde panelen die totaal niet meer te solderen zijn, kun je hiermee proper krijgen. Misschien een tip om eens te proberen als je volgende keer zo'n stinkend soldeerwerkje moet uitvoeren, want daar kun je inderdaad serieus boos van worden angry
Ik weet dat er ook nog een commercieel product bestaat, waar ik persoonlijk minder tevreden over ben maar die wel specifiek bedoeld is voor deze taak. Geleverd met een borsteltje waardoor de vloeistof verspreidt wordt. Help me morgen eens herinneren dat ik de naam en het merk eventjes check wink ;) dan verander ik deze post ermee!

BTW: voor de meelezers: niet gebruiken in je faders!!! ik probeer gewoon Dré van dat "stinkend solderen" af te helpen! laugh :D
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 28-4-2024
Berichten: 13455
16-4-2003 19:28

DSalembier schreef:

BTW: voor de meelezers: niet gebruiken in je faders!!! ik probeer gewoon Dré van dat "stinkend solderen" af te helpen! laugh :D
Probleem is dat deze producten (toch wel goedkopere prijsklasse) printen van pertinax (hardpapier) gebruiken. Smeermiddelen gaan dan IN de printplaat zitten en langs de (natuurlijk NIET doorgemetaliseerde) boorgaten lopen. Daar krijg je het haast niet meer weg totdat je gaat solderen (en de onvriendelijke dampen je tegemoet komen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SstarStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 25-10-2009
Berichten: 118
16-4-2003 23:30
Ja ik heb dus een Interm CMX-842 mengpaneel en ik zou bij god niet weten hoe ik die malle frontplaat er af kan krijgen angry Ik heb eerst alle boutjes van de potjes los gemaakt was nog een hele klus met 91 potjes shocked 8O Alleen nou zit er aan de zijkant van me mengpaneel een of andere kap die over de frontplaat heen valt aan beide kanten iemand ervaring met dit mengpaneel want ik word er totaal geschoffeld van HELLLUP sad :( Ik neem aan dat er toch wel een fatsoenlijke manier is om dat malle ding open te maken
Sommige mensen denken dat ze denken maar dat denken ze maar
KobuzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-2-2002
Laatste: 2-4-2010
Berichten: 18
25-8-2003 10:24
Bij mijn ps626 pro van Gemini heb ik geen last van krakende faders, maar van één van mijn bassregeligen. Die is namelijk vertraagd als je hem in één keer van open naar dicht draait. Is dit ook te verhelpen met perslucht?
acura - Ecler Nuo 4 - Korg Nanokontrol - acura
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 28-4-2024
Berichten: 13455
25-8-2003 14:50

kobuz schreef:

Bij mijn ps626 pro van Gemini heb ik geen last van krakende faders, maar van één van mijn bassregeligen. Die is namelijk vertraagd als je hem in één keer van open naar dicht draait.
Ik ben bang dat ik dit moet betitelen als zijnde ONMOGELIJK. Bij de PS-626i (en vrijwel elke andere DJ mixer) is de potmeter zelf onderdeel van de toonregeling. Er is dus geen sprake van een of andere sturing via VCA's o.i.d. De momentane waarde van de potmeter bepaalt dus rechtstreeks de filtercurve.

Als je wel eens problemen hebt met krakende potmeters dan kun je eerst proberen de potmeters een een fiks aantal keren open en dicht te draaien (dus helemaal plus, helemaal min). Vaak is het probleem dan tijdelijk verholpen (bij mijn Dateq's wel namelijk). Deze problemen treden vooral op bij potmeters die niet regelmatig gebruikt worden.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Friso stubbeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 19-2-2023
Berichten: 131
25-8-2003 22:06

sstar schreef:

Ja ik heb dus een Interm CMX-842 mengpaneel en ik zou bij god niet weten hoe ik die malle frontplaat er af kan krijgen angry Ik heb eerst alle boutjes van de potjes los gemaakt was nog een hele klus met 91 potjes shocked 8O Alleen nou zit er aan de zijkant van me mengpaneel een of andere kap die over de frontplaat heen valt aan beide kanten iemand ervaring met dit mengpaneel want ik word er totaal geschoffeld van HELLLUP sad :( Ik neem aan dat er toch wel een fatsoenlijke manier is om dat malle ding open te maken
haha! de frontplaat kan er niet af! de frontplaat zit vast aan de zijkanten, je moet de bodem losschroeven. ik heb zelf de interm mx-642 en heb deze gister eens onder handen genomen. eerst een mooi bedje gemaakt en nadat ik de knopjes verwijderd had de mixer op de kop op het bedje gelegd zodat de faders en de asjes van de potmeters mijn bureau niet raakten. toen, 19" flappen verwijderd, voorkant eraf (handvat??) en toen alle schroefjes uit de onderplaat. toen voorzichtig de bodemplaat gelicht, bijna misgegaan omdat ik niet doorhad dat daar de print met de voeding op zat shocked 8O . vervolgens stekkertjes (van voeding naar print en schakelaar) verwijderd, en de vierkante printplaat uit de mixer losgeschroefd en gelicht. op deze print zit het hele mengpaneel muv de voeding, dwz de faders, eq, master, aux send enz, ingangen en uitgangen. toen de faders schoongemaakt op de door Dre beschreven manier, wat overigens niet mee viel omdat ik geen idee had wanneer ze "schoon" zouden zijn. gevolg: mijn nieuwe busje kontakt 60 bijna half leeg sad :( . maja, met het doel voor ogen dat het goed moest worden ben ik verder gegaan. 1 tip: als het niet direct lukt, ga dan niet boos dingen afbreken maar loop gewoon weg en ga even een frisse neus halen ofzo. als je dan terug komt zul je zien dat het veel beter gaat! ik spreek uit ervaring wink ;)! nadat ik mezelf overtuigd had van het feit dat het zo wel ongeveer zou moeten werken heb ik de frontplaat (dus incl de zijkanten wink ;)) in een sopje geworpen en even met beleid geschrobt. toen de knopjes van de faders ook nog even (als je dan toch bezig bent..) want de vorige eigenaar rookte als de t*ring met als gevolg dat de knopjes een beetje vergeeld waren sad :( . toen alles weer voorzichtig in elkaar gezet, en goed opletten dat je geen schroefjes overhoudt! is altijd zo lullig he!
resultaat van een zondagmiddagje knutselen: een als nieuwe mengtafel!
succes!
Eet nooit gele sneeuw...
SstarStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 25-10-2009
Berichten: 118
26-8-2003 23:25
Dank je wel maarre hij is al schoon hoor laugh :D ,wel grappig ik kwam toevallig jou reactie op mijn post van 2 maanden terug tegen maar als nog bedankt laugh :D

MVG Mark
Sommige mensen denken dat ze denken maar dat denken ze maar
HendrikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2002
Laatste: 12-8-2013
Berichten: 296
27-8-2003 20:34
Als een fader zeer sterk vervuild is en niks meer helpt, wil het volgende ook nog weleens uitkomst bieden:
Het geheel demonteren van de fader. Zodat je de ruimte hebt om de banen te poetsen, schrobben etc. Dit kan zelfs alleen al met gecastreerd water uitkomst bieden omdat je er zo veel beter bij kan. Desnoods kan je ook een niet agressief zeepje pakken (dreft bijv, wassen ze ook vogeltjes mee wink ;) ) Wel naspoelen uiteraard en weer eventjes smeren op de manier van andré.
Dit kan je als laatse redmiddel gebruiken voordat je overgaat tot aanschaf van (dure) faders. En ja, zelfs de goedkopere faders uit de budget tafeltjes kunnen duur genoeg zijn om even te stoeien.
Laatst een tafel onderhanden gehad waarin meer bier zat dan ik in een halfjaar drink. (= ruim voldoende naar wij dachten wink ;) ) Tevens ook voorzien van cola en peuken. Deze was netjes 4 maanden in deze staat staan gelaten totdat echt niks meer werkte. De faders heb ik nog kunnen redden. Ik moest echter wel een groot aantal onderdelen vervangen omdat die helemaal weggevreten waren door de cola.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 28-4-2024
Berichten: 13455
28-8-2003 00:18
Ik geef ook altijd de tip dat ALS er behoorlijk wat in je mixer gaat (vooral rotzooi zoals Cola): Stekker eruit en een paar glazen water erachteraan kiepen. Daar wordt de mixer niet heel van MAAR het verdunt de giftige colarotzooi wel een beetje.

En daarna straf je de schuldige persoon op gepaste wijze (amputatie van lichaamsdelen o.i.d.) en laat je de mixer zsm schoonmaken (of, als je ECHT handig genoeg bent (en het niet alleen denkt te zijn), je doet het zelf).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)