Forum > Newbie Forum

Heb ik een aparte limiter nodig?

(14 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Joostt3Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-11-2004
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 28
28-4-2006 11:43
Enkele keren per jaar leen ik m'n geluidsset uit aan goede bekenden die net wat minder kennis hebben van dit soort apparatuur dan de gemiddelde forumlezer alhier. Het gaat om 2x AX-12, 2xAX-15B en een Palladium 2000 allemaal van DAP. Voor de P2000 zit een DEQ 1024 equalizer van Behringer, en daarvoor een Numark mixertje. Wat ik graag wil is dat 'm set een beetje heel blijft wanneer er een microfoon net wat langer dan 1 sec. rondzingt, of wanneer er weer eens zo'n koter keihard in een microfoon begint te blèren.

In de Behringer DEQ 1024 zit (iets van) een limiter ingebouwd en ook de P2000 heeft diverse beveiligingsmechanismes, wat ik graag zou willen weten of het nog nuttig zou zijn om er bijvoorbeeld een Alesis 3630 of een Behringer MDX1600 ofzo tussen te hangen. Het gaat me puur om het beveiligen, dat de geluidskwaliteit er op achteruit gaat bij een limiter die ingrijpt vind ik acceptabel.
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
29-4-2006 19:10
Als deze limiter doet wat-ie moet doen dan zal dat in principe voldoende zijn. Ik heb geen idee of het een beetje klinkt of niet maar aangezien je zelf al zegt dat het je niet zo veel uitmaakt als het wat minder gaat klinken dan moet dat niet zo'n probleem zijn.

Je zou dus even kunnen testen of de limiter netjes ingrijpt als de mixer in het rood wordt gedraaid en dat even afstellen. Werkt dat goed dan zou het allemaal geen probleem moeten zijn.

Overigens zijn apparaten zoals dit met veel knopjes en lampjes voor heel veel mensen reuze-interessant om aan te gaan lopen draaien en rommelen, vooral als ze erachter komen dat ze op de een of andere manier de boel harder kunnen laten klinken. Ik zou hem persoonlijk zó inbouwen dat je niet meer bij de knoppen kunt als de boel eenmaal is ingeregeld.

De P-2000 heeft overigens hoofdzakelijk een aantal indicatoren voor o.a. clip, en niet daadwerkelijk een clip-limiter. Leuk om te weten dat ie staat te clippen maar voor de verhuur heb je daar dus helemaal niks aan.
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
JelmerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2004
Laatste: 1-5-2024
Berichten: 430
29-4-2006 19:24

Diederik schreef:

De P-2000 heeft overigens hoofdzakelijk een aantal indicatoren voor o.a. clip, en niet daadwerkelijk een clip-limiter. Leuk om te weten dat ie staat te clippen maar voor de verhuur heb je daar dus helemaal niks aan.
Weet je dit zeker? Mijn p-1600 heeft wel degelijk cliplimiters.
The return of the BoomBap
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
29-4-2006 20:14
Indicators (per channel): PROTECT LED, CLIP LED, SIGNAL LED, POWER LED
Protection: Temperature, DC, sub / ultra, sonic short circuit, IGM, output
www.new-line.nl/v/11482

De marketingafdeling van DAP zal de aanwezigheid van een cliplimter lijkt me eerder met koeieletters op de doos zetten dan ze weg te laten...maar ik kan me vergissen
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 13456
29-4-2006 22:24
De waarheid is dat het niet geheel duidelijk is... Op de eerste reeks zaten ze. Daarna kwam de vintage. Daar zaten ze naar verluid niet meer op. MAAR... Op de nieuwste Vintage versterkers (sinds ongeveer een half jaar) schijnen ze er WEL weer op te zitten (zoals gezegd, beetje onduidelijk).

Zijn trouwens meerdere topics over geweest.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-4-2024
Berichten: 5308
30-4-2006 08:10
Om op de vraag terug te komen: een cliplimiter voorkomt alleen dat een versterker al te zwaar clipt. Je kan verder niets instellen (tenzij het gaat om een versterker met serieuze ingebouwde DSP zoals de Crown I-tech serie). Je kan dus niet beïnvloeden wanneer de cliplimiter ingrijpt en hoe.

Als de vraag is: "zijn cliplimiters voldoende om ervoor te zorgen dat mijn speakers heel blijven" is het antwoord wat mij betreft gewoon nee. Of de limiter in de Behringer deze taak wel op zich kan nemen weet ik niet. Ik ken het apparaat niet.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
GoTMoReStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-8-2004
Laatste: 26-12-2007
Berichten: 458
30-4-2006 10:37

Victor schreef:

Als de vraag is: "zijn cliplimiters voldoende om ervoor te zorgen dat mijn speakers heel blijven" is het antwoord wat mij betreft gewoon nee. Of de limiter in de Behringer deze taak wel op zich kan nemen weet ik niet. Ik ken het apparaat niet.
Yup, dat kan hij. Maar dan is ook echt alles mee gezegt.

Type limiting dat hij gebruikt is z'n compressor, oftewel compressing. Hoe meer je hem boven de 0 instuurt hoe meer compressing hij gaat toepassen om dat geluid weer naar de 0db te krijgen. En je raadt het al, bij dbx compressors gaat hij bij +6 al ploppen, deze gaat dan scheuren als een distorting op een overgestuurde preamp van een elektr gitaar.

En de vraag is dan weer, hoe vinden je speakers dat..Ik kan je verzekering dat hij alles terugdrukt naar de 0db, maar het geluid dat je na de compressie krijgt zou best wel eens een hf/lf omzeep kunnen helpen ( zou mij niks verbazen iig, maar miss iemand die dat kan bevestigen of omzeep helpen )
Soms..
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
30-4-2006 12:20

gotmore schreef:

Type limiting dat hij gebruikt is z'n compressor, oftewel compressing. Hoe meer je hem boven de 0 instuurt hoe meer compressing hij gaat toepassen om dat geluid weer naar de 0db te krijgen. En je raadt het al, bij dbx compressors gaat hij bij +6 al ploppen, deze gaat dan scheuren als een distorting op een overgestuurde preamp van een elektr gitaar.

En de vraag is dan weer, hoe vinden je speakers dat..Ik kan je verzekering dat hij alles terugdrukt naar de 0db, maar het geluid dat je na de compressie krijgt zou best wel eens een hf/lf omzeep kunnen helpen ( zou mij niks verbazen iig, maar miss iemand die dat kan bevestigen of omzeep helpen )
Om te beginnen een limiter is in feite een compressor met een oneidige ratio.

Een limiter zal er voor zorgen dat de versterker nooit boven zijn piekspanning komt, dus dat de versterker dus niet zal clippen, echter: het RMS vermogen wat diezelfde versterker kan leveren wordt ongeveer 2x zo hoog bij een muzieksignaal. Met name de mid en bas speakers krijgen daardoor meer te verduren en kunnen dus daardoor verbranden. De high drivers daarentegen zullen niet veel extra te lijden hebben door het ontbreken van harmonischen, echter door compressie moeten deze ook meer vermogen verwerken, maar zal niet tot schade leiden.

Ander gevaar van een clip limiter is dat deze in feite helemaal achteraan in de versterker zit, en dat de werking van een subsonic filter hier (gedeeltelijk) teniet wordt gedaan.

Goede clip limiters zijn nuttig. Je kunt eens te hard brullen in de microfoon, maar dit geeft je niet de vrijheid om de versterker constant +15 dBu in te sturen, tenzij je nog een extra RMS limiter tussenzet en er voor zorgt dat de verstereker rond de 0 tot +4 dBu toegevoerd krijgt.

TCMC
Joostt3Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-11-2004
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 28
2-5-2006 09:28
Okay, bedankt allemaal. Ik ga maar eens wat theorie bestuderen om bovenstaande reacties volledig te kunnen begrijpen happy :)
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
3-5-2006 12:21
De limiter in de DEQ1024 vind ik juist verbazingwekkend "soft-knee" en had ik niet verwacht voor het geld dat je ervoor betaald. Deze houdt zelfs de kwaliteit van het geluid redelijk goed ( dus niet het distortion effect ).Dit gaat echter niet meer op als je bijv. 10-14 db overstuurt, dan is er zeker sprake van vervorming van geluid. Dit zal bij mij eerder liggen aan mijn mengpaneel (Behringer DX-1000 ) dan aan de DEQ1024.

Nadeel is natuurlijk dat deze makkelijk te verstellen is en bij verhuur dus niet "waterdicht" is. Iedereen die graag aan knopjes draait, heeft het nl. zo versteld.

Leuk is dat er ook nog eens een FBQ-detect functie opzit, die aangeeft bij welke frequentie het probleemgebied zit, jammer is wel dat de feedback best wel even "staat" voordat hij ingrijpt.Ik hou hier rekening mee door mijn amp's niet helemaal open te schroeven, zodat het geen gevaar voor mijn speakers oplevert.

In mijn ogen heb je dus geen aparte limiter nodig. Misschien wel goed je te verdiepen hoe het apparaat werkt en hoe je het maximale eruit kan halen en de mogelijkheden ( of juist de onmogelijkheden ) ervan kent.
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)