Forum > Muziek

Mixen of Platenkeus?

(30 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
GupyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 17-9-2008
Berichten: 271
24-9-2003 05:55
Platenkeuze en mixtechnieken zijn puur afhankelijk van de situatie.

Ik heb als voordeel dat ik één dag puur alleen club tot hardhouse draai. De andere dag allround van jaren 70 tot top 40. Ik draai vast in de discotheek en vaker op feesten.

Er is niets zo moeilijk als elke avond voor het zelfde publiek te draaien. Zeker als je dan een bepaald genre draait, zal het publiek je in no-time kennen. Om dan een goede platenkeuze te hebben en tevens wat variatie in je mixen te brengen is net zo belangrijk. Als je allround draait voor een bekend publiek zit je met een veel groter aanbod van muziek, maar zul je rekening moeten houden met het wisselen van muzieksoorten. Je draait dan toch vaak de bekendere liedjes in herkenbare blokjes.
Het is dan heel moeilijk om wisselende avonden te hebben.

Als je op feestjes draait, dan wordtr het een stuk gemakkelijker. Het publiek kent je dan niet, en zal minder letten op herkenbare patronen in je set.
Ook met "house" is het dan een stuk gemakkelijker omdat de meeste gasten gewoon de de platen niet kennen.
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
25-9-2003 23:50

Severe schreef:

Hehe ja, soms is het net als met een... eeeeh never mind ;)
Soms moet je het knal effect even uitstellen voor een nog beter resultaat ;)
Dat bedoel ik wink ;)
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 11-5-2024
Berichten: 13458
26-9-2003 10:18
Een slechte overgang duurt een seconde of 10.

Een slecht nummer duurt al snel een minuut of 4.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
27-9-2003 11:57

Dré schreef:

Een slechte overgang duurt een seconde of 10.

Een slecht nummer duurt al snel een minuut of 4.
Maarja, iedere keer een slechte overgang van een seconde of 10 gaat me ook irriteren.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
V-maxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-9-2003
Laatste: 28-7-2011
Berichten: 86
27-9-2003 20:58
platenkeus is duidelijk het belangrijkst
als je kijkt naar feesten waar ze van alles en nog wat draaien, zoals schooldisco's en zo, zie je dat mensen vaak voor 1 nummer de dansvloer opkomen, en als ze het volgende nummer niet leuk vinden zijn ze net zo snel weer weg. Ik was van de week in spanje op vakantie, en daar stond een dj die niet kon mixen, stond er als een papzak bij, maar wel iedereen uit zn dak kon laten gaan happy :)
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
28-9-2003 00:59
Uiteindelijk zal het gros van het publiek platenkeus het belangrijkst vinden.
Dit komt omdat het gros niet let op mixen of houding maar gewoon (bekende) muziek wil horen en lekker wil dansen en voor een leuke sfeer wil gaan.
Een beatmixende dj (en dat zijn er veel op het forum, waaronder ik) zal ook letten op de mixtechnieken.

Nu is het wel zo dat ik af- en toe gewoon lekker ga stappen in de 1 of andere commerciele tent voor de gezelligheid en dan moet ik niet letten op de muziek of het mixen want dan is mijn hele avond verpest.
Als ik echt ga stappen in de tenten waar mijn muziek wordt gedraaid, ga ik weer niet voor de gezelligheid en het leuke publiek maar voor de muziek en het mixen.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
Colin232Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-9-2003
Laatste: 18-5-2006
Berichten: 47
16-11-2003 23:03
Een DJ moet:

- Een goede techniek bezitten, en dit is natuurlijk per muziekstroming verschillend
- Een goede platenkeus hebben, dit is natuurlijk heel persoonlijk, maar ik waardeer het wel als een DJ kwalitatief goede platen binnen zijn genre draait
- Een goede perfomance hebben
- Creatief zijn!
- Een goede opbouw in zijn set kunnen brengen (als het ware een verhaal vertellen)
- Uitstraling hebben
Jon-EStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-10-2003
Laatste: 19-5-2012
Berichten: 8
24-11-2003 19:48
Platenkeus is zeker heel belangrijk,vooral omdat een heleboel mensen vaak niet eens doorhebben dat een mix verkeerd loopt of zelfs dat dj's helemaal niet mixen.

Goed voorbeeld is afgelopen zaterdag in 't Gelredome.
Bass D & King Matthew moesten afsluiten op Qlimax....wat denk je wat ze doen.
De eerste paar platen zwaar beroerd mixen en daarna zetten ze 't ene hitje na de andere op en mixen ze eigelijk niet eens meer.

Goed,het meeste publiek ging compleet uit z'n dak maar ik heb me dood lopen ergeren,en ik weet zeker dat ook vele anderen zich zo geërgerd hebben.

Dus mixkwaliteit is minstens zo belangrijk.

Het komt er dus eigenlijk op neer dat 't ene niet zonder 't andere kan. wink ;)
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
24-11-2003 21:14
Nu ben ik absoluut geen gabber fan (sorry) maar weet wel dat Bass D de pannen van het dak kan mixen als hij wil. Ik ken een gabber dj (dj Wicked) en die heeft al zijn foefjes van Bass D geleerd, en ik kan je vertellen dat Wicked ook echt wel kan mixen.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
3733Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-9-2003
Laatste: 29-5-2004
Berichten: 10
25-11-2003 19:24
nu lijken de beats van die hardstyle/core nummers nogal opelkaar hè wink ;) laugh :D razz :p

Terug naar forum Reageer (zonder quote)