Forum > Muziek

Mixen of Platenkeus?

(30 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
TeunStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-12-2002
Laatste: 2-5-2014
Berichten: 133
9-4-2003 19:50
Een Goedendag mede-forummers,

Ik zat me hier eens een beetje te vervelen en ik zat te bedenken wat iemand nou een "goede" dj maakt. Ik kwam tot 2 belangrijke punten namelijk:

* De mixkwaliteiten (niks is zo frustrerend als een net niet goed uitgevoerde mix)
* De platenkeus (tsja je kan mixen wat je wil als je publiek je platen niet leuk vindt wordt het nix)

Wat vinden jullie nou belangrijker?

Ik ga persoonlijk voor platenkeus. Dit is misschien wel omdat je als je de mixtechniek mist nog wel een (zéér) geslaagde avond neer kunt zetten.
Als jij de juiste platen achter elkaar draait en je publiek aanvoelt. Lijkt mij dat beter dan wanneer jij retestrakke mixen aflevert maar wel met platen waarvan je publiek de dansvloer met een grote boog vermijd.

Graag jullie mening hierover.

[P.S] Ik kan zelf niet zo goed mixen maar wel een gezellig feest afleveren dus misschien ben ik een beetje bevoorrecht daardoor... laugh :D
Keljet
Mr_jowsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2003
Laatste: 16-10-2013
Berichten: 765
9-4-2003 20:31
Zorg er eerst maar eens voor dat je een beetje behoorlijk kunt mixen. Daarnaast kun je pas echt aan je platenkeus werken als je genoeg platen bij de hand hebt ;)

Met een collectie van bijvoorbeeld 50 platen, zul je niet veel variatie in je set kunnen gooien.....

Daarnaast is je uitstraling erg belangrijk. Sta je erbij als een lompe (sorry) boer, of hebben de mensen het gevoel dat je zelf ook helemaal uit je dak gaat?? Ik denk zelfs dat dat het belangrijkste is! Als jij het naar je zin hebt en dat uitstraalt, dan vindt het publiek dat meestal ook wel ;) Je staat er tenslotte voor hun, zij komen pas voor jou als je de status Tiesto e.d. hebt!
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 11-5-2024
Berichten: 13458
9-4-2003 20:32

Teun schreef:

Een Goedendag mede-forummers,

Ik zat me hier eens een beetje te vervelen en ik zat te bedenken wat iemand nou een "goede" dj maakt. Ik kwam tot 2 belangrijke punten namelijk:

* De mixkwaliteiten (niks is zo frustrerend als een net niet goed uitgevoerde mix)
* De platenkeus (tsja je kan mixen wat je wil als je publiek je platen niet leuk vindt wordt het nix)

Wat vinden jullie nou belangrijker?
Een slechte overgang duurt een seconde of 10. Een slecht nummer een HEEL stuk langer.

Als ik mag kiezen tussen een DJ die de juiste platen kiest maar ze gewoon achter elkaar aangooit OF een DJ die retestrak mixt maar muziek draait die me totaal niet trekt, geef mij dan maar die DJ die niet kan mixen (en het dan ook hopelijk niet doet).

Mixen is een middel, het mensen naar de zin maken is het doel (als het goed is). Veel van de huidige generatie DJ's heeft dat niet helemaal in de gaten (en treedt vooral op in de besloten huiselijke kring (slaapkamer)).

Ik ken een aantal DJ's die voor geen meter kunnen mixen (en het niet willen en ook niet doen). En toch maken ze er keer op keer weer een feest van als ze staan te draaien. Ik ken ook een HOOP jongens die technisch zeer begaafd zijn (dus beter kunnen mixen dan ik bijvoorbeeld) maar die zo'n slechte programmering hebben (juiste plaat op juiste moment) dat ze NOOIT ergens aan de bak zullen komen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TeunStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-12-2002
Laatste: 2-5-2014
Berichten: 133
9-4-2003 21:17
To mr_jows:

Ik draai niet met platen, maar met platen bedoel ik dan dus "nummers" , "liedjes" of hoe je het ook wilt noemen.

Omdat ik er zelf redelijk van overtuigd ben dat ik WEL een feestje kan maken... Maar NIET (goed) kan mixen ging ik me afvragen wat nou eigenlijk belangrijker is. Even een vraag aan de ouweheren (sorry voor het taalgebruik mannen wink ;) ).

* Jullie hebben (voor zopver ik weet) toch ook in discotheken/bar's gedraait(ooit)?
* Hoe oud waren jullie toen jullie daar mee begonnen?

Omdat ik zelf pas 15 ben maar sta te popelen om ergens aan de slag te gaan. Ik was in een lokale kroeg geweest bijvoorbeeld, tsja eerst maar eens 16 worden... sad :( Dat is dan wel weer zeer jammer.
Keljet
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
10-4-2003 00:00

Teun schreef:

Omdat ik zelf pas 15 ben maar sta te popelen om ergens aan de slag te gaan. Ik was in een lokale kroeg geweest bijvoorbeeld, tsja eerst maar eens 16 worden... sad :( Dat is dan wel weer zeer jammer.
Als niet-ouweheer wink ;) (slechts 23), wil ik toch eventjes mijn mening geven.

Ik ben jaaaaren zelf uitgeweest zonder te draaien en dan pas leer je wat een DJ moet doen om het publiek mee te krijgen, gewoon omdat je uit eigen ervaring kunt spreken. Zo rond de 16 ging ik af en toe eens op café, en een fuifje hier en daar. Toen ik 18 was wisselde ik af met een discotheekbezoek en sinds mijn twintigste ga ik praktisch wekelijks op discotheekbezoek. Al bij al dus een mooie opbouw vind ik zelf, achteraf gezien.

Sinds deze week ben ik (voor het eerst!!) resident in een dancing uit de streek, nadat ik een kleine maand op proef ging draaien samen met de huidige resident. Ik beklaag het me geen seconde dat ik eerst jarenlang zelf het fuifbeest ben geweest, zelfs al wist ik vanaf de eerste keer dat ik een discotheek bezocht dat ik er ooit nog ging draaien!

Waarom?
Stel dat jij nu gaat draaien, waar denk jij de nodige ambi-ervaring opgedaan te hebben? Op je kamertje mag je het wel vergeten hoor! Daar leer je enkel de techniek. Ook verschillende muziekstijlen uit de oude doos zul je met moeite kunnen gebruiken, je kent de liedjes wel, maar je hebt nooit de grote mannen aan het werk gehoord die jou eventjes alles deden vergeten!!
Geloof me: profiteer ervan om eens deftig zélf uit te gaan! Niet bij de DJ gaan staan loeren, gewoon de dansvloer op en je laten meezweven met de muziek!! Na een paar jaar zul je merken dat je wat begint minder geestdriftig te worden. Je geniet er van om aan de zijlijn te kijken naar de "nieuwe jeugd" en dàn is het het ideale moment om naar buiten te komen!! Je zult perfect weten hoe een avond kan zijn, je zult een enorm sterke bagage hebben en je techniek zal ondertussen ge-evolueerd zijn naar feilloos!!
BTW: als je ondertussen af en toe eens wilt draaien, ik hou je niet tegen hoor! wink ;)
'k Vind het alleen jammer dat er zoveel gastjes van 16 persé willen gaan draaien zonder dat ze weten wààrom ze draaien!! En ik zeg je, er is maar 1 reden waarom je wilt draaien: "to give people the same feeling you once experienced the first time a dj made your body float above the dancefloor" en als je het daarvoor niet doet zou je mss beter een andere hobby zoeken ... wink ;)
BTW: vandaar mijn footer ook...
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
TeunStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-12-2002
Laatste: 2-5-2014
Berichten: 133
10-4-2003 11:03
Hmm dat verhaaltje klinkt best aannemelijk happy :) .

Tsja... ik heb ook wel zeer weinig ervaring en de ervaring die ik dan wel heb is vaak niet de in de leeftijdscategorie van mensen in een discotheek. Maar toch, van de zomer in Italie had ik toch echt het idee van dat kan ik ook! Maar misschien was het ook wel meer dat WIL ik ook.

Iig bedankt voor het advies. Dan ga ik nog maar eens "een jaartje of 5" aan mijn mixtechniek EN platenassortiment werken wink ;)
Keljet
TimboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-9-2002
Laatste: 27-5-2009
Berichten: 39
10-4-2003 15:00
Platenkeus is erg belangrijk

Maar als ik uitga en de Dj kan niet goed mixen dan kan ik me er de hele avond aan ergeren. angry

Alleen denk ik dat dat komt omdat ik zelf ook draai want mijn vrienden hoor ik er nooit over.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 11-5-2024
Berichten: 9469
10-4-2003 23:00
Dre heeft het al gezegt, platenkeus is nr 1!
En dat vergeten er een hoop.
Zie ik zelfs bij grote optredens.

Het publiek komt om uit zijn dak te gaan, en niet om naar jouw te kijken.
Iemand die daar anders over denkt, begrijpt het dj vak niet volgens mij.

Ik heb alleen plezier, als mijn publiek plezier heeft.
Wat of welke muziek daar voor nodig is, interesseerd mij geen moer.
wanneer ben je begonnen
Met eigen drive in voor eigen middelbare school toen ik 13 was,
Voor andere scholen/verenigingen van af mijn 14e
Voor kroegen van af mijn 18e (mocht niet eerder, kinderarbeid)
Dus als je het begin mee telt dan draai ik nu al 30jaar laugh :D
Maar zo voelt het niet laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Mr_jowsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2003
Laatste: 16-10-2013
Berichten: 765
11-4-2003 13:35
Precies wat ik zeg! Ga eerst goed oefenen, investeer genoeg in platen. Ik koop gem. 20 platen per maand nu. Als je uiteindelijk redelijk kunt mixen en je mag ergens draaien, dan ga je even na wat voor soort feest het is. Hoe laat draai je, wie draait er voor jou?? etc... Platenkeus is pas mogelijk als je genoeg platen hebt!!! Koop ook niet een stijl, maar een paar stijlen die je rielekzt vindt....

Dan ga je gewoon platen uitkiezen die je die avond zou kunnen draaien. Begin wat rustiger (opbouw) en gooi er zo nu en dan iets totaal anders in en kijk hoe het publiek erop reageert...

Wat DSalembier ook zegt, weet hoe het is op de dansvloer! Wat vond jij vet om te horen als je uitgaat etc.

Waar ik mij persoonlijk erg aan irriteer zijn DJ's die constant lopen te draaien aan de bass en met de faderZz lopen te kutten... ZO IRRI!! Keertje kan best, maar ik hoorde in februari ene DJ DON DENTIST ofsow (leek het op) op een feest in Wervershoof en die zat constant aan de lage/midden en hoge tonen te draaien en te faden.... ARGGHHHH!! Irriteerde mij mateloos!

Succes!
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
RobertoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-5-2003
Laatste: 20-4-2011
Berichten: 976
22-9-2003 17:37
en als je platen gaat halen, kijk dan is naar de tips van de week, of bij recess waar tip achter staat, deze mannen weten alles van muziek en muziek keuze dus draai je die platen dan zit het wel snor
Al mijn tracks te koop @ Dance-Tunes!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)