Forum > Algemeen Forum

Boekhouding van je Drive in

(79 reacties. Pagina 5 van 8)
Moderator(s): Dré
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
29-1-2009 16:44

MarkRombouts schreef:

Nog even over Snelstart boekhoudingen.

ik gebruik het programma ook en het bevalt me prima. Ik heb modules Boekhouden 1 en factureren 1.

Wat ik echter lastig vind is om bij verhuur van meerdere dagen een overzichtelijke factuur te maken. je kunt, volgens mij, alleen maar aantallen ingeven en geen staffel of aantal dagen bijvoegen. Heeft iemand hier een handige oplossing voor ???
Je kunt toch gewoon een productkorting aangeven in procenten? wink ;)
Maak je gewoon even een lijstje hoeveel procent korting voor hoeveel dagen je wilt geven.

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
31-1-2009 20:05
Persoonlijk vind ik Snelstart het grootste bout-boekhoudprogramma dat er is... shut up :X Wanneer je ook maar enigszins veel facturen moet versturen, wordt het geheel zo traag als een pentium 1 met windows XP! (eigen ervaring) Dat komt vermoed ik, doordat het geheel draait op een Acces DB, die met een grote hoeveelheid klanten en facturen niet meer in staat is om een beetje snel aangeroepen en doorzocht te worden.

Maar, het is goedkoop en voldoet voor een groot aantal (voornamelijk) kleine bedrijven prima. Wij gebruiken zelf een eigen geschreven applicatie voor de facturering, de offerering en het bijhouden van de CRDB. De overige zaken hebben we uitbesteed aan onze accountant / boekhouder.
I am a TimeDriver!
DavaschStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-5-2003
Laatste: 15-9-2015
Berichten: 102
3-2-2009 17:17
Iets wat ik me nu al een tijdje afvraag: weet iemand hoe het precies zit met muziek aangeschaft via iTtunes mbt. de BTW?

Onder elke rekening van de iTunes Store staat duidelijk: "Dit is geen BTW-facuur. Copyright 2008 iTunes S.à.r.l" Er bestaat geen Nederlandse help-pagina bij Apple die hierop ingaat (wel over computers en software). Wel ben ik erachter gekomen dat ze in Luxemburg zitten. Deze link leer me dat er een BTW-tarief van 15% op goederen/diensten in Luxemburg zitten.

Wie weet hier meer over?
MartinusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2006
Laatste: 23-6-2021
Berichten: 118
3-2-2009 20:22

davasch schreef:

Onder elke rekening van de iTunes Store staat duidelijk: "Dit is geen BTW-facuur." Wie weet hier meer over?
Ik gebruik geen iTunes, maar als er staat dat het geen BTW factuur is mag je daar niet zomaar BTW van terugvragen. Zij zullen dan toch echt even voor een geldige BTW factuur moeten zorgen, en ik denk dat dat geen probleem is als je even contact met ze opneemt...

Hier vind je meer informatie over het terugvragen van buitenlandse BTW. Dit moet je in het desbetreffende land doen, niet bij de Nederlandse BD. Dit geldt overigens uiteraard alleen als Apple je wel kan voorzien van een BTW factuur!

Succes
"Luck is when preparation meets opportunity" (Seneca)
DavaschStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-5-2003
Laatste: 15-9-2015
Berichten: 102
3-2-2009 23:26
Uiteraard snap ik dat ik met deze factuur geen btw kan terugvragen, maar wist niet hoe dit wel mogelijk was. Ik zal eens bij Apple informeren of ze me btw-facturen kunnen verstrekken.

Bedankt voor het meedenken wink ;)
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-4-2024
Berichten: 5308
4-2-2009 11:05
Je kan inderdaad BTW die je als ondernemer in het buitenland (wel EU natuurlijk) hebt betaald terugvragen. Sterker nog, het formulier dat daarvoor nodig is is gestandaardiseerd en kan je gewoon bij de Nederlandse belastingdienst krijgen.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
4-2-2009 12:04
Heb de laatste jaren voor alle aankopen die ik in Nederland of Duitsland doe nog geen enkele maal BTW betaald.Geldig BTW nummer dat door verkoper bij desbetreffende dienst word geveriffeerd is voldoende zodat voor export geen BTW verschuldigd is.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 13458
4-2-2009 16:35

eddy wally schreef:

Heb de laatste jaren voor alle aankopen die ik in Nederland of Duitsland doe nog geen enkele maal BTW betaald.Geldig BTW nummer dat door verkoper bij desbetreffende dienst word geveriffeerd is voldoende zodat voor export geen BTW verschuldigd is.
Vereiste voor ICL is dat de goederen het land verlaten. Mogelijk dat bij downloaden zoiets moeilijk(er) ligt.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2004
Laatste: 30-11-2014
Berichten: 1105
17-3-2009 16:14
Schop!

In mijn zoektocht naar voor mij handige boekhoud methode's ben ik laatst aangekomen bij Excel. Opzich niets geks zou je zeggen. Aangezien ik dingen altijd precies wil hebben dat het snel en makkelijk werkt ben ik op onderzoek uitgegaan binnen Excel en heb ik zelf een compleet systeem gemaakt om offerte's, facturen, paklijsten en dergelijke in 1 handig & snel werkend Excel bestand te krijgen. Omdat ik eigenlijk verbaasd ben over de werking ervan tot nu toe, zou ik dit graag te koop willen aanbieden. Omdat ik hier absoluut niet hoef van te leven oid, vraag ik hier helemaal niet veel voor, ook omdat ik het toch ook voor mezelf heb gemaakt. Ik denk namelijk dat er aardig wat (voornamelijk kleine) drive-in show's/verhuurbedrijven zijn, die hier misschien wel in zijn geintresseerd, vooral, omdat een normaal boekhoudpakket vaak voor beginners erg prijzig is. Dit is echter geen boekhoudpakket, maar wel een verschrikkelijk handig hulpmiddel om snel offerte's, facturen ed te maken, met een prijsbereking eraan vast. Hieronder ligt ik het even helemaal door:

Vertel, wat doet dat bestandje van jouw precies?

Het is een excel-bestand met daarin diverse werkbladen. Al deze werkbladen hebben een verschillende functie. We beginnen bij de eerste:
https://www.stereoevents.nl/excel/invoer gegevens.jpg.
Dit is het eerste scherm. Hier kunnen alle gegevens ingevoerd worden die betrekking hebben tot het project. Verder behoeft dit weinig uitleg lijkt mij.

Verder naar beneden treffen we het volgende:
https://www.stereoevents.nl/excel/invoer gegevens2.jpg.
Bij facilitaire gegevens staat op dit moment alleen nog start bouw en einde breek. Al is dat misschien meer omdat ik nog niet iets anders heb gevonden wat daar eventueel bij kan wink ;) . Hier kan je dus de tijden aangeven vanaf wanneer jij op de locatie bent, en wanneer je weer weg gaat. Dat moet de klant namelijk ook weten. Dit wordt ook vermeld op de offerte/factuur.

Daaronder staat personeel gegevens, waarmee ook compleet automatisch de personeelskosten berekend worden.
Een korte uitleg:
Allereerst geef je de tijden aan. Hoelang duurt de show, en hoeveel uur bouw en hoeveel uur breek. Op dit moment werkt dit nog niet vol-automatisch, omdat ik nog niet heb uitgevonden hoe uren te verwerken in gewone rekensommen. Afijn, dat even zelf invullen.

Zodra je dat gedaan hebt, ga je kijken wie er mee gaat die dag. Uiteraard komt hier straks jouw personeelsleden te staan. Zoals je ziet, gaat bij dit project Stefan, Robin en Ewald mee. Daarnaast kan je aangeven wanneer ze er zijn. Het complete project, alleen de bouw enz. Dit zijn allemaal drop-down boxen, zo invoeren en klaar.
Nu de personeelskosten: hoe wordt dit berekend?

Onderin zie je klein staan: prijs personeel 10. Dit heb ik even als voorbeeld gebruikt. Zegt niets meer dan prijs p.u.p.p. Door een formule berekent Excel het precieze aantal uren. Zo berekent die bij compleet project dus alle uren door (bouw, show & breek), bij alleen bouw dus alleen de uren voor de bouw.

Dat was het eerste scherm.

Nadat dit alles is ingevoerd, gaan we verder naar het volgende scherm, het offerte scherm.
https://www.stereoevents.nl/excel/gegevens klant offerte.jpg
Dit is maar een kleine afbeelding, omdat ik niet mijn hele offerte sjabloon hier op internet ga zetten.
Zoals je ziet zijn de gegevens die jij hebt ingevoerd in het vorige scherm hier rechtstreeks gekopieerd. Mooi, dat hoef je dus niet meer te doen.
Nu, een offerte aanmaken.
https://www.stereoevents.nl/excel/invoer product.jpg
In het offerte-scherm kan je ook weer heel snel & gemakkelijk jouw producten uitkiezen uit een lijst. Hier is automatisch een prijs aan gekoppeld. Aantal invoeren, de berekening wordt gemaakt, en producten zijn er.

Omdat je in het vorige scherm al manier van vervoer, kilometers, en personeelskosten hebt berekend zijn we nu ook klaar.
Uiteindelijk komen we onderin de offerte uit:
https://www.stereoevents.nl/excel/totalen.jpg
Hier worden alle totalen van de offerte bij elkaar gerekend, en klaar ben je.
Het volgende blad is de factuur. Ook deze is nu gelijk helemaal aangemaakt.

BTW zit hier niet bij, zoals je kan zien. Omdat ik zelf nog geen KVK-inschrijving heb, is dit voor mij dus nog niet nodig.
Eventueel valt de BTW hier wel bij te berekenen.

Verderop in de offerte/factuur staan nog enkele gegevens als annuleringskosten ed. Dit gaat ook compleet automatisch. Erg handig & overzichtelijk.

Wat is er nog meer?
Een paklijst & project-overzicht.

Ook in de paklijst snel alle spullen selecteren uit de combo-box, en klaar ben je.

Project-overzicht is een apart blad, waar alle belangrijke gegevens van het project nog even op een rijtje staan. Zodat die ook uitgeprint kan worden, en meegenomen. Vooral als er meerdere projecten zijn op 1 dag, is dit voor de leidinggevende erg makkelijk. Eventueel valt hier nog een kleine planning-module te integreren.
Oke, leuk allemaal, en nu?

Zoals ik al zei, ik biedt dit pakket te koop aan. Alleen wel op een bepaalde manier. Voor de belachelijk lage prijs van €50 kan je dit hele bestand aanschaffen. Alleen, het werkt niet zo, dat ik het bestand naar je toe stuur, en klaar. Dat zou iets te makkelijk zijn.

Ik maak het bestand klaar. Ik zet alle producten, prijzen, medewerkers, vervoer ed erin. Ik zal ervoor zorgen dat je later via een systeempje snel andere producten toe kan voegen.

Maar, wat ik ook graag zou willen horen, wat vinden jullie hiervan, wat vinden jullie van de prijs en wat zouden jullie er graag in zien?

Onthoud: het is slechts een hobby-projectje wat ik graag voor een kleine prijs wil delen. Mocht iemand het gaan gebruiken, valt mij niks te verantwoorden voor fouten ed met klanten/boekhouding. Het is puur een verschrikkelijk handig hulpmiddel.
RoderickStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2005
Laatste: 29-9-2014
Berichten: 164
17-3-2009 19:47
Opzich leuk idee, maar zijn deze veel gebruiksvriendelijker voor onze branche dan de gratis excel bestanden die je veel op internet vindt? En zijn de facturen/pak bonnen voorzien van een deftige layout?
Robustsound

Terug naar forum Reageer (zonder quote)