Forum > Geluid

Ruis op line-in laptop & spanning op mixer

(28 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
THeFLyZoNeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-5-2003
Laatste: 5-7-2005
Berichten: 82
4-7-2005 21:58
Ik plak altijd de aarde van de voeding van de laptop af en dan ben ik van de problemen af. (ok het is niet de meest nette oplossing) Of ik leg een losse aarde kabel van de stekker van de voeding van de laptop naar de mixer.
FF Quote-less
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 13458
5-7-2005 09:10
Nee, da's zeker niet een nette oplossing. Je neemt dan een stukje veiligheid weg. Zorg er SVP wel voor dat je de ENIGE bent die die laptop gebruikt. Als er dan namelijk iets vervelends met de laptop gebeurd ben je tenminste de enige die de kans loopt morsdood te raken.

Point taken???

Als je last hebt van een aardlus dan gebruik je een DI box of een groundloop isolator. Alleen een idioot neemt de randaarde (onderdeel van de veiligheid) weg!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
5-7-2005 12:47

Barbara schreef:

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad

wat TCMC zegt, kan volgens mij helemaal niet kloppen..want als z'n mixer uit staat hoort hij de "ruis" nog.
Sterker nog: Als de mixer uit staat, wordt de uitgangsimpedantie hoogohmig en kan de ruis zelfs toenemen.

Houd er rekening mee dat de microfoonversterker vaak 30 à 40 dB gain heeft en de ruisvloer dienovereenkomstig omhoog wordt getild (meestal tot -60 dBu). Nog leuker wordt het als je de mic boost van +20 dB inschakelt.

E.e.a. is te verifiëren als je RTA programma's gebruikt als Smaart. Dit is ook de reden dat ik een echte line input wil en zelf een losse mic voorversterker if kleine live mixer gebruik.

TCMC
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
6-7-2005 01:23

Dré schreef:

Als er dan namelijk iets vervelends met de laptop gebeurd ben je tenminste de enige die de kans loopt morsdood te raken.
Nog erger is dat geheugen (en andere hardware) in een PC die geaard MOET zijn het vaak ook niet zo grappig vind als je toch heel eigenwijs alles aan een ongeaard stopcontact hangt.
In mijn vorige huisje had ik de pc ongeaard staan en zijn er in 1 jaar tijd 3 dimmetjes naar de hardware hemel geholpen, nu staat alles op een geaard stopcontact en nergens meer last van evenals van andere vage problemen.

De hedendaagse PC moet gewoon geaard worden, hardware vind het namelijk ook niet echt fijn. Laptops is een ander verhaal aangezien die nog wel eens voorzien willen zijn van een snoertje zonder aarde.

Alles waar een snoer met randaarde aan zit dus gewoon netjes in een geaard stopcontact drukken, het zit er niet voor jan l*l op tenslotte.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
BarbaraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-6-2005
Laatste: 30-9-2009
Berichten: 439
6-7-2005 10:27
Maar hoe kan je dan eigenlijk een laptop die op accu loopt aarden....want die is "draadloos"
Potverdorie
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
6-7-2005 11:06
Als je hem op de accu laat werken praat je weer over een heel ander iets.

De voeding in een PC is een onderdeel wat verschillende spanningen genereerd voor verschillende onderdelen in een PC. In een laptop hoeft er geen 220 omgezet te worden naar 12V e.d omdat dat allemaal standaard uit de accu getrokken word.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
HansStandaard Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 30-4-2002
Laatste: 13-11-2014
Berichten: 315
6-7-2005 12:19
Randaarde is een veiligheids voorziening, heeft dus in principe niets te maken met het functioneren van een apparaat.

Echter als het apparaat defect raakt dan zou het voor kunnen komen dat metalen delen onder spanning komen te staan, en dan met name spanningen direct uit het stopcontact, dit zijn dus levensgevaarlijke spanningen.

Apparaten met een netsnoer zonder randaarde (dubbel geisoleerd) zijn intern daarom anders opgebouwd om deze gevaren te voorkomen (bijvoorbeeld geen metalen delen die aan de buitenkant aangeraakt kunnen worden)
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
6-7-2005 13:43

hans schreef:

Randaarde is een veiligheids voorziening, heeft dus in principe niets te maken met het functioneren van een apparaat.
Toch vreemd dat PC's die voorzien zijn van randaarde gek gaan doen als je ze in een stopcontact steekt wat niet geaard is. Vreemd dat een CD speler met touch sensitive jog zoals de Axis9 en RCD900 van Reloop altijd aangesloten moeten worden op een geaard stopcontact om een 100% werking te garanderen.

Tis inderdaad een beveiliging, maar die beveiliging heeft vaak ook een invloed op het apparaat als het gaat om het wel of niet correct werken. In dat geval gaat randaarde dus verder dan alleen maar het stukje beveiliging.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
6-7-2005 14:12

Reind schreef:

hans schreef:

Randaarde is een veiligheids voorziening, heeft dus in principe niets te maken met het functioneren van een apparaat.
Toch vreemd dat PC's die voorzien zijn van randaarde gek gaan doen als je ze in een stopcontact steekt wat niet geaard is. Vreemd dat een CD speler met touch sensitive jog zoals de Axis9 en RCD900 van Reloop altijd aangesloten moeten worden op een geaard stopcontact om een 100% werking te garanderen.

Tis inderdaad een beveiliging, maar die beveiliging heeft vaak ook een invloed op het apparaat als het gaat om het wel of niet correct werken. In dat geval gaat randaarde dus verder dan alleen maar het stukje beveiliging.
Vergeet niet dat een aardleiding een hoop (digitale) HF troep afvoert. Bij versterkers en mengpanelen is dat merkbaar door vermindering van brom. Bij zendamateurs die nog op de korte golf banden werken versterkt dit ietsjes de ontvangst, maar vermindert vooral storingen.

Bij class-D versterkers is dit nog erger. Sluit je hem niet op een geaarde WCD aan, dan fungeert de kast als een soort zendantenne en leg je zowat het hele draadloze verkeer (radio, draadloze mic's) in de buurt plat.

Wat PC's betreft: Met de oude coax netwerken (Thin Ethernet) was het helemaal een ramp als een PC niet geaard was. Er stond tussen de kast en de BNC T-stuk maar liefst 110 Volt op plus het slecht functioneren van het netwerk.

Mijn advies: Alles waar mogelijk aarden, en zonodig groudloop isolators cq DI boxen gebruiken.

TCMC
DjnickStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-5-2006
Laatste: 2-5-2018
Berichten: 12
19-8-2006 20:24
ik heb een Behringer U-Control (UCA202) tussen mn laptop en mixer (Behringer dx1000)
heb nu geen last meer van ruis, wat ik eerder wel had...

(oud topic, maar handig om te weten!)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)